[#1] Shapeshifter na 68020
Przeszukałem neta i forum i nic ciekawego nie znalazłem. Mianowicie wg dokumentacji programu emulator powinien działać na procesorze 68020, bez FPU i MMU. Jednak sam emulator uruchamia tylko ROMy o wielkości 512kB i 1MB. Większość modeli Mac'ów, które mają te ROMy mają procki 68030+, więc jak rozumiem emulacja tych modeli raczej odpada na 68020. Przekopując Wikipedię znalazłem tylko dwa modele posiadające 68020 i mające ROM 512kB: Macintosh Classic i Macintosh LC. Przy czym Classic posiadał procek 68000, no ale to raczej powinno działać na 68020. Czy tylko te modele można emulować? Dobrze kombinuje?
W necie znalazłem info że to emulatory 100% software, ale chyba procesora nie muszą emulować software'owo, bo przecież jest on dostępny w Amidze.
Kolejna rzecz: który emulator jest lepszy? Shapeshifter czy Basilisk II?

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 20:30:46 przez QkiZ
[#2] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #1

Chyba Basilisk II był późniejszym emulatorem od Shapeshifter. Coś mi świta, że był chyba następcą albo rozwinięciem Shapeshifter.
Z tego co pamiętam, a testowałem obydwa emulatory na 040 to zachowywały się podobnie. Bardzo niewielkie różnice, a prędkość praktycznie taka sama.

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 20:49:05 przez Koyot1222
[#3] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #1

Nie wiem czy Basilisk był na klasyczną Amigę, ja go używałem pod Morphosem (PPC). Na klasyka miałeś ShapeShifter i Fusion. Trudno powiedzieć, który lepszy, ja testowałem je bardziej intensywnie dopiero gdy miałem 68030 50 MHz i 16 MB fast RAM, pod którym oba działały podobnie, oba korzystały z CPU natywnie. Na plus Fusiona była możliwość emulowania grafiki z użyciem MMU procesora w "standardzie", podczas gdy na ShapeShifterze wymagało to zastosowania specjalnego drivera, który dla 68030 był płatny (wersja demonstracyjna miała ograniczenie rozdzielczości, wersje dla 68040 były darmowe... tyle że go nie miałem). Efekt użycia MMU do generowania obrazu (nie znam żadnych podstaw teoretycznych) dawało efekt powalający: ekran emulowanego maca w 256 kolorach działał o wiele szybciej niż Workbench w 256 kolorach, i dało się grać w gry typu Warcraft. Na 68EC020 nie ma MMU, więc to na pewno działać nie będzie, a sam procesor jest kilka razy wolniejszy. Jednak nie wydaje mi się, że nie uda się emulować maca mającego normalnie 68030, bowiem 68020 jest bardzo podobny, ma podobny zestaw instrukcji. Z tego co pamiętam, to ROMy 0.5 MB były dla Maców z max 68030, zaś 1 MB w maszynach z 68040. Podejrzewam więc, że spokojnie będziesz mógł "udawać" maszynę z 68030, być może jakiś soft odkryje że ma "tylko" 68020 i odmówi współpracy. Warto potestować :)
Jeśli chodzi o tips dla ShapeShiftera, to olbrzymiego kopa prędkościowego dawało przeznaczenie dla niego własnej, natywnej partycji (podobno ustawienie bardzo dużej ilości buforów dla dysku z plikopartycją dawało podobny efekt... ale do tego musisz mieć sporo nadmiarowego RAMu), w domyślnych ustawieniach plikopartycja na amigowej partycji czyniła używanie maca katorgą. Ja używałem ShapeShiftera dosyć dużo gdy pisałem magisterkę, z braku drivera graficznego MMU skonfigurowałem sobie monochromatyczny tryb graficzny, na którym "Mac" zasuwał lepiej niż oryginał. Robiłem pod nim wykresy w macowym Excellu.
[#4] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #1

Z powodzeniem odpalałem emu Maka na A600 z 020 i chodził całkiem znośnie - coś na poziomie Macintosha Classic, oczywiście najlepiej w 2 kolorach. FUSION był najszybszy.
[#5] Re: Shapeshifter na 68020

@Koyot1222, post #2

Chyba Basilisk II był późniejszym emulatorem od Shapeshifter. Coś mi świta, że był chyba następcą albo rozwinięciem Shapeshifter.
Z tego co pamiętam, a testowałem obydwa emulatory na 040 to zachowywały się podobnie. Bardzo niewielkie różnice, a prędkość praktycznie taka sama.

Tak, Basilisk II miał być nową wersją Shapeshiftera, bo ten miał jakiś kod "pożyczony" od Apple, tak wyczytałem w necie. Wyczytałem również że Shapeshifter działa lepiej niż Basilisk na Amidze.
Nie wiem czy Basilisk był na klasyczną Amigę

Jest, inaczej bym się o niego nie pytał
Na plus Fusiona była możliwość emulowania grafiki z użyciem MMU procesora w "standardzie", podczas gdy na ShapeShifterze wymagało to zastosowania specjalnego drivera, który dla 68030 był płatny (wersja demonstracyjna miała ograniczenie rozdzielczości, wersje dla 68040 były darmowe... tyle że go nie miałem). Efekt użycia MMU do generowania obrazu (nie znam żadnych podstaw teoretycznych) dawało efekt powalający: ekran emulowanego maca w 256 kolorach działał o wiele szybciej niż Workbench w 256 kolorach, i dało się grać w gry typu Warcraft.

WaitWAT MMU do emulowania grafiki Przecież to służy do zarządzania pamięcią. Jeśli już to może pomyliło Ci się z FPU?
Z powodzeniem odpalałem emu Maka na A600 z 020 i chodził całkiem znośnie - coś na poziomie Macintosha Classic, oczywiście najlepiej w 2 kolorach. FUSION był najszybszy.

Ja nie chce nie wiadomo czego robić na tym emulowanym Mac'u. Tak po prostu chce zobaczyć co mnie ominęło, poklikać w ikonki, pouruchamiać kilka programów i tyle. Po prostu chce to uruchomić z czystej ciekawości. Za pewnie nie pamiętasz, który model emulowałeś wtedy?
Fusion to chyba na 68020 się nie nadaje.
[#6] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #5

Dzięki MMU, sterownik wideo odświeżał tylko zmienione obszary ekranu - w efekcie mega przyspieszenie.
[#7] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #5

To na pewno nie chodziło o FPU :) , przedmówca już napisał, do czego z grubsza był potrzebny MMU. To dawało naprawdę niezłego kopa grafice, tylko w przypadku 68030 musiałeś mieć specjalny driver, ja miałem tylko wersję demonstracyjną. Bez tego sugeruję tryby z jednym bitplanem, zwłaszcza na 68EC020.
Co do Basiliska, to nie wiem jak on obsługuje CPU, na pewno w przypadku wersji PPC jest pełna emulacja CPU.
Co do ShapeShiftera, to czytałem kiedyś wywiad z jego twórcą. Pisał on, że SS powstał trochę z przypadku, gdy kiedyś z czystej ciekawości napisał prosty programik ładujący zawartość ROMu maca i chciał zobaczyć, czy Amiga będzie uruchamiać te procedury. Ku jego zdziwieniu ruszyło od kopa, więc zabrał się za dorabianie do niego różnych "ficzerów". Nie pamiętam, czy w SS trzeba było wybrać wersję maca, generalnie ważne były ustawienia sprzętu: tryb ekranu amigi, ilość ramu dla maca, lokalizacja romu maca, obsługa dysku... generalnie SS nie tyle emulował konkretnego maca, co był raczej środowiskiem uruchomieniowym dla systemu MacOS. A system działał fajnie, jak pisałem, używałem go do wykresów do magisterki (w 1998 roku - A1200 była moim jedynym komputerem wtedy), o ile WordWorth pod AmigaOS nie ustępował wiele ówczesnym programom pod PC, o tyle bardziej fikuśne wykresy dało się zrobić tylko pod Excellem - na emulowanym macu. Praca w trybie 1bitplan 640x480 Multiscan nie sprawiała wrażenia, że się pracuje na emulowanym komputerze.
[#8] Re: Shapeshifter na 68020

@wali7, post #7

Jakby miał CD32 to nie musi mieć MMU, żeby grafika dobrze chodziła, są sterowniki dla Akiko http://simon.mooli.org.uk/AF/FusionVShapeShifter.pdf
[#9] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #5

WaitWAT MMU do emulowania grafiki

Shapeshifter też miał sterowniki wykorzystujące MMU, np. TurboEVD, ale chyba wymaga 040/060. Za to FastECS powinien ruszyć.
[#10] Re: Shapeshifter na 68020

@waldiamiga, post #9

This video driver requires an ECS machine equipped with a 68030 and MMU.

To chyba nie pójdzie na 68020.
[#11] Re: Shapeshifter na 68020

@waldiamiga, post #9

TurboEVD potrzebowało 68040, ja znalazłem sterownik EVD Savage030, chodził lepiej od innych, ale był niestety płatny.
Tu link http://aminet.net/package/misc/emu/Savage030Demo
[#12] Re: Shapeshifter na 68020

@wali7, post #3

ShapeShifter i Fusion. Trudno powiedzieć, który lepszy

ShapeShifer lepszy. Wyraźnie szybszy.
Był jeszcze Emplant Lite - jakaś taka wariacja na temat Fusion.

ShapeShifter normalnie działa na A1200 z samym fastem.
[#13] Re: Shapeshifter na 68020

@Daclaw, post #12

Odpaliłem MacOSa, działa bez problemu i w miarę responsywnie. Pytanko: czemu nie mogę użyć więcej niż dwa kolory? Choćby 4. Czy to przez MMU właśnie czy trzeba dać więcej RAMu w emulatorze? Przestawiam na 4 a system i tak dalej jest w 2, do tego działa nieco wolniej.
[#14] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #13

MMU da Ci coś tylko gdy użyjesz driverów graficznych (EVD) wykorzystujących go. Mac, podobnie jak PC używa grafiki chunky, stąd użycie więcej niż jednego bitplanu spowoduje konieczność wykorzystania części czasu procesora do konwersji. Zdaje mi się, że w SS można ustawić wyświetlanie grafiki co którąś klatkę. Co oczywiście powoduje klatkowanie grafiki, ale umożliwia użycie większej ilości kolorów bez spadku wydajności emulowanego maca (responsywność jest nadal dobra).
Używasz plikopartycji, czy fizycznej partycji?
[#15] Re: Shapeshifter na 68020

@wali7, post #14

Może się mylę ale zdaje się że nie było takiego Maka który by miał tryb 4kolorowy.

Po 2 było od razu 16, potem 256, i 32 tysie.
[#16] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #13

Pod MacOS w ustawieniach z trybu w odcieniach szarości spróbuj przestawić na kolor.
[#17] Re: Shapeshifter na 68020

@wali7, post #14

Z obrazu dysku.
[#18] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #17

O minimum 1000 buforów dla partycji, gdzie znajduje się plikopartycja, pamiętałeś ?
[#19] Re: Shapeshifter na 68020

@Norbert, post #18

W przypadku dużych plikopartycji (moje to tak około 300 MB), zdecydowanie szybciej to działa na SFS. Przerabiałem temat i różnica jest kolosalna.
[#20] Re: Shapeshifter na 68020

@ZbyniuR, post #15

Jak pisałem, ShapeShifter to nie jest emulator konkretnego modelu maca (tak jak w Basilisku, i być może Fusionie, nie pamiętam), tylko bardziej środowisko uruchomieniowe dla MacOS. Nieważne, że nie było maca który miał 4 kolorowy tryb graficzny... ważne że MacOS pracuje w takim trybie :)
[#21] Re: Shapeshifter na 68020

@Norbert, post #18

O minimum 1000 buforów dla partycji, gdzie znajduje się plikopartycja, pamiętałeś ?

Buforów jest 80 i działa. Póki nie ma z tym problemów to nie będę zwiększał. Ale jaki to ma związek z ilością kolorów pod MacOS?
W przypadku dużych plikopartycji (moje to tak około 300 MB), zdecydowanie szybciej to działa na SFS. Przerabiałem temat i różnica jest kolosalna.

Wirtualny dysk ma 100MB i leży na partycji PFS. SFS jest szybszy od PFS?
[#22] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #21

Buforów jest 80 i działa. Póki nie ma z tym problemów to nie będę zwiększał. Ale jaki to ma związek z ilością kolorów pod MacOS?

Nie ma problemów. Po prostu pod plikopartycje mulą, gdy są na dysku OFS/FFS. A im są większe, tym mulą bardziej. Duża ilość buforów pomaga.

Jak myślisz o tym Macu na poważnie, to najlepiej ogarnąć partycję fizyczną.

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2020 10:21:02 przez Daclaw
[#23] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #21

Nie wiem czy SFS jest szybsze od PFS, ale szybsze od FFS i rozwiązało problem u mnie

Ostatnia aktualizacja: 20.02.2020 10:37:34 przez Jacques
[#24] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #21

Partycja nie ma żadnego związku z ilością kolorów. Ma natomiast związek z wygodą pracy. Podejrzewam, że na PFS jest lepiej. Na FFS plikopartycja działa straszliwie powoli, każda operacja używająca dysku trwa strasznie długo. Na fizycznej partycji działa jak trzeba, czyli szybko.
Ogólnie ShapeShifter jest jedynym emulatorem podobnego do Ami komputera (czyli nie liczę 8-bitowców), który daje komfort pracy/grania podobny do oryginalnego sprzętu. O ile nie jest to bardzo biedny konfig Ami, oraz o ile jest poprawnie wszystko skonfigurowane.
[#25] Re: Shapeshifter na 68020

@wali7, post #24

Powiedziałbym nawet, że przy modelach wyposażonych w ten sam procesor przewaga wydajności jest po stronie emulatora na Amidze. Wynika to z faktu, że Apple hołdował dewizie "all in software", z kolei Amiga - "too much in hardware".
[#26] Re: Shapeshifter na 68020

@Daclaw, post #22

Jak myślisz o tym Macu na poważnie, to najlepiej ogarnąć partycję fizyczną.

Z 68020 bez MMU i FPU chyba nie ma co myśleć poważnie. Chodziło mi raczej o sprawdzenie jak to działa, poklikanie sobie w ikonki w MacOS i uruchomienie kilku programów. Do tego chyba mi wystarczy dysk w postaci pliku.
Ogólnie ShapeShifter jest jedynym emulatorem podobnego do Ami komputera (czyli nie liczę 8-bitowców), który daje komfort pracy/grania podobny do oryginalnego sprzętu.

Przede wszystkim że nie trzeba emulować procka. Ale z tego co widzę to raczej nie pogram na SS jeśli ma być tylko używany w 2 kolorach. Gry pewnie na tym nie pójdą.
[#27] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #26

Ale z tego co widzę to raczej nie pogram na SS jeśli ma być tylko używany w 2 kolorach. Gry pewnie na tym nie pójdą.


Jest masa gier na Maka, które chodzą w 2 kolorach. Kwestia Twojego samozaparcia.
[#28] Re: Shapeshifter na 68020

@recedent, post #27

Ok, udało mi się uruchomić MacOS w 16 kolorach. Najbardziej doskwiera skaczący kursor myszy, reszte jeszcze da się przeżyć. Poszukam w takim razie jakichś gierek na MacOS.
[#29] Re: Shapeshifter na 68020

@QkiZ, post #28

Chyba na SS możesz ustawić, aby kursor był sprzętowy z Ami, nie będzie skakać.
Na szybszym procu, z EVD używającym MMU grafika dostaje nieprawdopodobnego kopa. Na 68EC020... hmmm, nie wiem. Chyba z ciekawości sprawdzę :)
[#30] Re: Shapeshifter na 68020

@wali7, post #29

Dodatkowe pytanko: jak kopiować pliki między Amigą a MacOSem?
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem