Komentowana treść: Nowa wersja gry ADOM
[#1] Re: Nowa wersja gry ADOM
Powinni ostrzegać przed tą grą
[#2] Re: Nowa wersja gry ADOM

@KingJulian, post #1

Teraz już za późno.
Powinni to zrobić na początku lat 90 ;D
[#3] Re: Nowa wersja gry ADOM
Back to the 1982 ! :D Elwro rulez ! :)

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2012 15:02:27 przez PrzemasIII
[#4] Re: Nowa wersja gry ADOM

@PrzemasIII, post #3

graficznie na kolana nie powala.
[#5] Re: Nowa wersja gry ADOM

@selur, post #4

Jak chyba w większości gier roguelike z tego co wiem.
[#6] Re: Nowa wersja gry ADOM

@selur, post #4

W tej grze nie o to chodzi ;).
[#7] Re: Nowa wersja gry ADOM

@KingJulian, post #1

Trochę jak przed MUD-ami. ;)
[#8] Re: Nowa wersja gry ADOM
A ja się tyle razy zawiodłem po ściągnięciu ADom z Aminetu, gdy okazało się że nie pracują z tym "portem" wady Dooma. Co ciekawe, kilka razy "udało" mi się ściągnąć ten nowy port Dooma. :P

Żarty, żartami, ale odpaliłem, zdaje się kiedyś ten port i wciąż zadawał mi pytanie "why". To już mój basic w C64 zadawał mądrzejsze pytania. :P


A teraz tak naprawdę. Nie znam się na grach "tekstowych". Podziwiam ludzi którzy potrafią grać w takie gry i że we własnym umyśle, budują/rozwiązują takie skomplikowane labirynty :)
Jakbyśta ADom przetłumaczyli na Polish, to kto wie, może sam bym spróbował :)
[#9] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Andrzej Drozd, post #8

A ja mimo wszystko polecam takie gry jak MUDy i roguelike (te ostatnie czasami mają wbudowaną prostą grafikę, nie tylko same litery, np. TOME - niestety nieamigowe). Trening dla wyobraźni. Trochę jak czytanie książki. ;) Niektóre pod względem logiki (stopnia skomplikowania) są dużo bardziej zaawansowane niż współczesne, "nowoczesne" gierki z wyczesaną grafiką (gdzie idzie się teraz raczej w stronę filmików przerywanych fragmentami gry, prostych plansz, ubogiego sterowania, uproszczonego grania, utartych schematów, dostosowania do konsol).
[#10] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Mario, post #9

Szczerze mówiąc nie rozumiem co znaczy:

ubogiego sterowania, uproszczonego grania, utartych schematów, dostosowania do konsol


Pad od konsoli posiada 10 przycisków (część analogowych) plus dwie gałki analogowe. Gdzie tu ubogie sterowanie dostosowane do konsoli nie bardzo rozumiem. W większości gier sterowanie to sprawdza się idealnie i wcale nie jest prostackie, bo do chodzą często kombinacje kilku przycisków w odpowiednim timingu.

Jestem fanem starych gier retro w 2D, ale irytuje mnie także mówienie nieprawdy na temat gier konsolowych, że są prostackie, bez fabuły z uproszczonym graniem.

Najczęściej takie osądy wydają ludzie grający na PC, którzy konsole widzieli głównie w sklepie i nie zbliżali się do niej niczym do jakiegoś przerażającego, wyklętego reliktu.
[#11] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Duracel, post #10

Nie, nie zupełnie o to mi chodziło i chyba niejasno się wyraziłem. Ja nie mam żadnych wyrzutów do konsol. To co zacytowałeś, to niezwiązane ze sobą wzajemnie hasła oddzielone przecinkiem. Na końcu odniosłem się do konsol, bo gdybym zobaczył grę tekstową na konsoli to zapewne bym parsknął śmiechem. :) Było by to trochę siłowe.
Mimo wszystko podtrzymuję słowa o tym, że dziś wydawane gry, znacznie częściej niż kiedyś, są spłycone (i to nie było o konsolach, tylko o ogóle).
[#12] Re: Nowa wersja gry ADOM
no co, nie podoba sie? rozbyczeni "retro gracze" juz nie graja w takie rzeczy? mudy, roguelike, itd to zabawa chyba tylko dla prawdziwych fanow rpg co to na konwenty jezdza itp. Ba, nawet znam ludzi co to w 2012r graja w mudy przez telnet i wcale nie maja po 50lat, ani nawet polowy tego. I fajnie jest widziec takie newsy chociaz ja sam rpg nie lubie w ogole (ble), a moze jakis nowy klient do muda? te ktore sa nie sa zle, ale ulatwiaczy dla uzytkownika nigdy za wiele.
[#13] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Duracel, post #10

Pad od konsoli posiada 10 przycisków (część analogowych)

Pad od PS3 (PS2 zresztą też) ma tylko dwa przyciski cyfrowe (PS Button nie liczę) i 12 analogowych gwoli ścisłości.

Najczęściej takie osądy wydają ludzie grający na PC,

Albo ludzie którzy z takich czy innych względów konsoi mieć nie moga (np. dlatego, że trudno bądź niemożliwe jest granie w kradzione kopie).
[#14] Re: Nowa wersja gry ADOM
Gra tekstowa? A ja szukam i szukam screenshotów. ;) ;)

Gra tekstowa to właściwie książka z rozgałęzioną fabułą. Taka forma nawet istniała w postaci papierowej. Zanim pokazano mi co to jest komputer to grałem/czytałem taką jedną (zabijcie - nie przypomnę sobie tytułu). Wyglądało to mniej więcej tak...

"Stoisz przed dziwną jaskinią. Przy wejściu do niej leży wielki głaz, a z prawej strony dochodzi cichy szmer strumienia.
Co robisz?
Wchodzisz do jaskini - przejdź do punktu 1298 na stronie 256.
Próbujesz podnieść głaz - przejdź do punktu 1536 na stronie 328.
Idziesz w kierunku strumienia - przejdź do punktu 876 na stronie 112."

I tak dalej, dalej... U mnie w forumie papierowej to się zupełnie nie sprawdzało, bo zawsze sobie sprawdziłem strony: 256, 328, 112 i wybrałem rozwiązanie, które najbardziej mi pasuje. Albo gdy coś skwasiłem to cofałem się żeby naprawić swój błąd. Potem po prostu przeczytałem całą książkę i stwierdziłem, że musiałaby być ze 100 razy grubsza żeby to faktycznie dawało poczucie, że wybieram drogę i fabuła nie trafia w to samo miejsce niezależnie od tego co wybiorę.
[#15] Re: Nowa wersja gry ADOM

@MDW, post #14

Taka forma nawet istniała w postaci papierowej.

I nazywała się gra paragrafowa.

Zanim pokazano mi co to jest komputer to grałem/czytałem taką jedną (zabijcie - nie przypomnę sobie tytułu).

Obstawiam "Wehikuł czasu" - najpopularniejsza w naszym kraju seria.

U mnie w forumie papierowej to się zupełnie nie sprawdzało

Biorąc pod uwagę to, jak grałeś, to absolutnie się nie dziwię.
[#16] Re: Nowa wersja gry ADOM

@GumBoy, post #13

Pad od PS3 (PS2 zresztą też) ma tylko dwa przyciski cyfrowe (PS Button nie liczę) i 12 analogowych gwoli ścisłości.


Nie chcę się spierać bez sensu, ale czy próbowałeś tym "analogowym" iXem gazu płynnie dodawać albo hamować w Gran Turismo? Naprawdę, bez przesady.

Co do fabuły w grach konsolowych na tle tego co mieliśmy w retro. Czy fabuła i sterowanie było np. głębsze i bardziej skomplikowane w Last Ninja niż w Uncharted 1/2/3, albo Assasin Creed? A może w Street Fighter było trudniej niż w Tekken?

Przed wczoraj odpaliłem sobie Last Ninja i chwilę pograłem. Wczoraj natomiast zabrałem się za trzecią część Uncharted i jakoś... nie wydaje mi się.

Owszem, jest sporo przerywników filmowych, grafika jest bardzo istotną częścią dzisiejszej gry, ale nie wszyscy spoczywają na laurach po dopracowaniu engine'u graficznego. Dead Space, Assasin Creed, Uncharted, Heavy Rain... to są naprawdę gry wymagające trochę myślenia i wciągające swoją fabułą.
[#17] Re: Nowa wersja gry ADOM

@MDW, post #14

To słabo szukałeś - screenshotów jest w sieci całe mnóstwo.
Rogale (rougelike) to mój ulubiony gatunek gier. A ADOM to już potężna gra w porównaniu z innymi rogalami. I fakt: gra jest bardzo specyficzna i potrafi wciągnąć na miesiące.
[#18] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Duracel, post #16

Dziś gry to interaktywne opowieści, wzbudzające prawdziwe emocje. Dziś gry się przeżywa....
Heavy Rain, Uncharted (2), Arkham City, Red Dead Redemption, Mass Effect .........
Kiedyś w gry się tylko grało..

Pisanie o "płytkości" obecnyh gier świadczy tylko i wyłącznie o nieznajomości tematu i byciu ignorantem.
[#19] Re: Nowa wersja gry ADOM

@michalmarek77, post #18

Kiedyś w gry się tylko grało..

Tiaaaa, do dzisiaj pamiętam jak w moon patrol joystick złamałem. Dzisiaj gry się ogląda, a kiedyś się wyobraźni używało :P
[#20] Re: Nowa wersja gry ADOM

@kjb666, post #19

Chłop swoje, a... chłop swoje :)
Grałeś w coś "dzisiejszego", tak choćby z 30 minut?
[#21] Re: Nowa wersja gry ADOM

@michalmarek77, post #18

Wymieniłeś same gry akcji. Wiadomo, że je się przeżywa. To po prostu inny typ gier. One takie mają być i to jest dobre. OK Nie każdy jednak lubi takie tytuły.

Nie napisałem też, że wszystkie wychodzące teraz gry są płytkie, więc wymienienie kilku tytułów, które nie są, nie neguje mojej wypowiedzi w ogóle.

Z tego co pamiętam w ADOMie istnieje nawet osobna kombinacja klawiszy do przetarcia twarzy bohatera, modlenia się, czy czyszczenia uszu. ;) Już sam ten fakt świadczy o "inności" takiej gry. O jej fabularnym podobieństwie do książki i pewnej nieograniczoności, niewyznaczonego szlaku. Albo po prostu to kwestia mojego gustu i się nie znam na grach (całkiem możliwe), bądź po prostu jestem za stary. ;)
[#22] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Mario, post #21

A ja jednak sądzę, że to kwestia pewnego nastawienia, dystansu... Ok. nie napisałeś, że wszystkie, ale napisałeś ogólnie i można było to odebrać jako pewnego rodzaju generalizowanie.

Wymieniłem gry akcji, ale podałem też przykład "mordobić" gdzie odnosząc się z całym szacunkiem i nostalgią do Street Fightera trzeba wprost powiedzieć, że po kilku latach męczenia Tekkena i powrocie do SF odnosi się wrażenie jakby z kierowania prawdziwym samochodem przenieś się w symulację pokroju Lotusa :)

Poza tym to chyba zupełnie naturalne, że tak jak na Amidze nie wszystkie gry miały super grywalność i wykonanie, tak i dzisiaj jest to normą na konsolach. Może proporcje dobrych i złych tytułów są inne, ale jest to wynikiem tego, że dzisiaj ten biznes rozrósł się do niebotycznego rozmiaru, a złożoność gry i nakład pracy jaki trzeba w nią włożyć sprawia, że nie wszystkie elementy w niej trzymają ten sam wysoki poziom.

Od tego jednak mamy rozum i upodobania, aby wybierać sobie takie tytuły które temu sprostają, a wybór naprawdę nie jest ograniczony tylko do prostackich propozycji.

Mówisz o fajnych kruczkach w grach. Nie jestem w stanie teraz żadnego konkretnego przykładu podać, ale i na konsolach są gry które posiadają ukryte funkcje.

Nie jesteś za stary, ani też nie jest tak, że się nie znasz. Z pewnością jest to jednak jak sam mówisz kwestia gustu i jak ja uważam, kwestia pewnego nastawienia. Ja jestem starym graczem, ale i z szerokim spektrum upodobań. Dostrzegam pewne zubożenie w pewnej pomysłowości na gry (bo już praktycznie wszystko było też i stąd to m.in. wynika), ale nie jest tak, że nie da rady nic ciekawego dzisiaj znaleźć, by się przy tym dobrze bawić i trochę wysilić nie tylko manualnie.

Praktycznie każda kultowa gra na Amidze ma dzisiaj jakiś swój bardziej czy mniej podobny odpowiednik na konsoli, może poza SWOSem. Flashback kojarzy mi się właśnie z Uncharted, Lotus i Jaguar z rozbudowanym Gran Turismo, Lamborghini Challenge to dzisiejsze Burnout Paradise, Street Fighter i Mortal Kombat mają swoje odpowiedniki na PS3, a Tekken jest już bijatyką kultową z mistrzostwami i swoimi globalnymi mistrzami. Piszesz o ADoomie, a PS3 ma swojego Killzone, Unreal (jedyna gra FPP z PS3 na myszkę). Większość platformówek z Amigi zastępuje dzisiaj LBP na PS3. Są i Wormsy w poprawionej szacie graficznej, które nic nie straciły na grywalności od lat. Przechodząc niedawno Dead Nation czułem się jak za najlepszych czasów z Alien Breed TA. Seria Resident Evil trochę podupadła, ale zagadki z pierwszych część były bardzo ciekawe jak i fabuła z oplatającą ją tajemnicą. Dead Space potrafił wciągnąć w klimat opuszczonego statku kosmicznego i to bez bombardowania non stop akcją. Oczywiście nie wszystkim młodym graczom tak miarkowana akcja przypadła do gustu, ale starsi z innymi przyzwyczajeniami na pewno to doceniali.
[#23] Re: Nowa wersja gry ADOM

@GumBoy, post #15


I nazywała się gra paragrafowa.

Zanim pokazano mi co to jest komputer to grałem/czytałem taką jedną (zabijcie - nie przypomnę sobie tytułu).

Obstawiam "Wehikuł czasu" - najpopularniejsza w naszym kraju seria.


Wehikuł czasu to jednak bardfziej była książka z alternatywnymi zakończeniami niż gra. Do przeczytania może na raz, lub dwa.
Typowe polskie paragrafówki to seria FantaSolo Jacka Ciesielskiego, pierwotnie wydana w magazynie "Razem". Pamiętam że grę "Dreszcz" musiałem w połowie ręcznie przpisywać z gazety od kolegi do zeszytu (ksero to chyba nie za bardzo było jeszcze dostępne), gdyż zakupiłem numer "Razem" zawierający tylko drugą część gry a poprzedniego archiwalnego numeru już nigdzie nie dostałem. Na szczęście po wielu latach gra została dołączona do jakiegoś CDA bądź ŚGK i tym sposobem wszedłem już w bardziej profesjonalną wersję. Druga część serii "Goblin" chyba nigdzie poza "Razem" się nie ukazała ale te kilka stron zawierających grę z tej gazety trzymam do dziś. Sam Jacek Ciesielski zachęcał ludzi do tworzenia własnych gier i nie ukrywam że napisałem dość dużą paragrafówkę, której rękopis pewnie jeszcze gdzieś wala się po szafach.
MDW ma rację świetna zabawa w erze przedkomputerowej dla ludzi chcących w coś pograć, a nie mogących znaleźć partnera do gry. Oczywiście grać trzeba uczciwie (inaczej to trochę oszukiwanie samego siebie), tak też czyniłem, rysowałem skrawki mapy za każdym nowym podejściem próbowalem innego rozwiązania, w efekcie było kilkadziesiąt sesji i wiele miesięcy rozrywki.
[#24] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Duracel, post #16

Nie chcę się spierać bez sensu, ale czy próbowałeś tym "analogowym" iXem gazu płynnie dodawać albo hamować w Gran Turismo? Naprawdę, bez przesady.

Próbowałem i działał (ale nie w GT bo nie gram w racingi). W MGS triggerów analogowych dosyć intensywnie używałem jeszcze na PS2 (i nie tylko triggerów, na geometrycznych przyciskach też wykorzystywana jest analogowość, w bardzo przydatny sposób). Poza tym jak już napisałem, gwoli ścisłości.

A może w Street Fighter było trudniej niż w Tekken?

Nie wspominając o milionach inkarnacji Street Fightera na konsolach.

Dead Space, Assasin Creed, Uncharted, Heavy Rain... to są naprawdę gry wymagające trochę myślenia i wciągające swoją fabułą.

Ja bym jeszcze kilka wymienił, ale chyba to marnowanie bajtów w przypadku zatwardziałych retrowiec.
[#25] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Mufa, post #23

U mnie w podstawówce popularne były gry przygodowe narysowane na kartce coś a'la Gobliiins na kartce. Miałem tam przyjaciela o imieniu Michał, który rysował ze mną, którego już żadna osoba nie potrafi mi go zastąpić.

Co do gier współczesnych i dawnych to jestem zdania, że gry dawne również przeżywało się w ogromnym stopniu, mimo że oprawa graficzna to parę pikseli i 16 kolorów. Pamiętam Boulder Dasha, dzięki niemu zakochałem się w grach komputerowych. Gry przeżywałem bardzo mocno w tamtym okresie, zatem poddaję pod wątpliwość tezę MichałaMarka77.

Nie mam pojęcia jak to jest u dzisiejszej młodzieży (sam nie mam jeszcze dzieci), ale oczywiście gry z każdej epoki mogą wzbudzać emocje. Takie samo gra tekstowa, jak i gra 3D z grafiką renderowaną na żywo. Uwielbiam nowoczesne amerykańskie kino akcji, dlatego jestem takiego zdania.

Zresztą w erze zanim Internet trafił do przeciętnego domu głównym medium były gazety, te komputerowe z lat 90' to według mnie warty uwagi epizod. Dzisiaj brak jakiegoś wspólnego medium. PPA niby ma ku temu służyć, ale spełnia się w tej roli nie najlepiej.

W dzisiejsze gry gram rzadko, zresztą po spróbowaniu Dooma 3 coś zniechęciłem się do tej nowoczesnej oprawy graficznej 3D. A co do gier internetowych to doszedłem do wniosku, że zabijają one kulturę gier. Dlaczego? Ano cały ten podział na "newbies" (pogardliwie "noobs") i pros, kultura graczy pozostawia wiele do życzenia. Wolę zdecydowanie kampanie dla jednego gracza.
[#26] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Duracel, post #22

Flashback kojarzy mi się właśnie z Uncharted,

Mi trochę bardziej z xBoksowym Shadow Complex.
[#27] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Mufa, post #23

Wehikuł czasu to jednak bardfziej była książka z alternatywnymi zakończeniami niż gra.

Zakończenie było jedno. Albo opcja wpadnięcie w pętle (nigdy mi się nie udało), co owocowało brakiem zakończenia.

Pamiętam że grę "Dreszcz"

Grałem w Dreszcz i kilka innych paragrafówek, ale MDW pisał o wydanej w formie książki i że w temacie nie siedział, więc obstawiam że właśnie Wehikuł do niego trafił.

PS. Dla jednego gracza powstała niezła planszówka z polskiej firemki Encore - "Odkrywcy Nowych Światów".
[#28] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #25

zresztą po spróbowaniu Dooma 3 coś zniechęciłem się do tej nowoczesnej oprawy graficznej 3D.

Doom 3 nie ma z nowoczesną oprawą graficzną 3D nie wspólnego. Ta gra powstała ze dwie-trzy epoki temu.
[#29] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #25

Ostatnio grałem na xbox w dwie gry i w każdą z nich grałem gdzieś po 5 min bo padaka, zero przeżywania a jak sobie zapuszczę stare gry na Amidze to za każdym razem bardzo je przeżywam i wciągają mnie na dłuuuugi czas ok, racja
[#30] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #25

Primo: To nie była teza , tylko stwierdzenie faktu
Secundo: Ja w grach siedzę od ponad trzydziestu lat, nieprzerwanie.....Ty, wnioskując z tego co robisz i piszesz, masz o grach bardzo ograniczone pojecie. Samo to o niczym zlym nie swiadczy, gorzej jesli na podstawie swej ograniczonej wiedzy ferujesz wyroki........
Tertio: Z grami jest podobnie jak z innymi dziedzinami sztuki - poczatki bardzo bardzo ubogie jesli chodzi o treść, jednak wraz z rozwojem medium, treść, przesłanie i wywoływanie emocji grają pierwsze skrzypce ...A to jakiego rodzaju, to już inna sprawa :)

Pewnie wielu z Was zna anegdotę, z pierwszego spotania Rona Gliberta ze Stevem Jobs'em..........
Ten drugi na jego widok wycedził " Nie uwierzę, że za pomocą gier można opowiedzieć historię" .......
Dziś zapewne już by tak nie powiedział, ewentualnie Gilbert miałby znacznie prościej niż wtedy :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem