[#1] Amstrad CPC
Kontynuacja z
CDTV - gry
Potrzebny będzie wkrętaczek zegarmistrzowski, krzyżakowy,
rozmiar(IIRC) 2. Operacja przebiega w następujący sposób:
1)Otwieramy klapkę magnetofonu
2)Naciskamy PLAY, by wysunąć głowice
3)wsuwamy wkrętaczek, przez przewidziane na to wycięcie
(Małe okrągłe wycięcie nad klawiszem REW - firma Amstrad pomyślała o
wszystkim ;) )
4)Robimy 1/8 obrotu wkrętaczkiem
5)Uruchamiamy komputer i sprawdzamy czy wczytuje się lepiej, czy
gorzej
6)Jeżeli gorzej, to wracamy do punktu 1), tylko teraz kręcimy w drugą
strone, jeśli lepiej to jesteśmy happy i cieszymy się grami. ;)

Prawda jest taka, że normalnie Amstrady nie wymagały tej zabawy, bo
wszystko się wczytywało na ustawieniach fabrycznych(zaleta wbudowanego
magnetofonu - wszyscy mieli to samo ustawienie), ale niestety,
leżakowanie na strychach czy piwnicach powoduje, że teraz trzeba
trochę podregulować w większości egzemplarzy.
Aha, uważaj żeby nie wykręcić śrubki - co prawda gdy to się stanie
można przykręcić spowrotem, ale można się sporo strachu najeść, bo z
racji sprężyny śrubka "odskakuje" ze szczękiem.;)
A i jeszcze jedno, podglądanie obrotów śrubki najwygodniejsze jest
patrząc po przez klapkę, dlatego warto ją przed operacją umyć. :D
[#2] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #1

Dzięki, pobawię się jak tylko znajdę czas OK
[#3] Re: Amstrad CPC

@5h00n4y, post #2

Amstrada to tylko widziałem raz, był to czarny sprzęt, klawiatura+magnet razem złączone, firmy Schneider. Grałem w RobinHooda i jeszcze w jakąś izometryczną. Bardzo fajny sprzęt :D. A teraz to tylko emuluję na Amidze dzięki emuCPC. M. in. dzięki temu odkryłem kardynalne różnice między grą Slaine wydaną na c64, zx a cpc właśnie :).
Czy w Amstradzie jest coś takiego jak turbo wczytywanie? Tak jak na c64 jest normalny LOAD i turbo LOAD?

[#4] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #3

BagoZonde napisał(a):

> Amstrada to tylko widziałem raz, był to czarny sprzęt,
> klawiatura+magnet razem złączone, firmy Schneider. Grałem w

Były też białe, nieco zaokrąglone, ale to już póżniej, gdy firma Schneider nie była już dystrybutorem Amstrada(zajęli się produkcją własnych kompów - m.in. ciekawy z racji obudowy EuroPC, szczególnie niektórym Amigowcom mógłby się spodobać ;) )
> RobinHooda i jeszcze w jakąś izometryczną. Bardzo fajny sprzęt
> :D. A teraz to tylko emuluję na Amidze dzięki emuCPC. M. in.

Niestety, ale żaden Amigowy emulator CPC - a przynajmniej żaden z tej trójki, jaką udało mi się znaleść - nie działa pod MOSem na Pegazie. :(

> dzięki temu odkryłem kardynalne różnice między grą Slaine
> wydaną na c64, zx a cpc właśnie :).

Gdzieś kiedyś trafiłem na jakąś stronkę, gdzie takie różnice były opisane - niestety, nie zapisałem sobie adresu...
> Czy w Amstradzie jest coś takiego jak turbo wczytywanie? Tak
> jak na c64 jest normalny LOAD i turbo LOAD?

Niestety, nie mam bladego pojęcia, co to są "LOAD" i "turbo LOAD" - w życiu nie widziałem na oczy C64(poza zdjęciami), tak czy siak, Amstrad obsługuje dwie prędkości zapisu 1200 baudów i 2400 baudów, prędkość odczytu jest automatycznie dobierana(w rzeczywistości, to po prostu pierwszy block(header) jest zawsze zapisany w 1200 i jest w nim zapisana m.in. właśnie prędkość z jaką należy czytać resztę blocków - ale domyślam się, że takie szczegóły cię pewnie nie interesują ;) ). Jedynie przy zapisie, trzeba ustawić prędkość. Domyslam się, że o coś takiego ci chodziło z tym "turbo LOAD"?



Ostatnia modyfikacja: 17.06.07 23:11
[#5] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #4

Nie no, 8-bitowe maszyny mnie bardzo interesują. Fanx za info. Wiesz, z tą stronką a propos Slaine to ciekawa sprawa, ale nie wiem czy jeszcze istnieje. A skąd niby mam to wiedzieć? :D
A bo robię stronkę o tej grze w połączeniu z komiksami, solucją, wszelkimi plikami (okładki, wersje, cracki, remixy) na wszystkie te 3 kompy no więc przeszukałem całą sieć na tyle na ile daleko się dało :). Tutaj oftopic adres: www.slaine.int.pl

TURBO LOAD na c64 to właśnie o wiele wiele szybsze wczytywanie / zapis. W sumie na c64 też się podaje z jaką prędkością chcesz zapisać, bo albo przy użyciu standardowej komendy SAVE (a potem LOAD) albo za pomocą komend oferowanych przez kartridże czyli <-L i <-S. Różnica prędkości jest zabójcza, nie pamiętam dokładnie bo się przerzuciłem na dyskietki, ale stosunkowo może tak z 25 jednostek w TURBO na liczniku do 70, 80 jednostek w zwykłym.



Ostatnia modyfikacja: 17.06.07 23:24
[#6] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #5

Widzieliście kompilację CodeMasters na CD? dla... no właśnie teraz nie pamiętam na co to było :/

Wkładamy CD do odtwarzacza i podłączamy specjalny kabel do gniazda słuchawkowego z jednej strony i do portu joysticka z drugiej.
Odpalamy program na kasecie który w pewnym momencie prosi o włączenie [play] w odtwarzaczu CD na stosownej scieżce odpowiadającej grze w którą chcemy zagrać. :]

Na EAB zdaje się o tym czytałem a na youtube był stosowny pokazowy filmik jednego z szczęśliwców-posiadacvzy tego bajeru ;)

Nie musiałem długo szukać ;)
Kompilacja ta dla ZX Spectrum się jednak okazało...
Codemasters CD Games Pack (ZX Spectrum) - games on CD for a Spectrum! :O

YouTube: Codemasters CD Games Pack (ZX Spectrum) - How It Worked



Ostatnia modyfikacja: 17.06.07 23:26
[#7] Re: Amstrad CPC

@5h00n4y, post #6

Hehe, tyż tak mam ;) 6128 ma wtyk DIN do podłączenia magnetofonu, wystarczy zdobyć przejściówkę z DIN na jack i można wgrywać dane z CD, MP3 playera a nawet... PC. OK Szczególnie ta ostatnia opcja jest dość wygodna, jest program do przerabiania *.cdt na wave'y - potem Winamp i gotowe. :D Jedyne co, to niestety niechce to działać z ZXM(emulatorem ZX), albo ja coś nie umiem ustawić(ZX też tylko na obrazkach widziałem ;) )
[#8] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #5

Hehe, polookałem na tą twoją stronę i masz jakiś bugol w CSS bo
Sputnik i Konqueror wyświetlają mi czarny font na czarnym tle. Śpioch
W samą grę nie grałem, ale jak widzę screeny, to wygląda mi na
badziewny port z ZX-a - niestety, ale Amstrad był częściowo podobny
sprzętowo do ZX-a(pomimo sporo większych możliwości graficznych),
przez co wiele portów z "trumny", nie wykorzystywała możliwości CPC i
co gorsza, miały trochę "dziwne" kolory. Było to związane z tym, że ZX
miał jakiś bug w obsłudze sprite'ów i coś się chrzaniło z kolorami.
żeby to ominąć trzeba było stosować jakieś triki z optymalizacją
palety(IIRC, już dokładnie nie pamiętam o co to chodziło).
Oczywiście, Amstrad nie miał tego problemu, ale niestety grafika
"przechodziła" z wersji ZX, razem z dobrodziejstwem inwentarza, co
potem się wyróżniało na tle produkcji jednak pod Amstrada
dostosowanych.
W końcu któs się wkurzył i w celu "zaoszczędzenia czasu" developerom
tych wspaniałych portów, napisał emulator ZX-a na CPC o nazwie ZXM.;)

Tak czy siak, nie samą grafiką człowiek żyje, w szczególności w
wypadku 8 bitowców. ;) Jak znajdę chwile czasu, to popatrzę "z czym
się tego Slaine'a je", pewnie wtedy będę chciał skorzystać z pomocy
twojej stronki, także dzięki za linka.
A tak tytułem P.S.-a to znalazłem jednak działający pod MOSem emulator Amstrada - otóż ktoś
sportował Arnolda(jeden z lepszych Windowsowych emulatorów, choć do
WinAPE mu daleko) na AOS 4 i chodzi on w miarę znośnie pod os4emu.
OK Mógłby być tylko szybszy, ale z drugiej strony, to Arnold
do demonów prędkości nigdy nie należał.
[#9] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #8

Hm.. niby CSS oki, bo na Mozilli i na IE działa oke, na Amidze nie mam pod żadną klasyczną przeglądarką :D. Sądzę, że kod CSS'a jest ok? Może to przeglądarki nie teges?

No czy port ZX'a? Nie wiem. W wersji na Amstrada jess ekran podzielony na lewą i prawą część co nie występuje w wersjach na c64 i ZX właśnie. Zresztą jest to widoczne na skrinszotach, które zrobiłem - bo grafika jest taka sama na wszystkie te kompy. Różnica jedynie rozmieszczenia. Nie wgłębiałem się za bardzo w temat portów, zresztą informacje na ten temat ciężko zdobyć z pewnego źródła.

[#10] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #1

A nie możesz gdzieś posłuchać dźwięku z tej głowicy i stroić 'na ucho' tak, żeby było możliwie dużo tonów wysokich?

[#11] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #9

Wiesz, to nie tak, że porty z ZX-a się robiło na zasadzie prostej rekompilacji żródeł - pewne zmiany zawsze były niezbędne. Albo ja nie umiem liczyć, albo gra używa 2 kolorów, a Amstrad mógł używać większej ilości - najprawdopodobniej jest to właśnie proste dostosowanie portu z ZX-a do działania na Amstradzie, baz jakichkolwiek zmian w grafice i muzyce - szczególnie, że screeny z C64 są jakby bardziej kolorowe, więc to raczej nie jest zamysł artystyczny. ;)
[#12] Re: Amstrad CPC

@mosfet, post #10

Wiesz, ja jeszcze nie musiałem się w to bawić - mój Schneider CPC 464 jedzie na fabrycznym ustawieniu od 1987 roku, kiedy to go wyprodukowano, co nie zmienia faktu, że parę razy pomagałem znajomym przy tej operacji.
Co do twojego pytania, to tak, można, ale po pierwsze, to IIRC dzwięki zapisane przez Amstrada mieszczą się w paśmie 500Hz-2000Hz, a najwysza harmoniczna jest chyba w okolicach 8000Hz, więc nie do końca chodzi tu o wysokie tony, a po drugie, to wątpie, żeby człowiek który Amstrada używa od przypadku do przypadku, był w stanie nastroić "na ucho". Ale jeśli 5hoon4y ma dostęp do oscyloskopu, to mogę wygrzebać service manual do CPC 464 i podać wartości fabryczne, jakie powinny być ustawione...
[#13] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #12



To mnie już chyba przerasta, choć sam niewiem, nawet jeszcze nie zacząłem szafy w której CPC mam schowanego otwierać...



Ostatnia modyfikacja: 19.06.07 16:13
[#14] Re: Amstrad CPC

@5h00n4y, post #13

Hehe, spokojnie, to takie lużne dywagacje ogólne, na tematy związane z kaseciakiem CPC, możesz po prostu robić malutkie obroty i sprawdzać jak się wczytuje - a oscyloskop by się przydał, bo byś sobie mógł odrazu, bez "metody prób i read error b";), ustawić *dokładnie* takie parametry jak były fabrycznie ustawiane przez Amstrada, ale jeśli go nie masz, to i tak można to bez większych problemów ustawić metodą prób i błędów, jedynie co, to zajmuje to więcej czasu. Także nie ma czym się przejmować. ;)
[#15] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #11

@Torn
Dwa kolory? W wersji na AmstradCPC? Gdzie?

W wersji Amstrad używane są podczas gry 4 kolory: tło, dwa odcienie żółtego i brąz. Bardzo klimatycznie to wygląda :D.

W wersji na ZX jest 6 używanych kolorów na ekranie.

W wersji na c64 jest używanych podczas gry 7 kolorów.

Ilość kolorów na wszystkie wersje potwierdzają snapshoty, które zrobiłem.



Ostatnia modyfikacja: 19.06.07 18:18
[#16] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #15

Tła nie liczę, bo zwykle na 8-bitowcach(a przynajmniej na Amstradzie) robiło się je trochę inaczej, a gdzie? No na twojej stronce. :P Tego drugiego żółtego nie widać, bo są screeny małe - ale, ale, stwierdziłem, że może coś nie tak tego screenshota zrobiłeś, albo żle paletę w gifie ustawiłeś i looknąłem jeszcze gdzieś indziej i... rzeczywiście 7 kolorów. :P (jeszcze łapka biała ;) )

P.S. To jednak ty masz babola, na Operze też "ciemność widzę". ;)



Ostatnia modyfikacja: 19.06.07 19:17
[#17] Re: Amstrad CPC

@5h00n4y, post #6

Łojej, co to za linka do YouTube dałeś, to chyba jakiś szok! horror, jak zobaczyłem tego gościa to mało z krzesła nie spadłem. hide2
[#18] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #8

"znalazłem jednak działający pod MOSem emulator Amstrada - otóż ktoś
sportował Arnolda(jeden z lepszych Windowsowych emulatorów, choć do
WinAPE mu daleko) na AOS 4 i chodzi on w miarę znośnie pod os4emu."


Niby prawda, ale troszkę nieprecyzyjnie się wyraziłeś, bo jak rozumiem to ten emulator jest przeportowany pod AOS4 więc powinienieś raczej napisać:

"Znalazłem jednak przeportowany pod AOS4 emulator Amstrada - otóż ktoś
sportował Arnolda, emulator ten chodzi też w miarę znośnie na mosie pod os4emu." OK
[#19] Re: Amstrad CPC

@Kiv_Master, post #17

Cóż, jego dykcja jest zdecydowanie ładniejsza niż wygląd, ale Leo De Karpio nie zna się na CPC, przykro mi. :P

[#20] Re: Amstrad CPC

@Kiv_Master, post #18

Rany.
Weż się może naucz czytać, co? Jakieś problemy z nawiasem i łącznikiem "i" masz, czy co?
Ułatwię ci zadanie:
"znalazłem jednak działający pod MOSem emulator Amstrada - otóż ktoś
sportował Arnolda na AOS 4 i chodzi on w miarę znośnie pod os4emu."
Lepiej? Paniał? :P
[#21] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #20

Nie chodzi o nawias, tylko o kolejność wyrazów, dosyć ważną bo obecnie z początku brzmi to jakby ten emulator działał natywnie na mosie, dopiero na końcu jest mętna wzmianka, że działa poprzez OS4emu, więc dalej źle. Jeśli już koniecznie chcesz na pierwszym miejscu umieścić mosa to napisz:

"działający pod MOSem poprzez OS4emu"
[#22] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #16

@Torn

To jednak ty masz babola, na Operze też "ciemność widzć". ;)

Miałeś rację, zwracam honor. Po przerzuceniu stronki na ovh.org po prostu wrzuciłem style.css z innej stronki co robiłem, a zapomniałem, że tamta stronka jest na białym tle :D.

Serdeczne dzięki za cynk!!

Zaniedługo zabieram się za to, by przejść Slaine'a właśnie pod Amstradem. Emulator emuCPC ma ten plus, że można zapisywać frozeny.

[#23] Re: Amstrad CPC

@Kiv_Master, post #21

Aha, czyli jednak z łącznikiem "i"...
Wiesz, ja mógłbym to olać, bo mnie nikt nie płaci za uczenie, co najwyżej skomentować poziom nauczania w niektórych polskich szkołach, ale...
Przykład:
"Mam Amigę i Mediatora" - czy podmiot posiada:
a)Tylko Amigę
b)Tylko Mediatora
c)Obydwa przedmioty?
Przykład 2:
Mamy zdanie:
"otóż ktoś sportował Arnolda na AOS 4 i chodzi on w miarę znośnie pod os4emu."
Podzielmy je sobie przy i:
"otóż ktoś sportował Arnolda na AOS 4" oraz "chodzi on w miarę znośnie pod os4emu." - i teraz, czy Arnold:
a)został sportowany na AOS 4
b)chodzi w miarę znośnie na MOSie pod os4emu
c)obydwie te rzeczy naraz?

Odpowiedzi proszę nie wysyłać na mój, bądż redakcji PPA adres, za co z góry dziękuję.
[#24] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #23

Kurcza, kogo kręci temat 8-bitowych maszynek niech tu zostawi sign'a. Mnie to najbardziej c64, ostatnio zacząłem wreszcie pisać ostro grę na niego :D. Jak na dzisiejsze czasy konwersja tego na inny 8-bitowiec to jednak niepotrzebna robota bo i tak większość ludzi odpala emulatory, ale ciekawe jakie są różnice np: między BASIC na c64 a na Amstradzie? Dałbym jednak wiele, by znaleźć się w czasach 8-bitowych maszyn, no oczywiście nie w naszym pięknym kraju tylko tam, gdzie słońce "zachodzi" bardziej :)).

@Torn
Amstrad i CPC? :D

[#25] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #24

Pomimo, iż jestem fanem c64 to muszę stwierdzić, że BASIC c64 jest do d***, ponieważ nie ma żadnych instrukcji do grafiki. Na prawie każdej innej platformie z tych czasów występowały takowe.

[#26] Re: Amstrad CPC

@x3nU, post #25

Zawsze jest Simon's Basic.
A ja piszem sobie gierkę właśnie w basicu na c64, bo tyle umiem, znajdziesz sobie screenshoty na oficjalnej stronie tej gry: Meonlawel.

http://www.drakmo.ovh.org/meonlawel/index.php

Dopowiem, że cała grafa powstaje pod BASIC, po prostu na Amidze rysuję sobie grafikę pod PersonalPaint. Napisałem sobie pod BlitzBasic2 program do zczytywania tej grafy, zamieniania jej na pola 8x8 tyle co ma znak. Następnie zapisuje mi to jako plik DATA. Taki plik wczytywany jest normalnie z poziomu BASIC z dyskietki przez INPUT#1 a następnie poszczególne "fonty" znaków ASCII są przerabiane na taką grafikę. Nie znam się na turboloaderach, więc wczytywane jest to normalną drogą - i całkiem szybko. No więc jest to jakaś tam grafa -> pisana w BASIC. Szczególnie widać to na screenshot#7, że można z tego coś wydusić.

[#27] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #24

Jak na dzisiejsze czasy konwersja tego na inny 8-bitowiec to jednak niepotrzebna robota bo i tak większość ludzi odpala emulatory

I tak, i nie. Emulatory, to fajna sprawa, ale ostatnimi czasy, m.in. dzięki temu, że jest moda na retro, że jeśli chodzi o 8bit, to część z "powracających", właśnie przeszła na emeryturę, więc ma sporo czasu i dzięki FPGA, która wiele ułatwia - emulatory trochę nienadążają za zmianami w hardware, to raz. Dwa, to spora część ludzi, jeśli nawet się w to bawi, to interesują ich tylko maszyny, których używali wtedy, więc i tylko te emulują(n.p. ja jeśli w ogóle, to tylko Amstrada), także ewentualny port, ma sens - o ile chce Ci się w to bawić. ;)

ale ciekawe jakie są różnice np: między BASIC na c64 a na Amstradzie?
Cóż, w/g większości ludzi którzy go poznali(niezależnie od tego, jaką platformę uznają za nalepszą ;) ), Locomotive BASIC należy do jednej z najlepszych implementacji basica na 8 bitowce, oczywiście, BBC Basic bije go na głowę, ale... ;)
A co do tego konkretnego porównania, to nie wiem, nie znam się - basica C64 w życiu nie widziałem. Coś mi się kojarzy, że on nie miał funkcji graficznych, Locomotive miał, ale i tak nikt z nich w sumie nie korzystał, bo lepiej było skorzystać z funkcji systemowych - były dużo szybsze, bo nie były interpretowane, m.in. dzięki temu, można było w basicu Amstrada CPC, napisać program, działający z w miarę sensowną prędkością... Ale i tak wszyscy pisali w asmie, bo dzięki systemowemu API, było to w sumie proste - sam pamiętam, jak "wydłubałem" jakiegoś Ponga w asmie na CPC, w jakiś jesienny wieczór... Choć coś tam nie grało z odbijaniem piłeczki - pewnie coś schrzaniłem z kolizjami, ale w sumie to nie dziwne, to był mój pierwszy program w asmie, pierwsza gra w ogóle, a ja miałem chyba 12 lat wtedy... ;) Ech, ten wątek zdecydowanie budzi wspomnienia...
[#28] Re: Amstrad CPC

@Torn, post #27

@Torn
Noo wspaniały wątek :D dlatego lubiem "wątkować" na forum c64power.
Moda na retro kompy to rzecz pewna, zresztą większość produkcji a zresztą do dziś wydaje się gry na c64 - składa się z turboloaderów i różnych cudów, których emulator nie przegryzie.
Pewnie nie jest to łatwa działka przekonwertować program w bejzolu z C64->AmstradCPC. BASIC komodorowy nie posiada funkcji graficznych dlatego konwertuję znaki ASCII i tym sposobem w prosty sposób uzyskuję grafikę. Taki minus, że kolory mogę zmieniać co znak (cała grafika składa się z siatki, każda kratka to 8x8 pikseli).
Graficznie możliwości ma Simon's Basic, może i jest jakiś lepsiejszy BASIC na c64, ale nie używam.
Assemblera nie znam i z powodu mnogości wielu innych projektów - czasu na naukę nie znajdę raczej. No ale ASM to lek na całe zło, wiadome.

Tak się zastanawiam, że ja nawet nie mam sentymentu do c64. Po prostu uwielbiam go używać i słuchać muzyki generowanej przez znakomity układ SID. Jak wygląda sprawa muzyki na Amstradzie? Można posłuchać jakiś kawałków np. przez odpowiednią bibliotekę pod HipPlayerem?

[#29] Re: Amstrad CPC

@BagoZonde, post #28

składa się z turboloaderów i różnych cudów, których emulator nie przegryzie.

Hehe, na Amstrada też wychodzą nowe gry(wydawane na kasetach z nadrukami, instrukcją - wszystko jak trzeba :) ), ale wszytko pod emulatorami chodzi. Co do do nienadążania emulatorów, to chodziło mi raczej o to, że n.p. swojego CPC, dość skromnie wyposażonego, mogę spokojnie zaemulować, ale CPC mojego brachola, to już trochę słabo - jeno jeden emulator obsługuje to co mój brachol tam wpakował(dysk 40GB i DVD+RW x16, 512KB RAM, 512KB FLASH-ROM, mysz PS/2 z obsługą rolki, device do muzy a'la Covox, szybki port RS i parę innych pierdółek). A to co planuje wsadzić do drugiego 6128(kupionego specjalnie pod to roszeżenie), to już żaden emulator nie emuluje(chce rozbudować o CPCISA - taki Mediator, tylko z ISA do CPC - ma już nawet kartę VGA i SB do tego kupioną Czasami, to go naprawdę nie rozumiem ;) ).

Pewnie nie jest to łatwa działka przekonwertować program w bejzolu z C64->AmstradCPC.

No nie wiem, ale myślę, że znowu takie trudne to nie będzie - gdybyś pisał pod BBC Basic, to byłyby problemy, a tak, to pewnie większość rzeczy będzie działać, po drobnych zmianach - choć to jeszcze zależy w jakim stopniu "walisz po hardware"...
Ale, jeśli chcesz, rzeczywiście pisać "multiplatformowo", to polecam C. Nie wiem, jak jest z C64, ale jeśli chodzi o Amstrada, to:
http://aminet.net/package/dev/cross/c_z80
http://aminet.net/package/dev/cross/z88dk_v1.0
http://aminet.net/package/dev/cross/z88dk_v1.0s

Dla Windows, jest też IDE dedykowane pisaniu gier, nazywa się TommyGun i ma możliwość cross-compilacji na kilka różnych platform(CPC, ZX, chyba C64 też), pakiet do rysowania grafy i sprite'ów oraz konwertowania ich po między różnymi platformami, coś do muzy(z tym, że chyba jeszcze nie dokończone), możliwość integracji z emulatorami, łatwy debug(IIRC) - generalnie, wszystko co potrzebne do szybkiego i sprawnego pisania multiplatformowych gier(i nie tylko)...
Aha, jakby co, to chyba gdzieś mam pakiet do konwertowania gifów na format CPC, jakbyś chciał to poszukam i jak znajdę to podeślę.

Jak wygląda sprawa muzyki na Amstradzie?

Różnie, podstawa to AY-ek, są różne przetworniki DAC podłączane przez port port równoległy(coś a'la Covox od PC, jeśli wiesz o co mi chodzi), jest możliwość podłączenia SoundBlastera (Pro) przez ISA(z tym, że jak na razie trzeba sobie ISA zlutować samemu, na "gotowy" CPCISA narazie trzeba poczekać), ktoś gdzieś też klecił jakieś drivery do GUS(Maxa), ale co z tego wynikło, to nie wiem...

Można posłuchać jakiś kawałków np. przez odpowiednią bibliotekę pod HipPlayerem?

Ja siedzę na MOSie, więc o hippciu nie wiele mi wiadomo, ale sądze że nie... Wystarczy popatrzeć, na "olbrzymią" ilość emulatorów, oraz okres kiedy były ostani raz update'owane, by stwierdzić, że raczej większość amigowców nie ma w swych korzeniach CPC, więc i zainteresowania brak...
[#30] Re: Amstrad CPC

@x3nU, post #25

ale c128 juz mial basic7 z grafika

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem