Pierwsza
konsola GameBoy miała swoją premierę 21 kwietnia 1989 roku. Twórcą
GameBoy'a był Japończyk Gumpei Yokoi. Od tego dnia to małe, niepozorne i
szare pudełeczko zawładnęło światem graczy. Do dzisiaj sprzedano na
całym świecie ponad 70 milionów konsol. Firma Nintendo odniosła sukces.
Przez ostatni okres króluje na pierwszym miejscu wśród przenośnych
konsol. Jego dominacja nie była zachwiana ani raz. Nawet konkurencyjne
produkty firm Atari (Lynx) czy Sega (Game Gear) nie zagroziły GB.
Doskonałe parametry, ogromna ilość dostępnych gier to niezaprzeczalne
atuty GameBoya.
W 1996 roku powstaje następca - GameBoy Pocket. Zmniejszono obudowę i
zamontowano lepszy wyświetlacz. Jednak prawdziwa rewolucja miała
dopiero nastąpić.
Pod koniec 1998 roku pokazano światu całkiem nową konsolkę - GameBoy
Color. Najważniejszą zmianą było zamontowanie kolorowego wyświetlacza.
Dzięki zachowaniu zgodności z wcześniejszymi modelami możliwe było
korzystanie z gier napisanych dla starszych modeli. Oprócz tego
pojawiły się całkowicie nowe tytuły, które wyciskają z Colora rzeczy o
jakich nie śniło się jego projektantom. Wygląda na to, ze czas GameBoya
jeszcze się nie skończył. Ciągle powstające oprogramowanie (np.
trackery, sekwencery do tworzenia muzyki, system operacyjny...),
rożnego rodzaju akcesoria (GB Camera, radio, dyktafon...), etc.
Można powiedzieć, że konsola GBC jest w obecnych czasach wyrazem mody
na retro komputery, takie jak: ZX Spectrum, Atari czy Commodore. I stąd
też wynika jej "kult" (stare kultowe gierki, archaiczne brzmienie
elektronicznej muzyki).
W 2001 roku pojawiła się konsola Gameboy ADVANCE, ale to już zupełnie
inna historia...
DANE TECHNICZNE (GameBoy Color)
Procesor: 8 MHz Z80 wykonany przez firmę Sharp, posiada dwa tryby pracy: pojedynczy (4MHz)
i podwójny (8MHz) (8-bit; podobny do procesora Intel 8080 lub Zilog
Z80).
Ekran: kolorowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz TFT (Thin-Film
Transistor) firmy Sharp
GBC może używać 8 palet po 4 kolory (jeśli wszystkie są różne, daje nam
to 32 kolory na raz), sprite'y używają drugich 8 palet (jeden z kolorów
w tym przypadku zawsze jest przezroczysty) czyli dalsze 8 x 3 = 24
kolory. 32 + 24 = 56 teoretyczna maksymalna liczba kolorów. Ekran
(wirtualny) 256 x 256 punktów z czego widoczne jest 160 x 144.
Pamięć RAM: 8 kB
Pamięć Video: 16 kB
Dźwięk: 4 kanałowy generator stereo
Sterowanie: 8 kierunkowy D-Pad, 4 przyciski wyboru: A,B, Select, i
Start.
Zasilanie: 13 godzin gry z dwóch baterii AA (R6), albo zasilanie
z sieci (poprzez zasilacz 3 V - DC3V, 300mA)
Wymiary: 133 x 78 x 27 mm
Rozdzielczość: 160x144x 56 kolorów z 32.000 palety - inne tryby
hi-color dostępne poprzez tweaking.
Sprite'y: 40 - 8x16, 8x8 (cztery
kolorowe sprite'y-4 kolory- 1 przezroczysty)
Tiles: 512 na ekranie przy
użyciu 16K pamięci VRAM
Rozmiar cartridge'a: 256KBit - 16MBit dla gier
kompatybilnych z GB. Aż do 64MBit ROM oraz 128KBytes RAM dla gier
przeznaczonych dla GBC, największe z aktualnie produkowanych to 32Mbit
ROM / 64K RAM.
DMA: Dwa nowe tryby DMA. Transfer danych jest stały i
niezależny od obciążenia procesora. Nowe tryby pozwalają na wymianę
danych z ROM lub RAM do VRAM na poziomie 16 bajtów na jeden H-Blank.
Jest to konieczne, ponieważ tyle wymaga kolorowy obraz oraz zapewnia to
szybką i płynną animację.
Szybkość portu szeregowego: 512 Kbps
Waga: 200 g z bateriami GBC posiada port szeregowy umożliwiający wymianę
danych (wspólną grę) maksymalnie czterem osobom. Każda z nich musi mieć
własną kartę (z grą), a konsole łączy się za pomocą specjalnego kabelka
do linkowania. Dodatkowo posiada port komunikacyjny na podczerwień. Ma
on w przyszłości służyć do wymiany danych pomiędzy graczami. Tymi
danymi mogą być np. statystyki lub cechy postaci z gier.