Komentowana treść: Blender 2.57 RC 1
[#1] Re: Blender 2.57 RC 1
Na razie pracuje mi się z nim bardzo fajnie, port jest stabilny i nie sprawia problemów.
[#2] Re: Blender 2.57 RC 1
Pobawiłem się chwilkę - Kawał dobrego softu.
Dzięki Yomgui za port OK
[#3] Re: Blender 2.57 RC 1
Ostatni większy program dla MorphOSa.
[#4] Re: Blender 2.57 RC 1
Wielkie Dzięki dla Yomgui . Mam nadzieję, że autor bedzie szlifować ten port,
a ludzie będą testować/używać i bugreportować. Faktycznie działa dość stabilnie
ale to są pochopne stwierdzenia po "chwili zabawy" raczej. U mnie nie działa import obiektów
zarówno 3ds jak i bardziej pożądany OBJ.

Ps. i liczę na to, że po wydaniu morphosa z nowym tinygl będą wszystkie ficzery włączone :)

Ostatnia edycja: 17.04.11 14:55:39
[#5] Re: Blender 2.57 RC 1

@tszczurek, post #3

Dlaczego tak twierdzisz?
[#6] Re: Blender 2.57 RC 1
Ciekaw jestem czy Blender w wersji MorphOS ma szansę trafić na blender.org do działu downloads, a jeśli nie to dlaczego ?

Ps. Ludzie zaczeliby sie zastanawiac hmm.. MorphOS co to u licha jest

Ostatnia edycja: 17.04.11 15:30:37
[#7] Re: Blender 2.57 RC 1
Oczywiście niesamowite jest to, że kilka dni po światowej premierze tak dużego softu mamy wersję dla MorphOS. Za to ogromne brawa. Niestety jakoś tak średnio jestem nastawiony do Blenders w wersji nowszej niż 2.49. Generalnie 2.5x to wersje raczej do próbowania. Dopiero 2.6x będzie nazwane stabilną wersją. Z tego co widzę to właściwie ma już niewiele wspólnego z wcześniejszymi wersjami. Przynajmniej jeżeli chodzi o interface obsługi. Interface teraz przypomina ten z innych, bardziej cywilizowanych, programów. Zmiana filozofii tak wielka, że ja nie potrafię absolutnie nic w tym zrobić. :) Przyznam się, że przywykłem do starej (lekko chorej) filozofii.

A tak swoją drogą to jakoś tak niezbyt mi ten Blender 2.57 chodzi. To znaczy raz się uruchamia. No a jak go zamknę i próbuję znów uruchomić to już nic z tego. Belka Ambienta mi błyska na czerwono i tyle. Snoopium i SnoopDos dosłownie nic nie pokazują. Nie wiem, może pamięci brakuje (mam w Pegasosie tylko 256MB RAM). Tym bardziej, że ten Blender ma chyba jakieś problemy z pamięcią. Po wyjściu nie oddaje kilkudziesięciu megabajtów (nawet po "avail flush"). Czyżby tak ogromne wycieki pamięci?!

Ostatnia edycja: 17.04.11 15:48:41
[#8] Re: Blender 2.57 RC 1

@MDW, post #7

Dlaczemu na blender.org nazywają tę wersję Blender 2.57 (stable) ?
To ja zaraz sprawdzę jak z tą pamięcią jest, wczoraj jak próbowałem to sypnęło jakimś warningiem ale nie powiesił się. Dzisiaj otwierałem i zamykałem z 5-6 razy (ale OWB i ANR było cały czas odpalone) i było ok - niemogłem ogarnąć view portów na bardziej cywilizowane ustawienie i musiałem restartować (blendera nie system), działą zapis ustawień użytkownika na szczęście.

Ps. pythong twierdzi, że nie może znaleźć scieżki do pliku wybieranego do importu :] pomimo, że podaje ją i wyświetla w logu Blendera poprawnie - pdaje w formacie /volumen/katalog/plik

EDIT:

Zeżera przy pierwszym uruchomieniu i zamknięciu 14 MB Ram i 17 MB VRam i nie ma Bola, avail flush nie pomaga (na czystym systemie)
potem z odpalonym OWB i następnych dwóch uruchomieniach cały VRam i freez systemu, tylko power off :] pomaga, tak zachował się na minimacu. Nie wiem jak wcześniej udało mi się włączyć/wyłączyć Blendera kilka razy (było ANR i OWB może dlatego się udało). Żuczek w debug logu nic nie pokazuje.




Ostatnia edycja: 17.04.11 16:43:47
[#9] Re: Blender 2.57 RC 1
Blender to właśnie potęga standardów które przyszły do świata Amigowe z zewnątrz: w tym konkretnym przypadku podstawą jest Python. Przeporotowanie interpretera daje szybko olbrzymi dostęp do kolejnych aplikacji. Zresztą na stronie autora są bardzo ciekawe spostrzeżenia a propo procesu portowania Pythona.

I podejrzewam że to właśnie wykorzystanie Pythona umożliwiło tak szybkie wydanie wersji dla MorpOS - teraz czekam na AmigaOS ;)
[#10] Re: Blender 2.57 RC 1

@alekc, post #9

Przecież na AmigaOS Blender też już jest...
[#11] Re: Blender 2.57 RC 1

@tszczurek, post #10

Starocia jakaś ?
[#12] Re: Blender 2.57 RC 1

@ede, post #8

Ja dla testów po tym co napisał MDW uruchomiłem Blendera kilka razy (Pegasos2, 1 GB Ramu, 128 VRamu) i nie było problemu. Uruchomił się za każdym razem. Natomiast ta wersja jest jakaś trochę mułowata.
[#13] Re: Blender 2.57 RC 1

@AS, post #12

Mógłbyś zobaczyć co dzieje się z ilością graphics memory po tych uruchomieniach ?
bo np. na minimacu (64 VRam) też nie ma problemu z kilkukrotnym uruchomieniem, z tym że znika za każdym uruchominiem około 17 MB VRamu i szybko się kończy ta zabawa.

Przy okazji - może ktoś jeszcze sprawdziłby import obiektów OBJ
[#14] Re: Blender 2.57 RC 1

@ede, post #8

Bardzo możliwe, że ja balansuję na granicy ilości potrzebnego RAM-u. Po restarcie Pegasosa mam tylko 144MB wolnego RAM-u. W swojej maszynie mam tylko 256MB, bo jakoś wcześniej nie potrzebowałem więcej. Teraz z kolei musiałbym wybrać albo jedzenie albo RAM. Gdybym jeszcze był sam to pewnie wybrałbym RAM. No ale z rodziną... zwłaszcza, że i tak nie mam pewności, że kość zadziała z Pegasosem i wtedy to już zupełnie byłaby kicha. Mimo wszystko chyba będę musiał poszukać jakiejś kostki 512MB... tylko gdyby ktoś miał do odstąpienia po przystępnej cenie kostkę, która na pewno zadziała z Pegasosem2. Nie stać mnie na nieudane eksperymenty. :(
[#15] Re: Blender 2.57 RC 1

@MDW, post #14

GOODRAM GR400D64L3/1GB (PC3200 CL3) działa lux z Pegazem. Na allegro 99zł :] ale jest np. taki sam typ 256 MB za 10 zł na kup teraz.

EDIT: a nie kurka ślepym jest taka 512 MB za 25 zł

Ostatnia edycja: 17.04.11 18:24:02
[#16] Re: Blender 2.57 RC 1

@ede, post #13

Uruchomiłem Blendera z kilkanaście razy i za każdym razem zabierał jakieś 14-16 MB VRamu, którego nie oddawał. I tak doszło do ponad 107 MB VRamu zajętego. Po tym za każdym razem do uruchomienia zabiera te ponad 14 MB VRamu, ale po wyjściu z Blendera oddaje i nadal mam zajęte te ponad 107 MBVRamu. Choć nieraz oddawał mniej i zajęte było 111, a nieraz więcej i zajęte było 100 - ale ogólnie oscyluje przy tej liczbie około 107 MB VRamu zajętego.
[#17] Re: Blender 2.57 RC 1

@ede, post #15

Dzięki za info. Kurcze, może się skuszę. Mi najbardziej chyba pasowałaby kość 512MB. Używam tylko MorphOS-a, żadnych Linuksów używać nie zamierzam więc RAM-u styknie.
[#18] Re: Blender 2.57 RC 1

@MDW, post #17

No jest taka :) wpisz GOODRAM PC3200 CL3 i będzie tam za 25 zł

sorry za oftop
[#19] Re: Blender 2.57 RC 1

@AS, post #16

Czyli podobna sytuacja jak u mnie na minimacu. Może to za sprawą tej nowej biblioteki potrzebnej do uruchomienia (to moje dociekanie to już bajka o żelaznym wilku). Sprawdzę wieczorkiem czy poprzednia wersja alfa taka żarta była. Trzeba będzie zraportować może na morphzone.org wystarczy na początek ?...

Ostatnia edycja: 17.04.11 18:33:03
[#20] Re: Blender 2.57 RC 1
Takie maszyny jak eMac, MM to chyba nie sprzęt do Blendera. ;)
[#21] Re: Blender 2.57 RC 1

@Ender, post #20

Nie powinno być większych problemów z używaniem Blendera na tym sprzęcie o ile zostaną wyeliminowane niedociągniecia portu. Jedynie problemem może być moc obliczeniowa tych sprzętów (do renderowania) w dzisiejszych czasach - śmieszna, ale do tego można mieć PC z i7 i liczyć scene nie 1:40h tylko góra 10 minut, a do modelowania styknie MM po co grzać powietrze i rachunki za prąd nabijać niepotrzebnie ;)

Ostatnia edycja: 17.04.11 19:08:46
[#22] Re: Blender 2.57 RC 1

@Ender, post #20

Przecież MM ma jeden z najszybszych CPU pośród sprzętu dla MOSa (1.5 GHz)
[#23] Re: Blender 2.57 RC 1

@wali7, post #22

No ma :) ale to jest namiastka jeśli chce się robić fotoralistyczne rendery. Przykładowo na LW 9.6 (na MM 1,5) w scenie w której ustawiałem oświetlenie aby osiągnąć fotorealizm (interior puste pomieszczenie) z 5 area lights + GI nie udało mi się zejść poniźej 14 minut, a renderując za pomocą zewnętrznego modułu KRAY podobna scena z paroma rupieciami w środku 1:40h w Modo podobnie więc i w Blenderze będzie podobnie cudów nie ma. Przy projekcie na wczoraj to idzie się pochlastać zwłaszcza jak się ma małe doświadczenie to ciągłe próby w takim tępie mogą doprowadzić do szału i padaczki :] o animacji można zapomnieć w zasadzie.

Ps. A że uparty jestem jak osioł udało mi się zsieciować Pegasosa II z MM (pod OSXem) i uruchomić (po wielu próbach) rendering na dwóch maszynach osiągnąłem 30 minut mniej w projekcie który liczył się 1:40 na MM ale że projekt był spory i zanim pegaz to załadował to była strata 5-10 minut to dałem sobie siana z tą zabawą zbieram na i7 a MM traktuję jako maszynę do modelowania ;) bo nie wyobrażam sobie siedzieć w lecie na takim grzejniku i nie mieć MorphOSa pod ręką :)


Dobra, starczy tych wywodów, miłoby było popracować z Blenderem w pełnej krasie na MorphOSie :)


Ostatnia edycja: 17.04.11 20:19:20
[#24] Re: Blender 2.57 RC 1

@ede, post #23

A ze tak zaoftopikuje, co myslisz o blenderze i krayu? Znaczy sie jakby sie lubily:P
[#25] Re: Blender 2.57 RC 1

@wali7, post #22

No ale max 64 mb vram, a z tego co tu czytam to może być mało, dlatego uważam, że ww. sprzęt nie był projektowany do takich rzeczy i lepiej do prac graficznych poszukać PM.
[#26] Re: Blender 2.57 RC 1

@stefkos, post #24

Z tego co się orientuję (może coś się pozmieniało) to nie ma obecnie dostępnej wersji standalone i jest on w postaci plugina napisanego w LScript (wewnętrzny intepreter LightWave) aczkolwiek gdzieś (nie rzucę teraz linkiem) czytałem, że mają wersję niepubliczną standalone (pewnie w C/C++) i gdyby ktoś chciał napisać własny edytor współpracujący z Krayem to autor nie widzi problemu :) aby się dogadać. Zdaje się, że nawet jest dostępny w tym celu opis API Kraya. Czyli jest to kwestia dogadania się z autorem (+ kompilacja i jakieś GUI - MUI by się świetnie do tego nadawało - przynajmniej wizualnie) i napisania jakiegoś pomostu exportu z Blendera do API Kraya. Także trudno stwierdzić, że się nie lubią ;). Dodatkowo autorem jest Grzegorz Tański - tak ten sam co skompilował jakąś wczesną wersję na 68k i Power-Up więc jakby warunki są . Może jakieś Bounty ? Na chwilę obecną Kray to potęga jeśli chodzi o możliwości - widziałem kilka takich renderów, że naprawdę kopara opada i trudno uwierzyć, że to nie fotografie. W dużej mierze Kray omija w swoich algorytmach fake-i i opiera się na obliczeniach bazujących na fizyce, przez to dość trudny do opanowania, ale za to polskojęzyczny kurs się znajdzie.

Ps. W końcu edytor obiektów/scen/animacji mamy całkiem w deseczkę, aż dziwne, że nikt nie męczy Grzegorza Tańskiego o wersję dla MorphOS/AmigaOS4, to chyba amigowiec ;) może dostalibyśmy jakąś zniżkę hyhy.


Ostatnia edycja: 18.04.11 00:18:35
[#27] Re: Blender 2.57 RC 1

@Ender, post #25

z tego co czytam, to tylko blad w porcie.
[#28] Re: Blender 2.57 RC 1

@Ender, post #25

Na pewno lepiej, chociaż z 64 MB VRam tragedii nie ma. Ja mordowałem pod molkiem na Pegasosie na 16 MB Vram (tyle obsługuje sterownik grafiki dla molka) i SoftGL w LightWave i coś niecoś da się na tym podziałać, nawet byłem mocno zaskoczony działaniem SoftGL ( perspektywa w obszarze 1/4 ekranu )- było widać że G4 ma kopa ;)

Ostatnia edycja: 18.04.11 01:13:28
[#29] Re: Blender 2.57 RC 1

@ede, post #26

poza tym jest troche tych rendererow ktore mozna przeportowac i uzywac z blenderem. wymienie chocby tutaj pixie (renderman), aqsis (renderman), yafray... do ktorych wlasciwie gotowe sa eksportery w pythonie dla blendera.
[#30] Re: Blender 2.57 RC 1

@1989, post #29

Jak najbardziej, dodatkowo są to projekty opensource. Kray jest produktem komercyjnym i to z tej najwyższej półki raczej. Polecam zapoznanie się z galerią na stronie domowej Kraya.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem