[#1] Miusaxx w Ondorr Drakmo
W zamierzchłych czasach, gdy Ondorr Drakmo powstawało na Amidze pod BlitzBasic2, wypełnione było muzyką. Były to skomponowane przeze mnie melodie w formacie AHX (THX) odtwarzane przez wbudowany w program player. Oczywistym więc jest, że także obecnie, poruszając się w świecie Ondorr Drakmo na przeglądarkach - bardzo bym chciał, aby nie było głucho.

Już od dawna zamierzałem się z próbą implementacji muzyki w celu podniesienia nastroju w owym świecie. Wczoraj w nocy przeglądnąłem kilka stron, dziś przedstawiam Wam metodę banalną, stosującą EMBED. Nie wiem na ile jest ona niezawodna, dlatego chciałbym prosić Was o betatesting poniższego kodu:

http://www.drakmo.ovh.org/playmsx.php

Wykorzystany tam został remix muzyki z gry Slaine na c64, którego autorem jest Ifadeo. Na udostępnienie utworu dostałem zgodę od autora, gdyż możliwy jest do ściągnięcia z mojej strony traktującej o Slaine. Zapisany został w formacie mp3. Najbardziej zależałoby mi na odtwarzaniu formatu AHX, jednakże nie wiem czy jest plugin do AHX pod Mozilla FireFox, Internet Explorer, Opera oraz inne przeglądarki, w związku z czym sprawa komplikowałaby się. Niech zostanie więc może MP3, wszelkie własne utwory zapisane w AHX mogę przekonwertować do tego formatu bądź MP2, choć to trochę śmieszne :). Brałem także pod uwagę. by zaimplementować player napisany we fleszu, jednakże do tego musiałaby zgłosić się chętna osoba, by pomóc a i wtedy odpadają Amigi klasyczne o ile w ogóle uda się uruchomić na nich dźwięk, na czym mi zależy.

Na koniec najważniejsza kwestia, jak odtwarzać muzykę na Amidze. Muszę zgłębić tajniki, jak można podłączyć stream pod jakiś program na Amidze. Słuchałem już radia internetowego dzięki StreamMP3, sądzę więc, że także i na Amidze będzie to możliwe. Jedynie przy uruchamianiu części kodu odpowiedzialnej za odgrywanie muzyki, uwzględniony będzie musiał być rodzaj przeglądarki, na której wszedłeś/weszłaś do świata Ondorr Drakmo.

Zapraszam do dyskusji..

P.S. nie wiem dokładnie co było powodem, ale właśnie zaraz przed zamierzeniem wysłania się tego postu, odtwarzany kawałek zwiesił mi się (zaloopowała się sekunda) i po chwili zamknęła mi się cała Mozilla. Dobrze, że mogłem przywrócić sesję, by nie pisać tego jeszcze raz. Teraz poddaję tą metodę o wiele większej wątpliwości..

P.S.2 znalazłem na Amigę program HVL2WAV do konwertowania AHX/HVL na WAV, tak więc po powrocie do domku przetestuję czy to działa, robić wszystko na Amidze -> to moje motto :)



Ostatnia modyfikacja: 08.05.08 10:22
[#2] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #1

Nie dziala na Operze. Nic sie nie dzieje. Byc moze nie ma jakiejs wtyczki.

Co do Flasha, to nie da rady. Poki co nie obslugluje tego zadna amigowa przegladarka.
Jesli chodzi o stream mp3, to mozna uzyc AmigaAMPa lub AmiNetRadio (programy te dzialaja na wszystkich systemach).



Ostatnia modyfikacja: 08.05.08 14:16
[#3] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Andrzej Drozd, post #2

HVL2WAV spisuje się znakomicie w konwersji THX na WAV. Właśnie sobie na Amidze przekonwertowałem kawałek, który zajmuje jako format THX "całe" 2,942kb, jako WAVE zajmuje już 18,6MB. Konwersja trwała niecałe 5 minut na mojej 040/40Mhz. Teraz trzeba jeszcze to przerobić na MP2 najlepiej.. Trochę szkoda, bo o wiele lepiej byłoby wczytywać ten thx niż przekonwertowaną ścieżkę - zyskałbym znaczną oszczędność miejsca na serwerze i sam fakt ładowania jest przerażający, szczególnie dla słabszych Amig może tak być!! Zobaczę co się da zrobić w kwestii "puszczania" streamu na Amigę. Dzięki za wskazówki, chyba będę musiał skorzystać z OpenURL, nie mam doświadczenia w tej kwestii.

[#4] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #3

Dla zainteresowanych ;P

Przekonwertowałem owy WAV, o którym wcześniej wspominałem do MP2 pod SecondSpin. Nie wiem dlaczego, ale ustawiając MP3, nie mogę tego przekonwertować, od razu wyskakuje komunikat, iż plik został przekonwertowany.

Sprawdzałem na dwóch ustawieniach dla MP2, oba to stereo, bez VBR, pod moim 040/40MHz uzyskałem co następuje:

dla 64kbps
czas trwania konwersji: 9 minut
objętość pliku: 845kb

dla 256kbps
czas trwania konwersji: 12 minut
objętość pliku: 3,38mb

Jutro sprawdzę na pececie audytywność jakości (hah), na Ami brzmi tak samo pod Prayer2, mam nadzieję, że w 64kbps jakość jess zadawalająca, bo objętość pliku na pewno!!

Jeszcze mam problem z konwersją MOD na WAV lub na MPEG, bo mam kilka modków jeszcze. Na Aminecie znalazłem tylko DUMB, który musiałbym skompilować, bo jest tam tylko source.



Ostatnia modyfikacja: 08.05.08 18:47
[#5] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #4

64kbps w pelni wystarczy. Mysle ze daloby rade nawet w 42. :)
Jezeli na Aminecie nie ma jakiegos mod2wave, to sprobuj zaladowac modul do np. SongPlayera, ustawic AHI na filesave i odegrac.


PS. Jesli chodzi o MP2, to nie ma znaczenia, wazne ze plik jest maly. Mozesz bez problemu zmienic takze koncowke na .mp3 (player sam sobie rozpozna format).
[#6] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Andrzej Drozd, post #5

@Andrzej Drozd
Spróbujem później, muszem podinstalować SongPlayer'a.

Dlaczego mam zmieniać końcówkę z MP2 na MP3?

Pozdrawiam!!

[#7] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #6

Nie trzeba zmieniac na .mp3, no ale kto wie czy na innych egzotycznych platformach, plik bedzie widoczny. Ludzie juz zapomnieli ze przed mp3, byl mp2 :)

PS. Gdy beda problemy z SongPlayerem, to na Aminecie z kluczem jest dostepny tez EaglePlayer. Tez sobie powinien poradzic z AHI. Byc moze sa nawet jakies opcje odnosnie konwersji modulow. Nie pamietam, dawno nie uzywalem. :)



Ostatnia modyfikacja: 08.05.08 19:44
[#8] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Andrzej Drozd, post #7

> Nie trzeba zmieniac na .mp3, no ale kto wie czy na innych
> egzotycznych platformach, plik bedzie widoczny. Ludzie juz
> zapomnieli ze przed mp3, byl mp2 :)

Ale z tym i tak sobie radzi program wbudowany w przeglądarkę, etc. Nie wiem jak działają wbudowane odtwarzacze na pececie, może po rozszerzeniu identyfikują pliki tak jak to było kiedyś w Windowsach, ale myślę, że jednak "wchodzą" do środka i stamtąd zbierają informację, że to MPEG. Próbowałem MP2 pod IE oraz FF i na obu rozpoznaje ładnie.

Niestety jakość MP2 w 64kbps pozostawia wiele do życzenia, jest "przytłumiona" a dźwięk nieczysty trochę, w 256kbps jest syntetycznie bez żadnych brudów, może poszukam jeszcze jakiegoś rozwiązania pomiędzy.

Tak w ogóle to na razie jeżeli miałaby być muzyka w grze, będą to moje ahx'y oraz jak się uda to także mod. Jednakże genialnym byłoby nagrać klawesyn bądź dźwięki bardziej wysublimowane :).

Pożyjemy zobaczymy, w końcu.. to projekt mego życia (tzn. będę go robił/dłubał/dopisywał/dopieszczał całe życie, nie miałem nic innego na myśli mówiąc: "projekt mego życia", hih).

[#9] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #8

Niestety jakość MP2 w 64kbps pozostawia wiele do życzenia, jest "przytłumiona" a dźwięk nieczysty trochę, w 256kbps jest syntetycznie bez żadnych brudów, może poszukam jeszcze jakiegoś rozwiązania pomiędzy.

No to wybierz 96. To juz tylko krok od standardu, czyli 128. Uzyj jednak Lame (a do niego GUI - TheMpegEncGui). Lame jest krolem w mp3. Tego samego uzywaja najnowsze encodery na PC.
Troche to potrwa na 040, ale jakosc bedzie gwarantowana.
[#10] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Andrzej Drozd, post #9

Dzięki, dzięki tym wskazówkom jakoś sobie poradzę z tą jakością :P.

Dodałem w grze ustawienia i można już sobie włączyć jedną muzyczkę, ale na razie nudnie z nią przemierzać nieskończone (hih) przestrzenie świata (zapisana w 256kbps stereo). Muszę jeszcze tylko dopisać zapisywanie ustawień dla każdego gracza. Nie wiem czy pokusić się na włączenie VBR przy enkodowaniu.

Zastanawiam się także nad dwojakim sposobem odtwarzania muzyki, którego można by dokonywać w ustawieniach. Pierwszym z nich jest uruchamianie wybranych utworów, choćby utworzonych w playliście. Jednak nie wiem do końca czy takie rozwiązanie chciałbym zrealizować. Druga opcja to odtwarzanie poszczególnych kawałków w danych miejscach, np: w mieście w pogodnych dzielnicach jeden kawałek, w jakichś bardziej niebezpiecznych inny. Oczywiście można także dywagować nad możliwością odtwarzania innych utworów w czasie dnia a innych w czasie nocy. Tak, by nie znudziły się za bardzo i gracz nie musiał wyłączać opcji odgrywania muzyki w wyniku sfałdowania małżowin.

Poziom głośności na razie podzielony jest na trzy kategorie: noc, poranek i dzień, co chyba jest jasne :). Sam styl utworów zaś, na razie jest czystym a'la komodorowskim tjunem, wiem, że wiele osób te "piski" i syntetyczne fale piłokształtne odbiera jak dewiację syntezatorów i gwałcenie wręcz muzycznej pięciolini, myślę więc o alternatywnych rozwiązaniach, coś jak muzyka vintage (8-bit) i choćby nawet te same bądź podobne utwory w innych, nowszych stylizacjach.

Znów się rozpisałem, przepraszam.. poprawię się..



Ostatnia modyfikacja: 09.05.08 15:21
[#11] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #4

do encodowania mp2
http://aminet.net/search?query=pegase

do encodowania mp3
http://free.boo.pl/970079
(ib tips display source)

do konwersji modkow
http://aminet.net/package/mus/misc/ps3mrec

[#12] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #11

Dzięki Skolman za cynka, okazał się zbawienny, także podziękowania dla Andrzeja za wskazówki i zainteresowanie. Konwersja modułów do WAV działa znakomicie. I trwa bardzo krótko, zaledwie jakieś 2 minuty dla 4-minutowego utworu na mojej 040/40MHz w przeciwieństwie do konwersji AHX, tutaj już o wiele dłużej. Wczoraj przysiadłem w nocy, kontynuując na Protrackerze jeden kawałek, który był drugą melodią w ogóle skomponowaną do Ondorr Drakmo specjalnie właśnie. Możliwe, że będzie otwierał grę, czy to w początkowym intro czy może nawet na startowym ekranie gry. I głupio mi się przyznać, że pierwszą jej część skomponowałem pod koniec.. 2002 roku! 6 latek? Czasem niektóre rzeczy muszą dojrzeć :), teraz jest już prawie na "wykończeniu" owy modułek, jeszcze w nocy zapisywałem na kartce co muszę sobie poprawić bo oczy mi się zamykały, zapisywanie muzycznych pomysłów na kartce to tragedia, gdybym popatrzył na te notatki za miesiąc, nie wiedziałbym o co chodziło :).

Co do systemu walk, postanowiłem jednak gruntownie przebudować wyświetlanie, tak więc prace się przeciągną, ale koncepcja wydaje mi się być trafiona, podobna do tej z The 7th Saga na SNES, kto grał, wie o czym mówię.

Oczywiście zabieram się za niedługo za uruchamianie muzyki na przeglądarkach amigowych. Jeżeli ktoś ma doświadczenie w tej kwestii, zapraszam do dyskusji :).

[#13] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #1

no wlasnie pod Opera to nie dziala, sprawidzilem firewallem czy cos sciaga i sciagalo, a jak sciagnelo to napislo mi "element ob" pewnie mialo pisac dalej, ze obslugiwany przez wtyczke jakas tam, no ale nie bylo widac, a co do muzyki to milo by bylo jak by na ami klasycznej tez by dzialala, a wypas jak by 030 sobie z tym radzila (ale to tylko marzenia)

[#14] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Banderas, post #13

u mnie na operze działa, widocznie mam tę tajemniczą wtyczke :)

[#15] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Mir3k, post #14

@Mir3k
O.. cóż to może być? Benden mussen chyba Operę podinstalować coś mi się wydaje, bo testowanie gry tylko na trzech przeglądarkach już mnie znudziło (plus przeglądarki moich drogich nadwornych betatesterów, zdrówko!).

@Banderas
To by się dało zrobić oczywiście, ale nie mógłby być to format mp2 ani mp3. Nawet na mojej 040/40 pod Prayer2 (ustawiony prioryter ma na maxa) tnie czasem przy korzystaniu z IBrowse. Najlepiej właśnie gdyby był to choćby jakiś plugin do Ondorr Drakmo działający pod Amigą i korzystający z AHX. Możliwe, że napiszę taki plugin jeżeli innego wyjścia nie będzie. Wtedy do pełnego działania Ondorr Drakmo z muzyką na Amidze wymagana byłaby instalacja wtyczki na dysku - czytającej AHX'y, którą już mam napisaną, z tym, że nie pobiera danych z neta, a z dysku twardego, ale to akurat jest proste do przeróbki. Gorzej tylko z faktem, że część modułów jest w formacie MOD do których nie mam własnego player'a. A zresztą ostatnio zastanawiam się, ile z tych kawałków tak naprawdę nadaje się do odsłuchania. O ile kiedyś, gdy ondorek powstawał na c64 a potem pod BlitzBasic2 jako czysta gra tekstowa - muzyka ta była atrakcyjna, teraz, przy tej grafice - niezwykłość części utworów przygasła. Ale wcale mnie to nie zdołowało :P. Zobaczymy..

[#16] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #15

stawiam na quicktime plugin.... bo to on w ustawieniach Mime odpowiedzialny jest za mpeg audio u mnie
mogę się mylić....

[#17] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Andrzej Drozd, post #2

U mnie na operze działa.
[#18] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #15

Ostatnimi czasy postanowiłem, iż tłem muzycznym w świecie Ondorr Drakmo będą ambienty (także i owszem dark-ambient). Skomponowałem sobie dwie "bazy", z których jestem bardzo zadowolony (o wpływ tego posunięcia podejrzewam grę Omikron: The Nomad Soul oraz moje zakorzenienie w ambientach) więc czuję, że to dobry pomysł, jednakże brakuje mi sampli a jak to bywa w ambientach, powinno się coś w tle delikatnie dziać :). W sieci pościągałem trochę różnych darmowych efektów (jak wyładowania atmosferyczne, szumy).
Te efekty dźwiękowe jednakże zapisane są oczywiście w formatach takich jak AU, AIFF bądź MP3. Stąd też pytanie -> znacie jakikolwiek program na jakąkolwiek platformę do konwersji tych formatów na sample amigowe?
Za wszelką odpowiedź będę bardzo wdzięczny.

[#19] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #18

Do formatu 8SVX potrafi zapisac np. SampleZ oraz SampleManager. Potrafia one takze zapisywac w innych formatach. MP3 wczytuja za pomoca mpega.library.
Do formatu 8SVX potrafi chyba takze zapisywac pecetowy CoolEdit i inne tego typu programy.

Z innych Aminetowych programow to 8SVXtoXX. Ale ogolnie nie potrzeba kowertowac do 8SVX. Kazdy od lat odtwarza wave, AIFF itp. za pomoca Play16 lub korzystajc z wav.datatype, aiff.datatype, itp.



Ostatnia modyfikacja: 25.06.2008 13:25:45
[#20] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@Andrzej Drozd, post #19

THX->ANDREW4ANSWER, popróbuję powalczyć wieczorem. Fajnie mi się ambientuje w Protrackerze, jak na ambient, 4 kanały to nawet za dużo :).
Myślę, że obok wprowadzenia w Drakmo pory dnia i nocy (additional: fazy przejściowej = no problem), tło tego typu będzie bardzo w deseń. Kojarzycie zapewne ambientowe tło z gry Diggers, uwielbiam je i zawsze słuchając wyczekuję momentu, gdy powstaje pod koniec rozwinięcie w postaci melodyjnej wstawki. Zasłuchałem się takimi projektami jak Loscil, Boards Of Canada czy Casino VS Japan tudzież Aphex Twin, choćby "Headphones" w wykonaniu Bjórk i cały ten trip-hop albo hardkorowe Library Tapes więc mam nadzieję, że już niebawem zainteresowani usłyszą w tle wciągające dźwięki podczas przemieszczania się między lokacjami w mieście, którego cień pochłania wszystkie dusze w nim żyjące.

[#21] Re: Miusaxx w Ondorr Drakmo

@BagoZonde, post #20

Strasznie klimatyczny ten kawałem - excelent wobór. :) OK

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem