[#31] Re: NG garść pytań

@arturB, post #18

Dopiąłeś swego hihi.
[#32] Re: NG garść pytań

@MUFA-amigaone-pl, post #30

OT 1- Zastanawia mnie czemu w dobie AmiCygnixow, uae, dosboxow nie mozna uruchamiac aplikacji pomiedzy morphos i aos skoro to systemy pokrewne?
OT 2- Prosta obserwacja - Mosowi brakuje zaplecza hw a aOS - godziwego wsparcia sw. W idealntym swiecie te dwa puzle by pasowaly do siebiE
OT 3 - spory w obrębie tych platform są dziwne. Nie dziwi, ze ludzie mocnuej skupiaja sie wokol 68k bo tam jest tylko hobby a efekty tego sa zadziwiajaco dobre.
[#33] Re: NG garść pytań

@MUFA-amigaone-pl, post #30

Ani jeden ani drugi nie nadaje się praktycznie do używania w dzisiejszych czasach.

No a ja używam, nawet w tym momencie.

Tak, analogicznie do użytkowników retro sprzętów:) Przecież kolega piszący o tym, że nie nadają się do używania w dzisiejszych czasach, miał coś innego na myśli. Myślę, że dobrze o tym wiesz, więc oszczędź mu rozczarowania.
[#34] Re: NG garść pytań

@recedent, post #2

8. Jakie sa najnowsze buildy blendera na na te sprzety?

MorphOS - 2.62 (wg. morphos storage)

Dla AmigaOS4 najnowsza wersja to 2.48



Jako że znam się na Blenderze, postaram się odpowiedzieć pełniej na to pytanie. Lubię czasem powspominać dawne dzieje, a Recedent obudził we mnie nostalgię za dawnymi wersjami Blendera. Wersja 2.62 z 2012 roku, czyli sprzed niemal dekady, to mniej więcej czasy gdy tworzyłem w Blenderze swoje amigowe rendery inspirowane materiałami Commodore i bardzo miło wspominam ten beztroski czas.

I o ile wersję 2.62 pod MoprhOS można od biedy nazwać "bardzo starą", to wersja pod AOS4 to już tylko "prehistoria". Blender rozwija się w ten sposób, że oprócz płynnego rozwoju i nowej wersji co kilka miesięcy, co kilka lat następują rewolucje. Powstają nowe założenia według których program będzie rozwijany przez najbliższe lata, część kompatybilności wstecznej jest zrywana (bo inaczej hamowałaby rozwój), developerzy dostają zielone światło na nowości. Takie rewolucje zaszły za moich czasów w wersjach 2.5 i 2.8. Wystarczy porównać Blendera 2.49 i 2.5:





Zatem wersja pod MorphOS jest o jedną wielką epokę do tyłu, a ta zabytkowa pod AOS4 o dwie. Ale to tylko część prawdy. Blender to ogromny kombajn z setkami różnych zależności i można go skompilować na wiele różnych sposobów.

Miałem kiedyś okazję pobawić się chwilę Blenderem na MorphOS (dzięki Krashan) i nie było to komfortowe. Działał wolno, na ekranie pojawiały się czasem czarne glitche, niektórych rzeczy w ogóle nie dało się zrobić, a przede wszystkim brakowało mojego ulubionego elementu czyli silnika renderującego Cycles który jest w Blenderze od wersji 2.61, ale nie w tym pod MorphOSa. Czyli na pytanie czy na MorphOS jest Blender 2.62 można odpowiedzieć tak - niby jest, ale kastrat, niezbyt nadający się do używania.

Co do prehistorycznej wersji 2.48 na AOS4 litościwie się nie wypowiem, bo to trochę jakby mówić, że na AOS4 jest DOOM. No niby jest, ale nie Doom Eternal z 2020 roku, ani nawet Doom 3 z 2004, tylko Doom 1 z 1993 roku. I to, że może tam będzie kiedyś jakiś nowszy Python niczego nie zmienia, bo Blender ma dużo więcej zależności niż tylko Python, dlatego nawet jeśli jakiś cudem udałoby się jakiś subset Blendera skompilować, to będzie to tylko kastrat-ciekawostka, nie do używania. Ale nawet i w to bardzo wątpię, bo minimalne wymagania na tę chwilę to OpenGL 3.3 i będą rosły szybciej, niż NG będzie w stanie wersję OpenGL gonić.



Ani jeden ani drugi nie nadaje się praktycznie do używania w dzisiejszych czasach. Gier prawie nie ma, przeglądarka albo wymaga mocnego sprzętu (Wayfier na Mosie) albo jest zacofana (cokolwiek na AOS4). A i tak się rozbije o to że system ponad 2GB ramu (dla programów) nie zobaczy.


Ogólnie Hrw ma rację. NG to takie "smoke and mirrors show" i jedno wielkie "niby". Niby jest Blender 2.62, ale to nie ten sam Blender 2.62 który da się uruchomić pod Windowsem i ma ułamek jego możliwośći. Niby jest jakaś przeglądarka, ale nie ma np. WebGL, nie działa wiele stron, a jak już działają to bardzo wolno (brak JIT), niby są dwa rdzenie ale używać można tylko jednego i tak dalej. Większość z tych rzeczy to półprawdy i fikołki słowne, które trzeba uprawiać, żeby wykazać, że coś tam jest. Przypomina to trochę schyłek lat 90tych i sekciarską atmosferę amigowego światka, tylko jeszcze bardziej karykaturalną i bardziej oderwaną od rzeczywistości. Jeśli chodzi o NG to mam w planach napisać na PPA artykuł "Alternatywa dla NG" który będzie moim osobistym rozliczeniem z przełomem lat 1999/2000 i spojrzeniem na ówczesne decyzje z dzisiejszej perspektywy.
[#35] Re: NG garść pytań

@arturB, post #32

Dawno temu, gdy wojna między zwolennikami AOS4, a zwolennikami MOS była gorąca, powstał dla MOSa wrapper umożliwiający odpalanie oprogramowania AOS4. Jednak po kilku miesiącach do pakietów deweloperskich AOS4 dodano prosty kod sprawdzający czy aby przypadkiem binarka dla AOS4 nie uruchomiła się pod MOSem, i w takim przypadku po prostu generująca exit(). Dlaczego? Moim zdaniem z powodów ambicjonalnych "Że co? Mają MOSa i mogą używać naszego oprogramowania? Niedoczekanie!".
Oczywiście, że technicznie można je zunifikować. Jednak niechęć między twórcami tych systemów zamieniła się w sądowe batalie, a następnie przeniosła animozje na użytkowników.... a pierwszy to raz? :)
Świat nie był, nie jest i nigdy nie będzie idealny.

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 11:17:51 przez wali7
[#36] Re: NG garść pytań

@luk, post #33

Ja używam na codzień do normalnych życiowych spraw. Nie wiem czy ktoś kto np. ma Amigę 500 śledzi z jej poziomu przesyłki kurierskie, to taki najnowszy przykład z wczoraj kiedy dostałem info o przesyłce z DHLa. Ja używam do wszystkiego na każde 10 godzin siedzenia przy Amidze One przypada może max godzina siedzenia pod Windows. Oczywiście to że ja używam nie znaczy że każdy przeciętny Kowalski by używał. Zależy co kto czego potrzebuje, jeśli np ktoś używa na codzień komunikatów wideo na komputerze stacjonarnym lub ogląda filmy na Netfliksie (choć od dawna miażdżącą większość ludzi korzysta z tych rzeczy raczej nie przy pomocy typowych komputerów) to na pewno nie powinien używać AmigaOS 4 na co dzień. Mi osobiście, z rzeczy, z których korzystam w miarę regularnie brakuje tylko Allegro i porządnego edytora wideo. Niemniej w życiu codziennym wykonuję przy pomocy mojej ulubionej platformy większość typowych czynności i sobie radzę. Na retro Amidze już bym w tak dużym stopniu siedzieć rady nie dał.
[#37] Re: NG garść pytań

@wali7, post #35

@Wali
po kilku miesiącach do pakietów deweloperskich AOS4 dodano prosty kod sprawdzający czy aby przypadkiem binarka dla AOS4 nie uruchomiła się pod MOSem

Możesz podać przykłady jakoby SDK AmigaOS4 coś takiego zawierało oraz listę programów.
[#38] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #37

Ale dlaczego miałbyś to mieć opisane w SDK? Obecność tego rodzaju funkcji nie wymaga opisania w SDK, bo programista nie ma najmniejszego wpływu na jej działanie (jak również funkcja ta nic nie wnosi do jego programu), a dopóki jego program uruchamia się w środowisku AOS4, dopóty nic się nie dzieje nieoczekiwanego.

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 11:48:18 przez wali7
[#39] Re: NG garść pytań

@wali7, post #38

Czy możesz odpowiedzieć na moje pytanie.

Pytam bo czegoś takiego nie wprowadzono w SDK dla AmigaOS4.
Nie ma żadnego kodu sprawdzającego czy program uruchamia się w środowisku MorphOS.

To bardzo ważne żebyś odpowiedział i podał listę programów.




Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 12:38:59 przez Amig_OS
[#40] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #39

Napiszę więcej:

Nie ma żadnego kodu sprawdzającego czy program uruchamia się w środowisku MorphOS a nawet AmigaOS.
Takie coś nie istnieje w SDK AmigaOS4.
[#41] Re: NG garść pytań

@wali7, post #38

Mi sie wydaje ze czegos takiego nie wprowadzono, ot po prostu trzeba by dodac wsparcie dla wiekszej czesci bibliotek, etc. A tu wiadomo potrzebny czas.
Natomiast zgadzam sie, tu kazdy mogl zakodowac kazdy swoj program jak chcial, nie trzeba miec tego w SDK.

I w sumie jeszcze jedno, jezeli sobie wyjasniamy os4/mos, mos/os4 to warto przeniesc rozmowe do dzialu "sprzet" bo mowimy o systemach na jednym sprzecie.

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 14:36:42 przez stefkos
[#42] Re: NG garść pytań

@stefkos, post #41

Dokładnie, do tego zmierzam - OS4Emu nie nadążało za zmianami w AmigaOS4.

Tu widać co było emulowane:
http://amigazeux.net/os4emu/hist.php

PS.
Wali7 uwierzył, że Elvis Żyje :)


Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 15:03:59 przez Amig_OS
[#43] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #42

A tymczasem Panowie:

Enhancer Software Release 2:
Version 2.0 released on 28th March 2021 for OS4 platform.


Bye ...
[#44] Re: NG garść pytań

@MUFA-amigaone-pl, post #36

Tobie taki sprzęt i system odpowiada, więc nie przekonuj innych że im też bedzie pasował.
Tym bardziej że ma pewne braki, o których wspominasz i braki o których nie wspominasz
Do tego sprzęt nie jest do kupienia (30szt na świecie).
[#45] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #43

Zerknalem co tam jest i serio....nic powalajacego.
Oczywiscie pisze to jako posiadacz innych komputerow.
Wiec po co te "bye..."?
[#46] Re: NG garść pytań

@stefkos, post #45

Bye .. bo temat się wyczerpał ... i chce się pobawić nową kartą graficzną.

Mam teraz okazję zainstalować mojego Radeona RX 560 4GB.
Nie wiem co znaczy "posiadacz innych komputerów" ale dla AmigaOS4 to super sprawa.

Doom3 wykorzysta 4GB GDDR5 a wsparcie GPU wykorzysta Emotion player z EntwicklerX.

I kas1e sypnie nowymi gierkami które trzymał w szufladzie a wymagały uaktualnienia sterowników :)

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 16:04:29 przez Amig_OS
[#47] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #46

Doom3 wykorzysta. Powiem wiecej Quake 4 wykorzysta, Call Of Duty wykorzysta, Medal Of Honor wykorzysta, wszystko "wykorzysta" a nie "wykorzystuje". Bedzie to bedzie, narazie nie ma.
No player jeszcze ok, chociaz obstawiam ze filmy i tak ogladasz na telewizorze.
A co do kas1e i "jego" softu...no wlasnie to nie jego soft. A serio, szkoda ze takich Spencerow wiecej nie wychodzi.
[#48] Re: NG garść pytań

@stefkos, post #47

Zaczyna się ...

Bądź spokojny o DOOM3 jestem w stałym kontakcie z HunoPPC.
Porównamy porty AmigaOS4 i MorphOS a także karty graficzne.

EntwicklerX musiał czekać na aktualizację sterowników - nowe produkcje nowe wymagania.


Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 16:32:59 przez Amig_OS
[#49] Re: NG garść pytań

@MUFA-amigaone-pl, post #36

Chodziło mi o to, że ktoś mający Amigę 500 lub 1200/4000 także może napisać, że używa jej na co dzień; programów jest mnóstwo więc nic nie stoi na przeszkodzie. Natomiast gdyby przeciętny Kowalski usiadł przed AmigąNG to stwierdziłby po chwili, że on tam nic nie może zrobić; no może pod MorphOSem miałby dzisiejszą przeglądarkę ale co z tego, skoro bez YT i Netflixa? :) Jeśli chodzi o mnie, to czasami próbuję używać MorphOSa tak, jakby to był mój jedyny komputer i daje radę ale oczywiście nie jest tak szybko jak na zwykłym komputerze. I jakby ten zwykły komp padł, to nie byłoby dramatu i poradziłbym sobie z dzisiejszymi sprawami, ale tak jak pisałem, tylko dlatego, że jest dzisiejsza przeglądarka.
[#50] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #46

A dekodowanie video będzie czy jeszcze nie?
[#51] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #48

A ja jestem w kontakcie z Carmackiem i dalej to nic nie daje.
A porownywac co chcesz? Przeciez wiadomo ze ta gra bez shaderow na mosie sie nie pokaze. Cos tam niby ktos dlubie bez shaderow ale kazdy widzi ze to w ramach hobby, dla zabawy.
Ja moglbym napisac "Sprawdzimy predkosc i efektywnosc dzialania programow pocztowych oraz przegladarek" ale po co skoro wiem ze to pieta achillesowa os4.
I na takie produkcje czekam, serio.
[#52] Re: NG garść pytań

@michal_zukowski, post #50

Z tego co podali to jest juz.
Tylko wlasnie. Sa np datatypy "nowe" a dalej nie potrafia wiecej. A nie potrafia bo zostaly tak zrobione. Dlatego MorphOS ma Reggae. No ale Tobie tlumaczyc nie musze.
Cieszmy sie, cos wychodzi, sa jakies programy.
[#53] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #48

I będzie tak jak z Return to Castle Wolfenstein z podrasowaną grafiką - też miał lepiej wyglądać bo niby korzystał z jakichś dobrodziejstw graficznych AmigaOS4 a wyszło jak zwykle, czyli w ogóle nie przypominał ulepszonej wersji pod PC...
[#54] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #46

Mam teraz okazję zainstalować mojego Radeona RX 560 4GB.
Nie wiem co znaczy "posiadacz innych komputerów" ale dla AmigaOS4 to super sprawa.

Doom3 wykorzysta 4GB GDDR5 a wsparcie GPU wykorzysta Emotion player z EntwicklerX.

Mega! Doom 3 to nadal dobra gra.

Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 16:51:39 przez amikoksu
[#55] Re: NG garść pytań

@luk, post #53

Tu bym sie nie czepial, jak gra wyjdzie to mozna sie cieszyc.
[#56] Re: NG garść pytań

@stefkos, post #55

Zapowiedzi, zapowiedzi, zapowiedzi...
[#57] Re: NG garść pytań

@stefkos, post #51

@stefkos
A ja jestem w kontakcie z Carmackiem i dalej to nic nie daje.

To poproś go o kartkę z dedykacją dla mnie - jestem fanem IDSoftware.
Podeślij mi ją z zamówioną książką przez Mariusza.

Thx
[#58] Re: NG garść pytań

@luk, post #53

@luk
I będzie tak jak z Return to Castle Wolfenstein z podrasowaną grafiką - też miał lepiej wyglądać bo niby korzystał z jakichś dobrodziejstw graficznych AmigaOS4 a wyszło jak zwykle, czyli w ogóle nie przypominał ulepszonej wersji pod PC...

==========================


RECEDENT porównywał obrazki z wersji 2020 vs 2015Beta


W sprawie tego portu wypowiedział się autor wersji PC w ostatnim wątku na PPA.
HunoPPC nie mógł zrobić najnowszej wersji bo autor nie udostępnił takich żródeł.
Udostępnił kod starszej wersji (wersji beta z 2015) - która tak właśnie wygląda.



---- Copy & Paste ----

[#33] Re: Czemu RTCW Reborn (AmigaOS4) nie przypomina wersji PC?
30.06.2020 13:05

https://www.ppa.pl/forum/strefa-gier/40786/czemu-rtcw-reborn-amigaos4-nie-przypomina-wersji-pc/2#m690620

RessProject

W odpowiedzi na #1
Witam. Jestem twórcą modyfikacji pod tytułem Reborn To Castle Wolfenstein. Przez przypadek znalazłem ten wpis w Google i chciałbym rozwiać wasze wszelkie wątpliwości.

Moja modyfikacja jest tworzona TYLKO I WYŁĄCZNIE pod PC.
Ktoś po prostu zrobił sobie port mojej modyfikacji (wersji beta z 2015) na Amigę i ja osobiście nie mam z tym nic wspólnego
Dlatego na Amidze wygląda to tak, a nie inaczej.

--- End ---


Ostatnia aktualizacja: 28.03.2021 17:32:59 przez Amig_OS
[#59] Re: NG garść pytań

@Norbert, post #44

Do tego sprzęt nie jest do kupienia (30szt na świecie).

Jak nie ma dużego zainteresowania, to nie ma popytu. Po co produkować więcej?

Nie tak dawno temu byłem zainteresowany NG i chciałem sobie coś kupić. Zadając konkretne pytania odnośnie "Nowych AMIG" i OS4 musiałem dokładnie dopytywać, bo jeśli coś nie działa, to jest przemilczane, lub jest "tajemnicą BETA TESTERÓW". Na dodatek rozwój i testy tych nowych sprzętów trwa tak długo, że podzespoły są już przestarzałe w chwili premiery. MUFA oczywiście temu zaprzeczał i podnosił argument, że CPU nadal są produkowane (tak jak nowe części do starych aut). Później dodał mnie do ignorowanych

Nie wiem, czy te 30 sztuk zostało sprzedane taniej/dane aby w zamian to chwalić i reklamować.

Co do MOS - tutaj przynajmniej wiadomo, że sprzęt jest przestarzały.

Jako ciekawostki tak, ale przekonywanie, że to sprzęt na dzisiejsze czasy?
[#60] Re: NG garść pytań

@Amig_OS, post #58

Czy mógłbyś używać funkcji cytowania w odpowiedzi na inne posty na tym forum?
.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem