• Ankieta

Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

  • szybszym 68000 (>25MHz lub 020+) FAST, HDD
    166 głosów 166
  • 1 MB RAM, jak za dawnych czasów
    34 głosów 34

Ankieta skończyła się 31.12.2018

[#31] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@swinkamor12, post #29

Być może za dużo rozprawiamy i grzebiemy w przeszłości zamiast zwyczajnie zakasać rękawy i wziąć się do roboty.
[#32] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@michal_zukowski, post #30

Nie znałem Wasted Dreams. Gra wykonana jest genialnie. Podziwiam chłopaków, że zabrali się za tak ogromny projekt w czasach, gdy przy Amidze została garstka ludzi i do tego bez perspektywy rozwoju. Z ciekawości spojrzałem na listę osób biorących udział w tworzeniu gry: 2 koderów, 8 grafików(!), 3 muzyków i 5 osób miało role nie opisane. Imponująca lista. Marzy mi się stała współpraca z kilkoma konkretnymi osobami.
[#33] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Umpal, post #32

Wasted Dreams to bardzo dobra gra zręcznościowo- przygodowa, jak ktoś nie zna to szczerze polecam. Jak nie jestem fanem przygodówek ale w ten tytuł jest wyjątkowy. Przyjemność z gry miałem na poziomie AnotherWorld. Do tego digitalizowana mowa, świetna grafika, muzyka.. OK

Z tego co kojarzę to gra wymagała AGA ok, racja
[#34] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:
Zbiorczo przeczytałem cały wątek o tworzeniu, oraz komentarze do ankiet i mam takie spostrzeżenie: dlaczego tak skupiamy się na A500 + OCS z 1MB jako wersji wyjściowej?

Moją karierę z Amigą rozpocząłem od CDTV, potem jej rozbudowa i dość szybko A1200 z powodu wydawania softu głównie na konfig 020+AGA + FAST. Moje obecne doświadczenia retro wyglądają tak, że Ci którzy wciągneli się w ostatnim czasie (3 lata) także już kupili A1200, a do A500 na zasadzie zbieractwa dokupują gadżety (turbo, etc.).

Drugi argument - developka prawie zawsze jest na mocniejszych maszynach.

Sugeruję pisać na maszyny mocniejsze z ewentualnym zastanowieniem się nad konwersją na coś słabszego, więc tak przykładowo:
- 020 + 2MB Chip + 2 MB Fast ale rozdzielczość 320x256 i paleta 32 kolorów?
[#35] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Skotos, post #34

Sugeruję pisać na maszyny mocniejsze z ewentualnym zastanowieniem się nad konwersją na coś słabszego, więc tak przykładowo:
- 020 + 2MB Chip + 2 MB Fast ale rozdzielczość 320x256 i paleta 32 kolorów?

Mnie by to odpowiadało, ale... To prawda, że jeszcze niedawno przepaść między konfigiem A500 1MB a A1200 020+Fast (i więcej) była spora. Jednak w ostatnim czasie sprzedało się bardzo dużo kart opartych na wyżej taktowanym 68000. Oczywiście część z tych nabywców kupiła te karty do swojej drugiej, trzeciej, czy jeszcze dalszej Amigi. Ale tylko część. Znaczna liczba z nich posiada tylko i wyłącznie A500 z taką właśnie kartą. Będąc deweloperem absolutnie nie zignorowałbym tej grupy, bo przy tak skromnym rynku odrzucenie - powiedziałbym ok. 50% odbiorców - byłoby strzałem w stopę.

Ideałem byłoby znać dwie rzeczy: 1) Jakimi dokładnie konfiguracjami użytkownicy dysponują oraz 2) czy w ogóle są zainteresowani kupnem gier na takie zestawy. No, jeszcze przydałoby się poznać odpowiedź na trzecie pytanie, mianowicie ile są w stanie za nie zapłacić, bo to również mocno określa zainteresowanie tworzenia na rozbudowane komputery (a pracy jest dużo więcej w porównaniu do projektu na tylko 1MB RAM).


(...) z ewentualnym zastanowieniem się nad konwersją na coś słabszego

To niestety tak nie działa. Napisanie gry na rozbudowany konfig i później okrojenie jej z rzeczy, tak by poszła na słabym sprzęcie, tzn. "A500 1MB", jest w zasadzie nierealne. Ta kwestia została poruszona w wątku, o którym wspomniałeś.
[#36] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Umpal, post #35

(...) z ewentualnym zastanowieniem się nad konwersją na coś słabszego

To niestety tak nie działa. Napisanie gry na rozbudowany konfig i później okrojenie jej z rzeczy, tak by poszła na słabym sprzęcie, tzn. "A500 1MB", jest w zasadzie nierealne. Ta kwestia została poruszona w wątku, o którym wspomniałeś.


Zdaję sobie z tego sprawę, niestety.
Szerzej na to patrząc to miałem nadzieję na odpowiedź - zrobimy dźwięk w wersji 1 lub 2 MB Chip, albo będziemy wymagać HDD bo będzie wiele odczytów grafiki z dysku.. ale wiem że też niektóre efekty mogą paść ofiarą.

Ilości sprzętu.. skąd ta ilość A500? Przecież był moment, że znaleźć A500 to był spory problem, około 1996 roku nie znałem nikogo z okolicznych aktywnych amigowców z A500. Były dwie A600 (rozbudowane) i kilkadziesiąt A1200.
Czyżby A500 wróciła z ludźmi z pierwszej "fali", z lat 1988-1992? To będzie druga fala..
Albo chodzi o koszt turbo, do A500 są jednak zdecydowanie tańsze i bardziej dostępne?
[#37] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Skotos, post #36

Nie wiem, jak to jest do końca z pięćsetkami, ale ludzie mają ich po kilka (mnie też się kilka uzbierało, chociaż wcale nie szukałem). Jak tylko Spidi i reszta zaczęli robić - najpierw kontrolery z Fastem, a później z szybszymi 68000 - to chyba je wygrzebali ze strychów, piwnic i innych czeluści. Widziałem w dziale Giełda sporo ogłoszeń z poszukiwaniami A500. Oczywiście najbardziej chwytliwe są te wersje z lepszym Fat Agnusem, ale skoro teraz rozbudować pięćsetkę jest łatwo, to biorą, co jest dostępne. Ja moje niedługo wystawę z nadzieją, że kupią je ludzie, którzy nie mają żadnej Amigi powiększając w ten sposób liczbę aktywnych Amigowców.

Wracając do kwestii pisania gier na różne konfiguracje. Decyzji do podjęcia, nawet na konkretny sprzęt, jest bardzo dużo. Jak dochodzi jeszcze myślenie o mniej Chipu i/lub wolniejszy procesor, to już w ogóle tworzenie staje się koszmarem. Ja w każdym razie nie wyobrażam sobie pisać najpierw na wysokie konfiguracje, a później dopiero zastanawiać się, co zrobić żeby to poszło na słabszych. Może ktoś tak potrafi i lubi - szacunek w takim razie. Chciałbym jednak, żeby 2MB Chip + Fast stały się szybko standardem.
[#38] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Umpal, post #37

Z chipem jest problem, bo limitu agnusa 1MB nie przeskoczysz, choćbyś i miał gigabajty fastu, dlatego podbijając ten CHIP do 2MB od razu zostawiasz wielu użytkowników A500 w dość ciemnym miejscu. Tu musiałby się wypowiedzieć jakiś koder, ale wydaje mi się, że 1MB CHIP nie jest jeszcze aż takim ograniczeniem zwłaszcza, że kod gry znajdował by się w pamięci fast, a brakujące elementy można by uzupełniać na bieżąco z fastu, 2MB to raczej dla gier AGA. Taki Ruff'n'tumble (32 kolory) i Lion's Heart (demo wspominał coś koło 600(?) - pewnie copperowe tło) przecież działa na 1MB chipu, a stawiają poprzeczkę naprawdę bardzo wysoko.

Ostatnia aktualizacja: 20.11.2018 23:50:04 przez sanjyuubi
[#39] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@BULI, post #33

Wasted Dreams nie wymaga AGA. Ruszy na każdej Amidze z 1 MB Chipu.
[#40] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Umpal, post #37

Ja tam mam jedną A500 (rev.7) tak przy okazji kupiona, gdy jeszcze wiecej zarabialem niz wydawalem kasy :) Włożyłem do niej 68010, dolutowalem 0,5 MB chip, zmienilem kick na 37.350 i włożyłem gęsta stację. I nic więcej.
A i tak leży u rodziców w domu nie używana i zbiera kurz. Ale kondensatory nie wyleją, bo wymieniałem ze 3 lata temu w stacji dysków też, a zasilacz zrobiłem nowy.

Ostatnia aktualizacja: 21.11.2018 20:16:56 przez SuperBuster
[#41] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@SuperBuster, post #40

dobre te ankiety.
coś tam sobie dłubię po godzinach, a kilka wniosków z tych ankiet odpowiada na niektóre moje pytania.
tak że... dzięki
[#42] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@nostrum666, post #39

Wasted Dreams nie wymaga AGA. Ruszy na każdej Amidze z 1 MB Chipu.


Rzeczywiście, według instrukcji wystarczy ECS (ale nie będzie intra/outra/animacji bo one wymagają AGA), ale trzeba 2MB CHIP i 1MB "innej" pamięci ok, racja

Na prawdziwej A600 z fastem i 2MB CHIP, naszemu koledze z forum (Hołdys-> link), gra się nie odpalała..
[#43] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:
Dodając jeno 3 grosze... [poza tym, że MDW konkretnie podsumował, jak zawsze /wazelina off ] - teraz to pewnie trochę musztarda po obiedzie, choć kto wie ale jak ongiś jako turbofanboje zaczęliśmy robić gry (nawet w Amosie) wymagające X mb RAMu - można było poczuć się niemal jak ryba w wodzie. Nie trza było się pieścić z ograniczaniem ilości obrazków (lub nie daj boszsz... palety(!)), sampli w modułach, tudzież można było okrasić masą durnych sampli cała masę zdarzeń - nawet bez AGI takie rzeczy dodawały "miodności" produkcjom (aż strach pomyśleć, co by się działo, gdyby ci "legendarni twórcy" robili na konfigi choćby 2 mb RAM).
Cóż, potem, jak się trochę wzięliśmy za C+ i 3d, to i dopalona AGA oczywiście zaczęła uwierać po pewnym czasie, wkur...ni, że PPC z kartą GFX nie jest standardem
Robiąc dla jaj "Zdzisława Bohatera Galaktyki 3d" (bo 2d też był ) nie certoliliśmy się z wymaganiami - 8mb i tyle, jako że gra nie była komercyjna - kto nie chce, niech nie gra (a po prostu technicznie średnio się by dało odtworzyć z dysku szybko animację, więc po co robić jakąś pixelozę -choć może pomogłaby ukryć kanciastość "łupanego" wówczas 3d ).

PS. co do "profesjonalnych studiów" tworzących wielkie hity - ostatnio jakoś wpadła mi ponownie w ucho muzyka z legendarnego "Lost Patrol" - nie wiedziałem, że jej twórca miał 16 lat, kiedy popełnił tę legendarną dziś i często "kowerowaną" kompozycję OK

aha - i jak paru przedmówców zauważyło - robienie gry z "wymaganiami", a potem upraszczanie tego, by poszło na ubogim konfigu - to raczej utopia [chyba, że miałoby po prostu "pójść"... i to wszystko ]


Ostatnia aktualizacja: 22.11.2018 14:57:27 przez rolpho / D6
[#44] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@rolpho / D6, post #43

Robiąc dla jaj "Zdzisława Bohatera Galaktyki 3d"

Ooo.. Rolpho nawet nie wiesz jak jestem Ci wdzięczny za tą grę!

Dostałem ją na CD dołączanej do ACS, pojechałem na lokalne party, miałem - jako jedyny wtedy - Apollo 040/25, i tak naprawdę nie wiedziałem co mam pokazać żeby pokazać moc 040 - przypadkowo (bo miesięcznik z płytką dostałem rano) odpalony "Zdzisław" to był hicior! Głównie za humor, ale też na mojej Ami 040/25 z 16MB Fastu po prostu pędził jak szalony - cały turniej rozegraliśmy.
Publicznie dziękuję serdecznie za kawał niezapomnianej zabawy!
[#45] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@BULI, post #42

Faktycznie, mój błąd, wymaga 3 MB pamięci z czego 2 MB Chip`u.
[#46] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:
Rozumiem, że ktoś może mieć dwie, trzy, czy 10 Amig i w tym nierozbudowaną Amigę 500 z 1MB lub też A1000 512kB ram i chciałby grę na to, ale jeżeli ktoś ma tylko A500 i nie chce wydać 200pln na kartę turbo, to w życiu nie wyda nawet 30pln na wersję elektroniczną gry na A500 512kB. Więc osobiście skoncentrowałbym się na OCS 1MB CHIP (jak się uda to 512kB CHIP), ale nie oszczędzałbym na szybkości procesora. Dzisiaj można łatwo i tanio kupić turbo z szybszym prockiem i FAST RAM.
Zwiększenie wymagań względem procesora wzmocni producentów hardware. Jak się uda, to będę pisał właśnie pod mocniejsze configi (można używać C i oszczędzić mnóstwo czasu na produkcji gry).

Ostatnia aktualizacja: 22.11.2018 22:05:26 przez flops
[#47] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@flops, post #46

Daj zarobić sprzętowcom..
Minimum 1MB Chip i 2-4MB Fast jako rozszerzenia do A500, + HDD/karta, + szybszy procesor (zegar, 68010, 68020 lub wyższe) ponieważ obecne ceny podzespołów dają możliwość na zbudowanie takich projektów szybko i za przystępną cenę, i bardzo ułatwią pisanie gier i używania takiego sprzętu.
[#48] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@retronav, post #41

Dzięki, Carrionie - chociaż jeden zauważył praktyczność tych sond. No ale w końcu jesteśmy po tej samej stronie barykady. Ludzie zgłaszają, że nie ma tego, czy tamtego pytania, ale zapominają, że to są sondy dla deweloperów, a ci widzą w nich to, czego potrzebują. Wszystkim dzięki za głosy i klikajcie dalej, jeśli ktoś jeszcze tego nie zrobił. Przejdą do historii jako jedne z najbardziej praktycznych.

@rolpho / D6 - odpisując ogólnie, bo zawarłeś kilka trafnych uwag, to Amigi 500 1MB zatrzymały rozwój gier na lepsze konfigi (żeby oddać sprawiedliwość, to goła A1200 też). Gdyby producenci nie musieli "cackać" się z tymi użytkownikami tylko pisali na lepsze sprzęty, to sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej. Nie mówię, że to uratowałoby Amigę przed upadkiem, bo z pewnością nie, ale mając o niebo lepsze produkcje wykorzystujące świetny hardware zatrzymaliby na znacznie dłużej sporą grupę. No i dzisiaj mielibyśmy znacznie ciekawsza bazę gier, w tym myślę sporo tzw. "eksklusiwów".

@flops - jak najbardziej dobre podejście, tylko absolutnie nie 512kB Chipu. Nie ma takiego na świecie, który miałby szybszy procesor, dysk twardy i pół mega Chipu. Także śmiało przyjmuj 1MB jako minimum.
[#49] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Skotos, post #44

Łał szeroki uśmiech Miłe to zaiste dzięki - choć szacun należy się przede wszystkim bratu, który w większości stworzył tą grę - ja tam głównie grzebałem przy muzyce/dźwięku i darłem mordę do słuchawki (choć "normalnie" jestem raczej grafikiem )
Szkoda, że akurat ACS padło w momencie, kiedy jakiś czas później daliśmy im na płytę trochę "ogarniętych" do jakichś grywalnych dem "produkcji".
hmm, jak się nie mylę, "Zdzisław" powinien pójść na każdej Ami z >8mb ram (choć nie pamiętam, ile chip'u to naprawdę wymagało).

@ Umpal
cóż, teraz to raczej temat na rozprawki dla historyków i archeologów - ale chyba prawdą jest, że każdy komputer tamtych czasów był niedoszacowany/ogołocony z ilości RAM'u... od małego Atari po Amigi zdecydowanie. Jak kojarzę "z historii" to "ojciec założyciel" jeden z większych geniuszy informatyki XX wieku [no, obok niezasłużenie nieeksponowanego Jacka Karpińskiego ] Jay Miner chyba ryzykował już posadą walcząc z "menedżmentem" Złommodore o rozszerzenie RAM w Amidze 1000 do 512 kb (!).... także... tego... mogło być znacznie gorzej, bo gdyby zostawić już całkowitą decyzyjność "krawaciarzom" - to po wyliczeniu oszczędności na (drogim wówczas raczej) RAM'ie - mielibyśmy Amigę 250 (!) albo wręcz Amigę 125 (!!!) [no czemu nie - "duże pudło" A1000 miało 256kb RAM'u, to czemu małe miałoby mieć więcej - to "nie logiczne" a to, że 256 kb ledwo starczało na załadowanie systemu operacyjnego... - paaanie, po nas choćby potop! ]
- jeszcze lepsze "praktyki" w "przyoszczędzaniu" możnabyło zobaczyć przy "tworzeniu" Atari ST przez Jacka Trzmiela z kolegami - no tam to już pojechali prawie po całości, robiąc z tego kompa coś a'la 16 bitowego Commodore 64 .... dzięki czemu Amiga nie musiała później jakoś specjalnie przejmować się tą "konkurencją". Problem jest odwieczny - walka twórców/inżynierów/naukowców z "krawaciarzami" - to nie ten paradygmat cywilizacji po prostu - urodziliśmy się w jakiejś zabawnej wersji równoległej tegoż świata
[#50] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@Umpal, post #48

Juen w wątku Bridge Strike napisał:
gra odpala na golej a1200 ale bez fastu chodzi za wolno i nie wiem czy cos z tym sie uda zrobic.


Dla mnie bomba. Chłopaki tym samym zmierzają w kierunku o który nam chodzi.
Ważne aby nie przekraczać granicy wymagań OCS, wydajność 020@14 + 4MB Fast RAM
Powyżej tego konfigu szybko zaczyna spadać ilość klasyków o odpowiedniej wydajności.
[#51] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:
Jeszcze cały miesiąc będziemy czekać aż jakaś zbłąkana dusza zagłosuje?
[#52] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@KM, post #51

Ale srednio 1 glos dzienie sie pokawia, takze warto :)
[#53] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@KM, post #51

A na co niby czekasz skoro wynik widzisz na bieżąco?
Grę możesz pisać spokojnie od zaraz, na A1200 z fastem.
.

Ostatnia aktualizacja: 02.12.2018 22:44:42 przez rePeter
[#54] Re: Chciałbym, żeby gry powstawały na Amigę z:

@rePeter, post #53

Żeby się skończyła, wyniki mnie nie obchodzą, a sama ankieta po raz XXXX nudzi.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem