kategoria: AMOS
[#1] Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.
Dzień dobry wieczór.
Otóż wpadłam sobie na pomysł napisania gierki point & click w Amosie. Ponieważ umiem w Photoshopa grafika nie będzie problemem, gorzej z konwersją. Standardowo Amos obsługuje EHB czyli 64 kolory w tym 32 ściemnione. W jaki sposób konwertować grafikę tak, żebym miała obrazki powiedzmy 24 kolorach jak ten:

https://i.imgur.com/VbK0TgC.jpg

i jeszcze żeby zostało mi na interface i przedmioty występujące w grze? Chodzi mi o to, żeby sobie jakoś zarezerwować część palety.

Niby są maski, ale jakoś nie do końca to działa. Ma ktoś jakieś sugestie? Przy okazji pewnie będę was męczyć o inne rzeczy, ale póki co to jest moją największą bolączką

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2017 07:42:17 przez Xandra
[#2] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #1

Obrazek->Tryb->Kolory indeksowane
tam w okienku wybierasz paleta adaptacyjna i wpisujesz 24 kolory
Jesli cos po drodze przekrecilem w nazwie to sorry, ale jestem pewien ze odnajdziesz to co trzeba.

PS: Jesli juz masz kolory indeksowane (ale np. na 256 kolorow) to ustaw na RGB (kolorow od tego na obrazkow nie przybedzie, tylko sama paleta si eposzerzy) a potem od razu na indeksowane tak jak wyzej.
[#3] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Axi0maT, post #2

Tak, wiem jak wyeksportować obrazek z PS do IFFa, chodzi mi bardziej o import tego obrazka do Amosa przy zachowaniu jakiejś swojej palety na boby (przedmioty), kursor i interface.
[#4] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #3

Moze nie rozumiem do konca w czym problem. Chodzi o idee jak to zrobic? Czy gotowy kod, bo nie wiesz jak sie dobrac do palety? Wg mnie masz dwa wyjscia - zapisujesz sobie taki obrazek jak wyzej, pozniej go wczytujesz, a od 25 koloru doczytasz sobie kolory swojej palety na ktorej masz menu itd. Mozesz tez te kolory ktorych uzywasz, dokopiowac do obrazka "za 24tym kolorem" i wtedy masz gotowca.
[#5] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Axi0maT, post #4

Właśnie chodzi o to, że nie wiem jak od tego 25 koloru doczytać własną paletę. Myślałam, żeby np dorzucić je do obrazka przy konwersji, a potem odciąć ten fragment, tyle, że nie wiadomo jak będą zmapowane, mogą być gdzieś po środku...
[#6] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #5

Po konwersji je dodaj. W Photoshopie bedzie to masakra, bo kazdy kolor z osobna bedziesz musial dopisac... Ale cos mi sie wydaje ze w Gimpie bedzie latwiej - tu Koyota trzebaby sie zapytac. W kazdym badz razie to najprostsza opcja, bo w Amosie pewnie bedziesz musial troche kodu naklepac zeby dostac sie do wybranych kolorow palety i skopiowac je w wybrane miejsce.
[#7] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Axi0maT, post #6

Optymalnie to by było, żeby skorzystać z EHB czyli np 32 kolory w palecie po 16 normalne i 16 ściemnione. I mam 32 wolne. Ale bladego pojęcia nie mam jak to zrobić? Ręcznie remapować, w ogóle da się to jakoś zrobić?
[#8] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #7

Nie wiem do końca czy o to chodzi: Iff ma 32 kolory a 25-32 ma być paleta dla usera? To najprościej użyć Amoswego:

Palette ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,$rgb,$rgb,$rgb itd.

25 przecinków pozostawi nie ruszone 25 kolorów, reszta 7 do zdefiniowania przez usera.

Dodatkowym atutem jest to, że te kolory mogą stanowić schemat. Np. Szare odcienie, zielone, różowe itd.
[#9] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@groovebox, post #8

Palette ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,$rgb,$rgb,$rgb itd.

Aha, w ten sposób. Tak proste, że na to nie wpadłam pomysł To częściowo rozwiązuje mój problem. Tylko teraz pytanie, jak chcę doczytać boba i on ma swoją paletę to jak to zrobić? Ogólnie fajnie by było właśnie mieć jakiś schemat w EHB i go używać do wszystkich grafik, tylko jak coś takiego osiągnąć?
[#10] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #9

O Pani, kiedyś też chciałem robić eksport do EHB. Narzędzia na pececie raczej nie uświadczysz. Zrób w palecie 32 kolorów, jak temat chwyci to może jakiś forumowy grafik się zlituje i trochę podrasuje grafikę.

AMOS to w sumie dobry wybór, bo mamy parę osób które w tym ustrojstwie piszą, więc całkiem sporo helpa jesteś w stanie tu wyłuskać. Trzymam kciuki za Twoją grę i do zobaczenia na RetroKomp Gamedev Compo 2018 ;)

Ostatnia aktualizacja: 27.10.2017 10:50:21 przez teh_KaiN
[#11] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@teh_KaiN, post #10

Właśnie kombinuję z paletami kolorów pod PS. Szkoda, że nie ma takiego narzędzia, że ustawia się kilka podstawowych kolorów pasujących do ogólnego zarysu, szarości, zielenie, odcienie niebieskiego, czerwonego i jakieś neutralne na przykład na pierwszych 16 i 16 z EHB a reszta wolna... :(

I dziękuję
[#12] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #11

ja swoje prace rysuję także w PS ale nigdy (NIGDY) nie pracuję nad paletą w PS bo to po prostu porażka. Do zabaw z paletą najlepszy wg mnie jest Grafx2. Mój workflow wygląda tak że w PS robię szkice (najszybciej mi to tam idzie) w odcieniach szarości (albo jakiejś innej monochromatycznej palecie, a potem przesiadam się na Grafx2.
Optymalizacja palety także w tym narzędziu jest raczej prosta - na piechotę, ale prosta.
No i chyba sprawa najważniejsze w twoim projekcie - w Grafx możesz sobie ustawić paletę 4096 kolorów a nie 16 mln TrueColoru. Tzn możesz sobie określić ile bitów na kanały RGB chcesz 8(domyślnie - 256 stopni szarości na kanał) albo np 4 (16 odcieni).
Polecam!
[#13] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #12

Ciekawe rozwiązanie, które przy okazji podsunęło mi pewną myśl. Oczywiście ściągnęłam sobie Grafx2, ale jakoś zagubiona się lekko czuję ;) Otóż wpadłam na pomysł, żeby grafika była w HAM6, w sumie to tylko statyczne obrazki, nie ma cudów. A kolorów by raczej nie brakło pomysł
[#14] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #13

można też pikslować na Amidze :)
[#15] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@softiron, post #14

Nie mam w planach robić tej gry 5 lat
[#16] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #15

aj tam aj tam.
kiedys tak robili i patrz jakie fajne rzeczy powstały. I nie trzeba było konwertować :P
5 lat... ani sie obejrzymy i będzie zrobione
[#17] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #13

o HAMie zapomnij:
a. zajmuje dużo miejsca.
b. Na A500 ładuje się to powoli,
c. wyglądać będzie słabo

jak myślisz ile było gier w HAMie?.... i dla czego...?
HAM nie jest do robienia gier.
[#18] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #17

Point n clicki da radę. Gorzej z trzymaniem tego na flopach. Wtedy hdd to już obowiązek ale to chyba nie stanowi większego problemu dzisiaj.
[#19] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #17

ad a. - Nie planowałam robić grę na dyskietkię :)
ad b. - A500 też nie przewidywałam, bo będzie potrzebne 1MB Chip, nie zmieszczę się z muzyką, w planach są gotowe sekwencje, zwykle używam sekwenserów.
ad c. - Tu się nie zgodzę :)

Poza tym skoro nie ma żadnej gry, to może ta będzie pierwsza? Alternatywą jest konwerter do EHB.
[wyróżniony] [#20] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #1

Jako, ze przerabialem temat i odpuscilem sobie EHB pare lat temu, to powiem tak:
- EHB to mordega i nie ma absolutnie zadnego narzedzia do konwersji grafiki z PC do amigowego EHB.
Kazdy amigowy program konwertuje obrazek np. z 256 kolorow do EHB po swojemu, nawet jesli w tej palecie 256 sa tylko 64 kolory ustawione po kolei tak, zeby wystarczylo tylko je przepisac jeden po drugim to i tak cala paleta sie rozjedzie po konwersji i pozamiatane.
Zatem lepiej uzyc trybu 32kol. Kolorow duzo mniej a problemow sto razy mniej.
Trzeba rysowac w jakims programie np. pecetowym. Pozniej zrobic konwersje z np, 16mln na 256 a na koncu 32 kol i zapisac jako iff.
Mozna tez odrazu rysowac w palecie 256kol ale z wygaszonymi kolorami o indeksach 33-256 a pozniej tez, dokonac konwersji z 256 na 32kol i zapisac jako iff. Grunt zeby koncowa konwersja pliku zostala zrobiona w jakims amigowym programie graficznym.
Amos odczyta tylko format iff uzywany przez programy amigowe bo te PC'towe zle go zapisuja.


W Amosie otwieramy ekran do obrazkow i drugi pod nim ekran do interface'u uzytkownika. Dzialanie na jednym nie ma sensu. Nie wiem co to dokladnie ma byc za point&click ale zakladam, ze to FPP a przedmioty bedzie sie brac za pomoca klikniecia na czesc ekranu wiec mozna narysowac kazdego boba w palecie danego obrazka jako przedmiot w tle. Natomiast na ekranie interfejsu stworzyc osobne rysunki przedmiotow (boby/ikony) w jednolitych 16 kolorach, ktore beda wyswietlane jako "ekwipunek".
Jesli zajdzie sytuacja taka, ze dany przedmiot np. trzeba bedzie wstawic w innej lokacji i go namalowac na ekranie np. klucz w dziurce znaleziony w innej lokacji, to ten klucz trzeba narysowac ponownie (kolejny bob) w tej palecie ekranu gdzie znajduje sie owa dziurka. Przy ladowaniu obrazka nie trzeba okreslac palety, bo bedzie ona pobierana z danych obrazka *.iff.
Najpierw przygotowujemy liste przedmiotow w lokacjach i dla interfejsu a pozniej co lokacje ladujemy inny obrazek z inna paleta i wsio.

Screen open 0,320,200,32,Lowres      <- ekran "obrazkow"   32 kolory
Curs Off: Flash Off: Cls 0 
Wait Vbl   
Y=Y Hard(200) 
Wait Vbl    
Screen Open 1,320,56,16,Lowres        <- ekran interfejsu 16 kolorow
Curs Off: Flash Off: Cls 0 
Palette $0,,,,,,,,,,,,,,,,               <- tu kolejno wpisujemy stale kolory dla ekranu interfejsu
Screen Display 1,,Y,,                 <- przesuniecie ekranu na dol
...
...
Load iff "obrazek.iff",0    < ladujemy obrazek do gornego ekranu


itd... itp...
[#21] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #17

HAM zajmie dokładnie tyle samo miejsca co EHB.
[#22] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #1

Według mnie to zaczynasz od zadniej strony. Grafiką zacząłbym się martwić na samym końcu. Bo jak to ładnie kiedyś ujął Koyot, co Ci z niej jak nie będzie gry, która to wykorzysta - czy coś w tym stylu.
Poza tym problem palety bardzo łatwo ominąć, wystarczy wykorzystać paletę DB32 z pixeljoint (link) i wszystko rysować tylko w niej. Jak będziesz miała czas i ochotę to wtedy sobie poeksperymentujesz ze zmianą palety i osobnym interfejsem - o tym ładnie wytłumaczył Selur.
To takie moje dwa grosze w tej sprawie.
[#23] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@Xandra, post #1

Jest Adpro, który wyrenderuje do EHB z wyborem ilości kolorów i offsetu.
Można użyć PPaint, render do EHB, a potem redukcja do porządanej ilości kolorów.
Na koniec zostaje tylko manipulacja miejscami w palecie, raczej ręczna robota i prosty remap.
[#24] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@selur, post #20

Zaciekawiłeś mnie. Serio się nie da? Masz taki obrazek 256 z użytymi 64 kolorami? Podeślij.
Które pctowe programy źle zapisują iff?

Ostatnia aktualizacja: 28.10.2017 09:36:07 przez cholok
[#25] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@selur, post #20

Naprawdę, żadne z programów na amigę nie konwertuje sensownie na ehb? Aż nie chce mi się wierzyć. Które testowałeś?
[#26] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@michal_zukowski, post #25

ok. aż mnie zaciekawiliście - i zrobilem testy - 2 programy

zrobiłem na szybko grafikę w 64 kolorach i nawet tak ustawiłem paletę w Grafx2 żeby ostatnie 32 byly w miarę o połowę ciemniejsze
1. ppaint i brilance przy konwertowaniu dały podobne efekty. tzn średnie.
2. oba zrobiły to tak że i pozostawiły pierwsze 32 kolory - resztę przyciemniając o połowę.

efekt na szybko wygląda słabo - tzn pozostawia wiele do naprawy ręcznej, ale gdyby posiedzieć odpowiednio nad paletą przed konwersją to pewnie uda się jakoś to ogarnąć.
posiedzę jeszcze chwilę dzisiaj i poeksperymentuję. jak będzie co pokazać to pokaże.
temat mnie na tyle interesuje (sam tego potrzebowałem kiedyś) że warto to raz a porządnie przećwiczyć.
[#27] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #26

O, to ja mam pomysł na kolejną edycję SRAKA pomysł
[#28] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #26

czyli jak? drugie 32 kolory będą jak wiadomo o połowę ciemniejsze czyli to normalne, czy chodzi ci o to, że niedopasowano numerów kolorów ciemniejszych w EHB do numerów kolorów ciemniejszych w oryginalym 64kolorowym obrazku?
[#29] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #26

Grafx2 nie zapisuje w palecie nieużywanych kolorów. Idzie to zmienić?
[#30] Re: Konwersja grafiki z PC, paleta kolorów.

@retronav, post #26

Jak dla mnie, nie ma problemu, przynajmniej z grafx2.
Należy ustawić poprawną paletę EHB. Zmieniamy głębokość rgb na 16 poziomów.
Ustawiamy sobie 32 kolory, dorobiamy resztę poprzez ściemnienie o połowę.
Jeśli nie umiemy całkowitoliczbowo dzielić przez 2 to wgrywamy te 32 kolory do
byle jakiego programu na Amidze i zmieniamy format ekrany na EHB i ponowny zapis.
Teraz malujemy i zapis. Grafx2 nie zapisuje chunku CAMG, ale to żaden problem.

Odpaliłem programy: Brilliance 2.0, DPaint 4.6, PPaint 7.1.
Procedura testowa:
load iff z grafx2, save iff1 (64 kolory), change screen format, save iff2 (EHB).
Porównanie iff1 z iff2 (bajtowo).
Brilliance - pliki identyczne za wyjątkiem CAMG
DPaint - pliki identyczne za wyjątkiem CAMG
oraz nieco zmienione wartości rgb kolorów EHB (32-63)
PPaint - pliki identyczne

Wnioski:
- zmiana obrazka z 64 kol z poprawną paletą EHB na tryb EHB jest całkowicie bezstratna.
- PPaint nie zapisuje trybu EHB w CAMG
- DPaint próbuje obliczać ściemnione kolory, ale robi to niepoprawnie, jednak nie ma to żadnego znaczenia dla trybu EHB, jedynie w trybie pełni 64 kol będą pewne niedokładności.

Amos wczytuje wszystkie pliki iff1, iff2 oraz ten z grafx2 poprawnie jako EHB,
nie zna trybów AGA.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem