kategoria: Płyty główne
[#61] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krashan, post #60

Odkopuję temat, bo sam przymierzam się do wymiany kondensatorów w kilku A500.
Przy okazji chciałbym wymienić C321 i C331 na 3,3nF. Z tego wątku wnioskuje, że to dobry pomysł.

Na schemacie A500 widzę jeszczcze C325 i C335 0.33uF, których nie ma w A600 i A1200 (przynajmniej na schematach). Mają one duży wpływ na dźwięk?

Nie jestem Audio-maniakiem , ale różnicę między A500 a A1200 w zamieszczonych tu próbkach słyszę :D


Dlaczego 22uF i 10uF są 35V? Zamierzam wlutować tantale/MLCC i 22uF mam tylko 25V.

Zastanawiałem się też nad wlutowaniem zamiast 1000uF 3x330uF SMD lub 5x220uF na zgrabnej PCB przejściówce. Powinno mi się to zmieścić. Poza względami estetycznymi/kosztowymi nie będzie to chyba miało żadnego wpływu na działanie? Filtrują tylko zasilanie?

W ten sposób pozbyłbym się wszystkich elektrolitów z moich A500. Wiem, że nowe elektrolity dobrej jakości mogą długo wytrzymać, a ceramiki też mają swoje wady
(miałem już jeden co poszedł z dymem w A1200). Spodobał mi się po prostu pomysł A500 bez elektrolitów :D

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2019 17:08:38 przez snifferman
[#62] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@snifferman, post #61

Na schemacie A500 widzę jeszczcze C325 i C335 0.33uF, których nie ma w A600 i A1200 (przynajmniej na schematach). Mają one duży wpływ na dźwięk?


Odlutuj to się dowiesz, to połączenie dwóch kondensatorów - elektrolitycznego i ceramicznego, raczej służy polepszeniu charakterystyki, patrzę sobie na schemat i wygląda to jakby te kondensatory razem z rezystorami R324 i R325 tworzyły filtr górnoprzepustowy, ale nie wiem, czy winno mieć to wpływ na dźwięk, bo częstotliwość odcinania to 5Hz w A500 i A1200 (2.5Hz w A600). Myślę, że na różnicę dźwięku będą miały wpływ o wiele bardziej kondensator C321 i rezystor R321 w obwodzie wzmacniacza operacyjnego, których wartości się różnią między A500, A1200 i A600.

Dlaczego 22uF i 10uF są 35V? Zamierzam wlutować tantale/MLCC i 22uF mam tylko 25V
.

W jakich obwodach pracują? Być może udało im się znaleźć pełne wagony na bocznicy wypełnione tymi kondensatorami i tanio odkupić.

Zastanawiałem się też nad wlutowaniem zamiast 1000uF 3x330uF SMD lub 5x220uF na zgrabnej PCB przejściówce.


Zmniejszasz w ten sposób ich rezystancję wewnętrzną, mogą filtrować lepiej, ale też będzie większy udar prądowy przy załączeniu zasilania. Poza tym nie będzie problemów.

Ostatnia aktualizacja: 09.02.2019 20:57:10 przez sanjyuubi
[#63] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@snifferman, post #61

Na twoim miejscu bym nie wymieniał kondensatorów w a500. Po pierwsze
nie ma takiej naglącej potrzeby, po drugie dosyć cięzko się te kondki wymienia.
Jeśli masz płyte 6A to akurat na tej płycie najłatwiej wymienić.

Osobiście wolałbym wymienić wylane kondensatory na a600 - łatwiej.
Amatorka pod tytułem przepychamy otwory lutownicze igłą moim zdaniem nie ma sensu,
szkoda sprzętu.
[#64] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@sanjyuubi, post #62

W jakich obwodach pracują? Być może udało im się znaleźć pełne wagony na bocznicy wypełnione tymi kondensatorami i tanio odkupić.


C324 i C334 są 22uF 35V i są w torze audio.
C303 i C304 22uF 35V filtrują zasilanie U14 (tak mi się przynajmniej wydaje)
C306 C712 10uF 35v.

Na twoim miejscu bym nie wymieniał kondensatorów w a500. Po pierwsze
nie ma takiej naglącej potrzeby, po drugie dosyć cięzko się te kondki wymienia.

Wymieniałem już podstawki pod procesor, robiłem SOJ-MODa także powinienem sobie jakoś poradzić :D
[#65] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@snifferman, post #64

C303 i C304, w pewnym wyjątkowym wypadku np. zwarciu jednego z nich i braku masy AUDIO, może na drugim pojawić się napięcie 24V, na C324 i C334 nie będzie większego napięcia niż 12V (chyba jedynie w przypadku uszkodzenia opampa), C306 - filtracja napięcia Vref - więcej jak 5V nie będzie, C317 - tutaj to samo, chyba, że zasilacz zaszfanukje.

Czytałem, że napięcie graniczne znamionowe tantala potrafi się obniżyć wraz ze wzrostem temperatury, wiec dla bezpieczeństwa należałoby stosować kondensator o dwa stopnie wyższy niż napięcie znamionowe, np. 10V zamiast 6.3V przy napięciu 5V.

Jak widzisz, wszystkie 22uF, które tu wymieniłeś mają napięcie 35V, więc pewnie to najtańsze jakie udało im się znaleźć.

Tantale ponoć nie są wskazane w torze audio, ze względu na nieliniowość względem temperatury, elektrolity ponoć również... tylko nie wiem, czy będziesz w stanie wyczuć różnicę przy jakości dźwięku Amigi.



Ostatnia aktualizacja: 10.02.2019 17:06:51 przez sanjyuubi
[#66] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@sanjyuubi, post #65

Jak widzisz, wszystkie 22uF, które tu wymieniłeś mają napięcie 35V, więc pewnie to najtańsze jakie udało im się znaleźć.

Tak też podejrzewałem.

Czytałem, że napięcie graniczne znamionowe tantala potrafi się obniżyć wraz ze wzrostem temperatury, wiec dla bezpieczeństwa należałoby stosować kondensator o dwa stopnie wyższy niż napięcie znamionowe, np. 10V zamiast 6.3V przy napięciu 5V.


Z 10uF nie ma problemu, bo mam 50V MLCC.
22uF zaryzykuje i wlutuje 25v tantalowy.
Na płycie są jeszcze 100uF 16V i posiadam też takie tantalowe. Zobaczę, czy uda mi się kupić 100uF 25v w rozsądnej cenie, chociaż 16V daje już duży zapas.

Tantale ponoć nie są wskazane w torze audio, ze względu na nieliniowość względem temperatury, elektrolity ponoć również... tylko nie wiem, czy będziesz w stanie wyczuć różnicę przy jakości dźwięku Amigi.

Podejrzewam, że nie usłyszę żadnej różnicy.
[#67] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@snifferman, post #66

Zamiast tantali, to bym dał polimery tht - w A1200 mam polimery tht+mlcc smd.
[#68] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@AD99, post #67

Hej. Wymieniam wszystkie elektrolity w swojej A500 rev 6A. Przy okazji chcę ulepszyć audio. Czyli wystarczy, że wymienię kondensatory C321 oraz C331 z 100nF na 3,9nF aby uzyskać wyższe tony? Wystarczą najzwyklejsze ceramiczne czy kupić coś lepszego? Rezystory R325 i R335 mają 380ohm i mogę je wymienić na 1kohm zamiast na 2kohm (bo akurat takie mam) i wtedy zwiększy się poziom sygnału? A rezystory R321 i R331 które mają 360ohm zostawiam w spokoju, czy też należy je na coś innego wymienić?
Tak namieszane w tym wątku, że musiałem dopytać.

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2023 12:25:31 przez szejker
[#69] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@szejker, post #68

Witam.
Wymień jeszcze poczwórny wzmacniacz operacyjny na wersję niskoszumową (OPAMP).
Pozdrawiam.

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2023 12:50:57 przez ted
[#70] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@szejker, post #68

link

Wymień C321/C331 na ~3.9nF. Sprawdź wartość R335/R325, jeśli jest mniejsza niż 2k to też warto wymienić. Optymalny poziom sygnału jest z rezystorem ~2k.


A rezystory R321 i R331 które mają 360ohm zostawiam w spokoju

OK

Ostatnia aktualizacja: 18.02.2023 13:00:25 przez snifferman
[#71] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@snifferman, post #70

Niestety w elektroniku nie było kondensatorów 3,9nF MLC, tylko 3,3 lub 4,7nF więc wybrałem 4,7nF. Będzie ok, czy jednak kupić idealnie 3,9nF? Na portalu aukcyjnym są tylko ceramiczne, osiowe lub MKT. Na dodatek nie zwróciłem uwagi na rezystory, zamiast 0,5W kupiłem 0,25W. Dadzą radę, czy też muszę wymienić na większe 0,5W? Takie duperele groszowe a trzeba się za tym najeździć...
[#72] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@szejker, post #71

kondensatory będą OK, nie zauważysz różnicy. Rezystory nie wiadomo w jakim miejscu są i czy rzeczywiście wytraca się na nich jakaś moc...
[#73] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krashan, post #60

Odpowiedź na:

odwrotne spolaryzowanie kondensatora chwilowym napięciem ujemnym względem masy
To zjawisko w Amigach nie zachodzi. Wzmacniacze są co prawda zasilane symetrycznie, ale na wejście nieodwracające pierwszego stopnia toru audio jest podane napięcie stałe 2,5 V, które przenoszone jest na wyjście stopnia drugiego. Dzięki niemu kondensatory wyjściowe nigdy nie są spolaryzowane odwrotnie


Dzisiaj sprawdziłem na A1200 rev 1D1, mierzone na wyjściu przy użyciu ATK



Ostatnia aktualizacja: 16.01.2024 17:01:44 przez kataklysm
[#74] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@kataklysm, post #73

Jak podłączyłeś oscyloskop? Bo chyba nie chcesz powiedzieć, że wnioski na temat polaryzacji kondensatora wyciągnąłeś na podstawie pomiaru napięcia na wyjściowym gnieździe RCA...
[#75] Re: Kondensatory w torze audio - obalamy mity.

@Krashan, post #74

Jak podłączyłeś oscyloskop? Bo chyba nie chcesz powiedzieć, że wnioski na temat polaryzacji kondensatora wyciągnąłeś na podstawie pomiaru napięcia na wyjściowym gnieździe RCA...


Faktycznie popełniłem głupi błąd to przez to, że rzadko robię coś co ma zasilanie symetryczne. Sprawdziłem i faktycznie kondensator nigdy nie jest spolaryzowany odwrotnie i wynika to z tego co napisałeś wcześniej.
3
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem