[#1] ktoś może pamięta, ktoś może wie?
Pytania czysto teoretyczne...

Pamiętacie jak na 8 bitowcach odkrywano softowo możliwości jakich sprzęt niby nie miał?

1. Pamiętam jak za czasów A500 dostałem dyskietkę z demem możliwości digitizera digi view gold 4.0. Składało się ono z dyskietki, która startowała i wyświetlała digitalizowane 4 obrazki w trybie Dynamic Hires Lace i bodaj z overscanem. Tryb ten miał to do siebie (ponoć) , że zajmował taki obrazek moc całego procka 68k, ale jakos wyświetlał 768x576 w 4096 kolorach. Faktycznie nawet myszka chodziła wolno na takim ekranie. Obrazki te były fenomenalne jak na tamte czasy i jak wyświetliłem koledze na 1084s to był w szoku, że na kompie jak A500 można osiągnąć aż taką dokładnośc grafiki i to w tylu kolorach. Moje pytanie więc, czy ktoś wie coś więcej o tym trybie graficznym?


2. C64 miał 16 kolorów ale ponoc dawało się uzyskać 128. Jakie były faktycznie maksymalne możliwości tego komputerka w tym zakresie? Słyszałem o jakims hiresie czy lace... (nigdy nie miałem comka..)

[#2] Re: ktoś może pamięta, ktoś może wie?

@xtro, post #1

1. http://pl.wikipedia.org/wiki/Amiga_HAM
2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Commodore_64
dział grafika.


Pozdrawiam
[#3] Re: ktoś może pamięta, ktoś może wie?

@xtro, post #1

Jako ze w trybach LACE na A500 dalo sie uzyskac tylko 16 kolorow, ktos wpadl na pomysl zeby co linie zmieniac palete barw. Dlatego jak to okresliles cala moc procka byla zajeta. Technicznie w jednej wyswietlanej linii mogles miec 16 barw jednak ze paleta byla zmieniana co linie to mogla byc ona rozna po powodowalo ze na ekranie bylo ich 4096.
Podejrzewam tez ze paleta mogla byc zmieniana nawet w trakcie wyswietlania danej linii ale w tym temacie musieli by sie wypowiedziec koderzy.
[#4] Re: ktoś może pamięta, ktoś może wie?

@Phibrizzo, post #3

Może mnie pamięć myli, ale czy przypadkiem tego typu efekty nie były wykonywane przez Copper bez udziału CPU? Bo dysponował on chyba możliwością zapisu w obszarze pamięci chip (mogło to obciążać pamięć chip przez jego DMA, ale chyba w porównaniu do apetytu reszty chipsetu na przepustowość pamięci to nie było dużo).
Zdaje się, że większe zapotrzebowanie na CPU miały procedury minimalizujące efekt rampy w HAMie, ale to raczej przy rysowaniu, niż przy wyświetlaniu przygotowanej wcześniej, statycznej grafiki.
Ale niech się może wypowie ktoś bardziej obeznany w temacie ode mnie.



Ostatnia modyfikacja: 03.11.2010 06:03:12
[#5] Re: ktoś może pamięta, ktoś może wie?

@Phibrizzo, post #3

> Jako ze w trybach LACE na A500 dało się uzyskać tylko 16 kolorów

Chodzi o tryby Hires.

Generalnie chodzi o zmianę palety kolorów co linię. Były dwa podejścia, Sliced HAM oraz Dynamic Hires. Oba mogły używać przeplotu.

SHAM zmieniał 15 kolorów używając tylko coppera w trybie HAM co dawało więcej kolorów podstawowych, więc minimalizowało rampę. Nie zmieniano koloru 0, aby uniknąć sieczki na ramce. W trybie lace zmieniano tylko linie jednego półobrazu, a więc zmiana była co dwie linie. Problemy z tym trybem to możliwe zakłócenia kolorów na krawędziach obrazu z racji niedokładnego docyklowania. Copper może zmienić 13 kolorów bezproblemowo w czasie poziomego wygaszania.

Dynamic Hires używa jednocześnie coppera i cpu. Mimo nazwy, może być użyty w każdym trybie. Nie powoduje zakłóceń kolorów, ale za to zależy od cpu przez co jest niesystemowy. Zmienia też obie linie w trybach lace.
[#6] Re: ktoś może pamięta, ktoś może wie?

@cholok, post #5

>Chodzi o tryby Hires.

Ups. Moj blad. Faktycznie chodzi o tryby HIRES.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem