[#61] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@selur, post #59

Pisałem wcześniej:

"widać jak sie kolejna klatka wyłania z co 8ej pikselowej linijki, efekt podobny jak obracanie żaluzji".
[#62] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@ZorrO, post #58

Choć i tak ostatnia 16klatka będzie nachodziła na obszar UDG, ale filmik w 15 klatkach powinien być OKi.


a według opisu i "mapy pamięci" w Bajtku miałoby się to pomieścić.



enyłej, jest jakiś sposób na szybkie "wyzerowanie" obszaru UDG, żeby pozbyć się tych śmieci bez dopisywania zbyt wiele kodu? Przynajmniej części z nich, bo, jak sprawdziłem, pierwsze dwie linijki są nie wiadomo czym. Kolejne 21 odcinków to znaki UDG.
/ podejrzewam, że dwie linijki mają coś wspólnego z wyświetlaniem napisu "PROJEKTOR FILMÓW ANIMOWANYCH", bo ukazują się mniej więcej na tej samej pozycji.

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023 03:56:35 przez snajper

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023 04:01:20 przez snajper
[#63] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #62

Spectrum to nie moja broszka, i nie za bardzo go rozumiem, ale Przewodnik po ZX Spectrum na str 128 ma opis mapy pamięci i wspomina że tuż poniżej UDG jest stos maszynowy. Domyślam sie że grzebanie przy nim może zwiesić kompa. Nie wykluczone że da sie go przenieść niżej jeśli jego miejsce określa jakaś zmienna systemowa gdzieś między ekranem a Basiciem. Kto wie może do tego programu była jakaś errata w kolejnych Bajtkach. Być może jest o niej wzmianka w spisie treści.
Można by spróbować wrzucić tam pustą klatkę i jeśli to zwiesi kompa to znak że nie należy tej ostatniej klatki używać. Albo skorzystać z obszaru w pierwszych 16K RAMu, przecież oprócz ekranu, Basica i zmiennych systemowych jest tam dość miejsca by jeszcze ze 3-4 klatki zmieścić. Ale ja sie nie podejmuję. :)

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023 10:08:07 przez ZorrO
[#64] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@ZorrO, post #63

zerknąłem sobie do debuggera w momencie działania programu i wychodzi na to, że ostatnia klatka zaczyna się od 0xff00. W sensie te krzaki, co są wyświetlane w jej miejscu. Od tego miejsca następują 24 NOP-y, po nich jakieś dziwne rzeczy, a następnie UDG (od 0xff58) - co odwzorowuje układ ekranu w trakcie wyświetlania tej klatki. Łącznie 8 wierszy, czyli, o ile dobrze pamiętam, tyle, ile wysokość filmu.
rozumie ktoś, co te instrukcje przedstawiają?



Ostatnia aktualizacja: 24.09.2023 17:00:41 przez snajper
[#65] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #64

Jeśli tak jak wspomina Przewodnik po ZX Spectrum, że tam jest stos, to nie spodziewałbym sie że te bajty będą miały jakiś sens z asemblerowego punktu widzenia.
[#66] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@ZorrO, post #65

help.
co to za dziwoląg i jak go uzyskać w ZX? (Bajtek 5/87, str. 31)

[#67] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #66

Przypuszczam że drukarka, z której był wydruk, nie miała pod tym kodem inny znak i dlatego taki został wydrukowany.
Zmień na taki jaki byłby najlepszy. (A to nie jest © ? )
[#68] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@Norbert, post #67

w tym problem, że kiedy wpiszę tam co chcę, po uruchomieniu dostaję:
"Invalid argument, 10:3".
stąd wnioskuję, że ten krzak jest istotny.
[wyróżniony] [#69] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #66

To może być dowolna duża litera od A do U ale musi być wpisana w trybie Graphics. Ona na początku wygląda jak zwykła ale ma inny kod ASCII. Żeby włączyć ten tryb wciśnij kombinację Shift+9. Ta litera zacznie tak wyglądać po wykonaniu linii 10 w której definiujesz jej nowy wygląd na taki piłeczkowaty.
2
[#70] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@ZorrO, post #69

dzięki, działa. OK
1
[#71] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #70

to teraz dwa pytania z komodora.
1. co to za krzaczory i jak je uzyskać?


2. w listingu "Turbo 16", str. 10 z Bajtka 5/8, mieści się 46 linijek DATA. Większość zawiera po 14 liczb, natomiast linijka 1022 zawiera ich tylko 7. Czy tak być powinno? Ewentualnie czy jest jakiś sposób, by w razie wystąpienia błędu w tych linijkach program podawał numer wiersza? Przy próbie uruchomienia wyświetla mi ciągle "POMYLKA W DANYCH", a prześledziłem już całość, wyłapane błędy usunąłem i dalej to samo.
[#72] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #71

ad 2 - początek programu wygląda tak:

10 rem xxxxxxxxxxxx
   20 rem x          x
   30 rem x turbo 16 x
   40 rem x          x
   50 rem xxxxxxxxxxxx
  100 data51,0,53,0,55,0,52,61,54,61,56,61
  110 d=15616:fori=1to6:reada,b:pokea,b:next
  120 readq:ifq<>-1thenq$=str$(q):c=c+q:d=d+1:goto120
  130 ifc<>74750thenprint"pomylka w danych !":end
  140 ifd<>16251thenprint"zla ilosc danych !":end
  150 print"ok.":sys15616


sprawdziłem wartość C i wynosi ona 74700, czyli o 50 mniej, niż powinna. A to nasuwa pewien trop - na pomylenie 30 z 80 (lub 80 z 130 itd.). Dla testu zamieniłem jedną ze spisanych wcześniej podejrzanych wartości - z 133 na 183 - i przy próbie uruchomienia jest:



co oznaczają te BREAKi?
[wyróżniony] [#73] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #72

Nie dałem za wygraną.
Znalazłem działający program szeroki uśmiechszeroki uśmiechszeroki uśmiechszeroki uśmiech

http://plus4world.powweb.com/software/Turbo_16_Bajtek
[#74] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #71

ad1.
Tu znajdziesz pomoc
Table of Control Characters
1
[#75] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #71

Podobny problem miałeś w poście #38, i ktoś podpowiedział że to negatyw litery Q. Wpisujesz ją razem z Ctrl. ten kod przesuwa kursor o linię w dół, czyli równie dobrze zamiast PRINT"QCoś tam" można by wpisać PRINT:PRINT"Coś tam"
Byłby ten sam efekt.
1
[#76] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@ZorrO, post #75

Podobny problem miałeś w poście #38, i ktoś podpowiedział że to negatyw litery Q

Właśnie coś mi się wydawało że już raz podawałem ten link szeroki uśmiech
[#77] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@Norbert, post #73

git OK
Czyli dobrze podejrzewałem. ok, racja Bo w poprawkach z Bajtka 11/87 jest właśnie napisane, by podmienić linię 1023, a różnica polega na wpisaniu 180 zamiast 130. Szkopuł w tym, że należało też zmodyfikować kod w linii 120, na co sam bym już nie wpadł. Dzięki!
btw, w artykule dotyczącym tego programu w Bajtku 5/87 jest też napisane "Na podstawie Commodore Bulletin 11/1 85/86". Próbowałem toto odnaleźć, jednak bez powodzenia.

@ZorrO też tak mi się coś obijało po głowie, że już o to pytałem. Tylko nie chciało mi się szukać. ;)

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2023 03:14:47 przez snajper
[#78] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #77

pytanie z c64.
artykuł "C64 i drukarki" z Bajtka 6/87 zawiera listing programu do drukarek podłączanych przez userport.
no i nie wiem w zasadzie, w którym miejscu tkwi problem. Czy w ustawieniach emulatora (VICE), czy w listingu,
w drukarce działającej jako urządzenie #4 mam ustawione drukowanie do viceprnt.out, driver MPS-803, File system access, Enable IEC device. W Userport printer mam zaptaszone "Enable userport printer emulation". Co ciekawe, zmiana pozostałych ustawień drukarki na userporcie nie jest w ogóle zapamiętywana po zamknięciu okienka ustawień... (Zawsze jest zaptaszone Driver: ASCII, output mode: Text).

w każdym razie normalnie drukowanie idzie prawidłowo:
OPEN 1,4
PRINT#1,"costam"
CLOSE 1
natomiast po załadowaniu listingu i wklepaniu RUN objawy są następujące:
- jeśli załaduję listing z fragmentem LOGABAX i odpalę powyższy kod, nic się nie drukuje.
- jeśli załaduję listing z CENTRONICS, po wywołaniu PRINT#1,"costam" emulator się wywala.
- jeśli odptaszę "Enable userport printer emulation", w obydwu przypadkach emulator wiesza się po PRINT#1...

a próba wydruku bezpośrednio przez userport (czyli urządzenie 2, o ile dobrze rozumiem) nie skutkuje w ogóle niczym.

męczę się z tym od wczoraj. x|
(a także z "Nie bój się przerwań i duszków" na Atari, z którego sama procedura jest niby bez błędów, tylko nie wiem, jak ją sobie obejrzeć w działaniu. No ale to odrębny temat).
a może niepotrzebnie się męczę, bo na emulatorze to nie zadziała?

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2023 14:54:57 przez snajper
[#79] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #78

P.S. jakby ktoś mógł sprawdzić u siebie, to wrzucam:
Centronics
Logabax

i errata:
- jeśli odptaszę "Enable userport printer emulation", w obydwu przypadkach emulator wiesza się po PRINT#1...
w sensie C64 się wiesza - sam emulator działa, czyli menu itp.
/ w sensie program się wiesza. x| Bo klawisze komodora też działają, np. zmiana literek na duże/małe. Czyli może jednak prawidłowy objaw. Tyle że fajnie by było jednak cokolwiek na tym userporcie uzyskać w którymkolwiek przypadku.

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2023 15:21:32 przez snajper
[#80] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #78

Jeszcze nigdy nie widziałem zadowalająco działającej drukarki w emulcu jakiejkolwiek 8bitówki. Ani takiej prawdziwej podłączonej do prawdziwego portu, ani wirtualnej która drukuje to pliku. Czy ten emulator wogóle przewiduje drukarkę na porcie równoległym? Musiałaby tam być opcja włącz taką drukarkę.

Nie jestem specem, ale z tego co wiem to komenda PRINT w C64 potrafi obsługiwać tylko drukarki na porcie szeregowym, a te na równoległym obsługuje sie komendami OUT, albo procedurami w kodzie wywoływanymi komendą SYS. Dziwne.

Czasem Bajtek drukował erratę z kilkumiesięcznym opóźnieniem.
[#81] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@ZorrO, post #80

Czy ten emulator wogóle przewiduje drukarkę na porcie równoległym?


myślę, że gdyby nie przewidywał, to nie byłoby opcji "Userport printer" w zakładce "Userport devices". Która zresztą wybiera się automatycznie po zaptaszeniu "Enable userport printer emulation" w ustawieniach drukarek.

natomiast lista komend bejzika c64 w ogóle nie przewiduje takiej jak OUT. I manual, który przeglądam, też nie.
[#82] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #81

Bo to tylko połowa komend, ale patrzę na całą, i też nie ma,
Jest w Simons Basic. Cóż. Jak mówiłem specem nie jestem. :)
[#83] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #81

kolejny problem.
Moje Atari 1/1990, listing ze str. 12.
Ładuje się ok, uruchamia, zapisuje na dyskietkę D1:W.COM
Później robię L."D1:W.COM"
RUN
i przy próbie OPEN #1,4,1,"W:..." - tak jak tam podają - dostaję ERROR 130.
natomiast po podmianie D: na C:, zapisaniu na kasetę i załadowaniu programu - powyższa komenda działa. Czemu wobec tego z dyskietką nie działa? (oczywiście stosowny fragment kodu przy przejściu na C: też odpowiednio podmieniam).

druga rzecz: działanie tego programu jest dla mnie nie całkiem zrozumiałe. Otóż okienko jest rysowane, komenda PUT #1,... wyświetla w nim znaczek. Tyle że... przy wywołaniu każdej komendy "okno" przesuwa się w górę razem z resztą linii. Więc to trochę jakby bez sensu? (tj. przesuwają się same znaczki wyznaczające obszar okna, bo samo okno pozostaje na ustalonej przy wywołaniu OPEN pozycji).

i trzecia rzecz. Nie wiem, jak posługiwać się podanymi w artykule (jako przykład) komendami GET, INPUT. Po wpisaniu GET #1,... dzieje się coś takiego:

według opisu - "Po komendzie GET w oknie pojawia się kursor, którym możemy poruszać się za pomocą klawisza CONTROL i strzałek góra-dół. Naciśnięcie klawisza RETURN spowoduje zwrócenie pozycji kursora jako zadanego parametru. Można zrezygnować z wybranej opcji naciskając klawisz ESC". No i spoko - return działa (przy czym nic nie zwraca - ewentualnie albo zwraca 0 jako pozycję, albo ja nie wiem, jak odczytać to, co on miałby zwracać), esc działa, a reszta nie. Tj. ani strzałki, ani control, ani control ze strzałkami, ani żadne pozostałe klawisze nie skutkują niczym. (To białe pole na ekranie nie wiem co ma reprezentować, ale wyświetla się po wywołaniu komendy GET i znika po wyjściu eneterem/esc).

ktoś coś?

P.S. tak wygląda samo okno, dla orientacji (w obrazku powyżej zdążyło już zniknąć z ekranu, przesuwane z pozostałymi liniami):


Ostatnia aktualizacja: 27.01.2024 00:10:27 przez snajper
[#84] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #83

Do sprawdzania kodów polecam mój program 'Atari Font Mover' (AFMov), który m.in. generuje kody do całego listingu. Dla ułatwienia napisałem instrukcję (po 10 latach :)).

Ponieważ nie zamieściłeś przepisanego listingu, sam też go przepisałem.
Sprawdziłem kody, finalnie wszystko się zgadza (patrz opis).
Przygotowałem też osobną wersję dla magnetofonu. Jednak obecnie programu jeszcze nie uruchamiałem (kiedyś go już przepisywałem i wtedy niezbyt mi się podobał).

Z tego co czytam użyłeś skrótu "L." w Basic-u, gdzie jest to skrót komendy LIST, która zapisuje listing, a nie wczytuje plik binarny. Czyli zapisujesz na wygenerowany plik W.COM listing który masz w pamięci Basic-a i później go (ten listing) uruchamiasz, czyli pewnie generujesz wtedy ten plik od nowa zastępując z kolei listing zapisany przez L. :) W.COM się nie uruchamia więc nie ma 'urządzenia' W: i stąd błąd 130, a komendy do okienek oczywiście nie działają.

Pliki COM (mogą mieć inne rozszerzenie, najczęściej na użytek emulatora jest to XEX) zaczynają się od FFFF (hex) są to pliki wykonywalne DOS-a i uruchamia się je spod DOS-a.

W Basic-u nie ma komendy ładującej pliki COM (możliwe, że z jakimś DOS-em da się przez XIO, ale nie wiem). Pliki binarne (dowolne) można odczytać programem. A ten W.COM myślę, że można przerobić, tak aby z poziomu Basic-a dał się uruchomić komendą USR.

Zgaduję, że plik zapisany na C: jest typu boot (nagłówek się różni) i wczytuje się włączając Atari z wciśniętym Start-em (bez Option), albo z analogiczną opcją emulatora. Wtedy załaduje się handler okienek i uruchomi się Basic, gdzie będą działały komendy okienek, bo w pamięci będzie handler urządzenia W:.

Aby wczytać z dyskietki to po załadowaniu DOS-a (z włączonym Basic-iem - bez klawiszy konsoli, szczególnie bez Option przy włączaniu, albo z odpowiednią opcją emulatora) z poziomu Basic-a wpisz DOS i tam wczytaj W.COM, W DOS-ie może to być klawisz L i nazwa pliku D:W.COM (być może rozszerzenie COM lub/i nazwa urządzenia mogą być pominięte). Potem przejdź do Basic-a wybierając C - Cartridge (może być inaczej zależnie od DOS-u) i okna powinny działać tak jak z kasety.

Można też zapisać wersję COM na kasecie, bezpośrednio będzie można odczytać taki plik z poziomu Turbo do magnetofonu (można zapisać w turbo) lub z DOS-a (bez turbo), a można też dograć loader (np. najpopularniejszy 'wykrzyknik' albo inny od Baktry) i wtedy będzie się wczytywać dłużej o loader, ale w razie potrzeby bez problemu przeniesie się go na dyskietkę.

Ekran się przewija, bo nieaktywne okno to nic innego jak wyświetlony tekst. Najlepiej testując pisać w górnej części ekranu, tak aby sobie oknem nie zamazywać wpisanych komend i żeby się okno nie przesuwało. Generalnie to myślę, że zamysł jest taki żeby używać okienek we własnym programie, wtedy wywoływane z programu nie będą przesuwane przez wyświetlany tekst.

Aby pomijać parametry (same przecinki) najpierw wywołaj okienko z parametrami.

PS. Pliki jak się da, to dodam tu wkrótce.

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2024 09:49:05 przez QTZ

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2024 09:53:25 przez QTZ
1
[#85] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #84

Nie wiem jak tu dodać plik, więc wrzucam 7zip-a w hex:
377ABCAF271C0004A25F0E9A9D110000000000002300000000000000C48AF2EFE03456106A5D00251849620356ECED7C821CBDC65F62C6C48692FBE13F89793BBBC0194CA187AB72AB47D5FFD751D5D0CEB50C4F57E7373F3CFC314BABC35CAF2962F6D3CC7CFCEA14A13E8E53F97871BF0DDA5E17CD772E1C0A9DD792B1DD0E0180872A8BA4C69689CB68023220ACDDCB865BC99763ABEBA81923FFCA5168BA64088405786960642387D1FE1F5D7F33686069156CB0961DADB7E587217880B51AA0C64C573004DA626B176046734457D2D479050C451DA992DB654C8C79AACEA78CC58E5AE458787957C89E70C094014A8435BCE1F7740D5EE24F12D8D220F09062085A8BA9F7DB2EC3C7316E0A2DEC7EA4AA0363541F8E30375E4F1EA773882C4538A636CB5FDA3734A7A49B5A8E6F95A5E07ECECE0A90980C6D51F1E17D323460FBEE22F29D59E73C73486F82040F37B9DCAEF41446F5996F31D3654FAA0BB83AB0A8BA09A04EA85106BC36B4874E01E2CE0377FB74ED42A27045BEE236433E94AEF3797CAB901B21815CDA7B8536B59A4079AC5A9E7413EEECBE23089F44E621C5370B454352E821733EE2D670B27FF9C183F082A3D7E09F7EF9CFEC7EE935E83BA356DB48D28F93C9CD3E9CF29EA8BE83A82AB1FD546248C64CEC6FCA0D574E1C0EDF1808803FC53D1BDBDD7FEDDC9389A174372264899D6DDDCD7662A5AE98730B6C9E59C999AB2C7E59A666EE9DD44BAC6776F998688F9546676E71157AACB8DF482F9DC6546284E7D1E8571DF67AC2B16C07B2235A372D08FA2952401A4E43F981C854AA52233ED3F41E049C82B531FD63AEE9DA4E3AB404E3394D44115BE4D2D93F50937D99238B289A268B2B1EE21469D0F24090602B13160319B020087F7E21750347B2DB3F57CC7B17D05CE169084D989109533DD424BD9574BE725196286ADBA64F2006358D1DF98494CC61698D1165083B089B5DB67B0D464F931B5719D64FE4B42F8AD4A1F7CEE64B0F129A9FF18632936DC67B10A6C6DA56562667D6073E39FF43168D28E1F03AD6C15952F9D2F14C8ED220D6A5BD8F241345135A494D2ECADA7FFDC4BBB394E0CCFE8379C5D78DF3338E0868F27BF220862D8D6FA7F5F0FE39EEBF847FA22DB2F4745CFC4B2BBB2A29E2B4165FCFAF46CDA74797A96BEB3FB20C9311A8ACD001A8D3EFA02CCF11AB7B0C520F154BEA1A9CC9F8677472406863D6238AB53C0F896FAA5A5716CFF6D0EB58F1142136EC71335498E0F283FC4D3FF851A4D2C6D43643E4FD42EA03682358EDA4EEEE10E8E9D5F20FD46F15356840C4235A1AA7CB92E75D8173DDFCE00FF71260ADED5DA730BD5170155F8A384D4ED3D4B8ACA0FC2EBE150F39E0AA6FD396F407ACCD27A448468B1490654F468956AD61E0D78896FA3310DA64DC8873370C1AA4DC704BE724133EC019ABD80A609357D86E0381F58DA91CFA52CB00C00F1477854E58B29623F59C597A79F7700264DD5F865DED337886D6968E91115B2CB8E38EAA1DD481665BDCB0FE534A08E5F1466F6A560F1AEC0D193FFEC4F6FCC5A511B39076B84525621EBFD23A9A81EA8729B175048A78F23B47091F40AED7A0D82E2EDBFAEA49B25874DD89A3572B0E3EB6A5287667576BACD53E552D671ECE14E551337771B01C5FA49F886156229AA51E4428A7A91B677435FD90AC400AC03DB94C2301E457CA39A3D0D659F4D7F3344F5F8FE760BFA15937FE2DF14E395821BF814CFDD8FD09FF641A260130589CE3A9427B295959113697F11CCF3D833B8470C76E9DC2F7418CAD6D4DDD6CD9FDAD146A29E949A01C217E59718CAF14EE94B0CFFADF4A1C06D5C68155C117DFE75B07A5AF790F0EFE602A8EF607D23997C1F93110727841A34EA87A2D4EF31FD477736483D5333A1939281CE6EC02BB724336BCEA9F531F383AC697D9842446154DE0C5C60257EC10095ABD90DDB0D3E9D610DB60D221CCBE2DA41F75CAD3CFA9894D83AE7D19D101662E6E7956A37496195CFCDCB94956EAFA5728754A42F5931CBF2B642D79F36C0B0EEDF96328B208C8E94EFC83644AD9F3AFA3E0EB2588F8D7879257538E77E659FD928AD0812958AD0582D5633ED8D6F315C56FB7A6156DDCD63B847838612E5DA720436A9F8B4247FF0DC667F9AF1AAA673C35A4108DA954587E71A45A303EF42089739F41E922336C46B6D5975BC19C5BAC40E3D61CBEF56763078A808551D60ACFC31F58D045F720FFEB72969FB10C5AAAB1FA05D8C2182E74437850C2600902EAEB8CE82254B28D2194270390B0C3100977F214060E2CAA7DB311EF8CE4BB9965E11DE3ABAAB21769A44B0DF6B4BF91C21A91655A1DAC3519E7DF380BDC490ADD7078E882B37FB4ADFFFA6139051E7E23FD4A64710BCFCC4F90C1988A7417CC23A6931ED690270A16DFFBA444A8DDBF267C471B2952B54C9C7EE1BA3BBD85D4B20EAD5F7DC77B30A284F5ACB30C3B91F82751194BF472A27530757A1E544B19FF7F2D9A09FC17C0FFF0052838CEAB63842B3D90AF8099727B684274A95585EC3C5E38789AFB4FD91FDE1CD4D02B60F3BAC17CA3EE4C4BA0DD4039DD4D2B697950BDDDA06F171A59015F6237DA9162E605BB0BCE32DB64939DD9326A437CB9468C0588DC256976E77E8F32F63B164DDB640FB599B6FC0775E3140650C3049CFF94CF50DBBAABA5FC64387D38A898A1EA9FE2C98E64B3C022F0CF9BF7AE70D1FAE631D583413D3D4E430EC94A34D404249EF2CF1084DAD633197D82355D496C942B82203C5F61EF53937EEA86A813CAB903D4291348A4C2677A6CCC74490DEE010E42DDD5D7E2D4AAF27BA57197E3C25BF0B14C58F139BFE797E742238E681F2464B640375419187599EA9E78CE739E2EAFCCD0F52865F39D7284C720BF23AD06DFE7B8887E9F9CAE1AB359E2AE4159C95714E55930B5FC1380B18CA3836C2D67EFBC6A9009D731C86A94705FE76A330C0B10FFA1B4F3E7942640909903C316AA4C3B0A38D4BAEC0A0599D729FA80F9F2F203E39E358C598E876145947E96E93F7246D6E00C4A877E0BC370FF4533FD6C440C9DA65B84FC16B29249A5AB23B5AD5B9CC1722C2BEFEAD77EC3D95DC77DAE30716AAAA8CF1C22B61D1450D827A3428AEFAA37D7B45E65B28A7D003DCC79E89F3EC5DF506FBF2B5F01EF118FF685B73FF46C06CD95AAD89642902A5B535AF1F57533499CB3037FDDE535CD64593B899E63031FDC7EEA49F05C5D23FC9B83A775D8739A737D7BC6AA89FFAD17F23462DBE1B19891E6888921C963A2CA3C4F8D9FDF487DF6E17E1306FE2BBDE7D3AA6897D00F1CB9F0CD6029776AB52BD6B651904BE8B33F4126AA28EF70B771ED6D26D0FCAED4692803DEFFCD021F3E8F3FBAF5886662FF1F8A9F7B7F068E027FA95979717325C4E881BEC14D2AB2F3E5406A47CBD46D28B38295E665A52371C7A51BB6DB3DAE0DAC652EB84381007905F3F98D5D8B92BA81890B56F706AD1AB0A967DC181A708D5E2EBC87E9CC0F4642A77D6102F4107EF7EED4499B000FEC35C64215F8B2B85CB9A85DDF41856CF43722458B9D1438E0ADB4B122C86BE5047681B82FAA69FE3C85E42B3F1D0E775C1B9A014350E80A8CF0A7C25C6C4B0D07C4FE42760354330132526BB09F31E9B03A0EFCDBCA8273F980D1A42DAB4691AC5D7C03579057496AA23AE95B6BC85F9B5847FF683498F4C5AD5E67918C6EA3AC0C1EBFCC92DCD98F7EEB0B4172293D141B14BF6FCCDF4DAA9C1722B4995ECF5581AD1CB2D1367E0FC97A0528D98C74639F14F244E84B3188700560772BC6BA82D6EAEC70523588348FDCF32714D9845BF96337A79A9A3282F2D08F2488FF41CEEA4E1A787E83BC28AA5E5CAEE856F22442B0F1BBEA862EC2060B4290759D25DBA3BBCF5CDC33483DA578B798EC89AE39FEBF2E32D878327630B2B4B31739C669E511B0BB0AB16B41A5ECAA4199AD8B1C581D4EBA2EDCF3FDD96BF7CB42B208DF21FF16C3B926F6B920B7C66FFA597942A706424161F22E2CE4D2858AC34187DD4864821EABC51D82A650A4E1B405A95876EC9B6B11B828F0D7E16E389ABCAA346BCA6881966FC7C91DD669B31D96D60DDACA856B9E5102778A60D6E73334785BC654584DD4DCA5B770236E91AD10960D5BBAE8A7541BDF0CECFBC07411754EDB6017A78A1A4B2A63CEBB71147E9253FA35F85FF44EFFBF8D591438E7338036A5ABB52F7EB8D21991D3E51F06FB7687A52E0AB46B6806DAB79DBDD0A9A00E0F6D12EBFAC53FF2D01C39AE635E1FEB3BF1C64A6470DCA7F4B2B300FFC87F4C7F802EC2CBBEB9317C1A74E654D417E590EF79688BCD155268AAD2E550B2836AB9F469FCA5379E617758BDDFD1F7A5F958F75B551A4CD307EDE5130B451166739FF3A9160122038E51F02DCEFC5737F4DB8679FBF874C2179F57E1ACB57EF2CA8F9BF9CBA85A3B3685633BCFAECCB29443A70EC3C13E9A8B83C29ED7BE9011A9915008811DB3B4F9CA8986A3A3315E1D12D968882B0BF4DA94503C4C6D2D77D29401C868A6E62F69257C9CCA8B9200BF4751C58242E6628B385C9A9CAF3F5422FC9B2D828B6FB468C0D30E6908ED733FD918241187C5AE118D0D7EAB5963793965A5DA8731248767289AD38613A39244F26C87E6E710B2E1862AE2ADB9324749D5C72F5D1D498C639F2F27A5384849AC07D2ECB47D76EB1C5E1A9E7CC629A4A61E5683EFF283539B62B1E606FD6360D4D16E1AF0CF1279B17C8EA35DF0A60AC6D2B514CDF4FAB5FFB783000FCC53CDAF3ED3CF6E3F6A7663D6E20C4A7046847945D72DC6EB65C4357F3F6B798569F23C8AE8147F0564FC29EC9D3898298583B6E3520CE709E2CB0D097FBB483963EA2BE78A4C545B9C01CC02EC6686A1AF0CF4E00C1E2666EA5364D726BE1026282F121AE16084293B639F49EE9012EE358390D08A15591E14500806076457972BCA88227E90F8B54F11917088FEE3A9EA00DFF3A95AA115F8D5059462C83CA3E1F26864531BC56E627739B52DE88E56CC7649815D8E561E42D3D7829F5FE40165DB5710967C4E8814BD1F44F2545C25AEE693C106AF0D9C2F6727F33354FD3859B7C922BDF671D3E873A8FBFC5F241975A9BDEC353973FA8F441774A68AB9F26E23D5BB833BB0C7EF809FE66E527AE7AD534500045967D00EA1104370CC9C7D0994A596B57B957EC958461722C4B0B3959D7AFE66571E8CB3B9A5CEBC4E9C06183CE5C5678DCAFDB6424E6BDC67D69B373BEEEBE7C8608623F661D7A71D22BF376FE70B705C51065CE95219E89CAE8C0880A5D2E382B9A314E34575746F755441B518D3F28C3FE1D62ADC92E42985CA536EE8E06FE2040003B4F2A602993FAD35B38C1AE30D580536C05BD36309EE24A97719EFFB3E6811CF8775D6003E91C7773CD8B1BE23A0B2845FD7406EA89506825F9C5688C8C6A6F0B14A5C76451D5D1F37157BD08C8FE5EACA687FB283D236A0D3B8C7F554816ABC225C477E42F33457A775C715FAA2789DBF6DE6CC2D2DC2AF6594C517C93B5E3C717CE1668F5DF858ABA0C5AD9E3F3720E6AEEA35F7283223183B276F400EA478DB1CBDDF502FB8C63FC8450A743D1CF880427B42EA4ED8EF478CFA9EB8CB8AC672FCD5E80E377CAB6E1D7939B8A1C9CFDCC478AA412FA8E4B863DCE0BA2137271FCB893FC691B2F7EAC059FDC9EDBAC9657AFA34BF3620413297DCCE834312D96C76F94892B59F82ACA0BDCE6DF635CB53763BE10F89F0A0FAB6FE2CE22B2BAB81398DD2517A514B02F603ACF7AD9A1DE79B332461BE2CE44AF16E16ED33ACFAE1D34C161837E38CAE45D7F8BC6974A119E3729B99BF1965A03009FA6D7015A40B3245EE2C7C8C82BD8DE82EB7A79A006EAEBE48BBF983145E0FB38BA1FD8F15F49209ED805CE23A9A262E8DAEF6A72D19138017498FA95F2C81AE52DAF5DD13D66D6D783788F3B952B09457C9E65B32397F3E7CC870EEB4A84EC99F400BE4000000813307AE0FD5DF60059724D3FEB37018825654EA71577B327BE9CB00E6178FE1034F18953D27E6CA97AAD5B49C8E55231506C9BA66DAA0317189D783E2745073DB1795CAC63C9467E1BE5134B589B3FB77BCA32A844F8779B97CC39AE4D21B23B31993CE84DB8B55E3EAF19FC27E1A7B5B5EA23493DBB11CD9F0C30A4299D01011370487150336F4FB5162A29F8127F22E0ED75489270BD1D0B289B6BEFC8B23E608E7BDFF6C80EA8078DF4016B6D0596642EE4010938FC27A5B8E820279A546FA41CC869368B7FD01538042627A6C32A2E55E3367E6B29593B76188D5149A21A2D0F76E62F027BB166526926AE8E53A38A6D7D223330B4D7100A27E19099FCC4B7C84D5FDAD89CA13EE83816CFDD51829D5DA0F7F438D655E96C690C1EB1F6D01C5C62DEF4F5E2600170690720109812B00070B01000123030101055D001000000C82A20A012521ED820000

aby uzyskać plik wejdź tu: http://tomeko.net/online_tools/hex_to_file.php?lang=pl
wklej powyższe dane
wklej nazwę pliku:
Instrukcja_AFMov_Okna_na_Atari.7z
i naciśnij "Konwertuj"

Strzałki na Atari nie są osobnymi klawiszami, są to - = + * odpowiednio dla U D L R i działają z klawiszem Control.
W emulatorze (Altirra) mogą to być po prostu strzałki, a z Control-em odwrotnie - będą to właśnie te klawisze.
(W Atari800 czy innym emulatorze może być podobnie).

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2024 10:58:53 przez QTZ
1
[#86] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #85

OK Dzięki za objaśnienie! pokłony Sprawdzę tak, jak mówisz.
[#87] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #85

Sprostowanie:
W instrukcji w punkcie 7 napisałem, że w Bajtku kody obejmują spacje na końcach linii, a jest odwrotnie - w Bajtku nie obejmują, czyli spacje na końcach linii nie są wliczane przy obliczaniu kodów, wliczane są w kodach w HappyComputer. Czyli przy przepisywaniu z Bajtka i innych polskich źródeł nie trzeba się przejmować, że zapomnimy dodać spacji np, po ? na końcu linii (w środku spacje muszą być zachowane).

Generalnie warto edytować listing na Atari i zapisywać przez LIST (L.) np. po skonfigurowaniu H: w emulatorze, bo listing zostanie poprawnie sformatowany i sprawdzony:
L."H:NAZWA8ZN.LST
lub z konwersją EOL:
L."H6:NAZWA8ZN.TXT
Konwersji lepiej nie używać gdy program zawiera znaki graficzne (szczególnie konkretne z nich).
Taki listing wczytamy przez
E."H:NAZWA8ZN.LST lub E."H6:NAZWA8ZN.TXT
Ale uwaga E. to skrót od ENTER - ta komenda doczytuje listing do obecnego w pamięci (dogrywa nowe linie, ale też zastępuje obecne gdy numery się pokrywają)
Także jeżeli nie chcemy łączyć listingów, to aby wyczyścić pamięć najpierw trzeba użyć komendy NEW (kasuje listing z pamięci).
[#88] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@QTZ, post #87

kolejny problem - z listingiem na (według opisu) C16, PLUS/4, C128, PET, począwszy od BASIC-a V3.5. Z C&A 2.
program ma (również według opisu) rysować fraktale na podstawie przekazanych mu współrzędnych. W tym konkretnym przykładzie ma rysować "jezioro, z którego wypływa ginąca na horyzoncie rzeka".
uzyskany obrazek (na C-128):



drugi przykład ma przedstawiać "krajobraz przypominający jezioro od strony rzeki". Kolejno wersje na C-128 i Plus/4:





(na c128 powyżej brakuje chmurek, bo tymczasowo zmieniłem dla testu numer linii po THEN w 405).
samo generowanie trwa ok. pół godziny z opcją WARP (pod VICE).
powiedzmy, że one faktycznie przypominają to, co powinny...
pytanie brzmi: czemu Plus/4 wiesza się w miejscu widocznym na obrazku. Czyli niedługo po starcie.
poniżej skan z gazetki i kod (skan ma zjedzone parę znaczków przy prawym marginesie, dysponuję jednak egzemplarzem fizycznym i to niestety nie jest wina skanu, tylko dodupnego druku).
możliwe, że któryś ze zjedzonych znaczków uzupełniłem źle lub któregoś nie uzupełniłem. A może jednak jest jak być powinno, tylko czemu w takim razie Plus/4 się wiesza? (niezależnie czy ustawię mu 16, czy 64k pamięci).
(odrębną kwestią są te brzydkie prostokąty, które przypominają ślady po "kursorze" - też nie wiem, jak się tego pozbyć ani czy w ogóle się da).



100 REM ****************************
  105 REM *         FRAKTALE         *
  110 REM * AUTOR:MATYLDA STELMASIAK *
  115 REM *                          *
  120 REM * NA PODSTAWIE ARTYKULU Z  *
  125 REM * MAGAZYNU MIKROKLAN 10/87 *
  130 REM *                          *
  135 REM *     (C) BAJTEK, 1991     *
  140 REM ****************************
  145 REM
  150 SCNCLR
  155 COLOR 0,7,4:COLOR 1,1
  160 PRINT:INPUT"WSPOLRZEDNA X (-1) = ";X1:IF X1=0 THEN X1=-1
  165 INPUT"WSPOLRZEDNA Y (0) = ";Y1
  170 GOSUB 330
  175 PRINT"WSPOLRZEDNA Z MA BYC >= ";INT(Z*1000+.5)/1000
  180 INPUT"WSPOLRZEDNA Z (5) = ";H:IF H=0 THEN H=5
  185 IF H<Z THEN RUN
  190 GOSUB 440
  195 GOSUB 375
  200 FOR V=1 TO 600 STEP 2
  205 E=H/V*10
  210 FOR HO=-160 TO 160
  215 FA=1:Z=2:HC=E*HO*.00935:XA=0:YA=0
  220 XC=X1+HC*CO+E*SI:YC=Y1-HC*SI+E*CO
  225 X2=ABS(XA):Y2=ABS(YA)
  230 XN=X2-YA-XC
  235 YA=XA*YA:YA=YA+YA-YC
  240 XA=XN:Z=Z-.05
  245 IF Z<0 THEN 260
  250 IF X2+Y2>400 THEN 260
  255 GOTO 225
  260 IF HO>-160 THEN Z=ZA*.7+Z*.3
  265 IF Z<0 THEN FA=0:Z=-.0001
  270 C=Z-H:C=C*V/H:ZA=Z
  275 GOSUB 295
  280 CA=C:NEXT HO
  285 NEXT V
  290 GOTO 290
  295 IF ABS(C)>102 THEN C=102*SGN(C)
  300 M1=161+HO:MO=160+HO:D8=98-C:D9=99-C
  305 COLOR 1,6,5:DRAW 1,M1,D8
  310 COLOR 1,6,5:DRAW 1,MO,D9
  315 :
  320 IF C>CA+.5 THEN COLOR 1,7,6:DRAW 1,99-CA,D8
  325 RETURN
  330 Z=2:XC=X1:YC=Y1:XA=0:YA=0
  335 X2=ABS(XA):Y2=ABS(YA)
  340 XN=X2-Y2-XC
  345 YA=XA*YA:YA=YA+YA-YC
  350 XA=XN:Z=Z-.05
  355 IF Z<0 THEN 370
  360 IF X2+Y2>400 THEN 370
  365 GOTO 335
  370 RETURN
  375 GRAPHIC 1,1
  380 FOR I=8 TO 192 STEP 4
  385 Y=(I/192)^6.6:Y=Y*90
  390 BR=RND(1)+.7:BR=BR*I*.1
  395 AS=RND(RND(1))*520-100:HR=BR*(2-RND(1)*.8)*2
  400 FOR HO=-BR TO BR
  405 XB=HO+AS:IF ABS(XB-160)>160 THEN 415
  410 C1=BR*BR-HO*HO:C1=C1/HR:IF C1+Y>90 THEN C1=90-Y
  415 YB=C1*Y*.006:YC=90-Y:COLOR 1,3,6
  420 DRAW 1,XB,YC-C1 TO XB,YC+YB
  425 NEXT HO
  430 NEXT I
  435 RETURN
  440 INPUT"KAT WIDZENIA W (90) = ";KV:IF KV=0 THEN KV=90
  445 KV=KV*3.14159265/180:SI=SIN(KV):CO=COS(KV)
  450 RETURN


pytanie bonusowe: jak uruchomić te asemblerowe cholerstwa? Np. na str. 26. Ściągnąłem sobie fast_assembler_v3.d64 i postępując według opisu:



Ostatnia aktualizacja: 07.02.2024 21:08:41 przez snajper
[#89] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@snajper, post #88

Pierwowzór tego programu był w Mikroklanie 8/87 s7 w GW-Basicu. Miałem działającą wersję przetłumaczoną na Amstrada efekt co do piksela zgadzał się obrazkami z gazety.
Niestety skasowałem sobie tą dyskietkę, ale chyba gdzieś to publikowałem albo zrobię jeszcze raz i dam znać.

A ta wersja Komodowa miała jakieś błędy, już widziałem w kilku miejscach prośbę o poprawki.
1
[#90] Re: znawca bejzika poszukiwany na gwałt

@ZorrO, post #89

Pierwowzór tego programu był w Mikroklanie 8/87 s7 w GW-Basicu.


10/87 - sprawdziłem, dzięki. (Zresztą tę gazetkę też powinienem mieć, o ile dawniej się nie pozbyłem). Tam faktycznie efekty bardziej przypominają opis z C&A. W tych moich na pierwszym lewa strona jest z.ebana, a na drugim jakby rzeka bardziej rozepchana, a jeziora nie stwierdziłem w ogóle.



Ostatnia aktualizacja: 07.02.2024 22:51:40 przez snajper
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem