[#1] Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?
Dzień dobry to mój pierwszy post, i zaczynam mam nadzieję w trafny sposób :P
Mianowicie bardzo mnie interesuje to w jaki sposób skutecznie można wyciągnąć sprity z gier amigowych - dajmy na to, z gry The Settlers

jest na to jakiś skuteczny sposób?
mógłby mi ktoś w tym pomóc?
[#2] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #1

jest na to jakiś skuteczny sposób?


Jest. Odpalasz grę w WinUAE i zrzucasz screenshoty. Potem wycinasz.
[#3] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@krashan_, post #2

Też tak chciałem odpowiedzieć :P

kogucik: A po co Ci to?
[#4] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@parallax, post #3

piszemy reamake gry na windows i linux
potrzebujemy spritów - uważam że metoda print screen nie jest poważna
[#5] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #4

Jakiej gry? The Settlers?

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2012 13:21:41 przez parallax
[#6] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #4

Jak jesteśta takie poważne programisty, to powinniśta umić riwers inżyniering zrobić, co by zajumać te sprajty.
[#7] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #4

uważam że metoda print screen nie jest poważna

A jaka metoda jest według Ciebie poważna? Możesz oczywiście zdisasemblować obrazy dyskietek i analizując kod dojść do tego gdzie jest zapisana grafika, oraz rozpracować algorytm jej skompresowania. Wystarczy znać asembler, być cierpliwym i upartym. Powodzenia.
[#8] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@strim, post #6

w sumie to ja nie zajmuję się programowaniem tylko kolega z Hiszpanii
ja chcę mu pomóc bo on teraz opiera się na spritach z DOSowej wersji
a osobiście uważam że te z Amigi są lepsze i chcę na podmiankę mu dać by zrobił dwie gry
jedne na spritach z Dosa drugich na tych z Amigi
[#9] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #8

Był kiedyś taki program co się uruchamiało grę, robiło reset a potem go włączało i ów program zrzucał na dysk znalezione obrazki. Chyba był nawet opis w którymś MA albo Amigowcu. Pamiętam, że kumple tak grafikę z Dune 2 zgrywał.

Benedykt Dziubałtowski
[#10] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@krashan_, post #7

Już zaczyna się jazda i sarkastyczne odzywki wobec newbie. Po co to "Powodzenia" na końcu? Kompletnie to niczemu nie służy. Jeśli Pan się na czymś nie zna to proszę nie dawać rad. Sam tego doświadczyłem na PPA i widzę, że każdy nowy gość jest tu podobnie traktowany. Szczególnie programista. W jaki sposób według Pana podczas wycinania oddzielić właściwą grafikę od tła?

@Kogucik
Wyciąganie i analiza gier to moja ogromna pasja. Pasja jest najważniejsza, dzięki niej zrealizujesz swoje najskrytsze marzenia. Wsłuchaj się w siebie, zaufaj własnej ambicji i umiejętnościom i do dzieła. Da się zrobić takie rzeczy tylko trzeba trochę pracy i wolnego czasu i przede wszystkim ogromnego poświęcenia. Ja np. zrobiłem edytor map do Benefactora (kilka miesięcy zajęło mi zanalizowanie intra, ekranu tytułowego i samego silnika), więc możesz polegać na tym co piszę.

Na początek spróbowałbym przyjrzenie się plikom z The Settlers w poszukiwaniu grafiki w formacie RAW.
[#11] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@Minniat, post #10

Jeśli Pan się na czymś nie zna to proszę nie dawać rad.


Ok, to popatrzmy jakie rady daje ten, kto się zna:
  • pasja jest najważniejsza
  • wsłuchaj się w siebie
  • zaufaj własnej ambicji i umiejętnościom
  • trzeba trochę pracy i wolnego czasu
  • i przede wszystkim ogromnego poświęcenia

Czy ja napisałem coś zasadniczo innego? Uważam, że byłem bardziej konkretny, bo zasugerowałem, że znajomość asemblera może być dość istotna.

widzę, że każdy nowy gość jest tu podobnie traktowany. Szczególnie programista.


Kogucik sam napisał w poście #8, że nie zajmuje się programowaniem

W jaki sposób według Pana podczas wycinania oddzielić właściwą grafikę od tła?


Otóż istnieje możliwość zrzucania w WinUAE strumienia nieskompresowanych klatek video zdejmowanych synchronicznie z przerwaniem VBLANK emulowanej Amigi. Ponieważ układy graficzne Amigi nie mają alphablendingu, a tło z reguły przesuwa się poziomo i/lub pionowo, można zidentyfikować przesunięcie duszków względem tła a następnie programowo odseparować obrazy: tła i przesuwających się nad nim duszków. W ten sposób nawet jeżeli duszek jest animowany, można otrzymać wszystkie fazy jego animacji.
[#12] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #1

Proponuję napisać do twórcy / właściciela praw autorskich do gry i odkupić od niego sprajty z gry :)
[#13] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@krashan_, post #11

i ta metoda byłaby najlepsza, jest gdzieś opisana?
[#14] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@slay, post #12

pisaliśmy do niego, niestety on już nie posiada ani kodu gry, ani grafik
[#15] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@krashan_, post #11

Czy ja napisałem coś zasadniczo innego? Uważam, że byłem bardziej konkretny, bo zasugerowałem, że znajomość asemblera może być dość istotna.


Ja napisałem tak, ponieważ mam doświadczenie w tego typu rzeczach. Pan napisał z położenia kogoś kto wie jakie umiejętności należy posiadać, ale sam nigdy takiego typu zadania by się nie podjął.

Otóż istnieje możliwość zrzucania w WinUAE strumienia nieskompresowanych klatek video [...]


OK, tego nie wiedziałem, wygląda na sprytne rozwiązanie, choć dwa zastrzeżenia: po pierwsze czy ten sposób dotyczy tylko sprite'ów sprzętowych? Po drugie trudno będzie tym sposobem np. wyciągnąć fazy budowy domu w The Settlers, a może nawet też budynku drwala z menu budowy. Do takich rzeczy idealnie spisuje się analiza źródeł i plików. Dlaczego? Ano dlatego że można ciurkiem zgrać całą grafikę tuż po identyfikacji miejsca i formatu. Wycinać trzeba by ręcznie bardzo długo.
[#16] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@Minniat, post #15

Pan napisał z położenia kogoś kto wie jakie umiejętności należy posiadać, ale sam nigdy takiego typu zadania by się nie podjął.


Na czym takie założenie jest oparte?

po pierwsze czy ten sposób dotyczy tylko sprite'ów sprzętowych?


Nie, dotyczy wszystkiego, co Amiga wyświetla.

Po drugie trudno będzie tym sposobem np. wyciągnąć fazy budowy domu w The Settlers, a może nawet też budynku drwala z menu budowy. Do takich rzeczy idealnie spisuje się analiza źródeł i plików.


Idę o zakład, że osoba nie będąca programistą, a tym bardziej nie znająca asemblera M68k oraz wewnętrznej budowy Amigi, natomiast potrafiąca obsługiwać WinUAE i ogarniająca jakiś współczesny program graficzny, wyciągnie znacznie szybciej grafikę z zrzutów ekranu niż metodą analizy kodu.

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2012 14:15:04 przez krashan_
[#17] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@Benedykt Dziubałtowski, post #9

czy mógłbyś się dowiedzieć od kolegi jaki to program ?
[#18] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #1

tu są kody do darmowej reimplemtacji settlersów 1, jest tam sposób odczytanai danych z wersji pecetowej
https://github.com/jonls/freeserf

sprobuj także na eab.abime.net, oni tam siedzą i rypią grafę z gier
[#19] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@michal_zukowski, post #18

no to właśnie strona remak'a którego robimy : )
mi chodzi o grafiki z Amigi ze względu na lepszą moim zdaniem ich jakość :P
[#20] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #17

pewnie chodzi o jakis ripper, bo to ogolna nazwa dla takich programow.
[wyróżniony] [#21] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@gx, post #20

Było już wyżej, ale tutaj masz sporo cennych info + narzędzi:
http://eab.abime.net/forumdisplay.php?f=64
[#22] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #13

i ta metoda byłaby najlepsza, jest gdzieś opisana?


Nie wiem. W sumie to żadna filozofia. WinUAE ma opcję zrzucania klatek do AVI. Z oczywistych powodów trzeba wybrać kompresję bezstratną (albo wręcz brak kompresji, to zrzuca spore filmy, ale wystarczą z reguły kilkunastosekundowe sekwencje). Potem wystarczy nam program graficzny pozwalający wykonywać podstawowe operacje na warstwach (np. różnica). Gry typu "scrollowane strzelanki" rozpracowuje się bardzo łatwo, gra w rodzaju Settlers zapewne jest trudniejsza, bo tam i tło może się zmieniać, ale czy trudniejsza niż rozpracowanie kodu? Co kto woli. Zawsze możecie się zwrócić do Minniata, on rozpracował kilka gier pisząc do nich nawet edytory plansz. Może wyciągnie wam tę grafikę szybciej.
[#23] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@krashan_, post #22

Tylko dosc zmudna robota na dosc obszernym materiale zeby uchwycic na pewno wszystkie sekwencje animacji,a i tak nie ma pewnosci.

Najlepiej to nauczyc sie przeszukiwac pamiec ok, racja i nauczyc zagladac w pliki lub tracki ;)

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2012 14:35:29 przez gx
[#24] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #1

któryś z tych pluginów, wchodzisz w adf jak w zipa, sam używam
link
Plugin bazujący na najpopularniejszym programie pakującym Amigi znanym jako "Power packer" napisany przez Nico F. Wiele dokumentów, plików, źródeł, modułów i obrazków zostało spakowanych tym narzędziem. Plugin umożliwia podgląd a nawet rozpakowywanie plików wprost w Total Commanderze. Łącząc tą wtyczkę z AmigaDX uzyskuje się wspaniałe narzędzie do grania w stare gry z Amigi.


Plugin pozwala na podgląd/dostęp do plików ADF, DMS, ADZ, HDF, HDZ, DMP emulatora Amigi (WinUAE, U*AE). Można tworzyć/modyfikować pliki ADF. Tutaj dostępny jest kod źródłowy.

link



Ostatnia aktualizacja: 19.11.2012 14:39:30 przez Dorian3d
[#25] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #19

a za co Ty jestes w tym projekcie odpowiedzialny?
z amigowych danych najlatwiej wyrypać moduł, lepsze to będzie niż pecetowa pierdziawka
[#26] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@michal_zukowski, post #25

ja jestem beta testerem :P
co to znaczy wyrypać moduł ?
[#27] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #26

Moduł muzyczny - format pliku muzycznego (rozszerzenie *.mod - w komputerach Amiga mod.*), zawierającego w sobie ścieżkę sekwencera (wraz z efektami) oraz próbki dźwiękowe (sample). Format powstał pod koniec lat '80, rozpowszechniony głównie dzięki aplikacji Noise Tracker, dostępnej dla komputerów Amiga. Początkowo umożliwiał on zapis czterech kanałów (po dwa w panoramie stereo), jednak wraz ze zwiększeniem mocy obliczeniowej komputerów powstawały kolejne formaty, m.in. XM który umożliwiał użycie nawet 64 kanałów.


Wyrypanie modułu, czyli wyjęcie takiego cacka z gry.

Ostatnia aktualizacja: 19.11.2012 15:07:06 przez Skrzyp
[#28] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@kogucik, post #26

ripp, czyli wyodrębnienie , wyprucie...najczęściej chodzi o wyciągniętą muzykę w postaci modułów (choć nie tylko modułów), ale były też programy do rippowania grafiki ,animacji itp.

Na Amigę najlepszy był Exotic Ripper i (podobno) ProWizard.
[#29] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@krashan_, post #16

Idę o zakład, że osoba nie będąca programistą, a tym bardziej nie znająca asemblera M68k oraz wewnętrznej budowy Amigi, natomiast potrafiąca obsługiwać WinUAE i ogarniająca jakiś współczesny program graficzny, wyciągnie znacznie szybciej grafikę z zrzutów ekranu niż metodą analizy kodu.


Ktoś biegły w asmie i szybko analizujący kod może dotrzeć do formatu i struktury położenia danych dosyć szybko. Wtedy wyrypie całą grafikę w try-miga. Dowodem autorzy WHDLoad - robią to po dziś dzień z niemalejącym zapałem. Tylko podziwiać OK
[#30] Re: Jak wyciągnąć sprity (grafiki) z pliku ADF?

@Minniat, post #29

Ktoś biegły w asmie i szybko analizujący kod może dotrzeć do formatu i struktury położenia danych


Ze smutkiem stwierdzam, że w ogóle nie czytasz postów, na które odpowiadasz. Czy osoba nie będąca programistą może być biegła w asmie i szybko analizować kod?...
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem