kategorie: Blitz
[#1] Blitz2 początki
Hejka, mam książkę Blitz basic programowanie od podstaw i zaraz ją spalę w piecu ale nie o tym bo się nie chcę wk...iać.
robię według książki:
loadshape 1 "work:moj_obrazek.iff"
getasprite 0,1

blitz
showsprite 0,30,30,1

mousewait
amiga

i ch.j wielki i dwa bombelki, nie działa
chciałem wyświetlić sobie sprajta i się pobawić trochę.
dodatkowo mam pytanie, załóżmy że mam obrazek IFF, z którego wycinam sprajty w amosie, jak w blitzie wycinać sprajty z większego obrazka ?
w tej książce nic takiego nie widzę.
[#2] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #1

probowałeś z parą "loadbitmap,getashape"? prawidłowa składnia dla loadshape to "LoadShape 2, "Files:Shapes/Shape2.iff", 1", tobie brakuje przecinka.
[#3] Re: Blitz2 początki

@Stoopi, post #2

Tego nie próbowałem, muszę poczytać, robiłem według książki i nie działa :P
za to jest opisane jak pobrać lha z aminetu qfa

przecinek w kodzie mam, tutaj go nie wklepałem, ale i tak nie działa

Ostatnia aktualizacja: 07.07.2018 10:02:04 przez QUAD
[#4] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #3

ale wywala jakiś błąd przy kompilacji czy po prostu nic nie widać?
Inna sprawa że ze sprajtami jest zawsze trochę kłopotu.
u ciebie powodów tego że nic nie widać może być sporo
m.in
- initCopList ma złe parametry i nie przewidujesz sprajtów,
- kolory w palecie dla sprajta są czarne
- wogule nie ustawiasz palety 32 kolorowej dla ekranu i sprajty nie mogą wybrać kolorów (ostatnie 8 w palecie 32 kolorów)
itp itd
wklej cały kod to zerkniemy.

ale najlepiej poprzeglądaj przykłady z katalogu examples.
powtarzam to na okrągło ale tam w nich jest wszystko aby zacząć pisać jakieś tam proste efekty.
i na koniec: Blitz to nie Amos. w jednej dyskusji na EAB zgodziliśmy się że to taki makro assembler który ma sprytnie zrobione jakieś tak procedury np do grafiki sprajtów ale pod spodem to jest asm. co oznacza że jest dość blisko sprzętu i ten sprzęt (podstawy definiowania ekranu itp trzeba zrozumieć)
... ale nie chcę cię straszyć szeroki uśmiech. pisz, pytaj to może uda się pomóc.
[#5] Re: Blitz2 początki

@retronav, post #4

Jutro sprawdzę co wywalało za błąd, co do kodu to nie ma za bardzo co wklejać bo dopiero zaczynam sobie w blitzie coś tam działać, to jest przykład z książki i myślałem że jak go wpiszę to po prostu wyświetli mi się sprite na ekranie tak samo jak w Amosie a tu lipa.
ogólnie otwarłem ekran i wklepałem te kilka linijek żeby zobaczyć czy będzie działać, inne przykłady takie jak okienko z tekstem się wyświetla więc zdziwiło mnie to że sprajta nie udało mi się wyświetlić, ale spoko, tak jak piszesz, zobaczę sobie na przykłady i chyba najszybciej w ten sposób to ogarnę. Pytanie mam tylko teraz takie, czy jak mam iff-a z wieloma sprajtami to da się łatwo wycinać kawałki tego obrazka jako sprajty tak jak w Amosie ?
[#6] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #1

Kiedyś napisałem prosty przykład w BB2 do wyświetlania sprajta, może Ci się do czegoś przyda - https://www.ppa.pl/forum/programowanie/32243/amos-w-sprawnych-dloniach/3#m465698
[#7] Re: Blitz2 początki

@forge, post #6

Dzięki chłopaki, już coś tam zaczynam kminić, będę miał znowu czas to przysiądę
[#8] Re: Blitz2 początki

@retronav, post #4

Przeglądam książke i neta i nie moge znaleźć
Chodzi o cos takiego jak w amosie print at
Zeby zawsze w tym samym miejscu mi sie wyswietlal wynik obliczen
[#9] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #8

WLocate x,y
[#10] Re: Blitz2 początki

@cholok, post #9

No to pięknie... ciekawe jakich poleceń jeszcze nie opisano w książce.
[#11] Re: Blitz2 początki

@Stoopi, post #10

w książce jest tak na oko 30-40% tego co Blitz2 ( w wersji dystrybuowanej jako to słynne iso CD). Ale podstawy są wystarczające aby napisać ruszającego się sprajta.
W tej chwili, niestety, trzeba dużo forów przejrzeć i sporo samemu popróbować aby te niepublikowane rzeczy odkrywać. na szczęście na EAB są osoby które mają sporą wiedzę. warto pytać.
Trzeba jednak zapamiętać że Blitz to nie Amos i wiele rzeczy robi się nieco trudniej ale dzięki temu można osiągnąś IMO lepsze efekty, bo dotyka się bardziej niskopoziomowo sprzętu niż w Amosie.
[#12] Re: Blitz2 początki

@retronav, post #11

Zdaję sobie sprawę że Blitz to nie Amos :) i że jest trudniej, ale do rzeczy, mam kolejny problem, mam prosty kod, napisałem na szybko tester dżoja, taki prymitywny, ale głównie chodziło mi o to żeby dane sobie wyświetlać w okienku. W blitzie działa normalnie ale po kompilacji do exe zawsze jak wychodzę z programu to mam błąd i możliwość wyboru pomiędzy suspend a reboot. Czegoś pewnie nie wiem i dlatego tak się dzieje, ustawienia kompilatora tak jak fabryka dała, nic nie zmieniałem. Poniżej filmiki i kod do wglądu.
Potem będę kombinował żeby jakieś sprajty wyświetlić w okienku zamiast napisów.

1_link
2_link_film
3_link_film2
[#13] Re: Blitz2 początki

@retronav, post #11

A kurs w Amiga Future? Na ile amigowy BB2 różni się od wersji BB z PC (Windows/Linux/MacOS)? No i robił ktoś coś w PureBasic 4.0? Podobno składnia bardzo podobna do VisualBasica ( a do tego tutoriali jest w necie)?
[#14] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #12


1_link
2_link_film
3_link_film2


widoczne tylko po "popros o dostep" ;)
[#15] Re: Blitz2 początki

@Paul, post #14

Już chyba powinno działać każdemu :)
[#16] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #12

Dopisz na początku WBStartUp.
[#17] Re: Blitz2 początki

@cholok, post #16

Jesteś wielki :D teraz jest git
[#18] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #17

Jak by ktoś miał namiary na jakieś fajne tutoriale to linkujące pliz, bo będę miał w cholere czasu w tym tygodniu :)
[#19] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #18

[#20] Re: Blitz2 początki

@forge, post #19

Znalazłem coś takiego i jest idealne LINK
chciałbym mieć to w postaci książki :)
[#21] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #20

Na szybko przepatrzylem wersje .pdf tego wydawnictwa i postaram sie cos z tym zrobic. Mam nadzieję że tym razem wszystkie polecenia będą opisane jak bozia przykazała szeroki uśmiech
[#22] Re: Blitz2 początki

@retronav, post #4

Jeszcze szybkie pytanko, czyt można jakoś w łatwy i szybki sposób wyświetlić sprite-a ale w oknie ?
Jak narazie się nie doszukałem :)
[#23] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #22

Nie.
[#24] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #22

Może masz na myśli coś innego niż sprite'a ;)

Sprite'ów na Amidze masz sprzętowo 8 trzykolorowych + przezroczystość maksymalnie szerokich na 16 pikseli (ewentualnie 16-kolorowe jak złączysz dwa lub szerokich na 32 piksele jak złączysz dwa). Sprite'y są o tyle fajne, że dołącza się je do obrazu tuż przed wyświetleniem na ekranie, przez co nie musisz ich zmazywać jak chcesz je przemieścić - nie są częścią samego obrazu. Są niefajne ze względu na wyżej wymienione ograniczenia. Kursor systemu jest zrobiony z użyciem sprite'a.

Z kolei masz na Amidze coś takiego jak bob (Blittable ObjectS). Na kawałek swojego obecnego tła na chama blitterem wrysowujesz dany obrazek. Jeśli ma się poruszać po ekranie, to musisz go zmazać wcześniej zapamiętanym na boku tłem lub litym kolorem, po czym narysować kawałeczek dalej.
[#25] Re: Blitz2 początki

@teh_KaiN, post #24

Na razie poradziłem sobie w inny sposób, jako że te grafiki nie muszą się poruszać zrobiłem to za pomocą wbox i wline , lamersko ale działa. Jak ktoś chce to może przetestować sobie dżoja ale zaznaczam że jeszcze muszę wprowadzić kilka zmian bo teraz ten mały programik troszkę obciąża system, jest to spowodowane tym że pętla ciągle się wykonuje, muszę to ogarnąć troszkę inaczej, myślę że jakoś na Event-ah to zrobie.
Dla zainteresowanych link poniżej, fajnie jak by ktoś odpalił to na 1.3 bo niewiem czy działa, no i na czymś wolniejszym niż 060 hehe.
LINK
[#26] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #25

Czyli jak? Przepisujesz Super Cobre z Amosa na Blitza, dodajesz multiplayer i tniemy na Amiparty?
[#27] Re: Blitz2 początki

@sordan, post #26

Dokładnie tak ok, racja
[#28] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #25

czy to co chcesz zaprogramować (gra?) będzie działać w okienku w workbenchu?
bo jeśli nie i chcesz dotykać bardziej bezpośrednio sprzętu (a i szybciej to będzie działać) to chętnie podpowiem jak się zabrać do tego od czego zaczynałeś czyli od otwierania ekranu np OCS albo AGA
[#29] Re: Blitz2 początki

@retronav, post #28

Na razie to niewiele umiem zrobić w blitzie, ale pomału coś tam skrobię jak mam czas i chęci, czy coś się z tego urodzi to niewiem i dlatego nie chcę obiecywać, ale chcę opanować trochę okienka, na ekranach jestem w stanie sobie poruszać sprajtami, ale jak wiadomo to niewiele, czekam na wydruk blitz basic reference guide, jak będę miał na papierze to pewnie mi będzie łatwiej troszkę. Docelowo chciałbym napisać prostą giercę w okienku WB, ale narazie ćwicze właśnie na takich drobnych pierdołach jak umieściłem wyżej. Nie chcę gry zaczynać teraz bo wiem że polegnę, jak będę miał jakieś konkretne pytania to na pewno się odezwę jeżeli można
W każdym razie dzięki za pomoc OK
[#30] Re: Blitz2 początki

@QUAD, post #29

No niestety, jak już cholok napisał, sprite w oknie nie wyswietlisz.
Pozostają Ci shape-y plus Wblit (bezpośrednio do okna) albo (co będzie chyba lepszym rozwiązaniem) użyć polecenia Bitmaptowindow i wtedy korzystasz że standardowych poleceń: Block, Blit, Qblit czy BBlit.

Dodane.
Edytor blitza ustawia stała szerokość czcionki co może wyglądać nie fajnie. Kiedyś tam zrobiłem sobie fonty co, moim zdaniem, ujdą w tłumie 😀 i są chyba czytelne. Jeśli chcesz to daj znać to Ci je wyślę.


Ostatnia aktualizacja: 14.07.2018 16:43:49 przez peceha
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem