Komentowana treść: Nowa wersja gry ADOM
[#31] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #25

Gry przeżywałem bardzo mocno w tamtym okresie, zatem poddaję pod wątpliwość tezę MichałaMarka77.

Nie mam pojęcia jak to jest u dzisiejszej młodzieży (sam nie mam jeszcze dzieci), ale oczywiście gry z każdej epoki mogą wzbudzać emocje.


Można to rozważać na dwóch płaszczyznach. W latach 80/90 przeżywaliśmy gry mocniej bo byliśmy młodsi, ale i dla ludzi postronnych komputery wydawały się maszynami nie z tej ziemi więc i gry nawet z ubogą z dzisiejszej perspektywy grafiką wydawały się czymś niesamowitym. Ot, rusza się coś na ekranie jakaś bajeczka a my jeszcze możemy ingerować w to co na ekranie się dzieje!

W związku z powyższym, masz rację, że wtedy przeżywało się każdy piksel, a 80% roboty odwalała wyobraźnia, emocje i nastawienie do komputera.

Dzisiaj komputery są tak powszechne, jak kiedyś ocet w sklepie ;) Mało kogo może zaszokować najbardziej fantastyczna animacja, gra czy inne dzieło komputerowe. W pewnym sensie nastąpił przesyt technologiczny. Z jednej strony chcemy coraz więcej, ale z drugiej coraz mniej jest nas w stanie w pełni usatysfakcjonować.

Trudno zatem z naszej "starczej" perspektywy ocenić jak dzisiaj dzieci przeżywają gry. Pisząc to, słyszę właśnie w drugim pokoju mojego syna, który drze jadaczkę wraz z synem szwagra grając w LBP. Co chwila krzyczę stąd "ciszej tam! bo wyłączę!", ale z braku efektu wnoszę, że są tak wyłączeni z otaczającego świata jak większość mężczyzn oglądających mecz lub wiadomości gdy małżonka do nich zagaduje. Muszą zatem to przeżywać, pytanie czy tak samo jak my kiedyś.

Dla mnie szczytem radości było pójście z do mamy do pracy w WZT gdzie mogłem sobie pograć 8 godzin na timexie :) Potem prawie niczym po jakimś białym proszku się czułem gdy mogłem pożyczyć Atari 65XE od Westerna gdzie wyciąganie komputera z pudełka i składanie odbywało się z celebrą godną watykańskich obchodów z relikwiami świętych. Oczywiście smutek był przeogromny gdy musiałem oddać komputer. Co czułem kiedy dostałem od ojca 50 dolców na 800XL chyba nie muszę mówić :) To wszystko kwestia wieku, ale i podejrzewam innej, PRLowskiej rzeczywistości i czasów nienaznaczonych tak elektroniką jak dzisiaj. Aczkolwiek te gry muszą mieć coś w swojej prostocie wspaniałego skoro mój syn przeżywa LBP ale i uwielbia, ostatnio np. Bubble Bobble ma Amidze i MAME.
[#32] Re: Nowa wersja gry ADOM

@michalmarek77, post #30

Może dla Ciebie to jest fakt, w moim odczuciu jest to subiektywna opinia. Wszystko zależy w tym wypadku od punktu widzenia, dla mnie wtedy w gry się grało, jak i teraz w gry się "tylko" gra. Prawda, że oprawa audio-wizualna jest znacznie bardziej bogata i złożona dzisiaj, ale grywalność nie zawsze idzie w parze z tymi rzeczami. Pamiętam jak z wypiekami na twarzy uciekałem przed stworami w Frantic Freddie, czy strażnikami w Bagitmanie :) Pamiętam jak próbowałem nie zabłądzić w jaskiniach Boulder Dasha. To, że były to wtedy niewielkie rysunki w 16 kolorach nie ma dla mnie odrobiny znaczenia. Emocje były prawdziwe.

Filmy w kinie też na przykład się nadal ogląda, można przeżywać fabułę, jeśli ktoś to lubi, może tylko podziwiać aktorów lub efekty specjalne. Może żyć filmem. Pamiętam "Dzień Niepodległości" - już artykuł w gazecie przyprawił mnie o dreszcze, i bardzo chciałem zobaczyć ten film. Nie zawiodłem się oglądając go w kinie.

Może nie obserwuję tak dokładnie rynku współczesnych gier tak jak Ty, gry są jednym z moich zainteresowań przy czym skupiam się na grach retro, bo Amiga klasyczna jest moją pasją. Mam jednak prawo do własnego punktu widzenia, którym mogę się podzielić i uważam, że nie należy subiektywnych opinii uważać za fakty. Pozdrawiam.
[#33] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Duracel, post #31

Choć mam (dopiero) 30 lat, to nie patrzę z fascynacją na współczesne dokonania na rynku informatycznym, wynalezienie tabletów, rozszerzenie możliwości telefonów przenośnych. Patrzę z dystansem właściwym osobie, która z czegoś tam wyrosła, pozostały po tym wspomnienia. Obecne gry nie interesują mnie tak jak te z "moich czasów". Zawsze interesowały mnie za to gry "od kuchni", dlatego zostałem programistą, a informatyka od strony teoretycznej zastąpiła tę fascynację grami.

Aczkolwiek te gry muszą mieć coś w swojej prostocie wspaniałego skoro mój syn przeżywa LBP ale i uwielbia, ostatnio np. Bubble Bobble ma Amidze i MAME.

Prostota nie musi być zawsze wadą, zresztą niektóre gry (większość gier) na Amigę są pisane w asemblerze, więc w teorii są znacznie bardziej "skomplikowane" niż gra stworzona w "Game Makerze" czy Flashu.

Miło usłyszeć, że Twój syn lubi Bubble Bobble na Amidze.

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012 18:57:57 przez Minniat_Planet
[#34] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #32

Filmy to dobry przykład w sumie. Efekty specjalne w filmach SF, które kiedyś nie przeszkadzały a czasami potrafiły zadziwić, dzisiaj oglądane w tym samym filmie budzą zazwyczaj uśmiech na twarzy z lekkim zażenowaniem :) Nie wspominając o horrorach, które kiedyś potrafiły na poważnie zbudować napięcie czy wystraszyć, dzisiaj niweczą cały wysiłek fabularny bo zwyczajnie śmieszą :)

Więc i wiek miał znaczenie, ale chyba głównie ten przesyt techniką, technologią, doznaniami... wszystko już widzieliśmy i mało co jest nas w stanie zaskoczyć a co gorsza usatysfakcjonować :) Dobrze, że stare gry nas nie śmieszą, ale tutaj właśnie wychodzi znaczenie interaktywności gry i związanych z tym dodatkowych emocji, przeżyć i zatopienia się w tym w czym uczestniczymy czyli wyższości interakcji nad biernym oglądaniem.
[#35] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #33

Miło usłyszeć, że Twój syn lubi Bubble Bobble na Amidze.


Staram się dawać mu możliwie wiele alternatyw, aby miał jakiś wybór. Po cichu liczę na to, że wdał się w choć trochę we mnie i tak jak ja nie będzie się ograniczał do wąskich upodobań w każdej z dziedzin jak muzyka, film, gry czy w innych.

Wracając do zjawiska retrogrania, fascynacji starym sprzętem komputerowym etc. w kontekście przesytu technologicznego i trudności w zaspokajaniu potrzeby wzbudzania emocji i tego specyficznego klimatu który wzbudza szybsze bicie serca, wzmożone działanie endorfin i wypieki na twarzy....

...Sądzę, że wielu z nas właśnie dlatego lubi wracać do przeszłości w postaci tamtych gier, dem czy (np. w moim przypadku) muzyki, bo mimo iż widzieliśmy czy słyszeliśmy je po tysiąckroć, to właśnie z powodu tego głodu emocjonalno-doznaniowego wracamy do gier, muzyki i sprzętu, który kiedyś jako ostatni potrafił nam je zapewnić w takiej skali natężenia.

Wszystko w nadziei, że choć na chwile uda się nam odtworzyć to uczucie. No i fakt, że spędzaliśmy wtedy przy tych grach tyle godzin iż wykształciła się w kontakcie z nimi swego rodzaju "automatyka" w naszym zachowaniu, ruchach i myśleniu, to często udaje się to emocjonalne, dawne uczucie odtworzyć :)

Kogoś może to wzburzyć, ale podświadoma zasada działania jest bliźniaczo podobna do uzależnienia narkotykowego ;)
[#36] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #33

dlatego zostałem programistą,

:D

a informatyka od strony teoretycznej zastąpiła tę fascynację grami.

Jeśli Twoja fascynacja grami była równie wielka co Twoja wiedza nt. IT, to jakoś szczególnie Cię one nie pochłonęły.

Prostota nie musi być zawsze wadą

Podobnie jak złożoność i zaawansowanie technologiczne.
[#37] Re: Nowa wersja gry ADOM

@GumBoy, post #36

Bez komentarza.

Tylko dodam, IT i Informatyka to różne pojęcia.

Podobnie jak złożoność i zaawansowanie technologiczne.


To akurat może być wadą, ze względu na większe zużycie surowców i zasobów, no i koszta.

EOT.

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012 20:00:45 przez Minniat_Planet
[#38] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #37

Tylko dodam, IT i Informatyka to różne pojęcia.

O informatyce też wiele nie wiesz.

To akurat może być wadą, ze względu na większe zużycie surowców i zasobów, no i koszta.

Taaa, to ja Ci odbiję piłeczkę. Jeśli gra jest zbyt uboga to jej wadą jest słaba utylizacja zasobów. Równie sensowny argument co Twój (złożone gry sa do kitu, bo maja wymagania większe).
[#39] Re: Nowa wersja gry ADOM

@GumBoy, post #38

O informatyce też wiele nie wiesz.

Na tyle, na ile umie student 2. go roku informatyki oraz samouk.

Jeśli gra jest zbyt uboga to jej wadą jest słaba utylizacja zasobów. Równie sensowny argument co Twój

Dziwny podałeś kontrargument. Program (gra) nie musi od razu zużywać całej dostępnej mocy obliczeniowej komputera, ale marnotrawstwo też może się pojawić w momencie, gdy program nie wykorzystuje całej tej mocy. Np. komputer PC z szybkim procesorem i kartą graficzną skierowaną dla graczy ma służyć do prowadzenia księgowości w firmie (oprogramowanie biurowe).

P.S.
Nie wiem czemu dalej z Tobą dyskutuję kolego, jeśli w swoich wypowiedziach stosujesz upokarzanie dyskutanta.

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012 20:43:52 przez Minniat_Planet
[#40] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Duracel, post #20

Grałem :)

Grałeś w coś "wczorajszego" np. w grę pt. "piekiełko" na Atari 8bit ? Tam są takie emocje że masz ochotę komputer przez okno wyrzucić! Na starcie się dziwisz że masz 99 żyć, po paru sekundach gry tracisz pierwsze... :)
[#41] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #37

Ja dodam że robienie prostackich prezentacji w PowerPaint to też jest informatyka, więc sama nazwa "informatyka" jest tak samo poważna jak "multimedia" clown
[#42] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #37

Hmmm, sorry znowu dubel, wysłany chyba po dwóch sekundach...

Ostatnia aktualizacja: 24.09.2012 21:53:22 przez kjb666
[#43] Re: Nowa wersja gry ADOM

@GumBoy, post #38

Panowie, naprawdę szarpiecie się teraz o głupoty i łapiecie za słówka.
Logiczne, że złożoność gry jak i prostota może, ale nie musi być wadą czy zaletą.

1. Prosta musi posiadać jakiś genialny pomysł, który nadrobi braki graficzne i dźwiękowe.

2. Złożona i skomplikowana technicznie musi mieć zbalansowaną jakość, aby sens gry, jej grywalność nie odstawała zbytnio od audio-wizualnych osiągnięć. Zatem i jedna i druga wymaga odpowiedniego zaangażowania.

Na pewno trudniej zrobić jest dobrą grę zaawansowaną technicznie, ponieważ nie wystarczy już sam dobry pomysł i jedna osoba, a sztab zgranych, zdolnych ludzi, dużo czasu i... duuuużo pieniędzy. Stąd też trudniej aby wszystko odpowiednio zagrało i trudniej o dobrą grę, która nie będzie jedynie słodkim wizualnie cukierkiem, lub dobrym pomysłem kulejącym technicznie.

Dobrym przykładem jest polski Afterfall: InSanity. Pomysł - fajny (mimo że wtórny), umiejscowienie akcji - chwalebne i patriotyczne, grafika i dźwięk - nienaganny, ale całości czegoś brakuje.

Grałem w ten tytuł z przerwami kilka dni, broniłem jej na forach, ale niby klimat postnuklearnej Polski mnie wciągał, niby graficznie mi się podobało, a tak naprawdę to akcja kulała i po pewnym czasie patriotyzm i swojskie klimaty już nie wystarczały.

Co innego Fallout 3. Pomysł ten sam, umiejscowienie akcji w Stanach, grafika gorsza, scenariusz wcale nie lepszy, ale poszczególne elementy lepiej ze sobą zgrane co sprawia, że chce się grać dalej i rozwiązywać kolejne Questy. Grając w Fallouta 3 bardzo przypominało mi się uczucie które miałem grając w Zombie na C64, błąkając się po supermarkecie. Grafika i złożoność obydwu gier bez porównania, ale to kolejny przykład tego co pisałem wcześniej. Czyli to, że w latach 80 nie byliśmy bombardowani techniką i osiągnięciami, animacjami takimi jak dzisiaj więc i człowiekowi mniej wystarczało do uruchomienia wyobraźni i fascynacji przedstawionym, prostym światem.

Ostatnia aktualizacja: 25.09.2012 07:39:42 przez Duracel
[#44] Re: Nowa wersja gry ADOM

@Minniat_Planet, post #39

Na tyle, na ile umie student 2. go roku informatyki oraz samouk.

Razem wzięci?
Nie mówię Ci ile masz wiedzieć, tylko stwierdzam, że skoro swoja pasje do gier porównujesz do wiedzy z informatyki, to nie mogła być ona wielka (pasja, bo wiedza to wiem że nie jest).

Dziwny podałeś kontrargument.

Równie dziwny co Ty. Jeśli dla Ciebie wadą nowszych gier jest to, że wymagają mocniejszego sprzętu...

Nie wiem czemu dalej z Tobą dyskutuję kolego, jeśli w swoich wypowiedziach stosujesz upokarzanie dyskutanta.

Ja też nie wiem, więc spytaj się kogoś innego.
[#45] Re: Nowa wersja gry ADOM

@kjb666, post #41

Co to jest PowerPaint? Jakiś program malarski?
[#46] Re: Nowa wersja gry ADOM

@GumBoy, post #45

Tfu, point :)
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem