Wątek zamknięty
[#91] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@swinkamor12, post #87

Wtrącę coś od siebie. Doom i jego klony nie są do końca stricte 3D... Polecam to: link.
[#92] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #90

AD3. Wiem o tym. No i tak robili na (większej i DUŻEJ) Amidze (i wszędzie indziej). Tylko trzeba było zrobić z Amigi _gorszego_ PC-ta, z (wooolnym) dyskiem twardym, procesorem który był kilka razy szybszy od niepotrzebnego, zbędnego już, wyłączanego programowo chipsetu, który zaczął nawet przeszkadzać (C2P), pod spatchowanym 1000 razy systemem i za jakieś chore pieniądze z kosmosu (Tajwan nie robił dla Amigi). Na SNIESie był elegancki kart z Super-FX na pokładzie za chyba 40 funtów, a na Ami za 20x większe pieniądze miałeś na biurku grzałkę, popatchowany, zawieszający się system operacyjny, "Polak potrafi", "Intel Outside" i "ray tracing na Amidze" HAHAHA!!!

@amper
Tak, ale do 2,5D też potrzebna była moc obliczeniowa jak do 3D, może nie taka duża, ale jednak... mutacje BSP w "prawdziwym" 3D też się stosuje.

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2020 21:21:12 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2020 21:22:23 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2020 21:24:45 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2020 21:25:40 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 16.08.2020 21:29:32 przez freak_outXP
[#93] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #89

AD "Amiga jako komp. 32 bitowy"
Mała Amiga może i ma 32bit CPU (to jest naciągane 32-bit, bo to są wykastrowane 32. bity: nie wszystkie rejestry procesora są 32-bitowe

Wszystkie rejestry Motoroli 68000 sa 32-bitowe.
AD "BCPL srepe-el" ;)
To niech mnie kolega oświeci, za czasów których Amig (i na które Amigi?) przepisali kod BCPL na C i ASM? Bo okolice końca XX wieku mnie nie interesują...

AmigaDOS (dos.library) zostal przepisany z BCPL na C przed 1990 rokiem. Kickstart 2.0 (v36 I kolejne) pojawil sie w 1990 roku i zawieral juz wersje dos napisana w C. Kickstart 2.0 jest dostepny dla wszystkich Amig, takze tych wyprodukowanych przed 1990.
Warto najpierw poczytac, zanim zacznie sie pisac.
To się nazywało chyba "SuperKickstartem" w A3000.

I bylo wykorzystywane tylko we wczesnych wersjach (developerskich) a3000 a duze amigi to a2000, a2500, a3000, a3000T, a3000UX, a4000, a4000T.
Warto najpierw poczytac, zanim zacznie sie pisac.
[#94] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@docent, post #93

Oprócz CCR, który jest 16 bitowy, ale nie ma żadnego konkretnego uzasadnienia żeby miał być szerszy, bo też i nie ma nic konkretnego wspólnego z przestrzenią adresową czy rozmiarem przetwarzanych danych. ALU jednak były 16 bitowe. Tak samo zewnętrzna szyna danych. Zatem realnie 68000 przetwarzało 32bit wolniej niż 16bit, 386SX też miało ograniczoną szynę danych na zewnątrz do 16bit i adresową do 24bit, niemniej wewnątrz było 32bit ALU...
[#95] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@Daclaw, post #82

Aby robić i wydać port na Amigę musiał być jakiś dystrybutor i jakaś firma która by zrobiła port. Patrząc po ilości portów Dooma na konsole nie wydaje mi się aby id software miało by coś przeciwko powstaniu portu na Amigę gdyby ktoś się do nich zgłosił i przedstawił konkretną propozycję.
[#96] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #95

Ciekawe rzeczy tu można przeczytać... Wraca jak bumerang 32-bitowość 68000, to wszystko fajnie na papierze, szkoda, że Commmodore i Atari to przegapili i nie reklamowali Amigi i ST jako komputery 32-bitowe, wtedy już PC nigdy by "nas" nie zdominował.
Były też ciekawe kwiatki typu "Amiga dla ludzi była biedapecetem"... Powiedziałbym, że raczej była traktowana głównie jak konsola do gier, a konsoli się przeważnie nie rozszerza.
Internet na 386DX to też super sprawa To chyba był biedapecet a nie Amiga, bo świat już siedział na szybkich 486 czy nawet wczesnych Pentium jak u nas jeszcze królowały 386DX/4 MB RAM (Doom i MK chodziły, tylko kiepsko ).

I jeszcze wspaniały był argument, że ST to w sumie komputer bliższy 8-bitom, bo ma układ Yamahy i port kartridża. Oczywiście ten ostatni żywcem musi się kojarzyć z ustawianiem głowicy w C64 A co tam takie wynalazki, jak interfejsy HDD i inne Kij z tym, że CPU nieco wyżej taktowany niż w A500, miał stabilny tryb 640x400 60Hz (standard VGA) i przez to bardziej się nadawał do poważniejszych zadań, nie było świetnej grafiki i muzyki jak w Ami, dało się wetknąć carta (choć mało kto tego używał i nie w charakterze jak 8-bit), ST to prawie 8-bit, ale jakimś cudem Wolf3D działa w 15 FPS na 000/8 MHz w ST

Ulżyło mi, naprawdę Panowie, w 2020 warto zachować odrobinę obiektywizmu, mniej rulezować.
A co do Dooma, to przyczyną były niedostatki w hardware u użytkowników, gdyby większość miała 030, a nie 000, to może by coś z tego było, a tak nie opłacało się nikomu męczyć dla garstki ludzi traktujących Amigę poważniej niż do grania z dyskietek (także na zachodzie).

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 09:37:05 przez Jacques
[#97] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@Jacques, post #96

Latami pisano, że główną przyczyną braku Dooma na Amigę jest bitplanowa grafika i brak trybu chunky pixel, a dziś nowe rewelacje :)
[#98] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@ingenic, post #97

Wszystko się łączy, te stare rewelacje stawiały jeszcze większe wymagania co do mocy obliczeniowej
A swoją drogą, DoomAttack przy programowym C2P na 030/50 MHz chodzi lepiej niż na 386DX/40, choć żeby było płynnie na pełnym ekranie, musi być LOW-RES (większy piksel).

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 09:36:24 przez Jacques
[#99] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@Jacques, post #96

Atari ST w trybie HIGH miał tryb 640x400 71.25 Hz
Atari ST to był tani komputer, trochę też pośpiesznie zrobiony bo gdyby miał Blitter to by był dużo lepszy. Układ dźwiękowy to taki sobie ale akurat muzę z Atari ST lubię i często słucham, cześciej niż Amigowe MODy własnie dlatego że tam tylko square wave'y są.

Z 8/16-bit najlepszy układ dźwiękowy typu "chip" to i tak miały Famicom/NES i Commodore 64. Amiga oczywiście miała super dźwięk ogólnie. Niekoniecznie to się jednak przekładało na lepszą muzykę np. w grach...

Procesor 68000 był oczywiście 16-bitowy. Za to dość fajnie zaprojektowany pod względem przyszłej rozbudowy i łatwości programowania bo jak ktoś już potrzebował tych longów to mógł ich bezpośrednio użyć i nie musiał kombinować. Programowanie czegoś sensownego na takim x86 16bit to był koszmar i nawet używanie języków typu ANSI C wiele tutaj nie pomagało jak program był większy bo trzeba było kombinować z near and far pointerami.
[#100] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #99

O, 71.25 Hz - zawsze ST-HIGH wydawał mi się stabilniejszy niż PC-towe 60Hz, nieźle.
Przetworników i blittera ST doczekało się w 1989 wraz z modelem STE, choć miały go też niektóre późniejsze Mega ST, ale to i tak była musztarda po obiedzie, a A500 nadal była "multimedialnie" sprawniejsza
[#101] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #99

Niekoniecznie to się jednak przekładało na lepszą muzykę np. w grach...


Dla mnie po przejściu w latach '90 z C64 na Amigę najcieńsze sample brzmiały lepiej niż najlepsze SIDy. Komodorek fajnie popiskiwał, no ale właśnie jak każdy 8-bitowiec - tylko popiskiwał. Amiga też mogła piszczeć, ale nie musiała.


A co do tematu to Dooma na A. nie było, bo nie było po co. No bo po co cisnąć taką grę na umierający komputer, który był znany z kolorowych gierek 2D... Tylko po to, aby coś udowodnić paru fanatykom? Wielu innych gier też nie było. Jak widać było więcej ciekawszych platform docelowych, którymi bardziej warto było się zająć. A walkę z oporem sprzętu zostawić zdeterminowanym fanom.
[#102] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@nogorg, post #101

Oczywiście Amiga bardzo łatwo może symulować większość chipów więc tutaj technicznie nie ma porównania. Mi chodziło o muzykę w grach. Niekoniecznie wersje Amigowe mają te wersje które mi się najbardziej podobają bo możliwość używania sampli niekoniecznie sprawia że autor kompozycji zrobi z nich dobry użytek.

Zresztą ze starej muzyki własnie najwięcej słucham chip tunesów a nie modułów.

Swoją drogą jak temat o Doom-ie to należy wspomnieć o muzyce. Ta była genialna i portom Dooma na Amidze jej bardzo brakuje. Choć ogólnie oprócz samego bajeru odpalenia tych portów na Amidze to jakoś specjalnie sensu w nie grać nie ma i tak więc to nie jest duży problem

EDIT://
Czy to nie jest genialne?


Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 13:01:51 przez XoR
[#103] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #102

Tylko genialność muzyki w Doomie zależała od rodzaju karty dźwiękowej z wavetable, co karta, to brzmienia instrumentów trochę inne, a na zwykłym SB czy jego klonie na syntezie FM już genialna wcale nie była
[#104] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #102

Oczywiście Amiga bardzo łatwo może symulować większość chipów więc tutaj technicznie nie ma porównania. Mi chodziło o muzykę w grach. Niekoniecznie wersje Amigowe mają te wersje które mi się najbardziej podobają bo możliwość używania sampli niekoniecznie sprawia że autor kompozycji zrobi z nich dobry użytek.


Chodzi Ci o to, że da się na Pauli zrobić słaby utwór, czy może że brak możliwości używania sampli czyni muzykę w grze automatycznie arcydziełem? Tak. Można spieprzyć na Amidze. Na C64 też:


[#105] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@Jacques, post #103

a na zwykłym SB czy jego klonie na syntezie FM już genialna wcale nie była
Właśnie na zwykłym Adlibie była genialna.
Z wavetable to tylko SB 128 PCI z presetem 2mb grał imho lepiej a tak to zawsze jakieś "ale" mam do rendycji i jeszcze nie znalazłem dobrego fontu który bym uznał że gra idealnie.

Ja nie należę do tych ludzi co uznają że jak są sample to z automatu gra lepiej bo są sample. Ba, wręcz przeciwnie, jak jest chipowy dźwięk to uznaję że gra lepiej No chyba że sample są dobrze dobrane z ze sobą zgrane. Byle jak dobrane losowe sample brzdękające to mnie irytują bardziej

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 13:39:27 przez XoR
[#106] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@Jacques, post #103

Tylko genialność muzyki w Doomie zależała od rodzaju karty dźwiękowej z wavetable, co karta, to brzmienia instrumentów trochę inne, a na zwykłym SB czy jego klonie na syntezie FM już genialna wcale nie była


Mnie to ta synteza w tamtych czasach raczej śmieszyła, bo w każdym wydaniu brzmiała jak tani lub odrobinę mniej tani keyboard. Biedna perka i reszta instrumentów z ustalonego z góry zestawu. Podczas gdy na Amidze różnie bywało z jakością sampli, ale każda gra mogła mieć instrumenty z własnym, nieszablonowym charakterem.


[#107] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #105

Właśnie na zwykłym Adlibie była genialna.

Dla mnie to była porażka i po przesiadce z A500 na PC byłem w negatywnym szoku słysząc te nienaturalne dźwięki, zamiast świetnej oprawy jak na Amidze, albo np. brak TEJ tytułowej muzyki w Cannon Fodder, Lotusie III, itp.
A i wavetable było dziwacznym rozwiązaniem, bo co karta, muzyka brzmiała inaczej.
Rozwiązanie modułów z samplami było najlepszym rozwiązaniem, aż dziwne, że na PC się aż tak nie przyjęło, SoundBlastery bez problemu grały moduły, RAM-u i CPU na PC raczej też nie brakowało, więc nie wiem czemu rządziły MIDy, a jako panaceum na nie znaleźli sobie wavetable, a nie MODy.

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 14:11:08 przez Jacques
[#108] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #102

Miałem farta, bo swojego pierwszego PC kupiłem z tanim klonem SB16 Pro ale ze sprzętowym modułem wavetable i nawet o tym nie wiedziałem :) Dopiero gdy odważyłem sie otworzyć obudowę to zobaczyłem, że do karty dźwiękowej przyłączony jest mały dodatkowy moduł.
A Doom faktycznie różnie brzmi na różnych kartach:

AWE64 Gold:



Gravis Ultrasound:

[#109] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #92

Widzę że chciałbyś wrócić nie do Amigi a do Amigi 500.
Różnica jak między PC AT a PC.
Niby dalej to samo ale kto by tam używał np trybów ega.
Z chipsetem jest właśnie jak z trybami ega.
Było minęło i się skończyło z Amigą 500.
Nic interesującego po 1992.
[#110] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@docent, post #93

Czyli najpopularniejszy KS i system na Amidze - 1.3 - jest w BCPL, nie w czystym, szybkim ASM? Dziękuję dobranoc. Poza tym co to ma za znaczenie, został przepisany do C, który wymagania sprzetowe miał większe (dlatego do większych / deluxe wersji Amig), było tam trochę ASM - więc nie w 100% w ASM, w tym szybkim ASM, bo by się nie wyrobili zapewne jeszcze przed śmiercią Commodore ;).

Chwytanie mnie za słówka w dygresjach w chwili, kiedy WSZYSTKIE fakty potwierdzą moje przypuszczenia jest dziwne.


AD "SuperKickstart"
A więc były takie plany, żeby w tych nowszych, większych Amigach coś kombinować z tym... dziękuję, o to mi chodziło. Zresztą ja czytałem co innego, że były stockowe (wersje) Amigi 3000 albo 4000 z kickiem ładowanym z dysku. Znowu: chwytanie mnie za słówka w dygresjach w chwili, kiedy WSZYSTKIE fakty potwierdzą moje przypuszczenia jest dziwne.


AD rejestrów
No więc nie są wszystkie 32bitowe (!!!), zresztą reszta komputera jest 16 bitowa (oprócz adresowania pamięci 24 bitowego przez CPU, ale kto miał wtedy kasę na 8MB RAM?), w tym jego serce - Chipset i DMA. Dziękuję, dobranoc.


Rewelacje masz takie, że a) wszyscy przeszli na przenośne C, potem matematykę 3D w C (matematyka jest przenośna z a w s z e), potem na programowanie systemowe na dominującą platformę (też w C: WinApi, DirectX, GDI itp.) - na dwie pierwsze rzeczy Amiga była za słabaaaaa, a po 3-ej już umarła no więc nie była siłą rzeczy dominującą platformą... można było pisać w makroassemblerze (przepisywać z C do ASM) na konsolach jak Nintendo czy Sony potrząsnęło kiesą, no i był OLBRZYMI rynek, ale nawet oni mieli swoje <jest na to mądra nazwa> (certyfikowane przez producenta konsol stacje robocze do robienia gier na daną platformę), więc od zera nie zaczynali: biblioteki, api, ide, debuggery, dokumentacja, pomoc techniczna, przykłady implementacji - te wszystkie rzeczy były (za kasę jak się "certyfikowało") b) grafika bitplanowa to był pomysł rodem z 8bit, żeby oszczędzać pamięć, Amiga nie byłaby taka mało-zasobnożerna gdyby nie to + brak ochrony pamięci (procek i tak był bez MMU). Te (zajefajne zresztą) pomysły rodem z komputerów i konsol 8bit robiły z Amigi (500) Amigę (500), ale potem stały się kulą u nogi, jak chipset (gdy chcieli zrobić a Amigi PC-ta, żeby odpalał DOOMA).

Nawet tutaj ludzie się kłócili, co stanowi Amigę Amigą, dużo ludzi się zgadzało, że chipset. No więc kolejna rewelacja - jak rozbierasz komputer, wsadzasz do obudowy tower i ładujesz kasę w przydrogiego turboszcza, który ma prawie wszystko swoje i omija chipset jak się tylko da przy pomocy dziurawego, popatchowanego systemu operacyjnego i rzeczy typu "zrób to sam" albo "weź lutownicę i zrób to sam", to CO TO KURDE ZA AMIGA!!! Ja wolę już taniego PC-ta, a "mocy" mogę sobie dokupić za grosze z Tajwanu (pamiętacie moją definicję Amigi? "Moc za małe pieniądze"). Na dzisiaj już koniec rewelacji ode mnie OK ok, racja
[#111] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #110

Moc za małe pieniądze

To było hasło reklamowe Atari ST a nie Amigi.

Jak już PC się stały dobrym sprzętem, co trochę trwało, to Commodore dawno upadło a Amiga jako platforma była jedną nogą w krainie wiecznych obliczeń a na drugą zakładało się protezy w postaci bardzo drogich kart turbo o małej mocy obliczeniowej. I takie karty turbo z perspektywy czasu były jednak lepszą inwestycją. Blizzard PPC to wtedy był warty fortunę i dzisiaj też jest warty fortunę a za te 20 lat to będzie warty tyle co dobrej jakości chip wszczepiany do głowy pomysł
[#112] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #111

Jak jeszcze ten Blizzard będzie działał, chyba że masz sprzęt i umiejętności, albo stać Cię na naprawę u elektronika, który za samo spojrzenie na płytkę PCB bierze 50 złoty, za 20 lat ciekawe ilu takich elektroników będzie i jak się będą cenili? :)

EDIT: PC stał się fajnym komputerem za czasów Pentium 166MMX, VooDoo Graphics / Rush i Windows 95 OSR2, czyli w 1997 roku, można było na tym nawet emulować małą Amigę (Fellow), NeoGeo, SNESa i Mega Drive. Wiem, bo tak robiłem na tym sprzęcie i na tym systemie w tym właśnie roku. Przeszedłem na tym sprzęcie 3 części Metal Sluga i drugą część Another World na Sega CD. Miałem też dostęp do Internetu przez modem i 0202122, to już nie były czasy BBS-a i tekstowego Telnetu, tylko miałeś porządnego Netscape'a / IE 4.0. Komputer chodził bez zająknięcia przez 20 lat (oczywiście nie jako główny, dołożyłem mu tylko 64MB Ramu) aż go zezłomowałem, dysk do końca nie miał żadnych badów, a CD-ROM Mitsumi x24 sobie hulał aż miło.

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 16:33:43 przez freak_outXP
[#113] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #112

Różnica jest taka, że dzisiaj wyciągniesz za tego blizzarda nadal konkretną kasę na rynku wtórnym, a twojego 486DX4 oprócz poszukiwacza złota pies z kulawą nogą nie będzie chciał.
[#114] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #113

To się zobaczy... ok, racja
[#115] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #114

Ja podaję stan na dziś, łatwy do zweryfikowania... a to jakie Ty masz wyobrażenia na przyszłość mnie w ogóle nie interesują.
[#116] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #115

Nie denerwuj się, bo Ci żyłka pęknie. To jest forum dyskusyjne, jak cię nie interesuje, to nie czytaj i nie odpowiadaj.
[#117] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #116

Ja się nie denerwuję tylko nie przedstawiam własnego widzimisię jako faktów. A fakty są jak przedstawiłem. Blizzard kosztuje nawet kilka tysięcy, a cała maszynka na 486 w porywach kilkaset. PLN. To już nawet A500 z zasilaczem i sprawnym joystickiem chodzą drożej. I to też fakt. Co za tym idzie platforma po której jedziesz jak po łysej kobyle zestarzała się z gracją i jest w cenie, w przeciwieństwie do starego grzyba którego wychwalasz, a który de facto nawet na tej ISA 16bit nie oferował nic czego nie miałyby A3k i 4k ...
[#118] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #117

Wartośc sprzętu retro ma mało wspólnego z jego ogólnie pojętą jakością i tzw. "starzeniem się z gracją". Poza tym kolekcjonerzy często z tego sprzętu nie korzystają, tylko chomikują po kilkadziesiąt egzemplarzy na półce żeby sobie popatrzeć [albo w zabezpieczonej piwnicy/garażu (zresztą tutaj pełno takich ludzi)].

Amiga nie starzeje się z gracją, tylko umarła dawno temu, a potem podtatusiowaci nekromanci 35+ próbują ożywić tego trupa jako komputer XXI wieku, a powinno się go traktować normalnie bez spiny - jako retro komputerek, tak jak Atarowcy traktują swoje komputerki, które mają głównie wartość sentymentalną, a to co było fajne w tych komputerach zostało już dawno włączone do głównego nurtu i tyle.

EDIT:
Już 486 już miał 32 bitowe Vesa Local Bus, ISA było sobie dodatkowo - można było za małe pieniądze mieć np. kartę sieciową 10Mbit albo modem, do którego to w zupełności wystarczało.

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 17:45:55 przez freak_outXP
[#119] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #118

A czy ja pisałem cokolwiek o jakości? Pojawiła się teza (słuszna) że inwestowanie w latach 90tych w te blizzardy, apolla etc. nie było takie całkiem głupie, bo ten sprzęt aktualnie nadal jest w cenie. Tyle i tylko tyle. Bo jest. Takie są fakty. I faktem jest, że 486 PC jest w cenie elektrośmieci. Jak znajdziesz coś "w cenie" to prędzej kartę NC do Siemensa 840 na 386 albo 486, a nie IBM PC. Więc nie "zobaczymy" bo "już widzimy" ...
a potem podtatusiowaci nekromanci 35+ próbują ożywić tego trupa jako komputer XXI wieku

Nikogo takiego tutaj nie spotkałem. To Twoja (nie pierwsza) fantazja... Jest natomiast całkiem spore grono ludzi wydających kasę by ich retromaszyna działała w miarę przyjemnie także i dzisiaj. I tak wydają ludzie kasę na jakieś vampiry, warpy, na ultimate 1541, na CT060 ... aż dziw bierze że nikomu nic się nie chce na te bogato rozszerzalnie 386 i 486 produkować, hmm...
a powinno się go traktować normalnie bez spiny - jako retro komputerek

I tak jest traktowany. Nikt nie twierdzi, że Amiga wyprzedza dzisiejsze komputery bo nie wyprzedza. Nikt nie twierdzi, że chipset lekiem na całe zło tego świata. Natomiast jest to hobby i rządzi się swoimi prawami. Forum retropc też się znajdzie i grzybiarze szukający perełek też są. Baa... w dzisiejszych czasach retrosprzętem jest już cokolwiek mogące odpalać bez problemów Win98 (więc tak... te VooDoo3 z Pentium II dla niektórych mają wartość inną niż elektrośmieci). Tylko w całej tej ilości wyprodukowanych maszyn jest to zupełnie nieznacząca ilość użytkowników, w przeciwieństwie do commodorowców, atarowców, amigowców. Jedyną osobą spinającą się jesteś Ty. Ty próbujesz udowodnić, że Amiga to tylko konsola, którą ktoś chciał przerobić w PC - zapominając, że wszystkie duże amigi (A1000, A2000, A3000 i A4000) były rozbudowywalne w podobnej filozofii co PC tamtych czasów. Zatem Amiga i Atari ma to czego jakoś to wspaniałe PC się nie doczekało, dość wierną społeczność. Teraz PC użytkownik wyrzuci na śmieci bo na co mu brzydka wielka głośna skrzynia. Chce pograć to zagra na xboxie czy playu. Chce obejrzeć yt to ma komputer w telewizorze. W wiele tytułów pogra i na tablecie, czy smartfonie. Ot tak się maluje właśnie przyszłość tego cudownego PC ...

@VLB - tak, tylko to było a) mało popularne, b) niestabilne ze względu na ścisłe powiązanie z FSB, c) niewiele zmieniało w ogólnym rozrachunku, bo przełomem były karty z akceleracją 3D a te wyszły dopiero na PCI. Tymczasem Cybervision64/3D była na Zorro II/III ;)

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 18:01:46 przez abcdef
[#120] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #119

K**wa, nikt nie inwestował w Blizzardy, CB64 itp., żeby 20 lat później sprzedać je i przejść na na zasłużoną emeryturę, nikt nie miał tyle wyobraźni, bądźmy poważni. Pokaż mi może moje fantazje, bo ja wszystko co mówię opieram na tym, co przeżyłem lub ktoś zaufany i kompetentny mi powiedział, nie co przeczytałem (z wyjątkami) lub ktoś mi powiedział kiedyś gdzieś... Nawet te cholerne BSP sobie kiedyś zaimplementowałem. Po prostu w dyskusji Ci się obrywa, więc jedziesz ad personam, co jest niskie. Być może Ty nikogo nie spotkałeś na tym forum, ja mam inne doświadczenia, a siedzę sobie cicho tutaj już lekko licząc ponad dekadę. Czyli tutaj się różnimy. podobnie co do elektrośmieci, zdziwiłbyś się, oj zdziwił... nie chcę ciągnąć tematu teraz. O niczym nie zapominam - ja wiem, czym był duża Amiga, nawet takiej dotykałem (i nie tylko) 30 lat temu, jak w Polsce było takich może kilka/kilkanaście góra. W skrócie: duża Amiga to była Amigo-porażka, i nie wyjeżdzaj mi tu z NASA, Terminatorem i TV. Pierwsza duża Amiga 2000 to była Amiga 500 + Zorro II, ale Amiga w oryginalnych zamierzeniach jako taka nigdy nie miała być stacją roboczą / komputerem biurowym (bo dodawali do niej jeszcze bonusowe pudło ze sprzętowym emu PC x86 dla kompatybilności), i to zaczęło pękać w szwach po czasie. No kurde co tu porównywać, eleganckiego karta SuperFX-2, który działa "przeźroczyście", a gorącą grzałkę zawalającą całe biurko, które żre prąd i działa na pół gwizdka, dajcie do tego jeszcze "więcej węgla".

A jak miałeś kiepskie części firmy krzak, to może rzeczywiście VLB było niestabilne. W 1993 i tak zaraz było PCI i chwilę potem PCI 64bit.

Ostatnia aktualizacja: 17.08.2020 18:23:35 przez freak_outXP
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem