kategoria: Płyty główne
[#31] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@TechNineWonder, post #9

Może teraz się uda


Ostatnia aktualizacja: 27.11.2016 17:33:14 przez Marcin74
[#32] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Marcin74, post #31

[#33] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Marcin74, post #1

Track znany i lubiany, fragment ~30sek wciągnięty via E-MU 1616M z 4 komputerów i tak:

0:00 - 0:30 - A500 rev 8A
0:30 - 1:01 - A600 rev 1.5
1:01 - 1:32 - A600 rev 2D
1:32 - 2:02 - A1200 rev 2B

Całość jest raz powtórzona tak żeby było słychać różnicę pomiędzy A1200 i A500.
Zapraszam do odsłuchu
[#34] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Kilos, post #33

swietna robota!!! dzieki! a600 rev 2d wypada chyba najlepiej?? podobnie do a1200 2b czy tak samo?
[#35] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@juen, post #34

Wg. mnie najlepiej gada A1200, A600 2D nie ma tej "górki".
Wszystkie Amigi na elektrolitach, postaram się na dniach powtórzyć test z innymi sztukami tych samych rewizji żeby nie było... a potem trzeba by obadać wartości elementów na poszczególnych płytach.
Po za obcięciem pasma poraża przede wszystkim różnica poziomów rzędu 6dB.
[#36] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Marcin74, post #30

Wysłałem. Pozdro.
[#37] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Kilos, post #35

Jest spora różnica! czas wziać sie za "pimpowanie" pauli w 1200.Ciekaw jestem jak cd32 tu stoi.
Napiszcie czy warto wstawiać np. foliowe kondensatory.pozdr
[#38] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@TechNineWonder, post #32

A co by było gdyby dołożyć VU Meter.
[#39] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Kilos, post #33

Na A500 tak jakby był włączony filtr dolnoprzepustowy.
[#40] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Marcin74, post #1

Kilka dni temu gdy miałem (nie)przyjemność naprawiać płytę od A600 rev 1.5, która miała wyżarte ścieżki od elektrolitu w okolicach OP-Amp`a U15, porobiłem kilka testów odnośnie wpływu filtrów RC obcinających górne pasmo. Chcąc sprawdzić czy Paula nadal jest sprawna, podpiąłem się poprzez kondensatory wpięte szeregowo bezpośrednio do pinów 33 oraz 34 układu U3, które podłączyłem do wejść interfejsu audio w PC celem analizy. Po odpowiednim wzmocnieniu sygnału przedwzmacniaczem nagrałem próbkę audio, którą porównałem z próbką nagraną z drugiej sprawnej A600 z wyjść stereo RCA. Różnica pod względem szerokości pasma jest spora, natomiast wzrósł poziom szumów. Podejrzewam, że C= właśnie po to zastosowało filtr RC w obwodzie wzmacniacza operacyjnego, aby zniwelować zjawisko szumu.

Nie posiadam A1200, przesłuchałem porównania, które kolega wysłał kilka postów wyżej. Przed chwilą obejrzałem schematy od modeli A600 i A1200 i w torze audio w obszarze filtrów nie zauważyłem żadnej różnicy, czyli teoretycznie oba modele powinny brzmieć podobnie. Dziwna to sprawa. Jedyne odstępstwa jakie udało mi się dostrzec to różne wartości rezystorów R324, R335, R345. Dodatkowo są jeszcze doprowadzone dwa sygnały Left oraz Right, w węzłach przy samych wyjściach. Skąd one idą? Czy służą one do podłączenia zewnętrznych źródeł dźwięku jak np. karta dźwiękowa?

Edit. Znalazłem ciekawe źródło informacji jeśli chodzi różnice wartości elementów w poszczególnych modelach Amigi.

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2016 12:23:59 przez NeckUno1
[#41] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@NeckUno1, post #40

Ja już wszystko wiem
Wziąłem na warsztat płytę A600 ver 1.5 która gadała dokładnie tak samo słabo jak A500.
Wartości elementów na schemacie mają się nijak do rzeczywistych, za obcięcie pasma odpowiadają kondensatory C331 i C321, wartości na schemacie 3.9nF, a w rzeczywistości 100nF, natomiast za niski poziom sygnału rezystory podciągające do masy R335 i R325 które na schemacie mają 2K, a w rzeczywistości 390R.
Wymieniłem te elementy na takie jak na schemacie, nie miałem kondensatora 3.9nF więc dałem co miałem czyli 3.3nF oraz rezystory 2K zamiast 390R.
W tej chwili ta A600 gada jak A1200, płyta 2D nie miała tej "górki" o której wspominałem, tutaj wystarczy wymienić C331 i C321 które też mają po 100nF, rezystory są takie jakie być powinny czyli 2K i poziom jest ok.
Nie mam elementów THT żeby w tej chwili podleczyć A500, ale spodziewam się takiego samego efektu.

0:00 - 0:30 - A600 ver 1.5 przed modyfikacją.
0:30 - 1:00 - A600 ver 1.5 po modyfikacji.

Zapraszam do odsłuchu
1
[#42] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Kilos, post #41

Ar-ty-kuł! Ar-ty-kuł!
[#43] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@recedent, post #42

Można by, ze zdjęciami dla "wzrokowców" co i gdzie wymienić.
Kupię przy najbliższej okazji odpowiednie elementy THT do A500, bo nie chce robić partyzantki z łączeniem mniejszych wartości.
Porobię zdjęcia i postaram się zlepić jakiś w miarę zjadliwy artek.
[#44] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Kilos, post #43

Jestem za OK
[#45] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@NeckUno1, post #40

Dodatkowo są jeszcze doprowadzone dwa sygnały Left oraz Right, w węzłach przy samych wyjściach. Skąd one idą? Czy służą one do podłączenia zewnętrznych źródeł dźwięku jak np. karta dźwiękowa?
Tak, a są doprowadzone ze złącza karty turbo, gdyby taka karta miała zintegrowaną kartę dźwiękową. Moim zdaniem można je wykorzystać na dwa sposoby. Albo można podać tam wyjście z karty i wtedy zostanie ono pasywnie zmiksowane z Paulą, albo można pobrać analogowy sygnał z Pauli i wpuścić na wejście miksera karty, albo wręcz podać na przetwornik A/D i cyfrowo miksować w karcie. Wtedy karta ma oddzielne wyjścia.
[#46] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krashan, post #45

To Krashan Core będzie miał wbudowaną kartę muzyczną?!

[tak się rodzą miejskie legendy]
[#47] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@recedent, post #46

Chodzą słuchy, że sampler będzie miał kartę muzyczną 192khz i sprzętowy dekoder mp3.
[#48] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@codi, post #47

Hehe i frytki do tego. A tak poważniej, studium tematu wykazało, że amigowy port równoległy może przesyłać dane z prędkością 235 kB/s i ani grama więcej. Tylko że wtedy Amiga nie może robić nic innego. Zupełnie nic. Trzeba wyłączyć nawet przerwania. Co zresztą robią chyba wszystkie programy do samplowania. Robią to też z innego powodu, otóż w prostych samplerach moment pobrania każdej próbki jest programowo wyznaczany przez Amigę. Co niestety owocuje nierównomiernościami. Mam kilka pomysłów na ten temat, ale nie uprzedzajmy faktów.

Jeżeli ktoś jest ciekawy moich postępów – płytki poprawionej kątówki PCMCIA pełzną już do mnie z Państwa Środka. Oprócz tego mam już obudowę do prototypu wzmacniacza słuchawkowego, płytki prototypu też pełzną. No i w międzyczasie zaspokajam zapotrzebowanie rynku na już wypuszczone rekwizyty. W fazie projektowania jest przedłużacz PCMCIA ze śledziem do wieży, podsunięto mi też pomysł takiego przedłużacza z panelem przednim 3.5"...

P.S. Tu jest moje źródło na temat szybkości portu równoległego, pisał to autor plipboxa, więc raczej wie co mówi.

Ostatnia aktualizacja: 28.11.2016 19:23:44 przez Krashan
[#49] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krashan, post #48

Clarity 16 korzysta z dwóch portów.



Takie same parametry ma Akai 1000.

A 16-bit, 22kHz to 44.1kHz


Tylko przydało by się coś jeszcze na playback.

Ale pewnie nie ma co od razu robić jakiegoś masakratora taki prosty sampler na parallel będzie fajny.
[#50] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Kilos, post #43

Będziesz tez robił porównania zniekształceń na różnych typach kondensatorów?

Zbieramy na piwo dla kolegi na opracowanie artykułu?
[#51] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krashan, post #45

Akurat w A600 jest to port rozszerzenia pamięci CHIP, są tam sygnały left, right. Jest też clockport, więc mogliby np. wydać Prismę do A600 z 1MB chip dodatkowym.
[#52] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Kilos, post #41

Czyli po cichu miałem dobre przeczucie Schemat swoje, a rzeczywistość swoje. No to w wolnej chwili trzeba zrobić moda w Amigach
[#53] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Marcin74, post #1

Wybaczcie że odgrzewam kotleta ale...
oddałem właśnie swoją A500 na wymianę kondensatorów do kolegi Krzysiek2.
No i powstało pytanie wymiany kondensatorów w torze audio.
I teraz... na jakie wymienić i czy jest jakaś różnica w odsłuchu przy zastosowaniu jednych i drugich?
Domyślam się że cena nie gra tu roli bo pewnie kosztują jakieś drobne a ja słuchu muzycznego nie mam. Ot, podepnę to i tak do jakichś głośników Creative T20 i tyle.
Więc jakie zastosować?
[#54] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@softiron, post #53

Dobre elektrolity np:Alps,Nichicon . Audiofilskie są po 50 wzwyż za szt.
[#55] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@softiron, post #53

Na dowolne, byle nie ceramiki. Najlepsze są po prostu aluminiowe SMD dobrego producenta, ewentualnie polimerowe, przy tantalowych – które są minimalnie bardziej nieliniowe – różnica brzmienia będzie prawdopodobnie niezauważalna. W zasadzie przy ceramicznych też pewnie nie usłyszysz różnicy, ale da się ją zmierzyć.
[#56] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Mikrobi, post #54

Audiofilskie są po 50 wzwyż za szt.
W Amidze służyłyby wyłącznie podkręceniu ego posiadacza. Poza tym takie kondensatory zazwyczaj nie występują w wersjach SMD. Można je wlutować, ale wygląda to beznadziejnie.
[#57] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krashan, post #56

odkąd ponownie mam Amigę moje ego wali pod niebo i tyle mi wystarczy.
audiofilskich nie potrzebuję :)
[#58] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@softiron, post #57

Inwestycja w polimerowe jest dość droga (firmy Wurth do A500 to jakieś 60zł) ale jak dla mnie interes życia - nigdy nie wylewają.
[#59] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@teh_KaiN, post #58

Gwoli sprostowania - elektrolity wg mnie są wystarczające i zazwyczaj wymieniam na Panasonic FC, w tym przypadku chodzi o różnicę między nimi a bipolarnymi Nichicona. Jeśli chodzi o odsłuch to ja nie słyszę żadnej różnicy, jeśli chodzi o zmiany amplitudy dźwięku i odwrotne spolaryzowanie kondensatora chwilowym napięciem ujemnym względem masy to nie uszkodziło to fabrycznie wlutowanych kondensatorów przez tak długi okres czasu, że wg mnie stosowanie bipolarów jest zbędne - ale może ktoś ma inne zdanie?
Pozdrawiam
Krzysztof
[#60] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krzysiek2, post #59

odwrotne spolaryzowanie kondensatora chwilowym napięciem ujemnym względem masy
To zjawisko w Amigach nie zachodzi. Wzmacniacze są co prawda zasilane symetrycznie, ale na wejście nieodwracające pierwszego stopnia toru audio jest podane napięcie stałe 2,5 V, które przenoszone jest na wyjście stopnia drugiego. Dzięki niemu kondensatory wyjściowe nigdy nie są spolaryzowane odwrotnie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem