Wątek zamknięty
[#1321] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1320

1e. Miała wielkie luki w oprogramowaniu.
[#1322] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1317

Mac 68k w przeciwienstwie do Amgi ..mial sojusznika wielkich firm ktore wypuszczaly dwie wersje softu 68k i ix86 np.Microsoft Office i Photoshop
O grach nie wspomne
[#1323] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@HOŁDYS, post #1322

Dopisane:

1. A1200 był skazana na niepowodzenie, bo:
a. commodore ledwo zipało
b. rynek przeszedł na PC
c. była przestarzała technologicznie - oferowała poziom 16-bitowych konsol
d. brak POPULARNYCH aplikacji z PC

2. ALE:
a. była świetnym komputerem dla zastosowań półprofesionalnych wideo
b. po lekkie rozbudowie oferowała komfortową pracę z programami
c. działały lepiej giery z A500
d. dla nie mających kasy na dobry konfig PC - jedyna sensowna alternatywa
e. SCENA!!!!
[#1324] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@ingenic, post #1257

Tak i wygląda na to, że A1200 nie była świetna do gier, ale w ogóle nie była świetna.

Polecam obejrzeć https://www.youtube.com/watch?v=FyKRubB5N60&list=PLv0jwu7G_DFUrcyMYAkUPODENwP4gYCmf&index=1

Autor filmu twierdzi że nie da się praktycznie spotkać nagrywarek Betamax nagrywających z pełną prędkością (beta1) bo szybko takowe znikły z rynku. Czyli standardowa prędkość VHS miała znacznie większą prędkość liniową taśmy. I porównując VHS w normalnym trybie do Betamax w trybie beta2 to już tak różowo nie było. Dalej beta2 dawała w sumie porównywalną jakość obrazu ale już na pewno nie lepszą. Dźwięk za to już z powodu w jaki był zrealizowany wyraźnie odstawał od VHS.

Może Betamax w trybie beta1 ma lepszą jakość obrazu. Może dało by się to rozpoznać porównując nagrania ale jako standard półtorej godziny czasu nagrania nie byłby praktyczny biorąc pod uwagę np. reklamy. Ok do filmów które się kupowało jeśli się zmieściły. Do tego VHS miały też wolniejsze tryby i o ile wyglądały trochę gorzej to dla konsumenta były lepszym rozwiązaniem.

Betamax to zły przykład lepszego standardu który przegrał na rynku. Oba były tak naprawdę bardzo podobne i miały tak samo horrendalnie niską rozdzielczość kolorów i inne efekty zużycia taśmy czy problemy z głowicami.

No chyba że jako że to temat o Amidze 1200 chodzi o jakieś znaczne różnice w jakości nagrywania gameplayów z Amigi?
[#1325] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1310

PC wygrał metodą, którą Armia Czerwona pokonała Wehrmacht: nieważna jakość, gdyż wroga możesz pokonać ilością. Po prostu w pewnym momencie okazało, że ilość pecetów w biurach i firmach przekroczyła wartość krytyczną, gdy na inne rynki zwyczajnie nie opłacało się rozwijać oprogramowania biurowego. Ludzie zaczęli kupować pecety do domów, bo może i gry na tym kiepawo chodziły, ale można było pracę podgonić. Gdy dzięki temu mechanizmowi ilość pecetów w domach stopniowo rosła, producenci gier także zauważyli rosnący rynek, a do tego moc pecetów także rosła. I tu jeszcze dochodzimy do kwestii licencyjnych, otóż uwolnienie pełnej dokumentacji i praw do architektury IBM PC z jednej strony ułatwiła małym firmom klepanie tanich klonów, a dużym umożliwiła prace rozwojowe. Nie było jak w Commodore, czy Atari, gdzie błędne decyzje jednego człowieka potrafiły utopić ważny projekt, a z czasem i firmę. Gdy PC-firma zrobiła coś nie tak, to na jej miejsce już czekały dwie-trzy inne.
PC do wprowadzenia PCI to była bardzo toporna architektura w porównaniu do Amigi. Ale nie miało to znaczenia, gdyż Commodore nie potrafiło w ciągu siedmiu lat lat rozwinąć architektury Amigi, ani nawet dać lepszego procesora, podczas gdy w PC samo wymienianie procesorów na nowsze i szybsze okazało się wystarczającym postępem.

Idealne podsumowanie ok, racja

A1200 nie miała szans w 1992 bo już PC wygrał.
W zasadzie to w dniu premiery Amigi 1000 już było pozamiatane patrząc na sprzedaż komputerów.

C= mogło myślę coś zdziałać bo mieli naprawę przewagę technologiczną. Tylko to trzeba zrobić porządną kampanię reklamową po obejrzeniu której reklamy nawet ktoś kto komputera nie przeboje chce go mieć a patrząc na ich reklamy Amigi to jeszcze ktoś kto chciał kupić Amigę zaczął mieć wątpliwości
[#1326] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@XoR, post #1325

A1000 to przełom i rewolucja - i niewykorzystany potencjał. W roku premiery tego komputera, nie było na świecie drugiego z podobnymi możliwościami.
Źle się stało, że Amiga trafiła do Złomodore. Chyba gorzej być nie mogło. Kolejne modele to już odcinanie kuponów.
[#1327] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@wali7, post #1301

No dobra A1200 była świetna w grach 2D i nawet dziś gdy użyjemy starego monitora 14" jest super. Zastanawia mnie jak mocna musiałaby być A1200 i ile Chip Ram/Fast Ram musiłaby mieć żeby gry, które chodziły w niskiej rozdzileczości zadziałały w wyższej powiedzmy 800x600? Dlaczego w takiej, bo i tak wygrał standrd PC. Zakładam, że rozdziałki były małe, bo wyższych płynnie by nie uciągnęła A1200, pomijam inne powody.

Chodzi o to co wtedy było na rynku np. Super Frog, Lemingi i inne.

Ostatnia aktualizacja: 27.01.2021 23:51:33 przez KM_Ender
[#1328] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@KM_Ender, post #1327

Zamula AGA. Wystarczy porównać jakąś prostą gierkę pod emulowanym Makiem, bo tam występują nawet platformówki w co najmniej 640x480, pod AGą i pod kartą RTG. Można zapakować do Amigi z AGA nawet 060/100, poinstalować jakieś TurboEVD, a i tak będzie cięło. A na byle PicassoII będzie płynnie z 030.
[#1329] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@KM_Ender, post #1327

640x480 to 4x takie obciążenie pamięci vs 320x240 bo ma 4x tyle pikseli
800x600 to 6.5x
Oczywiście skalować trzeba by wszystko bo wszystkie operacje kopiowania bitmap trwały by odpowiednio dłużej

Imho ważniejszym aspektem grafiki gier 2D jest ilość kolorów w tym efekty typu przezroczystość czy inne efekty. Rozdzielczość co pokazało wiele nowych gier może być niska i gry odnoszą sukces w erze monitorów/telewizorów 4K

Poza tym liczy się mechanika gry. Jak chesz zrobić fajną grę to warto mieć jakąś konkretniejszą fizykę, system zniszczeń a w niektórych grach bardzo ważne jest aby móc posiadać dużą ilość obiektów (w tym przeźroczystych!)

Poza tym taki Superfrog wyszedł w remasterze i... wersja pixelartowa jest lepsza
[#1330] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@XoR, post #1329

Rozdzielczość co pokazało wiele nowych gier może być niska i gry odnoszą sukces w erze monitorów/telewizorów 4K

Bo jest wtórna moda na piksele, pikselozę, kanty w grafice 3D i "jakość VHS". Bo gimby już tego nie pamiętają i im się to teraz podoba, bo jest inne. Tak samo, jak zrehabilitowane przez młodych Syreny, Trabanty i Maluchy. No, ale pamiętamy, że w czasach obecności Amigi na rynku było dokładnie odwrotnie.
[#1331] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1330

Co było odwrotnie? Kiedyś były piksele, bo wynikało to z ograniczeń technicznych i nie było innego wyboru. Tak samo jak leciały piski z głośników, bo tylko tyle potrafiły ówczesne sprzęty. Dzisiaj to jest kwestia wyboru estetyki, bo współczesne sprzęty na taki wybór pozwalają. A nie zmuszają do niej. To też jest problem?
[#1332] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1331

Tym bardziej, że już na A500 nie brakowało ambitnych silników 3D, łączących wypełnione wektory, cieniowanie copperem i bitmapowe obiekty w jednym. Jest technologia, to się korzysta.

[#1333] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1331

Z takiej zabawnej (dla mnie po latach) anegdoty: w czasach A500 gdy wyszedł MK, jako 12-latek trochę się wkurzałem, że na mojej Amidze podłączonej do Philipsa CM-8833-II nie było tak dobrze widać pikseli postaci jak na screenach w Secret Service czy na monitorze PC w sklepie.
Amigowe 320x256 i nieco rozmyty obraz PAL robiły swoje

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2021 10:13:25 przez Jacques
[#1334] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1330

Czy ja wiem czy moda? Moda to była właśnie na 3D do wszystkiego. Np. Worms czy heroes. A ja wolę de facto 2D wormsy i izometryczny rzut homm albo baldura... Starą zeldę zamiast super duper 3D. Settlersy tak do 3... no może w porywach do 4, a nie te coraz bardziej udziwnione i wymagające nie wiadomo jakich kart i procesorów. To samo z cywilizacją. Ktoś gdzieś się po drodze zagubił i ciśnie w rozwiązania, które dla przyzwyczajonych do klasycznej "lekkości" wcale nie zachwycają. Stąd wiele tytułów nawiązuje właśnie do klasycznych 2D i izometrii (2,5D) nawet jeśli generowaniem zajmuje się API dla 3D :)
[#1335] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1333

Ale zostawiały pole dla wyobraźni :)
[#1336] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1328

To wszystko prawda, Dacław. Wszyscy wiemy i rozumiemy pewne niedoskonałości i zapóźnienia A1200 i chipsetu AGA. Emu maka dawało frajdę i przedłużenie życia poczciwej 1200ki wyprodukowanej przed wiekami. To nie a4k czy a3k, to komputer typowo desktopowy o dość zamkniętej architekturze. Uzbrojenie go o sensownie działającą kartę gfx to nie była taka prosta i tania sprawa, jednak wielu użytkownikom nawet to nie stanowiło przeszkody. Dzięki uporowi i pomysłowości zarówno użytkowników jak też producentów osprzętu A1200 wkroczyła w obszary , w których teoretycznie nie powinna być. Teoretycznie. Co do emu maka, to była taka amigowa pchełka co się nazywała graffiti (jest artek na ppa), ze sterownikiem pod ss ponoć robiła niezłą robotę.
[#1337] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1332

O, mam, ambitny silniczek na A500.

[#1338] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1331

To nie jest problem, tylko kwestia pokoleniowa. Ja nie mam żadnego sentymentu do kaset magnetofonowych, bo dla mnie to był codzienny znój i zło konieczne. W oczach gimbazy one, z nieznanych powodów, uchodzą za ikonę epoki.
[#1339] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1338

W oczach gimbazy one, z nieznanych powodów, uchodzą za ikonę epoki.


Gimbazy... w sumie nie mam pojęcia co to jest gimbaza, więc tym bardziej niejasne jest dla mnie co to znaczy uchodzić za jej ikonę. Ale skoro tak piszesz to pewnie coś znaczy.
[#1340] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1339

Wg mojego rozumienia: gimbaza = młode pokolenie, ślepo podążające za trendami. Jeszcze bez refleksji własnej i świadomego oglądu świata. Dolna granica to okres dojrzewania, górna - indywidualna.
[#1341] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1340

Jak zgaduję to funkcją tej gimbazy jest wykazywanie, że nasze stare pokolenie nie podąża ślepo za trendami, a więc jest lepsze. Spoko...
[#1342] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Daclaw, post #1340

Równie dobrze dla pokolenia naszych rodziców my jesteśmy "gimbazą", bo co poniektórzy zachwycają się winylami, a dla nich to był znój powszedni - połamane igły, trzeszczące i porysowane płyty, prostowanie pogiętych krążków... Pewnie pokolenie naszych wnuków odkryje czar płyt CD (jak znajdą działający odtwarzacz).
[#1343] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1341

Po prostu jako pokolenie podążaliśmy mniej lub bardziej ślepo za trendami w naszych latach młodzieńczych, ale można udawać, że "za moich czasów"...
[#1344] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1343

No najwyraźniej my dogadzaliśmy sobie pikselami świadomie, chociaż nie mieliśmy innego wyjścia niż nie używać komputerów wcale. Dzisiaj naiwniacy podążają za pikselowym trendem chociaż nie muszą, ale trend im powiedział, że to jest fajne. A my przecież wiemy lepiej, że nic co powstało po Superfrogu nie może być fajne.
[#1345] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1344

Nawet gdyby powstał Super Frog 2? yippee
[#1346] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@Jacques, post #1345

Absolutnie!
[#1347] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@recedent, post #1342

Ja np. dalej "zachwycam się winylami" jak to określiłeś. Mam kilka audiofilskich "rzeczy", ostatnio też nabyłem fajny zestaw. Zresztą słuchałem "czarnych płyt" od najmłodszych lat, więc przywykłem do wymiany wkładek, zarysowań itp. Używałem na potęgę również kaset magnetofonowych, miałem sporą kolekcję. Era cyfrowego audio to był przełom, ale ciągnie mnie do analogu z lat wcześniejszych...
[#1348] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@thomek, post #1347

Zwłaszcza, że technologia nie stoi w miejscu. Mam ziomka, fana winyli, sprzęt na nowoczesnej igle/laserze i CD wysiada.
[#1349] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@nogorg, post #1344

No ale ten trend na pikselozę jest dopiero od jakiegoś czasu. To tak samo jak z ikonkami w systemach Win/OSX - z wersji na wersję ikonki były coraz bardziej kolorowe, aż od pewnej wersji tych systemów (win8 i chyba MacOS 10.10) nagle wszystkie taki proste i płaskie.

Gdy widzę że gra jest reklamowana jako pixel art , ale po dokładnym przyjrzeniu się widzę że te duże piksele nie leżą na matrycy ale są porozjeżdżane, to śmiać mi się chce.
[#1350] Re: A1200 do gier była świetna, to producenci softu zawalili sprawę?

@marianoamigo, post #1348

Nie mam nic przeciwko nowym technologiom, ale jak dla mnie klimat winylowej płyty na analogowym wzmacniaczu jest niezastąpiony OK
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem