kategoria:
[#1] Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2
Cześć.

Za pierwszym razem zdecydowałem się na upgrade 3.1.4 do 3.2 - i tu pierwsze zderzenie z mniejszym CHIPem.
Za drugą próbą zainstalowałem na partycję 400mb (Dysk 2,5 cala 80GB) z file systemem PFS3 (Bufor 300) czyściutki WB 3.2
Z dyskietki WB 3.2 Install doinstalowałem libsy do kart turbo oraz dodatkowo oryginalny soft do karty. I tyle ... Niestety diametralnie zmalała mi ilość CHIP Ramu. Obecnie mam ok 1.5mb, natomiast wcześniej na WB 3.1.4 miałem go ponad 1.8MB. W czym może tkwić problem ? Dodam,że na WB odpalonym z dyskietki jest prawie 2mb CHIPu wiec fizycznie nie padł ;)

Moja konfiguracja : A1200 (Rev.1D4) Dysk 2,5 cala 80GB, Karta Blizzard 1260 64MB ... i fizyczny ROM z WB 3.1.4 - może tu tkwi problem ?

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2021 21:56:04 przez Marecheck
[#2] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #1

Wpisz sobie w cli komendę AVAIL, to zobaczysz ile komputer ma ram. Ewentualnie możesz sprawdzić w SysInfo.
[#3] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@wali7, post #2

Ile pamięci i jakiej to ja wiem ile mam ;) Pytam jak odzyskać utracony CHIP Ram ...
[#4] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #3

Porównaj jakie systemowe gadżety Ci wczytuje z dysku, a czego nie masz na dyskietce. Może jakieś domyślne deficons, coś w prefs/env:
[#5] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #3

Można spróbować dodać parametr NOMEMFKICK do LoadModule. Powoduje on, że moduły ładowane są do pamięci publicznej MEMF_PUBLIC, bo w pewnych przypadkach ładuje do MEMF_CHIP.

U mnie przy Blizzardzie 1230-IV OS 3.2 się nawet nie uruchamia bez tego parametru.

Mam też kupiony OS 3.1.4 i on się bodajże uruchamiał, ale właśnie było mało CHIPu.

Z systemem OS 3.1.4 i 3.2 trzeba powoli, już Sordan to swego czasu opisywał.

Tutaj masz szczegółowy opis tych parametrów:

https://aminet.net/package/util/boot/LoadModule

Cytat:
NOMEMFKICK: Use MEMF_PUBLIC memory to keep the resident modules.
This also overrides the ALLTOCHIP flag.
Note: This requires some magic *and* reset-persistent
memory. It should be used *only* in case
a) otherwise MEMF_CHIP or 16-bit memory would be used
and this is not tolerateable
*AND*
b) you really really really know what you're doing.


Przy czym ostrożnie - nie wiem jak u Ciebie NOMEMFKICK będzie działał!

P.S. Z zalet OS 3.2 co do wydajności mogę nadmienić, że okienka działają szybciej oraz wydaje mi się, że requestery Deluxe Paint V też działają szybciej. Ale menusy systemowe są dosyć wolne.

Ostatnia aktualizacja: 15.11.2021 22:39:00 przez Hexmage960
[#6] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #3

W 3.2 jest montowany port pcmcia ze sterownikiem?
U mnie na A600 po instalacji pcmcia, coby przeno-
sić dane, chip ram spadł do około 1.5mb.
[#7] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@mmarcin2741, post #6

Tak. W 3.2 są od razu sterowniki do PCMCIA.
[#8] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #1

Może sobie fblit zainstaluj i wtedy sprawdź?
[#9] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@perinoid, post #8

Problem rozwiązany. Po instalacji WB 3.2 koniecznie wymagany jest kickstart rom z tej właśnie wersji.
Zmapowałem go przez BlizKicka w następujący sposób w Startup-Sequence : C:BlizKick C:Kicka1200.rom
Chip Ram wrócił do prawidowej wartości - czyli przy 16 kolorach jakieś ponad 1,8MB.
Dzięki wszystkim za sugestie ;) Pozdrawiam !
1
[#10] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #9

Super, że udało Ci się problem rozwiązać.

Ciekawa ta kwestia z BlizKick. Gdzie dowiedziałeś się, że należy go użyć, by zmapować ROM 3.2?

Przydałaby się mi również ta informacja, może rozwiązałoby też problem u mnie, bo też mam Blizzarda 1260 oraz 1230.
[#11] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Hexmage960, post #10

Pamiętam, że w opisie WB 3.2 było info, że działa z K3.1 i K3.1.4, ale wtedy przechowuje wymagane dane w ramie. Nie było tylko info, że będzie to CHIP ram. Nie wiem, czy to też nie jest coś co dałoby się poprawić, bo chyba mogłoby to być też w FAST ramie jeśli jest.
[#12] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Hexmage960, post #10

Kolega Solo Kazuki zaproponował taki ruch. Natomiast wcześniej rozmawiałem z Rentonem, który takich problemów nie miał, ponieważ od razu zmienił kicka na tego z WB 3.2 ale chyba fizycznie w kostkach.
A jak zmapować kicka to masz w opisie BlizKicka z Aminetu. Jest banalnie prosty. W sumie możesz zastosować ścieżkę taką samą jak ja. Pozdrawiam.

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2021 16:32:42 przez Marecheck

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2021 16:34:22 przez Marecheck
[#13] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #12

Dziękuję bardzo za odpowiedzi. Mam kickstart ROM 3.1 Escomu i zakupioną zarówno wersję Amiga OS 3.1.4 oraz Amiga OS 3.2. Mam turbo tak jak wspomniałem Blizzard 1230-IV i 1260.

Przyznam, że nawet nie domyślałem się, żeby użyć BlizKicka w przypadku karty Blizzard. Po prostu zainstalowałem Amiga OS 3.2 z płyty CD-ROM i dograłem biblioteki 68030.library.

Widzę teraz, że plik kicka1200.rom jest w katalogu ROM na płycie. Ale szkoda, że w instrukcji do OS 3.2 o tym nie wspominają i OS 3.2 na mojej Amidze nie uruchamiał się (bez NOMEMFKICK).

Ostatnia aktualizacja: 16.11.2021 17:34:07 przez Hexmage960
[#14] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Hexmage960, post #13

Witam

W zasadzie jest to dokładnie opisane w FAQ OS3.2 w pkt 4.3.
Jeżeli jest starszy ROM to LoadModule ładuje nowy ROM (jego moduły) do pamięci odpornej na reset, czyli CHIP. Stąd zabiera chip i dodatkowo system jest wolniejszy (np obsługa dysku).
Jest tam też "systemowy" sposób na ładowanie tego do fastu (MuProtectModules ON REMAP).

Ale jeżeli ktoś posiada Blizzard czy Apollo to oczywiście lepszym rozwiązaniem jest użycie dedykowanych narzędzi do załadowania ROMu do fastu. No może tej ostatniej wskazówki tam zabrakło.

Pozdrawiam.
[#15] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #3

To pytanie nurtuje mnie od niepamiętnych czasów - po co właściciele rozbudowanych konfiguracji, działający pod systemem, nadal walczą jak lwy o każdy bajt chipu?
[#16] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Daclaw, post #15

Bo w przypadku wielu gier i dem chip jest potrzebny, dotyczy to tez tych odpalanych z WHDLoad.
1
[#17] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@kempy, post #16

Dokładnie właśnie o to :) Do tego dochodzi szybkość działania samego systemu.

Ostatnia aktualizacja: 17.11.2021 10:40:28 przez Marecheck
[#18] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@kempy, post #16

Ale niby jak ilosc wolnego chipu ma dotyczyc gier i dem odpalanych spod WHDload? No chyba, ze chodzi Ci o konfigi bez fast RAM-u. Z samym chipem, typu 2MB chip only. Bo tak to ilosc wolnego chipu nie ma zadnego znaczenia dla WHDload. No chyba, ze wartosci sa bardzo male typu 100kB free, gdzie jest juz za malo chipu na otwarcie ekranu. Dla gier/dem WHDload, liczy sie ogolna ilosc chipu. Jak gra/demo wymaga np. 1MB chipu to WHDload alokuje 1MB fastu, kopiuje tam zawartosc chipu i uzywa 1MB chipu dla gry/dema. A na wyjsciu z gry/dema WHDload kopiuje z powrotem ten obszar.
1
[#19] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Don_Adan, post #18

A jak masz np scsi.device w CHIP, to można sobie tak przerzucić to do FAST na czas otwarcia gry w WHD?
[#20] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@snifferman, post #19

O ile sie nie myle to OS jest zdaje sie wtedy wlaczany/przelaczany. Byc moze po prostu zamienia miejscami dane z obszarow chipu i fastu, przekopiowujac je za kazdym razem. Dlatego uzywanie opcji Preload jest duzo szybsze bo wszystkie dane sa od razu wczytane do RAM-u, przed ubiciem systemu. Ale nigdy sie nad tym nie zastanawialem.
[#21] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #17

Ten wątek dotyczy też mojego przypadku. Mam kick 3.2 i po załadowaniu wb 3.2 wyświetla mi 1.49 mb chip. W jaki sposób mogę sprawdzić co pożarło tyle chipu?
[#22] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Don_Adan, post #18

Dlaczego więc praktycznie każde Readme w instalatorach WHDLoad posiada zapis z wymaganiem co najmniej 512kb Chip. Losowe przykłady - po prostu otwieram archiwa i czytam. Pierwsze trzy które sprawdziłem:

Addams Family

"- Game requires 512k chip mem and 512k other mem (+0.9Mb other memory
for preload option)"

Abandoned Places 2

"The installed program requires 1.0 MB ChipMem and 1.0 MB OtherMem. "

Cannon Fodder

"Game requires 1 MB Chip memory and 0.5 MB other memory. "

I tak dalej.
[#23] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Bociek78, post #21

Co zjada to nie doszedłem do tego ale wrócił do normy jak zmapowałem ROM z WB 3.2 bo przy ROMie z WB 3.1.4 właśnie miałem 1,5MB
1
[#24] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@kempy, post #22

Jesli w oryginale (z dyskietki) jakas gra NDOS wymaga 0.5MB chipu, to wymaga ona obszaru pamieci od $0 d0 $80000. Zeby ta gra zadzialala spod WHDload to potrzebny jest do jej dzialania ten obszar. Jezeli WHDload ma przywracac system po uruchomieniu tej gry i wyjsciu z gry to wszystkie dane znajdujace sie pod tym obszarem sa kopiowane do tych 512KB other mem, i tam przechowywane. Dla jasnosci, ilosc pamieci chip wymagana przez WHDload to nie jest ilosc wolnej pamieci chip na belce WB, tylko calkowitej dla danej Amigi. Czyli jak cos wymaga 0.5MB chip to pojdzie na wszystkich Amigach, jak 1MB chip to na Amigach ktore maja tyle lub wiecej chipu. Oczywiscie nie licze tu fastu, bo bez niego to prawie nic nie pojdzie pod WHDload. Wiec ilosc potrzebnego chipu w zasadzie okresla model Amigi, choc teraz sa tez A500 z 2MB chipu. Za to ilosc "other mem" to jest ilosc pamieci dostepna pod belka WB.
[#25] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Don_Adan, post #24

Mozna pokombinowac z MCP i zmienic device z chip do fast mozna jeszcze w ten sposob ok 80 kb odzyskac
[#26] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Marecheck, post #23

Jeżeli jest ROM 3.1.4 lub starszy to przy starcie nowy ROM 3.2 jest ładowany do pamięci za pomocą LoadModule, i jest ładowany do CHIPu. Jest to zaraz na początku startup-sequence.
I dlatego zżera CHIP.

Jeżeli użyje się BlizKick, Remapollo lub MMU to te ładują ROM 3.2 do FASTu, przez co przy starcie nie jest już uruchamiane ładowanie ROMu do CHIPu.

Jest to opisane w FAQ OS3.2 w pkt 4.3.

Aby CHIP wrócił należy więc po instalacji 3.2 przeedytować startup-sequence i dodać na początku ładowanie ROMu 3.2 za pomocą Blizkick, remapollo lub MMU(MuProtectModules ON REMAP). Albo użyć fizycznego ROMu 3.2
1
[#27] Re: Mniejsza ilość CHIP RAM po gołej instalacji WB 3.2

@Don_Adan, post #24

Dzięki za wyjaśnienie.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem