Komentowana treść: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki
[#31] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@kiero, post #21

Może i masz rację, że chłopak nie dociągnie tematu do końca, może i jego ambicja/fantazja przerasta jego zapał i umiejętności ale.. no właśnie, ale:

-po pierwsze. Do pewnych wniosków trzeba dojść samemu. Uczenie się na własnych błędach jest troszeczkę łatwiejsze niż na cudzych, oczywiście nigdy nie jest to gwarantem sukcesu i jest mocno uzależnone od inteligencji danego osobnika. Dajmy mu szansę na własne doświadczenia, ale nie odmawiajmy pomocy.

- po drugie. Fajnie, że ktoś w ogóle, jest w stanie merytorycznie wypowiedzieć się w kwestii praktycznego programowania (szacun Kiero). Ilu mamy aktywnych "programistów" robiących cokolwiek w tej dziedzinie dla świadka amigowego- każdy widzi. Co ciekawe, na tym forum jest sporo ludzi potrafiących chociaż trochę programować, ale chętnych do działania na rzecz amigowych systemów jest jak na lekarstwo. Więc choćby z tego powodu nie warto zabijać tej inicjatywy (kolejnej) w "fazie poczęcia".
Jak widać chłopak nabrał już trochę pokory i nie ma sensu pokazywać mu na każdym kroku swojej wyższości tylko dlatego, że jest się dużo lepszym i bardziej doświadczonym programistą.
Pomoc wskazana, pouczanie nie.
Mam nadzieję, że moja mocno subiektywna opinia co do formy pomocy nie spowoduje zupełnego jej zaprzestania ;)

Co mogę zrobić ja? Jedynie nie zabijać- trzymam kciuki OK
[#32] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@BULI, post #31

Nie będę za bardzo pożytkował czasu na dyskusję na forum, która zazwyczaj kieruje się w stronę dyskusji o użyteczności pakietu, żeby więcej poświęcić na pisanie. Przygotowuję obecnie kolejną wersję kodu (robię poprawki). Zastosowanie pakietu jest w tej chwili proste - nowe gry na klasyka.
[#33] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@MDW, post #28

Poza tym używając silnika czuję się bardziej jak użytkownik aplikacji z tekstowym interfejsem użytkownika niż programista.


Taki pakiet uprości sporo rzeczy, które cały czas trzeba by na nowo pisać. Nie będzie ograniczał inwencji twórczej autora gry, nie będzie narzucał schematów, rzeczy które posiada typowa gra mają być zautomatyzowane. Ja lubię języki programowania i pakiety do tworzenia (sam jestem autorem edytorów map i scenariuszy). Na przykład bardzo pociągają mnie pakiety do tworzenia gier tekstowych - Adventure Definition Language itp., jak również edytory map. Zatem jestem fanem języków i edytorów.
[#34] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #32

Zastosowanie pakietu jest w tej chwili proste - nowe gry na klasyka.

I o to właśnie chodzi. Wciąż mi brakuje gier typu Boulder Dash, Robbo czy klasycznych strzelanek.
Ostatnio na Aminecie panuje jakiś totalny wysyp gier dla 68k, ale są one na SDLu - czyli wymagają karty graficznej i szybkiego 68k (czyli UAE).
Jedyną dobrą pozycją z ostatniego wysypu SDL jest GNU Robbo, jednak na 040 i GFX chodzi zawolno.

Dlatego to co robisz jest ważne, aby można było w łatwy sposób tworzyć gry dla AGA i GFX, które nie wymagają dużej mocy procesora.
[#35] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #32

Może zaszyj się na jakiś czas od PPA i zaskocz nas jakimś gotowym projektem OK
[#36] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@parallax, post #35

i zaskocz nas jakimś gotowym projektem

O tak, to bardzo słuszna koncepcja. Nie ma co sobie zawracać głowę gadaniem. Dlatego też ja nie lubię mówić o tym co robię, a uwielbiam mówić o tym co zrobiłem (nawet jeżeli jest to bieda straszna). Po prostu bardzo mi wstyd jak coś nie wychodzi. W całym tym klepaniu najtrudniejsze jest to żeby skończyć. Pierwsze 90% projektu to pestka. Najgorsze jest ostatnie 10%. :)
[#37] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #32

jak już zrobisz silniczek, to walnij jakiegoś prostego Turricana i daj news na http://nemmelheim.de/turrican - od razu będziesz miał większy rozgłos :) (tym większy, że to będzie chyba pierwszy klon Turricana na Amigę)

Ostatnia aktualizacja: 23.05.2012 17:40:42 przez snajper
[#38] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@MDW, post #36

W całym tym klepaniu najtrudniejsze jest to żeby skończyć. Pierwsze 90% projektu to pestka. Najgorsze jest ostatnie 10%
Dokładnie tak też miałem w tworzeniu muzy :) Te 10% to dopieszczenie miksu, mastering, z tym miałem trochę problemów by domowymi sposobami zrobić tak, by muzyka brzmiała idealnie ;) No i właśnie żeby skończyć, a nie zaczynać kolejny projekt :) Chociaż czasem lepiej zacząć nowy (jak tam ty nie jest ukończony), by ochłonąć trochę od tego wcześniejszego, ale po nie długim czasie wracamy do tam tego ;)
[#39] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@snajper, post #37

Po dość ciężkiej pracy udało mi się przygotować pierwszy silniczek gry korzystający z tej nowej biblioteki. Nie jest to jeszcze pełna gra, tylko krótkie demko. Jeśli chodzi o samo GameX to ma teraz obsługę joysticka oraz plików graficznych typu shape na Amidze.

Demko przedstawia animowane helikoptery (jednym steruje gracz, a czterema przeciwnik). Naszym zadaniem jest zestrzelić wrogie helikoptery, a robi się to poprzez wystrzelenie rakiet. W tej chwili można wystrzelić do 4 rakiet jednocześnie, mają one przyspieszenie w poziomie i lekko opadają w dół, przez co trzeba się natrudzić by trafić. Grafika jest bardzo prosta.

Tutaj zrzuty ekranu:

http://minniatian.republika.pl/GameX/Chopper/Screenshot1.png
http://minniatian.republika.pl/GameX/Chopper/Screenshot2.png

A tutaj samo demo silnika:

http://minniatian.republika.pl/GameX/Chopper/Chopper.lha
I co, dało się? Okazuje się, że się da!

Z gry wychodzi się dopiero gdy zestrzeli 4 wrogie helikoptery lub zużyje 50 rakiet :) Będę dalej rozbudowywał tę grę o takie elementy jak punktacja, inne trasy lotu wrogich helikopterów, życia itp.
[#40] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #39

[#41] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #3

Mam już narysowaną pszczołę i helikopter

Spoko. To teraz już z górki.
[#42] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@GumBoy, post #41

Mógłbyś się czasem powstrzymać od ironicznych komentarzy. Przecież niżej widnieje jak wół, że animacja helikoptera jak i sporo nowych rzeczy zostało zrobione. Nawet silniczek jest już gotowy. A tak a propos pszczoły to nawet obmyśliłem na czym ta gra ma polegać - na zapylaniu kwiatków i robieniu miodu, grafika tego też jest narysowana, tylko nie wspomniałem. Czasem kolega zbyt dosłownie bierze jak ktoś coś pisze.

Dalsze nowości będziecie mogli śledzić na http://minniatian.republika.pl/GameX/GameX.html, bo tutaj chyba nie ma sensu się dzielić informacjami, bo "post-amigowcy" kładą kłody pod nogi komuś kto chce coś zrobić na Amidze. Szkoda nerwów.
[#43] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #42

animacja helikoptera jak i sporo nowych rzeczy zostało zrobione. Nawet silniczek jest już gotowy. A tak a propos pszczoły to nawet obmyśliłem na czym ta gra ma polegać

Mówiłem, że z górki? Jeszcze tylko ostatnie szlify.

na zapylaniu kwiatków i robieniu miodu,

Epic.
[#44] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #39

Nową wersja v1.1 można ściągnąć tutaj! Teraz gra podzielona jest na misje i jest menu. Silnik też został pozbawiony wielu błędów. Póki co jest kilka misji treningowych gdzie strzelamy z odległości do nieruchomych flag. Brakuje jednakże punktacji, licznika czasu i rakiet, ale gra już się całkiem przyjemnie. Ostatnia misja jest w innej scenerii (pustynnej). Oczywiście scenerie i grafika teł będzie dopracowana później.

Pozdrawiam.
[#45] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #44

Działa (pod uae) :. Raz coś zaczęło w którejś chmurce migać (prostokątny fragment). Dźwięki pododawaj :)
[#46] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@grg, post #45

Zameldowywuje, ze przeszlem calom gre w czy minuty, i odnalazlem ukrytego buga.
Mianowicie bug ukryl sie w ostatniej tajnej misji. Po zestrzeleniu ostatniej choragiewki, zarowno ona jak i jej przeciwnik (rakieta ma sie rozumiec) pozostaja na ekranie na zawsze , az do rozpoczecia kolejnej rozgrywki.
[#47] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #44

Działa na Apollo 040. :)
[#48] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@selur, post #46

Dziękuję za raport.

Prace nad biblioteczką posuwają się do przodu. Teraz dostępne są klasy gxResources (za pomocą jednej funkcji gxAllocResources możemy teraz otworzyć ekran, alokować kanały dźwiękowe i uruchomić obsługę joysticka - wystarczy zapalić odpowiednie flagi!), gxScreen, gxAudio, gxJoystick. Oprócz tego dostępne są struktury gxSound oraz gxPicture (w budowie) oraz dostępna już wcześniej klasa gxBob. Doszła klasa gxShape do obsługi grafiki w postaci shape.

Dźwięki można już ładować i odtwarzać, dzięki funkcjom gxLoadSound i gxPlaySound choć w tej chwili obsługiwany jest tylko jeden kanał (docelowo wszystkie kanały będą użyte w tym możliwe będzie łączenie muzyki i dźwięków).

W planach jest łatwiejsza obsługa wielu plików (gxFileCache). Animacja obiektów, która obecnie jest w samym silniku gry, może zostanie zintegrowana z biblioteczką w postaci gxAnimation.

Planuję upublicznić na Aminecie biblioteczkę, jak tylko dokończę dokumentację :) Na klasyku rewelacja - działa to szybko, no i programista praktycznie już nie musi znać API Amigi jeśli chce napisać grę, ma uproszczone zadanie, co jest głównym celem powstawania tej biblioteki. Porty na inne systemy dopiero po ukończeniu wersji na Amigę.
[#49] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #48

Hejka, nowości w temacie GameX są takie, że zainteresowałem się na powrót C++ i biblioteczka obecnie powstaje w C++, a nie w zwykłym C (zresztą C++ jest bardzo dobrym językiem do tworzenia bibliotek, bo można tworzyć własne klasy i wzorce).

Podam przykład: piszę funkcję odpowiedzialną za ładowanie plików IFF. Stworzyłem klasę CIFF, która jest kontenerem pliku IFF, następnie klasę pochodną CILBM, która przechowuje dodatkowe informacje o pliku ILBM. Przetestowałem i bardzo elegancko i ładnie to działa. Używam wielu elementów C++, w tym wyjątków, no i myślę, że dość rozważnie używam możliwości C++. Na powrót zrozumiałem na czym polega siła C++.

Następnie planuję stworzyć klasę CBitmap i konstruktor konwertujący z CILBM na CBitmap, dzięki któremu będzie można łatwo zgrać ILBMa do pamięci jako BitMapę i zniknie też problem z brakiem kompatybilności z kartami graficznymi, bo konstruktor konwertujący będzie robił konwersję zgodnie z regułami programowania pod karty graficzne.

Używam programu StormC do kompilacji (swoją drogą bardzo dobry kompilator C/C++ na Amigę).

Zdaję sobie sprawę z tego, że niewiele osób będzie użytkowało GameX w postaci plików obiektowych, ale mi ułatwi pisanie gier znakomicie. Może później napiszę jakiś język skryptowy, który jeszcze bardziej ułatwi zadanie pisania gier.

W planach jest kilka produkcji z wykorzystaniem biblioteki. Trzymajcie kciuki!
[#50] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #49

Trzymamy!
[#51] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@Robert-Minimat-Szacki, post #49

OK
[#52] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@parallax, post #51

parallax, zamiast trzymac palucha w gorze, potrzymalbys kciuki i tez zrobil jakas biblioteczke OK
[#53] Re: Studio do tworzenia gier w formie biblioteki

@kiero, post #50

Potrzymacie?
Potrzymamy!

Może nie będzie obsuwy przez to, że Minniat teraz z kolei za składanie płytek z amigowym softem bierze :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem