@rzookol,
post #17
Gry na PS3 dzielimy na
- gry rozprowadzane kanałem retailowym, czyli pudełkowe tytuły na płytach bluray sprzedwane w sklepach, najczęściej po 60 euro i tworzone przez tzw. duże firmy (obrazowo: GTA4, Pro Evolution Soccer).
- oprogramowanie (głównie gry ale nie tylko) rozprowadzane systemem dystrybucji elektronicznej (PlayStation Network / PlayStation Store) - poprzez zintegrowany z systemem operacyjnym PS3 katalog możemy ściągać darmowe demka, filmy, ale też ściągać gry za kasę - niedużą - 5 do 20 dolarów - zwykle produkcje kilkudziesięciumegowe - przykłady to np. Super Stardust HD czy Mortal Kombat 2 (port 15-letniego oryginału).
Oba rodzaje gier są tworzone na oficjalnych devkitach Sony, z pełną dokumentacją i pełnym dostępem do hardware'u. Dostęp do takiego devkitu w pierwszym przypadku to kwestia zapewne kilkudziesięciu tysięcy dolarów. W drugim przypadku kwota jest niższa i wg cennika wynosi $10500.
Sam dostęp do devkita to nie wszystko - żeby opublikować cokolwiek (w pierwszym i w drugim przypadku) Sony musi oficjalnie namaścić końcowy produkt, zapewne osobiście wygenerwoać binarki (odpowiednie klucze i certyfikaty), żeby mogły działać na retailowych konsolach a nie tylko na devkitach - pobierając oczywiście dolę od nakładu tłoczonych płyt - lub jeśli mówimy o produktach z drugiej kategorii (PSN) - osobiście umieścić w PlayStation Network. Trzeba być trochę oderwanym od rzeczywistości, żeby wierzyć że Sony zaakceptowałoby wydanie np. portu UAE, AROSa czy AmigaOS przez PSN albo w postaci płytki do kupienia w Empiku :) Natomiast Panowie i Panie z grupy Plastic zdaje się nie musieli płacić za swój devkit i to chyba nie oni kontaktowali się w tej sprawie z Sony tylko odwrotnie :)
Na końcu jest PS3 "Open Platform" czyli platforma, na której śmigają "linuksy" - jest to absolutnie nieistotny dodatek, prawie nikt tego nie używa - a całość funkcjonuje prawdopodobnie po to, żeby Sony mogło w niektórych krajach sprzedawać swój wynalazek jako kompa a nie konsolę (mniejsze cło, podatki czy coś w ten deseń). Od strony technicznej jest to czysta wirtualizacja bez bezpośredniego dostępu do hardware'u i z dostępem do 256MB pamięci).
Ostatnia edycja: 25.09.08 23:46:04