@PopoCop,
post #23
Połowa lat 90-tych to wielka transformacja europejskiego gamedevu. PlayStation + skupienie się na PC wiele zmieniło. Wczesniej cos takiego jak te "duże firmy" były raczej odpowiednikami dzisiejszych studiów indie. Nawet owczesni giganci pokroju Ocean czy Psygnosis to z dzisiejszej perspektywy maleńkie firemki. Studia deweloperskie pokroju Bitmap Bros, DMA Design, Bullfrog, 21-st Century, Thalion, Sensible,Blue Byte etc to, także z dzisiejszej perspektywy, maleńkie zespoły indie. Z całego ówczesnego gamedev'u wyróżnia się Rare ale to jakby wyjątek potwierdzający regule.
Edit
Jak bardzo zmienił się gamedev europejski pokazuje przykład DMA Design.
Kiedyś maleńka firemka, która dziś jest perłą w koronie brytyjskiej gospodarki.
Wystarczy napsiać, iż SW TFA, kosztujący 200mln$+ bije wszelkie rekordy kinematografii osiągając 1 mld$ w 12 dni, bez premiery filmy w Chinach. GTA V, zrobiona przez dawne DMA Design, kosztowała 270 mln $, a w ciągu trzech dni podczas swej premiery na PS360 wygenerowała przychody przekraczające 1 mld $. Kiedyś giereczki video dla dzieci to była zabawa, dziś to praktycznie najdroższa w produkcji dziedzina rozrywki.
Swoją drogą, zapowiadany Wiedźmin Bagińskiego ma mieć budżet w wysokości 30 mln $ - największy w historii polskiej kinematografii. Wow.
Cd Projekt, firemka stworzona przez uber_utalentowanych młodych ludzi, spectrumowo-amigowych hakierów (ala snajper) zrobiła grę video dla dzieci, która zdobyła uznanie na całym świecie, jest najbardziej utytułowaną grą A.D. 2015 i jej produkcja kosztowała skromne 80 mln $+. I nikt nie liczył na dotacje czy szkolne wycieczki na kinowe seanse...Dzięki CD Projekt coś stricte polskiego w końcu jest obecne w ogólno światowej pop-kulturze. Dzięki tym młodym ludziom Wiedźmin jest herosem rozpoznawalnym na całym świecie.
Kto by pomyślał, że giereczki videło dla dzieciuf tak rozpropagują Polskę na świecie.
Ostatnia aktualizacja: 31.12.2015 11:53:59 przez michalmarek77