[#31] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #1

Cytadela miała swoisty klimat,no i fajne intro.
Legion i Cytadela to wg mnie jedne z najlepszych polskich produkcji dla Amigi.
[#32] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #1

Dobrze tę grę wspominam, kupiłem oryginał w Ami-Commie w Gdańsku po paru dniach od ukazania się gry.
Grałem od razu na A1200 z Fastem więc było przyzwoicie, natomiast bardzo byłem zniesmaczony tym, że 5 dyskowej gry nie szło zainstalować na twardym dysku. Stąd może pytanie do autora, dlaczego pomysł żeby tak dużą grę wydać na dyskach NDOS?
[#33] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@twardy, post #32

Krotko po publikacji zostal wydany dysk instalacyjny z kilkoma poprawkami. - obecnie mozna go tez gdzies sciagnac . Wtedy byl rozsylany do zarejestrowanych uzytkownikow. Z tego co kojarze to wersja angielska miala instaler na "dziendobry". Internet byl w powijakach wiec proces wprowadzania zmian byl jaki byl.
[#34] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@arturB, post #33

Instalka jest na którejś z dyskietek, nie pamiętam na której z tym że dysk 4 musi i tak być w stacji.
[#35] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@arturB, post #33

Aaa widocznie ani Magazyn Amiga ani ACS o tym nie napisały... a ja się nie zarejestrowałem.
[#36] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@arturB, post #33

Przyznam się, że kupiłem pirata od jakiegoś warezowca za pośrednictwem poczty (zawsze na jego dyskietkach były piktogramy "gołych bab"w czrnobieli ).
Na mojej A500 z 1MB ram, było wolno, ale dało się grać (w tamtych czasach z tym sprzętem nie miałem takich wymagań jak obecna młodzież, niedawno też odpaliłem sobie Cytadelę na A1200 z fastem i za sybka to ona nie jest, ale klimatu i pomysłowości nie można jej odmówić.
Od niesamowitego INTRA (wielkie WOW i to nawet w obecnych czasach OK), pPo rozwiązania wcześniej mi nie znane, czyli wspomniane rozbryzki flaków na ścianach, płonące stwory po potraktowaniu ich miotaczem ognia zanim skonają, kolizja z ścianami to (bęcki po głowie jęk bohatera:-"Ajji" - i słusznie do teraz w FPS można bezkarnie walić głową w mur głową w mur ), flaszki z alkoholem i efekt "helikoptera" drunk, animowane tekstury np obracający się wielki wiatrak w ścianie itp..
Ta gra rzeczywiście długo "mnie jarała", chociaż była bardzo trudna jak dla mnie. Pamiętam pierwsze frustracje (brak instrukcji), jak się strzela?! - trzeba było znaleźć broń za nim cię zabiją
Bez wątpeinia poziom znacznie wyższy od Wolfeinstaeina3D- dzięki Panowie pokłony
.. i zapadająca w głowie muzyka, szczególnie po śmierci (tak samo świetne plansza graficzne) - czyli coś tam jednak jest po śmierci pomysł

Ostatnia aktualizacja: 24.04.2020 08:54:42 przez BULI
[#37] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@BULI, post #36

Jakby kogoś interesowało to można pograć w ulepszoną wersję:

link

Widoku broni nadal nie ma :)
[#38] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@arturB, post #19

Zawsze mnie ciekawiło i teraz też ciekawi, czemu w wielu grach FPS na Amigę (m.in. Cytadela) nie widać widoku broni z której się strzela ? Oszczędność na pamięci czy 1-2 FPS więcej ? :)
[#39] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@ingenic, post #38

Tak. Tu szlo o fpsy. Przy 25 fps utrata 2-3 fps to nie problem. Przy 8 fps kazda strata jest tragedią. No i miejsce w pamieci... bylo kilka broni ktore trzeba bylo trzymac a bylo tak cienko z ramem, ze jak zauwazyles dzwiek byl tez mocno zdegradowany. Wszystko co nam nie poszlo w Cyt. mialo byc przebudowane w Twierdzy, ale konfig kompa tez juz nie ten.
[#40] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@arturB, post #39

Udało się Wam coś ruszyć z projektem "Twierdza", zostały jakieś materiały, czy tylko na planach się skończyło?
[#41] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@BULI, post #40

Ja też ogrywałem "Cytadelę" na A500 z 1MB ram. Najniższe detale, najmniejszy rozmiar ekranu i jakoś dało się grać (na TV 14'' obraz był mikroskopijny). Od czasu do czasu włączałem pełnię detali i renderowanie na pełnym ekranie, żeby móc podziwiać daną miejscówkę w trybie pokazu slajdów.
Ja też porównywałem "Cytadelę" do "Dooma" i myślałem że elementy "gore" z pierwszego poziomu były nim inspirowane.
Gra podobała mi się o wiele bardziej, niż np. "Death Mask". Spędziłem z tym tytułem wiele fajnych godzin. Pamiętam jak później kupiłem "Project Intercalaris" i byłem tym tytułem mocno zawiedziony - "Cytadela" była o wiele lepsza (mimo że nie zawierała "rewolucyjnych" elementów rozgrywki).

Nie udało mi się skończyć Cytadeli, bo była dla mnie za trudna (zbyt skomplikowane mapy).
[#42] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #1

W Cytadelę grałem na A600/1MB/FDD w 1997. Nic przyjemnego bez dysku ale każdej rozgrywce towarzyszyły emocje. Pamiętam to jak dziś.
Cytadela nie była kamieniem milowym jeśli chodzi o FPSy na Amigę ale była to dobra gra, nawet na 4+, miałem dobre porównanie bo grałem w Doom2 na 386sx (slideshow generalnie...), i nic mi w niej nie przeszkadzało prócz poziomu trudności i wspomnianej "dyskografii".
[#43] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@twardy, post #32

No pamiętam, graliśmy w to u ciebie bo mialeś wtedy super sprzęt. Gdzie tam moja ówczesna A600 z HD 170 MB :)
[#44] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@amper, post #42

Miałem wtedy A500, ale w Cytadelę nie grałem, załapałem się na Death Mask (parodia 3D), Za żelazną bramą oraz demo Project Battlefield.
Odpalając obecnie Cytadelę na A500 Z ACA500 (68000@14MHz, 4MB Fast) stwierdzam, że nadal jest przeraźliwie wolno, albo ekran musi być bardzo mały. Podziwiam wytrwałość na 7.09MHz bez Fastu i trochę sobie tego nie wyobrażam. Cytadela wydaje się w ogóle jakoś być oporna na dopalanie sprzętu (efekt mniejszy od oczekiwanego), podczas gdy taki Project Intercalaris na ACA500 daje radę na pełnym ekranie i giwera też jest. Gra jest może mniej rozbudowana , ale jakoś tak bardziej wolfowa
[#45] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Jacques, post #44

Jeżeli odpalasz Cytadelę za pomocą WHDload to będzie wolno, u mnie na ACA1221 też nie było szału. Ale odpalona z dyskietek albo po instalce z dysku chodzi o niebo lepiej.
[#46] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Jacques, post #44

Nie wiem jak z dopalaniem A500 bo nigdy nie miałem, ale w dopalaniu A1200 nie należy się spodziewać że gry na kartach o różnej mocy będą śmigać o tyle szybciej ile pokazują testy sprawdzające prędkość procka. Skoro pamięć chip i układy nadal działają ze standardową prędkością, to zmiana procka na taki o ok 5-6 razy szybszy przyspieszy operacje na chipie tylko 2krotnie. Więc może na gołej A500 działało by wolniej od tego ACA 000@14MHz tylko o kilka procent i nawet byś nie zauważył różnicy, a nie o połowę wolniej jak może sobie wyobrażasz.
[#47] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@ZbyniuR, post #46

Nie wyobrażam sobie, że przyspieszenie jest liniowe z megahercami, bez obaw. Odnosiłem porównując do tego, ile zyskują inne gry.

Ostatnia aktualizacja: 10.05.2020 10:01:13 przez Jacques
[#48] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@nostrum666, post #45

@nostrum666
Sprawdzę zwykłą instalację, bo faktycznie uruchamiałem z WHDLoad.
[#49] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Jacques, post #48

A czy ktoś byłby tak uprzejmy i udostępnił "zainstalowaną" Cytadelę, tzn. skompresowany katalog z grą i ten plik konfiguracyjny S:Cytadela.cfg, na którym instalator tak nieszczęśnie się zwiesza? https://www.ppa.pl/forum/strefa-gier/32542/cytadela-problem-z-instalacja


Próbowałem wg instrukcji przytoczonej w tym wątku, czyli bez S-S, z czystego AmigaDOS i zarówno wersja ang. jak i polska z rodzynek się zatrzymuje, może to kwestia dysku na CF, może coś innego, ale już nie mam siły - kota można dostać
[#50] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@recedent, post #1

Tekstury na podłogach są.
Tekstury na suficie są.
Lepsze to od tego pseudo DOOMa by KK/acoś tam.
Mimo że to już tyle lat.
Do DOOMa brakuje różnych poziomów w tym samym levelu.
Przydałyby się też okna i drzwi.
Mocna pozycja Wolf z dużym plusem.
[#51] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Jacques, post #49

Za chwilę podeślę Ci moja wersję z dysku. Podeślij maila na PW.
[#52] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@nostrum666, post #51

Trochę pograłem na Cytadeli, bo wypadało przejść tą grę jak już się miało A600. Nie wiem, czy to tylko ja ją tak odbieram ale mi się wydaje, że podłoga i sufit są nisko od siebie, taki klaustrofobiczny klimat. Doom z miejsca różni się tym, że pomieszczenia są bardzo wysokie, a cytka ma jakby 1,60 wysokości.
[#53] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@ryshard, post #52

Cytadeli nie powinno się porównywać w ogóle z Doomem bo to nie ten poziom tylko z Wolfensteinem.

Technicznie jak na wolf clona świetnie to wyszło. Jedyne co bym zmienił to może trochę większy FOV i może własnie trochę wyższe sufity.
[#54] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@XoR, post #53

O to, to, to, pole widzenia jest bardzo wąskie...
[#55] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@XoR, post #53

"trochę wyższe sufity"
Wyżej sufity. Ewentualnie niższego naszego bohatera. Osobiście ma to swój klimat i nie ruszałbym.
Mnie ciekawią niektóre dźwięki, tak jakby z CF hihi.
[#56] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@nostrum666, post #45

Dzięki uprzejmości i motywacji kolegi nostrum666 przyjrzałem się uważnie tematowi szybkości działania Cytadeli zarówno na emulatorze, jak i Amidze z ACA500 (14 MHz, 4 MB Fast) porównując wersję WHDLoad z dyskietkową i szczerze pisząc, nie widzę różnicy. Detale maks, okno 5, zarówno obrót, jak i przód tył w miejscu startu 1 levelu działa tak samo wolno. Całkiem płynnie i grywalnie na 68000@14 MHz z Fastem jest dopiero przy wielkości okna 2, zarówno tu, jak i tam (WHDLoad vs nie WHDLoad).
Być może coś poprawiono w instalacji WHDLoad lub nim samym, ale na dzień dzisiejszy różnicy nie widać, może na ACA1221 ze względu na 020 jest inaczej.
[#57] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Jacques, post #44

Gry Death Mask nie nazwałbym parodią 3D. Ta gra ma niesamowicie realistyczny i mroczny klimat. Zastosowano tam prawdziwe fotografie. Grając w Death Mask aż ciarki przechodzą. Silnik jest typowy dla gier labiryntowych 3D, ale według mnie ta gra jest naprawdę udana. Udało mi się ją całą przejść.

Nawet te "piekło" i te rysowane potworki w Doomie tak nie przerażają jak te stwory w Death Mask.

Jeśli przeszedłeś Death Mask, to wiesz że autorzy najpierw wykonali prawdziwe modele postaci z gry.
[#58] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #57

Poprawiam: parodia silnika 3D FPP, bo było mnóstwo oczekiwań i zapowiedzi w prasie o grach, a autorzy zrobili wszystkich w konia (obroty o 90 st. "widok jak z pociągu")
[#59] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Jacques, post #58

O Death Mask nie czytałem w prasie. Ale rzeczywiście brat porównywał ją z Doomem, przy którym rzeczywiście wyglądała blado. Mi się jednak bardzo spodobała, można było też grać w 2 osoby. I miała małe wymagania, choć wtedy nie zwracałem na to uwagi.

Gloom Classic - to chyba był mój pierwszy Doom. Grałem w demo, kiedy to jeszcze był świetny obrazek "Black Magic" i takie pięści jako amunicja zamiast kolorowych kul. Również mi się podobała.
[#60] Re: Cytadela, Cytadela - Bawi, uczy, onieśmiela.

@Hexmage960, post #59

Powiem tak, po policzku od ID Software, zagranie w Death Mask było nadstawieniem drugiego
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem