@ADF,
post #55
To ja może podsumuję wg swojej aktualnej wiedzy kwestię THEA500 Mini i joysticków.
Joysticki USB:
Z THEA500 Mini działają joysticki z interfejsem USB, w szczególności "THEC64 Joystick". Tego nie posiadam, mam jednak "Competition Pro Extra" firmy Speedlink (na amazon.pl ASIN B07K9N36GG, był kiedyś po 70 złotych). Przewagą takiego joysticka (nad adapterem z starszymi joystickami 9-pinowymi) jest fakt, że ma kilka przycisków - lewy okrągły fire mapowany jest jako A, prawy okrągły jako B, lewy trójkącik jako X, prawy trójkącik jako Y. Można więc uruchomić THEA500 Mini bez gamepada, i za pomocą joya jakoś sobie radzić (z uwagą na brak Home, to poniżej).
Dla mnie jednak do samej gry jest ten joystick jest średni - brak Fire pod kciukiem i brak przyssawek powoduje, że do niektórych gier po prostu się nie nadaje.
Adaptery RetroFun!:
RetroFun! to adaptery do 9-pinowych joysticków "retro" pozwalające podłączyć je po USB. Producentem jest polska firma "electronica4you" (brawo!). Posiadają dwa główne tryby pracy: "domyślny", w którym można konfigurować dodatkowo różne wersje emulacji (w ten sposób można wykorzystać joystick np. w UAE), oraz tryb emulacji "THEC64 Joystick". W tym drugim trybie współpracuje z THEA500 Mini, funkcjonalnie odpowiadając joystickom na USB, a przynajmniej w zakresie prawo/lewo/góra/dół/fire (to ostatnie to też oczywiście "A"). Możliwość wykorzystania starego Pythona zamiast gamepada czy Competition Pro jest naprawdę super :)
RetroFun! występują w dwóch wersjach: pojedynczej (jedno USB, jeden port 9-pin) oraz podwójnej, czyli Twin (jedno USB, dwa porty 9-pin). Wersja Twin widziana jest jako dwa urządzenia USB. W ten sposób można do THEA500 Mini podłączyć dwa joysticki 9-pinowe i wykorzystać je w grze na dwóch graczy.
Opiszę tu jeszcze sposób przełączania między trybami. Do wyłączonego adaptera podłączamy joystick, wciskamy dół+fire dla wejścia w tryb emulacji "THEC64 Joystick" (lub góra+fire dla trybu domyślnego), podłączamy adapter do jakiegoś zasilonego gniazda USB i czekamy co najmniej 10 sekund. Po tym czasie odłączamy adapter - od tej pory będzie działał w ustawionym trybie (można go rozpoznać pod Windows wykonując "joy.cpl" i obserwując, czy przedstawia się nam tam jako "THEC64 Joystick" czy jako "e4you Retro Fun"). W wersji Twin operację tę należy wykonać joystickiem podłączonym do portu 1 adaptera (to ten po prawej stronie, gdy patrzymy w piny adaptera), a tryb zmieniany jest zawsze dla obu portów równocześnie.
Konfiguracja portów Amigi w THEA500 Mini:
THEA500 Mini nie umożliwia przypisania konkretnego urządzenia USB do portów "Joystick 1" oraz "Joystick 2" Amigi. Możemy dla nich wybierać pomiędzy "Mouse", "Joystick" oraz "CD32 pad". Jeśli do obu przypiszemy "Joystick", to THEA500 Mini samo decyduje, który kontroler zostanie użyty dla danego portu. Standardowo podstawowy gracz obsługiwany jest w takim przypadku przez gamepad, a "drugi" przez kolejne urządzenie, a więc dodatkowy joystick (uwaga: informacja o drugim graczu nie dotyczy gier z plików ADF).
Po przyciśnięciu "Home+X" (trzymając Home wciskamy X) THEA500 Mini podmienia obsługę tych dwóch urządzeń (bez wizualnej informacji na ten temat). Przy dwóch graczach mamy zamianę kontrolerów, przy jednym - po prostu zmianę wykorzystywanego kontrolera. Nie da się jednak w ten sposób wykorzystać trzeciego kontrolera (czyli drugiego joysticka).
Innym sposobem na rozpoczęcie gry z dodatkowego joysticka (bez konieczności podmiany później) jest uruchomienie gry za jego pomocą, i ten fakt przydaje się do wykorzystania dwóch joysticków.
THEA500 Mini i dwa joysticki:
Uwaga: Poniższy sposób działa dla gier wbudowanych oraz LHA/WHDLoad, nie udało mi się wykorzystać obu joysticków do gier ładowanych z ADF.
1. uruchomienie THEA500 Mini jedynie z gamepadem
2. przygotowanie do uruchomienia konkretnej gry (np. wybranie pliku gry, ustawienia)
3. odłączenie gamepada
4. podłączenie dwóch joysticków
5. uruchomienie gry za pomocą Fire jednego z joysticków
6. Używanie przycisku zasilania (krótkie wciśnięcie) do powrotu do menu głównego
Uruchomienie za pomocą Fire nie jest problemem dla gier wbudowanych, gry z USB uruchamiane są jednak za pomocą Home, którego na joystickach nie ma. Z pomocą przychodzi możliwość zapisywania stanu gry. Każda gra z USB ma dostępne cztery sloty dla zapisania jej stanu. Grę uruchamiamy więc korzystając z gamepada, i na jej początku zapisujemy jej stan. Kolejnymi razami po przygotowaniu za pomocą gamepada (krok 2) i odłączeniu go będziemy w stanie załadować ten stan korzystając jedynie z joysticka (krok 5).
Podsumowanie:
Dla gier wbudowanych i LHA/WHDLoad nie ma problemu z wykorzystaniem jednego joysticka jako drugiego kontrolera (mając go normalnie wpiętego cały czas) lub obu joysticków do gier dla dwóch graczy (odłączając gamepad).
Dla gier z ADF można wykorzystać jeden joystick (wpięty obok gamepada) do gry jednym graczem. Nie udało mi się wykorzystać joysticka jako kontrolera dla drugiego gracza.
Udział wzięli:
- THEA500 Mini (firmware v1.1.1)
- Retrofun! Twin Rev2 (firmware 02) plus dwa joysticki amigowe 9-pin
- Speedlink Competition Pro Extra (SL-650212-BKRD V3)
Ostatnia aktualizacja: 25.09.2022 19:46:09 przez TxF