Komentowana treść: Amiga Asm - & HW-coding
[#1] Re: Amiga Asm - & HW-coding
Dobra inicjatywa. Trzeba ludzi uświadomić czemu wciąż warto kodować w asmie. Sam autor wygląda na osobę bardzo odpowiedzialną i konsekwentną, dopiero co zapowiadał, że strona powstanie i strona powstała w krótkim czasie i już zawiera ciekawy materiał. Takich ludzi trzeba wspomagać.
[#2] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Hextreme-Attic, post #1

Gdybym miał zainteresować się jakąkolwiek stronką promującą programowanie na klasyku, to tylko wtedy jeżeli traktowałaby o pisaniu gier. Dzisiaj klasyk do niczego poza nostalgicznymi gierkami się nie nadaje. Co wcale mi nie przeszkadza.
[#3] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Ender, post #2

E tam... Nadaje się do wszystkiego tego, do czego nadawał się kiedyś. Nauki programowania, pikselowania, prostych baz danych, tworzenia modułów muzycznych i "of coz" do tego :D :

TheBigA
[#4] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Deftronic/..., post #3

Zgadza się. Są różne szkoły. Dla jednego Amiga kojarzy się tylko z grami komputerowymi i programem X-Copy, dla drugiego jest to twórczość sceniczna (programowanie, muzykowanie, rysowanie, renderowanie), najmniej osób pamięta ją z programów użytkowych. Pamiętam jak takie sławne programy na Amigę jak Protracker, czy Asm-One miały w dedykacji wpisane: "dedykowane całej społeczności Amigowców (Amigians) na Świecie". Dla mnie to właśnie definiuje Amigę, te programy. Bardzo kocham scenę Amigi, uwielbiam stare dema, jak również programy użytkowe, i jestem zdania, że nie wszystko jeszcze pokazano na Amidze. Amiga nie jest konsolą, tylko pełnoprawnym komputerem, którego idei nie wszyscy zrozumieli. Co do strony to mam nadzieję, że zwiększy się ilość nowego oprogramowania pisanego z myślą o Amidze, na Amigach (niekoniecznie gry i niekoniecznie w asemblerze). Wiedza i oświecenie zawsze się przyda.

Dowodem na to, że obecne praktyki portowania są biedne, jest to, żę przykładowo Alfkil, autor portu Qt, jak sam przyznał mimo, że posiada A1-X1000 cross-kompiluje swoje programy na PC. Nawet kompilatora C++ szybkiego nie napisali na AmigaOS 4... To tylko mała dygresja, nie chcę zaczynać off-topów. Rozmawiajmy o asemblerze.
[#5] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Ender, post #2

Dzisiaj klasyk do niczego poza nostalgicznymi gierkami się nie nadaje.

Powiedz to:
a) Vikkemu, który assembleruje właśnie na Amidze,
b) każdemu posiadaczowi wypasionej Ami z gfx i PPC czy 060.

Assembler to "wyższa szkoła jazdy", i nejako powrót do amigowych korzeni. Inicjatywa nietuzinkowa a wśród współczesnych amiszkodników wyjątkowa, myślę.

OK
[#6] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Ender, post #2

Dzisiaj klasyk do niczego poza nostalgicznymi gierkami się nie nadaje.

no raczej nie mogę się zgodzić
Gry, jak bardzo wciągające i klimatyczne by nie były, będą "tylko" rozrywką. Można miło spędzić czas, zrelaksować się, powspominać - ale niewiele z tego zostaje.
Tworzenie czegoś, uczestnictwo w scenie czy tworzenie softu daje zupełnie inną skalę wrażeń.

Co mi wcale nie przeszkadza ;)

Inicjatywa fajna, natomiast dużo bardziej niż copperbary (w tym temacie już się wiele nowego nie wymyśli) ucieszyła by mnie mnie stronka o "nowoczesnym" kodowaniu pod 68060, zgodnie z systemem (pod aga i karty) itd.
[#7] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Dopuser, post #5

Jeżeli klasyk to bez PPC (jak dla mnie). Pisząc, że nadaje się głównie do gier miałem właśnie na myśli "brak mocy przerobowych". PPC dla klasyka tego nie zmieni, dla mnie to zbędny dodatek, co innego 68060.
[#8] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@jokov, post #6

O "nowoczesnym" kodowaniu pod 060 w internecie jest dużo. Masz dostępną pełną dokumentację procesora (pdf), masz ciekawe wątki o optymalizacji na ada.untergrund (wystarczy poszukać na forum. w dokumentacji procesora też jest o tym cały rozdział (10)). Masz gotowe szkielety aplikacji pozwalające na pisanie jednocześnie w C i ASM (znowu ADA, ale był też tutaj wątek na forum). Masz gotowce do "nowoczesnego" wyświetlania grafiki na AGA (na kartach graficznych jest to jeszcze prostsze i przykłady masz w SDK do choćby cybergraphics). Nie wiem czego więcej potrzeba poza odrobiną chęci. Używanie google jeszcze chyba nikogo nie zabiło.

PS. A ty minniat przestań do każdego wątki wcinać swoje bezsensowne komentarze. Nie wiesz o czym piszesz.
[#9] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Ender, post #7

Pisząc, że nadaje się głównie do gier miałem właśnie na myśli "brak mocy przerobowych". PPC dla klasyka tego nie zmieni, dla mnie to zbędny dodatek, co innego 68060.

Weź pod uwagę, że nie ma czegoś takiego jak samo PPC dla klasyka.
Jest 040/PPC i 060/PPC. Argument, że brak mocy przerobowych w tych konfiguracjach wydaje się być chybiony, bo do wygodnego amigowania wystarcza już samo 040 z gfx (a dodatkowy PPC to ekstra połer, więcej RAM, scsi, gfx). Chyba nie ma takiego programu na AmigaOS który by miał w wymaganiach procesor 060. Na dobrą sprawę więc, mając dopałkę 040/50Mhz (z PPC czy bez) masz aż nadto "mocy przerobowych", nie wspominając już o 060, myślę.
[#10] Re: Amiga Asm - & HW-coding
Stronka na wielki plus! OK
[#11] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@kiero, post #8

Nie wiem czego więcej potrzeba poza odrobiną chęci.

Stronki która omawia (podobnie jak tu) omawia zasadę działania "nowoczesnych" (w odróżnieniu od copperbarów choćby) efektów, podając przykłady rozwiązań i fragmenty kodu. Kiedyś w magach i gazetach typu Kebab czy C&A były tego typu szkółki.

Pisałem, że taka stronka by mnie ucieszyła (zresztą nawiązując do tematu newsa) - ale oczywiście przeżyję... chyba, że mnie google zabije ;P

Oczywiście rozumiem, że takiej pomocy raczej nie potrzebujesz (wiadomo dlaczego) - ale ja nie jestem programistą (ani z zawodu, ani z wykształcenia) - coś tam pisałem w różnych językach i na różnych platformach, ale raczej jako hobby - bardzo lubię programowanie/kodowanie, ale na nadmiar wolnego czasu nie narzekam. Tak więc mimo szczerych chęci łatwo mi się (i pewnie innym) odbić od dość prostych problemów.

ADA odwiedzam regularnie - prawie wszystkie te wątki przekopałem, dokumentację też mam. Ale dzięki - zajrzę do SDK c.g.
[#12] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@jokov, post #11

Ale jakie to są wg ciebie te nowoczesne efekty? Jakieś przykłady? Najczęściej prościej jest zapytać na forum lub prywatnie jak coś zostało zrobione albo spróbować samemu (i nie, nie robi się wtedy tego w asemblerze). Jeżeli chodzi o fragmenty kodu to najczęściej przy bardziej rozbudowanych efektach są one mało użyteczne. Zoptymalizowany kod w asmie jest mało czytelny. A zoptymalizowanie czegoś w C lub przepisanie na ASM to chyba wysiłek który można włożyć samemu.

"Oczywiście rozumiem, że takiej pomocy raczej nie potrzebujesz (wiadomo dlaczego) - ale ja nie jestem programistą (ani z zawodu, ani z wykształcenia) - coś tam pisałem w różnych językach i na różnych platformach, ale raczej jako hobby - bardzo lubię programowanie/kodowanie, ale na nadmiar wolnego czasu nie narzekam. Tak więc mimo szczerych chęci łatwo mi się (i pewnie innym) odbić od dość prostych problemów."

Teraz to już nie rozumiem. Chciałbyś dostać tylko gotowce na zasadzie kopiuj wklej? Jeżeli chcesz napisać coś więcej niż copperbary to musiśz się nieco pozagłębiać. W przeciwnym przypadku po co szkółki jak możnaby tylko wrzucić gotowce na strone. Co do ilości wolnego czasu to działa to w dwie strony. Osoby mogące potencjalnie tworzyć owe szkółki też nie mają go w nieskończoność. A jak jedyne co się widzi to marudzenie i ględzenie na forach (nie mam tu na myśli twojego postu) to się kompletnie odechciewa (tym bardziej, że już wielokrotnie oferowałem 'gotowce' a jakoś nikt nie chce skorzystać).

[Edit]

Jeszcze co do ilości wolnego czasu. W przypadku jego braku przy 'nowoczesnym' kodowaniu amigowym bardzo dużo można zrobić nie w asmie a w C. często nie trzeba tego nawet później przepisywać na asembler.

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2013 08:26:17 przez kiero
[#13] Re: Amiga Asm - & HW-coding
Czyli coś w rodzaju Codebase dla c64. Fajnie.
Atarowcy też coś maja: http://madteam.atari8.info/index.php?prod=fx

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2013 09:03:13 przez zyga64
[#14] Re: Amiga Asm - & HW-coding
Fajnie, że są osoby którym się chce. Sam gdzieś mam książkę o asemblerze, ale nigdy na poważnie nie zająłem się tym tematem i dziś zajmuję się zupełnie czymś innym.
[#15] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Hextreme-Attic, post #1

Tak z ciekawości uruchomiłem te copperbary.
Na Trash'm'One zero problemów.
Ale na Vasm'ie wywala mi bład przy tej lini komunikat illegal operand types

ori.w d1,(a3)+

No niby tak powinno być bo:
Assembler Syntax:
ORI #<data>, <ea>

ale dlaczego Trash nie wywala?
No i co zrobić żeby Vasm to łykał?
[#16] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@ESL, post #15

zamień ORI na OR i będzie dobrze, przynajmniej tak myśle. Ja sprawdzałem na Asm-One i on zamienia ORI na OR, podejrzewamm że Trash'm'One robi tak samo, wystarczy użyć debuggera.
[#17] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@asman, post #16

Rzeczywiście masz rację, teraz ładnie poszło. Nie wpadłem na to żeby zdebugować pod trashem ;)
Nie było to nic pilnego ale mnie zaciekawiło, bo już myślałem że jakieś illegale....
Do tego na jednym z lapków robiłem sobie pod jednym z sysyów nowe środowisko pod assembler 68k i już myślałem że coś gdzieś spierniczyłem :)
thx
[#18] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@ESL, post #15

ORI to jest jak nazwa wskazuje Or Immediate, czyli dla danych natychmiastowych. Tutaj mamy rejestr danych d1. To dość spory błąd, trzeba by to wskazać autorowi.

@Kiero

Nie wiem do jakiej wypowiedzi się odnosisz, chyba że generalizujesz... Dla Twojej wiadomości: staram się stosować wyważone i przemyślane wypowiedzi, sporo spędzam czasu przy edycji, nie wiem czemu określiłeś je wszystkie jako "bezsensowne". Może dlatego, że sporo w nich moich osobistych opinii, które nie muszą pokrywać się z opinią ogółu. Powinienem zawsze stosować dopisek "moim zdaniem", żeby uniknąć właśnie takich zarzutów. Amiga to też spory kawałek mojego życia i może podchodzę też zbyt emocjonalnie.

Wiem, że Ty też cross-kompilujesz na PC, tyle że programy na M68k, to że użytkownik Amigi One X1000 musi cross-kompilować na PC uważam za duże niedociągnięcie autorów SDK dla AmigaOS 4.1, tylko tyle.

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2013 08:56:13 przez Hextreme-Attic
[#19] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@Hextreme-Attic, post #18

Piszę o twoich ostatnich wypowiedziach tu http://www.ppa.pl/forum/komentarze/27301/amiga-asm-hw-coding#m372299 i tu http://www.ppa.pl/forum/komentarze/27274/fpga-arcade-replay-board-w-produkcji#m372001 i w kilku poprzednich wątkach gdzie co chwila wtracasz o tym jakie to dzisiejsze oprogramowanie jest źle napisane/przenoszone. Nie musisz dodawać "moim zdaniem". Piszesz po prostu głupoty a dyskusja z tobą na ten temat nie ma sensu co pokazało wiele wątkóww przeszłości. Proszę, pokaż, że to co wypisujesz to nie bzdury i napisz np taki banał jak przeglądarka plików PDF która będzie szybka i lekka na klasyku. Przez cały czas istnienia tego komputera nikomu ta sztuka się nie udała (wszystkie dostępne programy to w jakiejś części porty).

"Wiem, że Ty też cross-kompilujesz na PC, tyle że programy na M68k,"

Wyobraź sobie, że nie, nie używam crosskompilatorów. Nie wiem skąd ten wniosek. Po prostu nie używam amigowych kompilatorów na amidze bo są dużo za wolne żeby używać ich komfortowo.

"to że użytkownik Amigi One X1000 musi cross-kompilować na PC uważam za duże niedociągnięcie autorów SDK dla AmigaOS 4.1, tylko tyle."

Nie MUSI, może. Czas zrozumieć, że dzisiejsze oprogramowanie jest dużo bardziej rozbudowane niż to co było tworzone 10 lat temu. Jak kiedyś zaczniesz przyjdzie ci napisać większy program to może docenisz fakt, że używając szybszego komputera nie trzeba siedzieć i kilka minut gapić się w ekran czekając na kompilację. Dzisiaj używanie crosskompilatorów to tylko i wyłącznie wygoda a nie niedociągnięcie twórców SDK. Tak się zapędziłeś, że zapominasz o tym, że na klasyczne amigi i ich systemy w SDK nie ma nawet takiego czegoś jak kompilator C++. Trzeba sięgnąć po (o zgrozo) port linuksowego kompilatora który jest tak koszmarnie wolny (kolejny koszmar! nikt na klasyku go nie zoptymalizował!!), że praktycznie nieużywalny na prawdziwej amidze...

Proponuję komentować na tematy na których się znasz
[#20] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#21] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@asman, post #16

Że tak jeszcze skorzystam z okazji i zapytam się o środowisko programistyczne.
Bo tutaj widzę że Vikke używa dziwnego rozwiązania Sublime Text 2 z AsmOne pod emulem.
Zrobiłem tak samo z Trashem ale mało wygodne rozwiązanie chociaż ma swoje plusy.
Może znacie już jakieś gotowe ciekawe rozwiązania z crossami?
[#22] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@ESL, post #21

vasmem mozna asemblowac pod windowsami
[#23] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@kiero, post #22

To to ja wiem :)
Chodzi mi o to z czym to pożenić najlepiej żeby było jak najwygodniej.
Teraz testuje Notepad++ i Eclipse.
[#24] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@ESL, post #21

za duzo kombinujesz, cross do asemblera, a co to da ?:).. przyspieszenie ;).
[#25] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@ESL, post #23

Teraz testuje Notepad++ i Eclipse.


Eclipse do asemblera ? cisza
[#26] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@gx, post #25

Używam Eclipse + WUDSN dla assemblera 65xx i się już przyzwyczaiłem.
http://wudsn.com/
Ale jak znasz cos ciekawszego to jestem zainteresowany.

ps. dla jasności nie mam Amigi więc oldskól odpada ;)
Do tego mam zamiar używać vasm nie tylko pod Amigę bo zainteresowałem się też Atari ST.

Ostatnia aktualizacja: 14.03.2013 23:23:17 przez ESL
[#27] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@gx, post #24

Nie o przyspieszenia ale o wygode. Programowanie w asmie jest wysoce błędogenne więc zwiechy (w tym przypadku emulatora) są częste.
[#28] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@ESL, post #26

Do tego mam zamiar używać vasm nie tylko pod Amigę bo zainteresowałem się też Atari ST.


to bedziesz pisal efekty tylko 100% CPU..., bo hardware Amigi i AtariST jest zupelnie inne w programowaniu... pytanie, czy 100% ASM ma sens ?.

Ale jak znasz cos ciekawszego to jestem zainteresowany.


moze nie bede oryginalny, ale AsmOne :)

--
ps. nie bede pisal, ze lepsze od Eclipse, bo to oczywiste ;)

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2013 10:17:38 przez gx
[#29] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@kiero, post #27

to stwierdzenie faktu niema puenty, uzywajac cross popelnia sie mniej bledow lub nie wiesza sie emulator ?

Ostatnia aktualizacja: 15.03.2013 10:31:06 przez gx
[#30] Re: Amiga Asm - & HW-coding

@gx, post #29

Puente mozna bylo sobie wyciagnac. Emulator sie wiesza ale nie reszta srodowiska w ktorym powstaje kod. Nie trzeba od nowa uruchamiac edytorow i otwierac plikow...
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem