Komentarze do artykułu: Amiga i gry, które nie nadeszły

[#1] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły
Brakuje naszego "The Secred Of Lighthouse" które wczesne demko w AMOSie zamieściłem kiedyś na forum, sporo wcześniej pewne info poszło też do ACSu...już nie pamiętam w którym numerze się ukazało. Niestety beta demo (już napisane w C - 640X480 8Bit) jak i wszelkie dane leżą na uszkodzonym dysku który do dziś mam. (może jakoś te dane da się odzyskać?)


Ostatnia aktualizacja: 19.01.2013 14:40:12 przez waldiamiga
[#2] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły
Super artek. Dodatkowo dowiedziałem się o dlabie Sławomira Magudy.
[#3] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły
Była cała masa innych projektów...
Ale temat ciekawy
[#4] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły
Druga część gry miała być jeszcze bardziej dopracowana niż pierwowzór

A pierwsza część była dopracowana?
[#5] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#6] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#7] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#8] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#9] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#10] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły
Typowe amigowe klimaty, czyli "a mogło być tak pięknie".
Tekst porusza ciekawy temat, ale jest bardzo słaby. Czy jest w nim coś o czym nie wiemy? Nie bardzo, bo ciągle odwołuje się do starszych tekstów z PPA albo przytacza sensacyjne informacje, że na końcu gry była zapowiedź sequela.
Ten artykuł miałby sens gdyby podawał naprawdę unikatowe informacje i byłby bogato ilustrowany.
[#11] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@PopoCop, post #10

Moim zdaniem ma sens, bo zbiera i systematyzuje te informacje OK
[#12] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#13] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@PopoCop, post #10

> "a mogło być tak pięknie".

Akurat lubię takie biadolenie i spekulacje "co by było, jakby wypuścili Amigę 1800 CD" szeroki uśmiech

A co do tekstu - rzeczywiście, trochę nic mnie tu nie interesuje. Ciekawe dla kogoś, kto bada historię polskich gier, ale mnie bardziej interesuje dlaczego nie powstały:

Day of the Tentacle mówię o roku 1993, gdzieś trafiłem na informację, że było demo, teraz jest owszem konwersja ze ScummVM dla AGA.
X-Wing - były ploty, że Lucasarts planowało wydać go na A1200
Inferno - trailer dla Cd32 jest na necie.
Darksun - w reklamie SSI wymienia: IBM, Amiga and Macintosh.
Wizardy VII - ta sama sytuacja, amigowa wersja wymieniona jest w intrze obok Maca i grzyba. Mieli niby gotową ale nie doszło do skutku, jest gdzieś w sieci o tym.
Magic Carpet dla CD32 - również pominięta, świetna produkcja z Bullfroga. W którymś zachodnim magazynie były screenshoty nawet.
Contra - hit z NESa, nie trzeba komentować.


Reszta to czysta spekulacja, ale spokojnie mogły być zrobione:
Wing Commander 2 na A1200, Prince of Persia 2, Warcraft, Hand of Fate, Lands of Lore i M&M:World of Xeen, UFO 2, Prehistorik 2.

Z polskich żałuję Franko 2, Kajko i Kokosz: Porwanie Mirmiła i Polan - tych ostatnich szczególnie mi brakowalo, super swojski, polski RTS, ktory ogrywałem niestety na PCOK
[#14] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@TenMatys, post #13

Day of the Tentacle mówię o roku 1993, gdzieś trafiłem na informację, że było demo, teraz jest owszem konwersja ze ScummVM dla AGA.
X-Wing - były ploty, że Lucasarts planowało wydać go na A1200


W obu tych gra zdecydowała chyba niepewna przyszłość Amigi. W przypadku "X-Wing" na pewno dużą rolę odgrywała znikomość występowania joysticków analogowych dla Amigi, bez którego granie w tę grę jest nadzwyczajnie trudne.
[#15] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@mailman, post #14

Ale WarCraft na A1200 to byłaby prawdziwa gratka. To już były czasy, że pomału każdy doposażał Amigę w HD i pamięć, więc wszystko powinno pięknie hulać.
.
[#16] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@mailman, post #14

Owszem grało się w X-wing/Tie-Fighter trudniej bez joya ale ja obie te gry z dodatkami skończyłem kilkukrotnie na myszce. Zabawne - nowsze wersje tych gier, windowsowe (np te dostępne na GOGu) nie uruchamia się bez joysticka. Ja osobiście strasznie żałuję "Rookies". Generalnie bardzo mało informacji o tej grze można znalezc.
[#17] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@rePeter, post #15

a mi się wydaje że jednak była masa ludzi która uważała że każda gra ma dobrze działać na nie rozbudowanej A500/A1200. Amigowcy za późno wyrobili sobie nawyk inwestowania w swój komputer i rozszerzania go o takie rzeczy jak HD i ram. Zresztą amiga przyzwyczaiła do tego że na "gołej" można zrobić masę naprawdę dobrych gier.

Dobrych gier które mogłyby ukazać się na amigę jest od groma :) i gdyby można je było pisać pod amigi z HD i większą ilością ramu, gdyby dało się przesunać choć trochę ten standard i gdyby to było opłacalne dla twórców. Bo co z tego że ktoś zrobił TFX'a na amigę, jak nie da się w to grać na gołej przyjaciółce. Żeby gry powstawały ktoś musi je kupować, ot taka moja prawda :)

Inferno wygląda na ciekawą kontynuację Epic'a, widać skok w jakości grafiki, grałbym :) godny konkurent wing commandera.
Prehistorik 2 mógłby pójść na amidze spokojnie, nawet jestem pewien że mógłby mieć poprawionego scrolla i dorobiony gradient do tła. Gra nie ma jakiegoś natłoku elementów z którymi amiga mogła by nie dać rady. Podobnie jak Raptor.
Warcraft jest jak najbardziej osiągalny na amidze - potwierdza to demo Almagica Scions of a Forgoteten World. Gdyby demo zostało skończone mielibyśmy wiernego clona Warcrafta.
Magic Carpet z tego co się orietuję miał robioną grafikę an amidzie, ale czy by się uruchomił? Pewnie wymagał by dysku, ramu i dobrej dopałki.
[#18] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@Gżegżółka, post #17

a mi się wydaje że jednak była masa ludzi która uważała że każda gra ma dobrze działać na nie rozbudowanej A500/A1200


Była też masa ludzi, która kupowała do gier droższego peceta i doposażała go, bo gry tego wymagały. Myślę, że gdyby zaczęły masowo powstawać gry wymagające dopałki, Amigowcy też by poszli w tym kierunku, lecz nie mieli takiej szansy bo Amiga wcześniej padła wraz plajtą Commodore w 1994r.

Czasu nie zawrócimy, błędnych decyzji Commodore też.
.
[#19] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@rePeter, post #18

No właśnie, to było ciekawe zjawisko - ludzie, którzy nie mieli kasy, żeby kupić turbo do A1200 na wyprzódki brali kredyty, żeby kupić "Harvarda" od Optimusa. Ale fakt faktem, że Commanche na dopaloną Amigę nie było...
[#20] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@recedent, post #19

Ale fakt faktem, że Commanche na dopaloną Amigę nie było


Otóż to. Kiedy się okazało, że na pecetach też się da grać i kiedy sobie policzyli ile na świecie jest pecetów a ile Amig, i to Amig w 1994r. bez perspektywy rozwoju, nie dziwne, że wybrali ten target. Sentyment swoją drogą a ekonomia swoją.
.
[#21] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@mailman, post #14

Zgadzam się w 100% - niepewna przyszłość przekreśliła powstanie sequeli. Jest w tym wszystkim pewien intrygujący mnie szczegół, np:
MM3: Isles of Terra - PC i Amiga (1991, 1992 - wersja Ami)
MM4: Clouds of Xeen - już tylko PC (1992)
Eye of Beholder 2 - PC i Amiga (1992)
Eye of Beholder 3 - tylko PC (1993)

Podobnie jest z trylogią Arkania, Wing Commanderem, Ultimą, Legend of Kyrandia i wieloma innymi. Dawali na zachętę pierwszą część cyklu a potem się odcinali od tej platformy A przecież lata 1992, 1993 i 1994 to już czas Amigi 1200 z HD.

Uważam, że wielcy wydawcy przyzwyczaili nas do takiego dziadostwa, że "ma pójść na A500 z 1MB", że mogą być 32 kolory zamiast 256. Dlatego A1200 z AGĄ leżały odłogiem, a taka Sierra wypuszczała gnioty w stylu King's Quest V czy Larry V, gdzie konwersja grafiki woła o pomstę do nieba, nie mówiąc już o szybkości

Ten kult Amigi 500 z 1MB, dżojstikiem i telewizorem doprowadził także do upadku Commodore. Gdyby na początku lat dziewięćdziesiątych wypuszczali już wersje tylko na AGĘ nie byłoby przebacz i poszło by to jakoś do przodu (patrz konsole next-genowe). A tak dzisiaj na rozbudowanej A1200 możemy pograć w wersję Monkey Island 2, której warunki dyktuje A500. Szkoda...
[#22] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@TenMatys, post #21

Olo
Przecież Amiga, jako maszynka do gier, to był zamknięty sprzęt, pokroju C064, Amstrada czy konsol (co w tym przypadku jest bardziej zaletą niż wadą). Amiga 500 i A1200 to niemalże analogia do Speccy 48k a 128k. Tyle, że A1200 wyszła o dwa lata zbyt późno.
Swoją drogą ile było na rynku domowym Amig z prockiem lepszym niż 020 14mhz? 1% ?
Dopalanie Amigi i tworzenie gier na takie dopałki miało sens podobny do tego co sobą oferowałą Sega 32X. Żaden.
Porównywanie Amigi a PC, w przypadku "maszynek do grania" jest całkowicie abstrakcyjne. PC do połowy lat 90-tych do grania stosowane były niemal praktycznie tylko w USA, takowe pecety były cholernie drogie, skierowane do kompletnie innej grupy użytkowników niż Amigi.

Dla kogo niby miały by powstawać bardziej wymagające amigowe gry? Dla tego tysiąca zainteresowanych osób w Europie? Inna sprawa, że kolosalne porażki amigowych wersji Sim City 2000, Red Baron, Indiana Jones IV czy Wing Commander z pewnością nie zachęcały do zajmowania się wątpliwie opłacalnymi konwersjami.
[#23] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@michalmarek77, post #22

"Amiga 500 i A1200 to niemalże analogia do Speccy 48k a 128k"

Bzdura numer 1.
A500 i A1200 dzieli ogromna roznica, ZX spectrum 48 i 128 tylko wieksza ilosc pamieci i wbudowany AY, ktory i tak byl dostepny jako peryferia do 48.


"Dla kogo niby miały by powstawać bardziej wymagające amigowe gry?"

PC'towy software wyprzedzal sprzet o lata swietlne.
A wiec, najpierw tworzono SOFTWARE a pozniej ludzie kupowali do niego sprzet a nie od du..y strony czyli amigowe podejscie "JAK SIE SPRZEDA SPRZET TO MY ZROBIMY SOFT" takie podejscie, to maja wlasnie dzisiejsi handlarze a nie profesjonalni tworcy softu/sprzetu. To co zgubilo Amige to bylo podejscie idiotow zwiazanych z jej srodowiskiem.

najwieksze idiotyzmy wszechczasow:

premiera Amigi CD TV - kompletnie bez softu
premiera Amigi 1200 - malo softu
premiera A600 - bazowanie na starym sofcie
premiera Amigi CD 32 - kompletnie bez softu
premiera Amigi 3000 - malo softu
premiera Amigi 4000 - malo softu

itd.. itp..
[#24] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@selur, post #23

Nieistotne jak bardzo różniła sie bebechami A500 od A1200 - chodziło mi o pozycjonowanie na rynku i różnice w grach wydawanych na nie. Różnice były nikłe, Selurku.
No i bzdura z tym pecetowym softem - sprawdź sobie dokładniej jak wyglądał pecetowy rynek hw w USA - PC w Europie to kompletnie inny świat, nieistotny niemalże dla rozwoju tej platformy do połowy lat 90-tych.
[#25] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@selur, post #23

Dokładnie tak.

premiera Amigi CD TV - kompletnie bez softu
premiera Amigi 1200 - malo softu
premiera A600 - bazowanie na starym sofcie
premiera Amigi CD 32 - kompletnie bez softu
premiera Amigi 3000 - malo softu
premiera Amigi 4000 - malo softu


I tak pierwsza 32-bitowa konsola na świecie może się pochwalić takimi (s)hitami jak Qwak czy innymi odgrzewanymi kotletami z A500 na 1 dyskietce. Przecież ta maszynka aż prosiła się o MORTAL KOMBAT 3, nie wspominając o DOOM
[#26] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@TenMatys, post #25

premiera Amigi CD TV - nikt nie kupił sprzętu, nikt nie zrobił softu
premiera Amigi 1200 - mała sprzedaż - mało softu, którego i tak nikt by nie kupił bo wszyscy piracili
premiera A600 - mała sprzedaż, HW z poprzedniej epoki, softu nikt nie kupował bo wszyscy piracili
premiera Amigi CD 32 - niezły start w UK, brak możliwości sprzedaży w USA. Bankructwo zabiło sprzęt - z wszystkich Amig po A500 to CD-32 miało największy potencjał na sukces w Europie
premiera Amigi 3000 - HW, którego nikt w Europie nie kupił
premiera Amigi 4000 - HW, którego nikt w Europie nie kupił


fixed
[#27] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@michalmarek77, post #26

Czyli że co, Amigę zabiło X-Copy ??
[#28] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@ZbyniuR, post #27

W przypadku oprogramowania rozrywkowego - oczywiscie.
Nie była to jedyna przyczyna ale z pewnością główna. Gdyby soft przynosił zyski to by go klepano. Popatrz sobie na Speccy w UK - HW pod koniec lat 80-tych przestarzałe całkowicie a jeszcze na początku lat 90-tych tworzono komercyjnie gry na to. Bo się oplacalo.
[#29] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@ZbyniuR, post #27

Amigę zabiło X-Copy i MichalMarek
splat
[#30] Re: Amiga i gry, które nie nadeszły

@selur, post #29

Selur, standardowo, bagatelizuje coś o czym pojęcia nie ma kompletnego.
Każdy, kto choć trochę interesuje się Amigą i rynkiem gier, swobodnie może dotrzeć do materiałów, w których wielokrotnie pojawia się temat piractwa amigowego i wpływu jaki ono miało na rynek oprogramowania rozrywkowego tego komputera. Raptem wystarczy znać angielski i/lub niemiecki.
A swoją drogą, ciekawe ilu obecnych tutaj amigowców kupowało legalny soft na Amigę w latach 87-93. Już widzę ten las rąk, zgłaszający się by wykrzyczeć "w 92r z radością buliłem po 80 DM/40GBP za giereczkę".
Selur, oczywiście, wydawał najwięcej

Edit
Tutaj macie jeden przykład :fajny artykuł z listopada 92 roku, o amigowych megahertzach i piractwie:







Ostatnia aktualizacja: 03.12.2015 17:20:08 przez michalmarek77
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem