Wątek zamknięty
[#151] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Jacques, post #149

Polecam Doom 64 EX
Można sobie wyłączyć filtrowanie tekstur. Sam tak grałem, akurat z x360 i mega mi się podobała gra.

Kiedyś prawie przeszedłem na UltraHLE a potem Doom 64 TC Absolution (poprzedni port tego samego autora, mniej udany)

Dla mnie to taki prawdziwy Doom 3 Tańczący banan
[#152] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@karolb, post #147

Doom64 mi się podoba jako gra FPS OK, ale dla mnie to już bardziej wariacja na temat Dooma niż oryginalny Doom ok, racja
[#153] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@BULI, post #150

To chyba jednak działa trochę inaczej, żadnych SFXów nie tracimy (wewnętrzna procedura miksująca), a te specjalne mody to coś mi świta, że 3 kanałowe były, ale pewności brak.


Te kawałki to mody tylko technicznie, tak samo jak mój modek kawałek z Decruncha. W środku są słabej jakości i do tego źle zapętlone loopy zajmujące dwa kanały. SFXy są odpalane na na żywca na pozostałych dwóch wolnych kanałach i nie słyszę tam jakiegoś miksowania. Czy się nic nie traci? Raczej się sporo traci.

Ta sama broń:
https://youtu.be/flwANkxVzOw?t=424
https://youtu.be/aW2lZDBxeT0?t=1299
[#154] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@docent, post #139

Czytaj ze zrozumiemien - w BCPL byl tylko dos.library, czyli biblioteka do odczytu/zapisu i zarzadzania plikami na dysku. Caly pozostaly system byl w c lub assemblerze. Kompilatory BCPL w tamtym czasie byly bardzo przyzwoite, czesto generujace podobny albo i lepszy kod niz kompilatory c. Utrzymywanie systemu pisanego tylko w c i asm jest tansze, wiec dlatego ta czesc systemu w bcpl zdecydowano sie przepisac do c.


No to źle napisałeś, nie wiem, może brakowało przecinka. Zajrzałem głębiej do źródeł i rzeczywiście jest tak jak piszesz, że na początku nie stykło im czasu i wzięli jakiś port dosa w BCPL. Co do tańszego utrzymywania kodu w ASM to dyskutowałbym, IMO chodziło tylko o szybkość.

Piszesz bzdury, wymagania dosu w c sa takie same jak wersji porzedniej - oba jezyki (BCPL i C) sa wyzszego poziomu. Nie potrzebna lepsza amiga - a500 chodzi z ks 2.0 rownie dobrze jak np z 1.3. O tu tu


O tu tu.... uwielbiam takie gadki-szmatki. Nie musisz mi pisać o językach wyższego rzędu, bo ja to mam w małym paluszku, naprawdę. Przepisali do C, bo zapewne kompilatory przez te lata stały się szybsze i lepsze, a C to język dużo bardziej produktywny i łatwy do nauki, łatwiej utrzymywać też oprogramowanie w C (z m.in. w.w. powodów). EDIT: No i nie chodzi "równie dobrze", bo by Janusze nie robili gustownego przełącznika w Amigach 600 i chyba 1200 z KS 2.0 i 3.0 na 1.3.

Wszystkie pozostale rejestry adresowe, danych czy pc sa 32 bitowe. Pisales, ze sa one pseudo 32bitowe, co jest nieprawda.


Teraz to Ty czytaj ze zrozumieniem tamtego posta, nie pisałem o rejestrach że są wykastrowane, tylko o całym CPU. Jeden z rejestrów jest 16 bit, szyna danych i szyna adresowa NIE jest 32 bit - odpowiednio 16 i 24bit. Inne rzeczy pomijam. Czyli Procesor NIE jest 32bit. Koniec, kropka. Poza tym wszystkim cały system nie jest 32bit, jest 16bit - więc Amiga to NIE JEST komputer 32-bit. Samemu procesorowi jeszcze trochę brakuje, dopiero mu dokładali w czasie i stał się prawdziwym 32-bitowym, wydajnym CPU.

Dużo piszesz zbędnego szumu informacyjnego, żeby tylko mnie złapać na czymś, co nie miało miejsca np. to "68000 nie ma tylu statusow, by wykorzystac 16 bitow a co dopiero 32 bity." A co mnie to, nie jest 32bit, to nie jest. Proste? Proste.

To, ze cos tam czytales nie znaczy, ze tak bylo.


Super, a więc miałeś też każdą, powtarzam: KAŻDĄ możliwą wersję na każdy ważniejszy rynek? Dziękuję, dobranoc.

Reszte twoich dywagacji na temat przenosnego c czy programowania systemowego pomine, bo to temat-rzeka a nie chce mi sie dyskutowac z kims, kto ma raczej male pojecie o tym, o czym pisze.


Ech... Czyli kod w C nie jest przenośny (KOOOD, źródła przy kilku ograniczeniach)... No to idę wpieprzyć trzem moim wykładowcom z jednej z najlepszych uczelni informatycznych w kraju, w tym jednemu profesorowi belwederskiemu. Powiem mu, że jakiś facio z Internetu mi powiedział... s weź przestań! Ja nie jestem zawodowym programistą, a pisałem w ponad 20 językach programowania lekko licząc, od 2x lat. Nie interesuje mnie porównywanie kto ma większego fiutka. Zaimplementowanie takiej biblioteki w C to nie jest jakiś większy wyczyn, robią to na niektórych wydziałach dobrych uczelni na zaliczenie przedmiotu, więc się nie podniecaj. Bierzesz książkę "Wprowadzenie do grafiki komputerowej" J.D. Foleya z 1990r. i już masz większość roboty intelektualnej zrobionej za Ciebie. Poza tym na jakiej konfiguracji _wydajnie_ chodzi ta Twoja bibllioteka, no? ECS + 1MB? Dziękuję, dobranoc.

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 13:08:16 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 13:18:23 przez freak_outXP
[#155] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #154

Jak napisałeś tę bibliotekę w latach '90 i chodziła ona w miarę wydajnie na Ami 500, to trza było uderzać do ID Software i być może żywego jeszcze Commodore, i stać się bardzo bogatym człowiekiem, i mieć potem swoje własne hasło na angielskojęzycznej Wikipedii, mógłbyś wtedy na forum ppa chodzić w glorii i chwale, a ja bym wtedy zamknął dziub ze "swoimi" wykastrowanymi rejestrami 32bit.
[#156] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #154

Janusze robili przełączniki 1.3/3/1 ponieważ stare gry nie chodziły na kickach >1.3, wydajność nie ma tu nic do rzeczy. Obecnie załatwia się to za pomocą WHDLoad pod kickiem 3.x, wtedy nie było tego pakietu. Ja przykładowo mam A500 z kickiem 3.1.4 z 68010 7.16 MHz i wszystko chodzi tak samo szybko jak w oryginalnej A500 z 1.3.
DOS w BCPL, to nie był "jakiś port dosa" tylko TRIPOS. https://en.wikipedia.org/wiki/TRIPOS Po prostu źródła były w BCPL, takie też źródła otrzymał Commodore. Wydajność nie miała tu nic do rzeczy, tylko czas którym dysponowali.
68000 ma 16 bitową szynę i 16 bitowy ALU, bez wątpienia przetwarza dane w 16 bitach, jednak rejestry danych i adresów ma 32 bitowe, dzięki czemu w rodzinie 68k nie ma rozróżnienia kod 16 bitowy/kod 32 bitowy, jak to ma miejsce w x86. W 68k każdy kod jest 32bitowy, po uruchomieniu na 32bitowym 68020 lub wyższym jest wykonywany odpowiednio szybciej, gdyż wykorzystuje w pełni 32 bitowe rejestry i ALU. To duży plus.
Z innej beczki, stosując twoją definicję "bitowości" CPU, Pentium I to procesor 64 bitowy, bo taką ma szynę danych...

Może i masz sporą wiedzę nt programowania, ale na temat Amigi już znacznie słabszą, udowodniłeś to pisząc o ładowaniu kickstartów w dużych Amigach (przedmówcy napisali już), czy historii AmigaOS.

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 13:37:52 przez wali7
[#157] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@wali7, post #156

Być może rzeczywiście jest tak jak piszesz, ale mnie interesuje głównie mała Amiga. Wiem o TRIPOSIE, napisałem tak, żeby nie mącić już, bo to nie chodziło oczywiście o _tego_ MS-DOSa. Nie mam swojej definicji bitowości, a nawet jeśli bym ją miał, to w niej Pentium I nie jest 64bitowym procesorem, ani np. 2 rdzeniowym procesorem (jeśli ktoś wie ocb). Przy Waszej interpretacji, to Pentium Pro to jest RISC (a nie jest!).

Na wikipedii en są błędy, może by się ktoś bardziej "obeznany" i z "czasem" wziął i machnął...

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 13:50:52 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 13:51:56 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 13:55:07 przez freak_outXP
[#158] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #157

Kurde znowu się zrobił offtop na wiele stron.
[#159] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #154

Czyli Procesor NIE jest 32bit. Koniec, kropka

No to 386SX nie jest 32bit bo ma 16 bitową szynę danych (jak 68000) i 24 bitową szynę adresową (prawie jak 68000) ;) A Core 2 nie jest 64 bit bo ma tylko 40 bitową szynę adresową na zewnątrz ;) W tym miejscu czepiasz się rzeczy zupełnie nieistotnych...
"68000 nie ma tylu statusow, by wykorzystac 16 bitow a co dopiero 32 bity." A co mnie to, nie jest 32bit, to nie jest. Proste? Proste

No patrz, ten 386 nadal ma 16 bitowe rejestry segmentowe. I 486 też.
[#160] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #159

Ale reszta jest 32 bitowa kurde, przetwarza 32-bit w jednostce arytmetyczno-logicznej, to Wy żeście się uparli na to, że MC68k jak ma (tylko) rejestry 32-bitowe (ale nie, nie ma, i nie przetwarza!), to jest to "real 32-bit" bo programista cośtam, ja tego nie napisałem. Napisałem, że ani komputer, ani procesor nie jest 32-bit. 386SX to ma chyba ALU 32-bit, ale jako CPU to oczywiście też jest to wykastrowane 32bit, tylko tam zastało jedno jajco więcej, a te "prawie" robi wielką różnicę jak grałeś w "Dooma" albo "Strike Commandera". EDIT: Albo nawet nie tak, MC68k jest w porywach 32bit, jakbyś zjeżdzał odchudzonym samochodem z górki i miałbyś 200 na godzinę. Nie wykastrowany, tylko w porywach 32bit przy dobrej woli dyskutanta, bo w papierach nawet to się nie zgadza. 386DX to jest prawdziwy kastrat, bo jak potrzebowałeś więcej mocy, to się krztusił, wydajnościowo to chyba był na równi z mocniejszymi 286. EDIT2: małej Amidze nawet jak dołożysz kartę Turbo i bedzie szybsza od gołej 3000, to nie zrobi z niego komputera 32-bitowego, sorry.

EDIT: jak zmieniasz posta, to pisz Waść Pan gdzie, bo potem wychodzą kwiatki i nie wiadomo z czym dyskutuję.

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 14:56:24 przez freak_outXP
[#161] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@nogorg, post #153

SFXy są odpalane na na żywca na pozostałych dwóch wolnych kanałach i nie słyszę tam jakiegoś miksowania.

A skąd wiesz, że akurat mody grają tylko, albo aż na 2 kanałach, a nie na jednym lub trzech?
Tak apropos, te mody są w formacie P61A.
Paczka z pluginem jest do pobrania tutaj:
http://aminet.net/package/game/data/DAMusic
Trzeba by sprawdzić na ilu kanałach grają te mody w oryginale ok, racja

Podejrzewam, że SFX raczej nie są grane na żywca, musi być jakiś mechanizm wewnętrzny miksowania, bo jak pisałem (żadnych SFXów nie tracimy) czyli nie słychać, żeby jakiś odgłos był pomijany, lub ucinany, gdy pojawiają się inne (wiele) odgłosy w tle.

Co do samej jakości to raczej jest nieuniknione "pogorszenie jej", szczególnie jak się chce zasymulować 16 kanałów i grać na nich SFX i muzykę na raz mając do dyspozycji 4 kanały sprzętowe, cytat z DoomAttacka dotyczący jednego z pluginów MIDI:
This uses the new ADoomSndServer from ADoom 1.2 to give you very
good music and sound FX (!) with 16 channels.
[#162] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@BULI, post #161

A skąd wiesz, że akurat mody grają tylko, albo aż na 2 kanałach, a nie na jednym lub trzech?


Ponieważ posiadam uszy oraz mózg i do odtworzenia sampla mono z pseudo stereofonią na Amidze nie potrzeba trzech kanałów, a nie wystarczy jeden.

Trzeba by sprawdzić na ilu kanałach grają te mody w oryginale


To najpierw sprawdź, a potem dywaguj. Jak widać na forum nie brak fanów odwrotnego podejścia i rezultaty jak zawsze takie same.

Podejrzewam...


Spoko. To podejrzewaj dalej.
[#163] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #160

Jedyną różnicę jaką robi to że 68000 nie ma 32-bit ALU to to że nie pyliło się używać 32-bit tam gdzie nie były koniecznie potrzebne bo przetwarzanie na 16-bit było wydajniejsze. Za to jak już była konieczna potrzeba użyć 32-bit to było to szybsze niż kombinatoryka na procesorach z 16-bit ISA.

Dokładnie tą samą sytuację miałeś w 386SX tyle że strata wydajności na operacjach 32-bit była mniejsza ale też była bo jednak dane leciały wąskim gardłem.

Swoją drogą 386SX był pin compatible z 286 i nawet ludzie robili mody wymieniając 286 na 386

DIT2: małej Amidze nawet jak dołożysz kartę Turbo i bedzie szybsza od gołej 3000, to nie zrobi z niego komputera 32-bitowego, sorry.
Niby że dlaczego?
Chipset to takie peryferia tylko. Serce komputera to CPU + kontroler pamięci czyli właśnie karta turbo.
Idąc Twoim tokiem myślenia to jak do Pentium 3 wrzucisz kartę grafiki na ISA i SoundBlastera na ISA to masz komputer 16bit albo nawet 8bit jak użyjesz wersji kart 8bit...
[#164] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@XoR, post #151

A takie mody jak Brutal Doom to działają na Amidze ?



albo Project Brutality:



Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 15:33:40 przez ingenic
[#165] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@XoR, post #163

Chipset to takie peryferia tylko. Serce komputera to CPU + kontroler pamięci czyli właśnie karta turbo.

Możecie go już zjeść, Amigowcy... Sercem Amigi był i jest zawsze: chipset i DMA, reszta to jakieś protezy, didaskalia i robienie na siłę z Amigi PeCeta.

Dalej: no to kurde musisz mieć na tej karcie turbo prawie wszystko, razem z kartą graficzną, kontrolerem dysków, PCI/ZIII, USB, wszystko >= 32bitowe i NIE UŻYWAĆ pod patchowanym systemem chipsetu nigdy w ogóle (jeżeli się da! a chyba się nie da - a nawet jeśli, to tracisz wtedy znaczną częśc kompatybilności i/lub jesteś skazany na nielicencjonowane programowe protezy typu WHDLoad - wtedy się modlisz, żeby programistom tegoż nie zabrakło chęci do pracy albo żeby zdążyli przed tym zrobić obługę całego Amigowego sofyu KS 1.3 w historii), to masz wtedy 32bit, ale to nie jest wtedy Amiga, tylko droga Amigo-kanapka.

Idąc Twoim tokiem myślenia to jak do Pentium 3 wrzucisz kartę grafiki na ISA i SoundBlastera na ISA to masz komputer 16bit albo nawet 8bit jak użyjesz wersji kart 8bit...

To nie jest mój tok rozumowania, nie widzę tego, a poza tym ja sobie tego nie wymyślam. Różnica jest taka, że 8bit i 16bit ISA to nie serce PC-ta, jak to Amigi: Chipset + DMA, ani 16-bit ALU w samym procku i tak dalej, możesz wywalić starą kartę i kupić sobie coś na PCI/AGP albo nie kupoiwać w ogóle jak masz na płycie. Jak podłączysz Arduino do PC-ta, to nie zrobi się z niego 8-bitowego komputera.

Jedyną różnicę jaką robi to że 68000 nie ma 32-bit ALU to to że nie pyliło się używać 32-bit tam gdzie nie były koniecznie potrzebne bo przetwarzanie na 16-bit było wydajniejsze. Za to jak już była konieczna potrzeba użyć 32-bit to było to szybsze niż kombinatoryka na procesorach z 16-bit ISA.

Jakie przetwarzanie 16bit było wydajniejsze? pomysł To żeś kurde dowalił do pieca... Nie wymyślaj już...

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 15:50:54 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 15:56:34 przez freak_outXP
[#166] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #165

(..) lub jesteś skazany na nielicencjonowane programowe protezy typu WHDLoad - wtedy się modlisz, żeby programistom tegoż nie zabrakło chęci do pracy albo żeby zdążyli przed tym zrobić obługę całego Amigowego sofyu KS 1.3 w historii (...)

To bym skreślił u siebie.

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 16:07:14 przez freak_outXP
[#167] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #165

No to właśnie dobrze ci kolega napisał. Jeśli dasz 32bit CPU z 32bit FAST i 32bit Zorro III albo PCI to co ma do tego reszta komputera? Nadal upierasz się przy nic nie znaczących detalach. Dobra. Pentium III to nadal był 8 bitowy komputer bo miał chipset z 8 bitowym interface (super I/O) ...
[#168] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #167

Wsadzasz do malucha silnik z Ferrari. Kto miał takiego wyjebanego w kosmos turboszcza do Amigi 500? Znasz kogoś (lata '90).

EDIT: Sprawdziłem i wychodzi na to, że 4000 też nie był do końca 32bit (wspomniane AT-BUS, chipsetowe małe I/O i blitter był dalej 16bit), ale tam się pracowało już pod systemem głównie z kartami rozszerzeń. Sega Saturn też miała 16bit motorolę jako driver dźwięku. W 1200 dodatkowo brakowało chyba jakiegoś pinu.

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 16:24:01 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 16:30:39 przez freak_outXP
[#169] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #168

Dobra już się nie upieram, ale nie róbcie z małej Amigi 32-bitowego komputera, bo to jest nieprawda. Taaa, były nawet takie turboszcze do Commodore 64, gdzie komputer miał większą moc obliczeniową niż Amiga 500 - czyli co, Commodore 64 jest komputerem 16-bitowym? Ja wiem, że to fajnie brzmi "pierwszy 32-bitowy komputer", ale to g...o prawda. Jaguar to też nie jest pierwsza 64-bitowa konsola, ona nawet nie była w pełni 32-bitowa. Ty tyle ode mnie...

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 16:36:35 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 16:38:24 przez freak_outXP
[#170] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #168

Biorąc pod uwagę, że PC na 386DX (to jest PEŁNA wersja, a pisałeś o niej wcześniej jak o kastracie) i tak nie miało na płycie ŻADNEGO interfejsu 32bit oprócz interfejsu pamięci to powiem tak - KAŻDA 500tka z turbo wyposażonym w pełną 020 czy z 030 jest tak samo 32bitowa jak to PC z 386DX i bardziej niż PC z 386SX ;) Proszę, nie brnij już głębiej w zagadnienia których nie rozumiesz.
[#171] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #170

Bo to było przejęzyczenie, szybko poprawione, a powoływanie się na to jest niskie. Sercem PC-ta jest procesor i magistrala (w 386dx 32 i 32bit, jeżeli już to w 386dx EISA 32bitowa już nawet z Plug&Play, może też MCA, nie tylko ISA 16bitowa), a sercem Amigi chipsy i DMA (16 i 16, procesor to też 16/32 - tak to se oznaczają), i to ty czegoś nie rozumiesz. Jak ta karta turbo ma WSZYSTKO najważniejsze w pakiecie i pracujesz tylko pod systemem, to (raczej) niby tak. Ale to tak, jak z tym rozszerzeniem do C64 z kosmosu - kto miał taką kartę? IMO 95% to było MAX 030, trochę fastu i może RTC.

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 17:00:14 przez freak_outXP
[#172] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #171

Sercem PC-ta jest procesor

Sercem każdego komputera jest procesor, bez niego reszta nie działa. Chipset amigi od chipsetu PC różnił się tylko tym, że oprócz tego co udostępniał chipset PC (kontroler floppy, com, lpt, klawira, mysz, ide*) miał również wbudowany układ dźwiękowy oraz graficzny + logikę i pamięć dla nich. Ot i cała różnica. Równie dobrze mogłeś kupić rozszerzenie dopinane z boku ze slotem zorro II i włożyć tam picasso II i czym by się taki system różnił z turbo na 68020 (nie EC020) od 386 z ISA? No niczym. A nadal byłaby to Amiga. Jeszcze raz proszę - nie brnij w zagadnienia, na których się znasz mało i nie używaj argumentów, które mają zastosowanie także do sprzętów widzianych jako pełne 32b tamtej ery. Bo zamiast kontrastu to się wszystko zaciemnia...
[#173] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #172

No to Wać Pan bzdury opowiadasz, no jedyne co jest prawdą, to to z procesorem. I do tego nie czytasz Pan uważnie, przeczepiasz się do pierdół i ciągniesz za słówka i przejęzyczenia. No ręce opadają... Tu jest tak, jak na polu minowym: jak gościa tak się nie da tak, to inaczej.... jak ten argument nie działa, to może inny - nie ważne, że sprzeczny z poprzednim. FACET, ja piszę o małej Amidze, bez DROGICH kart Turbo za olbrzymie pieniądze, KPW? Jak ktoś miał coś takiego kupować, to brał A2000/3000/4000 albo był głupi po prostu, lub miał nadmiar gotówki. Do każdego sprzętu wpakujesz cokolwiek, nawet do Commodore 64 czy Atari 2600 VCS jak masz czas i środki. EISA i MCA do 386 jest 32bitowe, KPW? Magistala TEŻ, KPW? W Amidze 16bit, KPW? KPW? KPW? Bosz...




Ufff...

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 17:16:05 przez freak_outXP
[#174] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #173

As companies like Dell modified the AT bus design,[4] the architecture was so well entrenched that no single clone manufacturer had the leverage to create a standardized alternative, and there was no compelling reason for them to cooperate on a new standard. Because of this, when the first 386-based system (the Compaq Deskpro 386) hit the market in 1986, it still supported 16-bit slots. Other 386 PCs followed suit, and the AT (later ISA) bus remained a part of most systems even into the late 1990s.

EISA was much favoured by manufacturers due to the proprietary nature of MCA, and even IBM produced some machines supporting it. It was somewhat expensive to implement (though not as much as MCA), so it never became particularly popular in desktop PCs
Tyle w temacie panie bzdura na bzdurze...
[#175] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@Jacques, post #149

Fajniejsza taka kanapka, niż Amigowa. Chociaż podobno w praniu nie było to AŻ takie fajnie (3 zasilacze, jakiś metalowy <cośtam> i dodatkowy kabelek łączący).

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 17:39:52 przez freak_outXP
[#176] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@abcdef, post #174

No, tak samo jak karty turbo do Amigi 500.... jakiekolwiek karty turbo... Bosz... Dziękuję za ten cytat z wikipedii en (na której od ch... błędów).

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 17:31:35 przez freak_outXP
[#177] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #171

Jakby mi ktoś dał za darmo Amigę 1200 z fastem
to pierwsze co robię po zainstalowaniu systemu
to instalacja łatki fblit która wyłącza chipset w cholerę.
Z prostego powodu oczywiście już Amiga 1200 ma szybszy cpu niż chipset.
Drogi freak_outXP wiedza o tym jak obsługiwać chipset nam nie jest do niczego potrzebna.
chipset jest potrzebny tylko do gier w stylu Amigi 500 w niskich rozdzielczościach i małej liczbie kolorów.
Nam to po nic, myśmy w większości zmienili Amige 500 na lepsze wiele lat temu.
Interesuje cię mała Amiga? Chcesz więcej softu pod to?
Zamiast robić zadymy musisz się wziąć za robotę.
[#178] Re: Czemu powstał Doom na SNES, a na Amigę już nie?

@ingenic, post #164

Też jestem ciekaw. Może się da jakoś podpiąć do DoomAttack?
[#179] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@swinkamor12, post #177

Może i tak zrobię.

Tylko że to ta mała Amiga jest tą ikoniczną. A ładowanie pieniędzy w Amikanapkę.... hmmm, może i mogłeś mieć Blizzarda, którego dało się opylić za jakieś konkretne pieniądze 20 lat póżnirj (...i który ci się nie zepsuł w tym czasie), ale MOIM SKROMNYM ZDANIEM męczenie się z Amigą przez ten czas, jak na taniego PC za mniejszy/zerowy budżet miałeś wszystko co potrzeba (gry, piracenie, Office, Internet, JPG z laseczkami i hentai, .mp3, Turbo Pascal, tanie części z Tajwanu, emulatory wszystkiego co było 8/16bit itp. itd.) i w kącie stała sobie cały czas włączona Amiga 500 za grosze podłączona do TV, to ja wybieram bramkę nr DWA.

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 17:50:00 przez freak_outXP

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 17:56:21 przez freak_outXP
[#180] Re: Nowy materiał na temat klona Doom dla Amigi 500

@freak_outXP, post #165

Miałem się nie wtrącać, no ale, raz można. ;)

Jakie przetwarzanie 16bit było wydajniejsze? pomysł To żeś kurde dowalił do pieca... Nie wymyślaj już...


68000 ma 16-bitową szynę danych. Pobranie z pamięci 32-bitowej danej to są tak naprawdę dwa dostępy, ale robisz to jednym rozkazem dla procesora (mov.l). Zatem operowanie na 16-bitowych zmiennych (mov.w) jest szybsze już na samym poborze z pamięci.

Według timingów dodawanie 16-bitowe na rejestrach typu data (ADD <ea>,Dn) dla 16-bitowej danej to 4 cykle, dla 32-bitowej 6 cykli. Widać tu dwie rzeczy:
- 16-bit obliczenia są szybsze niż 32-bit
- 32-bit obliczenia są wspierane sprzętowo, bo :
a) masz do tego instrukcje asemblerowe, więc procesor obsługuje to natywnie - a czy bierze wynik z tablicy z wynikami wszystkich dodawań, czy sobie to składa 4-bitowymi ALU to mnie jako programistę nie obchodzi. dodaje dwie 32-bitowe wartości? Dodaje.
b) jest zdecydowanie szybciej niż byś 32-bitową operację na piechotę rozbił na 16-bitowe (jak to muszą robić procesory czysto 16-bitowe). Taki AVR we wspominanym Arduino oparty o AVR nie ma 16-bitowych rozkazów w ogóle, więc wszystko musi robić na 8-bitowych operacjach. Wniosek: procesor jest 32-bitowy bo wspiera natywnie 32-bitowe operacje. A wąska szyna jedna i druga? W czasach jak wychodziło 68000 programy nie korzystały na dzień dobry z 32-bitowych zimennych - starczyły przeważnie 8- lub 16-bitowe. Ba, do dzisiaj w kodzie przecież kroi się rozmiar zmiennych jak się da, co by RAMu nie zapychać - i to nawet w mikrokontrolerach z 32-bitowymi ARMami. ;) A 16-MB przestrzeń adresowa to było jak na tamte czasy całkiem sporo. Powiedziałbym - wystarczająco.

8-bitowy rejestr na flagi stanu nie powinien w ogóle brać udziału w tej dyskusji - po co na siłę zwiększać rozmiar rejestru jeśli jego bity mają być cały czas nieużywane. Nic nie krojono by się tam zmieścić. Tyle flag im wyszło, to taki szeroki rejestr zrobili.

Co nie zmienia faktu że Amiga nie jest w pełni 32-bitowym komputerem (jest 32-bit, ale po części):
- chipset operuje na 16-bitowych danych
- CIA operuje na 8-bitowych danych

Ale jakie to ma znaczenie. Zamiast bić pianę chwyciłbyś jeden z 20 języków programowania i zaczął pisać grę na Amigę. No ale wiadomo, są rzeczy ważniejsze:



Dajcie se Pany siana. ;)

Ostatnia aktualizacja: 18.08.2020 17:52:20 przez teh_KaiN
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem