[wyróżniony] [#31] Re: MorphOS i x86

@MUFA-amigaone-pl, post #30

Chciałbym przypomnieć, że kiedy Amigowcy szukali czegoś nowego i mocnego, aby pracować z systemem AmigaOS, to Ci którzy odeszli, odgrażali się, że Amigę trzeba zniszczyć i zakopać. Dla nich jedynym rozwiązaniem to był PC. Są zapewne na PPA ich wypowiedzi przeciw Amidze. Teraz wielu z nich przyszło i krytykuje tych, co bez przerwy trwali przy Amidze i wyśmiewają, że chcą dalej na niej pracować we współczesnym świecie.
W sumie niewiele się zmieniło, bo chcą zakopać rozwój Amigi (jaki by on nie był) i zostawić Amigę, jako muzealną przeszłość. A robią to w perfidny sposób podając się za Amigowców, którzy bronią koszerności.



Ostatnia aktualizacja: 22.03.2023 12:19:39 przez AS
4
[wyróżniony] [#32] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #1

Temat globalnie zmierza w kierunku nieuniknionych Ami-pytań: A czemu na A500? A po co NG i komu to potrzebne? Czym dla kogo jest przyjaciółka? Czy moja przyjaciółką może być Twoją czy może też kogoś innego? Jakim prawem twierdzisz, że ona jest Twoją przyjaciółką? i tak 'urwa do zaj*&^*a'... którymi jest 'zasłane' gdzieniegdzie całe forum. Tego chyba nam wystarczy. Ja czasem tez nie rozumiem po co ktoś robi kolejną grę na A500... ale skoro kogoś to bawi i ktoś chce to robić, a inny chce w to grać, to nic nam (NG - entuzjastom) do tego - mimo, iż to dla mnie komiczne z perspektyw NG, odkrywanie koła na nowo lub metodologią gumna przewracanego rodem z Monty Pythona - "dziś kodujemy super demo na A500 - rzucając kulkami z papieru w klawiaturę by poczuć wewnętrzna jedność z 68k względem ulotności papieru wielokrotnie zgniecionego i wznieść się na nowy poziom ascetycznych retro-doznań."... ale skoro ktoś lubi i nie robi nam to krzywdy... możemy tylko życzyć dokładnych rzutów (w tą literkę, którą chcecie) :P

@KM_Ender
A wracając na odpowiednie tory, tak serio, po co Ci MOS na x86? Z Twojej perspektywy co to niby zmieni dla Ciebie i tego jak używasz MOSa? Innymi słowy czego oczekujesz?

Ostatnia aktualizacja: 22.03.2023 16:29:40 przez RadziN
2
[wyróżniony] [#33] Re: MorphOS i x86

@AS, post #31

No i masz aktualny rozwój. Albo przeniesienie większości chipsetu do FPGA, albo emulacja procesora na RPi :) W pierwszym przypadku masz procesor może pokroju Pentium 166MMX, może 200 tyle, że z szybszym RAMem. W drugim przypadku masz bardzo nierówno, bo w specyficznych testach może być poziom GHz, a w innych dziesiątek MHz. Ostatecznie jest zrobione coś od d... strony. Bo 4 rdzeniowy w miarę nowoczesny ARM emuluje stary procesor pracujący z dość archaicznym systemem. Zamiast nowego systemu działającego na 4 rdzeniach i emulującego stary procesor do celów kompatybilnościowych. A taki właśnie zamysł był i nadal jest jeśli chodzi o NG. Ale jak to mówią każda potwora znajdzie swego amatora, nie to ładne co ładne, a to co się komu podoba i wreszcie o gustach się nie dyskutuje.
[#34] Re: MorphOS i x86

@MUFA-amigaone-pl, post #30

Klasykowcy, to Ci, co po dziś dzień używaja Amigi 68k i za nic w świecie nie przejdą na NG nawet jeśli nazywa się AmigaOS, bo dla nich to nie Amiga, bo tego nie wyprodukowało C= itd. Skoro tak podchodzą do tematu, to po co na nich tracić czas i kurczowo trzymać się zgodności z AmigaOS 3.x? Ci co mieli złapać bakcyla NG i wybrać system, który im odpowiada już to zrobili, a reszta bawi się w innej piaskownicy, wolno im, ich sprawa.

Na tym proponuję skończyć rozważania kogo miałem na myśli używając zwrotu klasykowcy.
[#35] Re: MorphOS i x86

@RadziN, post #32

Hmm, czego? No na ten przykład Pythona 3.x (a dokładniej PyGame), więcej portów gier z PC lata 90-2010. To nie musi być akurat x86, ale cenowo i wydajnościowo to w zasadzie jedyne wyjście. W sumie fajnie byłoby mieć zamiast Linuxa Minta/openSuse takie MorphOS-a, Arosa, AmigaOS-a na x86 na poziomie wspomnianych systemów. Kiedyś wierzyłem, że pojawią się wersje oprogramowania z Amigi 68k skompilowane dla PPC i kart graficznych, ale nie ma szans. Oprogramowanie jest zamknięte, a nawet gdyby było otwarte, to kto to zrobi. Większa szansa, że ktoś Kritę przeniesie na MorphOS-a x86, niż to, że taki Delux Paint V będzie w wersji PPC i Gfx.
Jest jeszcze opcja WinUAE i udawane szybkie 68k.
[#36] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #35

Pytanie:
A wracając na odpowiednie tory, tak serio, po co Ci MOS na x86? Z Twojej perspektywy co to niby zmieni dla Ciebie i tego jak używasz MOSa? Innymi słowy czego oczekujesz?

Odpowiedź:
Hmm, czego? No na ten przykład Pythona 3.x (a dokładniej PyGame), więcej portów gier z PC lata 90-2010.
Poplułem monitor

karolb napisałby Ci: lepiej sobie natywnie odpalać, zamiast jakichś portów szeroki uśmiech
1
[#37] Re: MorphOS i x86

@RadziN, post #32

A wracając na odpowiednie tory, tak serio, po co Ci MOS na x86? Z Twojej perspektywy co to niby zmieni dla Ciebie i tego jak używasz MOSa? Innymi słowy czego oczekujesz?


x64 da szybkość (pewnie coś koło 2x tego co mamy maksylanie) i jita dla przeglądarek. Obecnie bez większej prędkości surowej proca i JITa dla przeglądarek większość nowych stron jest średnioużywalna. Z szybkim WWW (bo kompatybilność Wayfarer ma ok) MorphOS stanie się znów używalny jako pierwszy system domowy.
4
[#38] Re: MorphOS i x86

@AmiClassic, post #36

karolb napisałby Ci: lepiej sobie natywnie odpalać, zamiast jakichś portów szeroki uśmiech

Pewnie tak, ale od czegoś trzeba zaczać. A później może byłyby nasze, amigowe klimaty.
[#39] Re: MorphOS i x86

@AmiClassic, post #36

karolb napisałby Ci: lepiej sobie natywnie odpalać, zamiast jakichś portów szeroki uśmiech


Hmmm, a porty natywnie?
1
[#40] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #34

Klasykowcy, to Ci, co po dziś dzień używaja Amigi 68k i za nic w świecie nie przejdą na NG nawet jeśli nazywa się AmigaOS, bo dla nich to nie Amiga, bo tego nie wyprodukowało C= itd. Skoro tak podchodzą do tematu, to po co na nich tracić czas i kurczowo trzymać się zgodności z AmigaOS 3.x? Ci co mieli złapać bakcyla NG i wybrać system, który im odpowiada już to zrobili, a reszta bawi się w innej piaskownicy, wolno im, ich sprawa.

Na tym proponuję skończyć rozważania kogo miałem na myśli używając zwrotu klasykowcy.


Temat, jak temat. W obecnej chwili pewnie dużo bardziej aktualny niż temat MOSa na X86, co do którego od 4 lat nie wypłynęły żadne nowe fakty, więc to bardziej gadanina na sezon ogórkowy. Ja wiem że im wolno i ja wiem że ich sprawa. Nigdy nie walczyłem z tworzeniem gier na A500 i też nie znam za bardzo ludzi od NG, co by z tym walczyli. Wielu, jesli nie większość ludzi posiadających NG posiada też klasyka. No ale to działa też w drugą stronę niepotrzebnie generalizujesz i wrzucasz wszystkich klasykowców do jednego wora. Zauważ że ja mówiąc o "synach marnotrawnych" wyraźnie każdorazowo zaznaczam że ortodoksyjne poglądy ma tylko część z nich (wedługo mojego rozeznania znacząco mniejsza część). Większość "klasykowców" jest moim zdaniem otwarta na NG, podobnie jak większość NG jest otwarta na klasyka. Zatem na podstawie wypowiedzi Jubiego, czy kilku osób mu podobnych nie możesz pisać np. że:

Ci co mieli złapać bakcyla NG i wybrać system, który im odpowiada już to zrobili, a reszta bawi się w innej piaskownicy,


bo fakty wskazują na coś innego. przykładowo lista chętnych na Tabora w Polsce liczyła coś ponad 80 osób. Z tego co pamiętam ponad 60 ksywek, to byli goście, którzy nie mieli wcześniej NG, tylko klasykowcy, którzy chętnie poznali by bakcyla NG, dokładnie jak tacy klasykowcy jak ja uczynili to przed 20 laty.
1
[#41] Re: MorphOS i x86

@MUFA-amigaone-pl, post #40

Akurat Tabor pokazał, że sprawnie zrobiona akcja marketingowa na nieistniejący komputer, z niekompatybilnym procesorem i problemami które przewidział MorphOS Team, a z jakiś powodów nie przyjął do wiadomości Trevor (może go ktoś oszukał?), może się w Polsce udać.
7
[#42] Re: MorphOS i x86

@michal_zukowski, post #41

Gdyby para jaka idzie w opracowanie komputera na nierozwojowym i drogim PowerPC poszła w przeportowanie OS na którąś z aktualnych trendy architektur to całość miałaby ręce i nogi. A tak wygląda to po prostu trochę śmiesznie, trochę strasznie, bardzo smutno. Na klasyka pojawiają się projekty, które w kilka lat robią niemałą rewolucję. I wciąż za mniejszą kasę.
2
[#43] Re: MorphOS i x86

@abcdef, post #42

Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.
[#44] Re: MorphOS i x86

@michal_zukowski, post #41

Nie przewidzieli bugów na płycie wykrytych przez deweloperów, świrusa i wojny...
[#45] Re: MorphOS i x86

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #44

O czym ty ..... ?
Beta maszyny A1222 były wyprodukowane w 2015 roku i wysłane do betatesterów na początku 2016 (już AmigaOSem4)
https://www.epsilonsworld.com/2016/01/my-a1222-has-arrived.html



Czyli od 2015 roku do 2020 roku przez 5 lat nie mogli ukończyć maszyny i AmigaOS4 bo był Covid i wojna na Ukrainie? Tego się nie da obronić. Nad AmigaOS4.x też za bardzo nie pracowali bo ostatni duży update AmigaOS4.x miał w grudniu 2014, a kolejny z większych niż pare poprawek dopiero w grudniu 2020.

Rozwijali AmigaOS4.x tak wolno, że procek z Tabora został wywalony z GCC więc obecnie takiego Wayfarera nie da się skompilować na Tabora. To martwa maszyna.

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2023 08:40:43 przez michal_zukowski
3
[#46] Re: MorphOS i x86

@michal_zukowski, post #45

Ostatnie newsy mówią o problemach z dostępnością części https://www.ppa.pl/szukaj/?section=news&query=A1222
[#47] Re: MorphOS i x86

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #46

No jedynie po 7 latach od wyprodukowania drugiej! partii płyt doszli do wniosku, że nie ma części. Sorry, to bardziej przypomina sitcom.
2
[#48] Re: MorphOS i x86

@michal_zukowski, post #45

Rozwijali AmigaOS4.x tak wolno, że procek z Tabora został wywalony z GCC więc obecnie takiego Wayfarera nie da się skompilować na Tabora.

A tak niesmialo sie zapytam: a starszej wwrsji GCC nie mozna uzyc do kompilacji?
1
[wyróżniony] [#49] Re: MorphOS i x86

@michal_zukowski, post #47

W lipcu 2020 Trevor pokazał obrazek trzeciej finalnej wersji płyty A1222 v1.3 z nowymi komponentami http://blog.a-eon.biz/blog/index.php/2020/07/03/kickstarting-out-of-lockdown/

i niestety...
https://www.ppa.pl/aktualnosci/wesolych-swiat-od-trevora-dickinsona.html
[#50] Re: MorphOS i x86

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #49

"The new motherboard, renamed A1222 v1.3, includes replacements for several obsolete minor components."

Czyli tak długo czekali na wdrożenie A1222, że mniej ważne układy których użyli, stały się niedostępne. Jakby Hyperion zrobił pełny port w 2016 roku to by ruszyli z produkcją wtedy i nie musieliby zmieniać płyty po 4 latach. A port robił m.in. tak długo ktoś wpadł na idiotyczny pomysł użycia niekompatybilnego procesora!!!!!!


Bigfoot port na PowerMaki G5 zrobił od 1 Listopada 2012 (uzbieranie kasy z bounty) do 27 maja 2013 (release morphosa 3.2).

Ostatnia aktualizacja: 23.03.2023 13:23:59 przez michal_zukowski
1
[#51] Re: MorphOS i x86

@AS, post #31

Chciałbym przypomnieć, że kiedy Amigowcy szukali czegoś nowego i mocnego, aby pracować z systemem AmigaOS, to Ci którzy odeszli, odgrażali się, że Amigę trzeba zniszczyć i zakopać.

Z tym odgrażaniem to odpłynąłeś. Ludzie jak gdzieś szli dalej to za sobą po prostu zamykali drzwi, a teraz jak wracają to po prostu oglądają co się tu stało i oceniają z perspektywy swoich doświadczeńpomysł
[#52] Re: MorphOS i x86

@WojoS, post #51

Poszukaj wpisy na PPA, a zobaczysz, że nie popłynąłem. Nie mówiąc o osobistych wycieczkach do wielu Amigowców.
Ech, jak ludzie mają krótką pamięć, albo myślą, że internet jest anonimowy.

Na szybkiego znaleziony cytat z PPA: "...amiga to trup. > amiga.org to cmentarz. > a amigowcy to nekrofile..."


Ostatnia aktualizacja: 23.03.2023 14:21:15 przez AS
[#53] Re: MorphOS i x86

@AS, post #52

Moja wypowiedź o Amidze klasycznej trafiła nawet do Polityki: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/1508632,1,niedyskretny-urok-lat-90.read
4
[#54] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #7

Pierwsze Amigi miały MC68x, Amigi NG miały PPC, a dalszy rozwój Amigi "NG2" to x64 który dźwignie tą spuściznę

P. S. Nie wierzę, że tak będzie

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2023 08:03:36 przez WojoS
[#55] Re: MorphOS i x86

@WojoS, post #54

Ja się zastanawiam jak to będzie stąd wątek. Co nam pozostało?
1. Wszelkiej maści emulatory i dopasowywanie AmigaOS 3.x do nich
2. Motorola 68k i skostniała architektura, do której dołożenie każdej kolejnej nowości sprzętowej, to tak naprawdę kopanie dołków pod sobą i czekanie, kiedy to się wywali.
3. Egzotyka typu nieprodukowane PPC, bo miało Apple i było w Blizzardach PPC? A może egzotyka nr 2 SH4, bo było w Dreamcascie, a SH2 w Saturnie, no i SH4 ponoć podobne w filozofii działania, programowania do Motoroli 68k (tak interenty piszą)? Dreamcast jest zombie tak jak Amiga i ma też wielu wiernych fanów.
3. No to został nam ARM i płytki pokroju rpi, bo tu musi być tanio (klątwa Amigi 500).
4. Jeśli nie ARM (porządną płytka lub laptop cenowo dobije do x86), to naturalny kierunek to właśnie x86 lub x64. Dlaczego? x86 to ścieżka Arosa 32-bit, 1 rdzeń, 4GB ram. X64 to system wymyślony na nowo, zerwanie z kompatybilnością AmigaOS 3.x, wiele rdzeni, dużo RAMu, gonienie Linuksa.

Każda z tych ścieżek, poza emulatorami, które są niezłe, to w zasadzie: nie wiem czy się uda, wyjdzie, będzie wam się podobać.

Patrz cyrk z obudowami, klawiszami, joyami, wielkimi aktualizacjami w systemach, książkami od Zalepy.
To w zasadzie co może się nie udać? Nic nie ma, może być tylko lepiej.

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2023 14:33:21 przez KM_Ender
[wyróżniony] [#56] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #55

@1 - dopasowanie OS do emulatora, który dopasowuje się do starego hw i os?
@2 - możesz iść w stronę AC68080 + ammx + saga + maggie + whatever. To jest teatr jednego aktora niestety. I oczywiście aktualny stan jest taki - mamy V4 i na ten moment dopieszczamy co jest, mamy miejsce na nowe rzeczy, nie planujemy aktualnie V5 (i co oczywiste ani emulatory, ani emulowany 68k nie planują aktualnie wsparcia ammx itp). Wsparcie w kompilatorach umiera (zresztą i tak trudno uznać, że aktualnie kompilatory do 68k dają optymalny kod)
@3 - PPC to PPC, od długiego czasu jest de facto Power. I do serwerów, i do całej reszty. Niemniej architektura nie rozwija się tak dynamicznie jak inne, a próg wejścia (płyty developerskie etc) jest wysoki. Niemniej trochę softu amigowego na to jest i wystarcza do ogarnięcia reszty emulacja 68k (no i chipsetu). Wejście w kolejną egzotykę jest raczej niepoważne.
@4 - ARM też ma swoje problemy, jest tego mnóstwo, ale tak... RPi jest ogółem parę lat za trendami rynkowymi, a te zmieniają się dość szybko. Nie jest udostępnione wszystko co potrzebne by zrobić np. sterownik 3D. Oczywiście jakies opensourcowe sterowniki kiedyś widziałem, ale jak to działa to inna para kaloszy. A żeby napisać coś pod własny OS trzeba mieć coś na czym można bazować. Ja tu akurat bym się zastanowił bardziej nad RISC-V, które aktualnie zyskuje popularność i choć wydajnościowo rewolucji nie ma, to wiele rozwiązań jest bardzo otwartych więc łatwiej będzie do ogarnięcia napisanie sterowników.
To:
https://www.sifive.com/boards/hifive-pro-p550
pewnie będzie drogie, ale tańsze od X5000 :) Tylko ktoś się pewnie pogniewa, że intel...
[#57] Re: MorphOS i x86

@abcdef, post #56

No a jak z prękością? Jest poziom G5 2,7 Ghz lub więcej albo Athlon FX - 57? Jeżeli tak to mi w sumie rybka (wezmę co będzie, bo nikim znaczacym nie jestem, żeby coś narzucać, sugerować/raczej jestem ciekawski). Zakładając wątek bardziej chciałem wybadać, dowiedziec się co dalej z MorphOSem na x86? Idziemy na nową architekturę i będzie 1 rdzeń, max 4GB, komaptybilność z Amiga OS 3.x, czy zrywamy z tym wszystkim, robimy system obsługujący wiele rdzeni, dużo ramu i w zasadzie Amiga 68k to taki UAE doklejony do systemu. Jedna i druga droga ma plusy i minusy. Obie są do zaakceptowania.

Ostatnia aktualizacja: 24.03.2023 17:21:59 przez KM_Ender

PS.1
W sumie można zapytać Bossa MorphOSa czy byłby zainteresowany wejściem w posiadanie takiej płyty, w celu jej poznania i zrobienia ewentualnego rekonesansu co do potencjalnego portu systemu. Jakiś grosik bym dorzucił do takiego bounty. A reszta sympatyków? (może łapki w górę pod tym postem)
PS.2
Pytanie czy byłoby łatwiej czy trudniej niż w przypadku portu x86-64?


Ostatnia aktualizacja: 24.03.2023 17:30:52 przez KM_Ender
3
[wyróżniony] [#58] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #57

Obsługa wielu procesorów (rdzeni) nie musi oznaczać braku kompatybilności ze starym AmigaOS. Zresztą specyficznego rodzaju wieloprocesorowość już mieliśmy w postaci jednoczesnej obsługi procesorów 68k i PPC,
1
[wyróżniony] [#59] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #57

Tego ci nie powiem, bo to pieśń przyszłości. To ma być produkt premium jeśli chodzi o RISC-V i wspierać wszystkie najnowsze standardy (ram, pcie, lan). Znalazłem tylko
with the company quoting a SPEC2006int of 8.65 per GHz

Dodatkowo w większości publikacji jest to porównywane do Cortex A75 (RPi4 jest na Cortex A72). Zakładam, że będzie więc wolniej niż RK3588 (4 rdzenie Cortex A76, 4 rdzenie Cortex A55). Który to układ też daje całkiem potężną, tanią i łatwo dostępną platformę (patrz OrangePi 5) gdyby chcieć jednak wskoczyć do łóżka z ARM.
2
[#60] Re: MorphOS i x86

@KM_Ender, post #55

gonienie Linuksa
A nie prościej go po prostu zainstalować? Bo ja już Linuksa dogoniłem i jestem zadowolony. Nawiązując zaś do jednego ze wcześniejszych postów, dlaczego budowanie systemu, który goni za Linuksem na x64, ma być bardziej sensowne niż pisanie gry na Amigę 500?

Ostatnia aktualizacja: 26.03.2023 10:32:47 przez Krashan
2
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem