Komentowana treść: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim
[#31] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@*y, post #30

Karta graficzna w pc to nie to samo co samodzielny komputer robiący tylko za kartę graficzną dla Ami. To tak w kwestii analogii ;)

Poza tym to super pomysł, kibicuję.
[#32] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@morph123, post #31

Karty graficzne dla PC'ta już od wielu lat są "komputerem" czasami wielokrotnie silniejszym obliczeniowo od procesora głównego. W projekcie Krash'ana Raspberry Pi nie jest samodzielnym komputerem. System operacyjny tego maleństwa czeka na polecenia z Amigi. Bez nich niespecjalnie jest w stanie zrobić coś sensownego. Więc to Amiga steruje tym cudeńkiem. Dokładnie tak jak PC kartą graficzną lub każdą inną. W tym wypadku to karta z Raspberry Pi jest zależna od Amigi, nie odwrotnie. Inna sytuacja ma być z kartą Vampire. To ta karta ma wydawać polecenia reszcie "bebechów" Amigi robiąc z niej właściwie dostawcę prądu, klawiatury i kilku innych dodatków, bez których również jest się w stanie obejść (wersja standalone). Komputery powstały z myślą o obliczeniach oraz sterowaniu. Dopóki to Amiga steruje zewnętrznym urządzeniem, które może być miliony razy potężniejsze obliczeniowo od "staruszki", to ona jest sprzętem nadrzędnym, a urządzenie sterowane "tylko" dodatkiem.
[#33] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@*y, post #32

Myślę, że kolegom chodziło o fakt, że RPi do działania Amigi nie potrzebuje. Ba, bez Amigi poradzi sobie lepiej, zarówno z własnym sprzętem jak i z dedykowanym dla siebie oprogramowaniem. Na jakimś GeForce czy Radeonie taka sztuczka się nie uda.
[#34] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@recedent, post #33

Raspberry Pi z Linuxem jest samodzielnym sprzętem. Natomiast w projekcie SeaPiggy12, jeśli wszystko dobrze zrozumiałem, jest "tylko" podzespołem sterowanym przez Amigę. Zupełnie niesamodzielnym. To wielka różnica.
Panowie biją do tego, że Amiga staje się dodatkiem do Raspberry Pi. Tak jednak nie jest w tym przypadku. SeaPiggy12 samodzielnie niczego wielkiego nie zrobi. Musi być sterowana.
[#35] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@*y, post #34

Eee... To tam jakieś modyfikacje sprzętowe Krashan przeprowadzi i nie będzie można RPi z SePiggy po prostu wyciągnąć i używać z powodzeniem pod Linuksem? Chyba nie...
[#36] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@*y, post #32

W projekcie Krash'ana Raspberry Pi nie jest samodzielnym komputerem.


interesuję się trochę filozofią Chin. Gdzie mogę poczytać więcej na temat doktryny Krash'ana?
[#37] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@snajper, post #36

Coś Ci się pokiełbasiło. Krash'an jest dalekim potomkiem Atlantów. To z Chinami ma niewiele wspólnego.
[#38] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@Krashan, post #21

Tak, w przypadku gier 3D to właściwy kierunek, tym bardziej, że – na ile się zdążyłem zorientować – w zasadzie cała implementacja siedzi w kernelu VC i wystarczy to odpowiednio opakować.

VC to bardziej simd/dsp i zarzadzanie, rendering chyba robi QPU - Broadcom udostepnil jakies zrodla na linuxa, wiec mozna przynajmniej sprawdzic czy da sie to zrobic.
Dla zabawy w gry 2D planuję niskopoziomowy dostęp do Raspberry, w tym sensie, że nie przechodzący przez tradycyjne amigowe API RTG i nie wymagający „żyjącego systemu”. Czyli po staroamigowemu będzie można będzie strzelić Forbid() i wysyłać dane i komendy bezpośrednio do Maliny. Dla uprzyjemnienia zabawy i złagodzenia bólu wolnej komunikacji, będzie można w pamięci Maliny tworzyć bitmapy bezpośrednio wysyłając obrazki IFF czy PNG, ARM zajmie się zdekodowaniem. Ogólnie, ponieważ po stronie „karty graficznej” mam bardzo szybki – jak na amigowe realia – procesor ogólnego zastosowania, to API nie będzie musiało być wypadkową tego, co porafi sprzęt, ale będzie „sympatyczne i miłe w dotyku”. To zachęca hobbystów.

Pi ma OpenVG 1.1 - moze zamiast wymyslac wlasne wykorzystac to API albo na nim bazowac ? Gwarantowalo by to od razu akceleracje grafiki i moze jakies gotowe dema/programy.

To bedzie tylko na a1200 czy planujesz moze wersje na zorro? Sadzac po szybkosci poszloby na zorroII czyli na wszystkie duze amigi. W sumie to bardzo dobry pomysl - mogla by byc super tania karta graficzna do kazdej duzej amigi. Nie jestem specjalista od hw, ale chyba by to bylo latwiej zrobic niz mostek pci :)
Rzecz jasna systemowa grafika, czyli gruby patch na graphics + emulacja CyberGFX też będzie.

Tylko czy to nie bedzie za wolne? Gdzies czytalem, ze max 1 mb/s mozna wyciagnac... Jesli bedzie dzialac wolno, to potrzeba by jeszcze cos na zachete, czyli ...
W dalszej kolejności Open GL ES 2.0, później można rozważać inne ciekawe możliwości, np. audio w HDMI, wykorzystanie sprzętowego dekodera H.264, a nawet zdjęcie cyfrowo sygnałów RGB z AGA, podanie ich przez wejście kamery i wyświetlanie amigowych ekranów przez HDMI. Na razie jednakże są to pomysły na etapie kawiarnianych rozważań przy szklaneczce trunku, koncentruję się póki co na podstawach.

Ten opengles jest chyba najbardziej interesujacy, bo mialby najwieksza liczbe uzytkownikow. W sumie moglbym rzucic okiem i sprobowac zbudowac jakas biblioteke typu opengles bridge na amidze ale nie mialbym tego jak przetestowac bo nie mam a1200 :(

W ogole to na jakim etapie jestes ? PoC/ Prototyp hw/jakis sw dzialajacy ?
[#39] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@docent, post #38

GL byłby interesujący ale pytanie jakie są wymagania w grach co do przesyłania danych do karty w trakcie gry. Bo jesli textury lecą w czasie runtime to będzie lipa.
[#40] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim
W wywiadzie jest mowa o amigowym kanale Discord, ma ktoś na niego namiary?
[#41] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@michal_zukowski, post #39

Zalezy od silnika i od zlozonosci gry - w niektorych sa ladowane przed rozpoczeciem gry i tu nie bedzie problemu, ale jak jest "otwarty swiat" lub duzo tekstur w lokacji to sa ladowane w miare przemieszczania sie i gra moze sie w tych miejscach zatykac. Trzeba by pewnie modyfikowac managera tekstur by z wiekszym wyprzedzeniem je ladowal na gpu...
[#42] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@docent, post #38

W ogole to na jakim etapie jestes ? PoC/ Prototyp hw/jakis sw dzialajacy?
Działający prototyp interfejsu, kernel wymienia dane z Amigą, umie stworzyć framebuffer o zadanej rozdzielczości i rysować po nim.
[#43] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@Krashan, post #42

O, to jest juz najwazniejsza czesc - gratuluje! I jak wychodzi szybkosc wymiany danych? Wiekszosc wywolan api opengles potrzebuje 2-4 parametrow czyli 8-16 bajtow i 4 bajty na odpowiedz plus jakis checksum/header
[#44] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#45] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#46] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#47] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#48] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#49] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#50] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@docent, post #43

I jak wychodzi szybkosc wymiany danych?
Zgodnie z oczekiwaniami, nieco ponad 1 MB/s.
[#51] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#52] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#53] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#54] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim
Krashan w mediach :D
Fajnie.
[#55] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#56] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#57] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@docent, post #15

Hehe, barebone programming rzadzi :) - ja mam rozgrzebanego execa na arma w rpi, od 2 lat czekajacego na wolny slot w kolejce na uruchomienie i dokonczenie :(


A moze tak bys do arosowego DevTeamu zajrzal? Co prawda exec na arma w rpi juz od dawna jest i dziala, ale wsparcie jest zawsze mile widziane :) Teraz np. walcze m.in. z usb2otg.

Aha, AROS na RasPi (przynajmniej wersja nad ktora pracuje) dziala w trybie BigEndian...
[#58] [post oznaczony jako OT] wyświetl
[#59] Re: Wywiad z Grzegorzem Kraszewskim

@*y, post #37

"Krash'an jest dalekim potomkiem Atlantów." - OK
na czasie: doktryna Krash'ana to teraz niejako stan umysłu - OK

na AmiParty zimowym już za tydzień pewnie bedzie extra prezentacja - musi być OK
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem