[#1] Retro remakes na "nowe Amigi"?
Od pewnego czasu zastanawiam się dlaczego nie wydaje się gier typu "Retro remakes" na nowe komputery z amigowego podwórka jak Pegasos, Efika, Sam440ep. Na razie portuje się tylko te nowsze produkcje napisane zwykle w językach wysokiego poziomu jak Python lub korzystające z bibliotek wysokiego poziomu jak SDL. Czy nie fajnie byłoby gdyby przeportować np. Superfroga pod AmigaOS4.1 lub MorphOS czyli natywnie skompilować pod ten system wykorzystując oryginalną grafikę itp. Kod napisałoby się od podstaw, a grafikę zapożyczyłoby się oczywiście z uwzględnieniem wszelkich zasad licencyjnych. W ten sposób powstałyby nowe wersje starych hitów, które możnaby modyfikować i rozbudowywać według uznań graczy. Co o tym myślicie? Ja ze swojej strony rozpocząłem już jakiś czas temu taki projekt o roboczej nazwie Dune 3, która to gra miała działać właśnie na AmigaOS4.0 i mieć kod napisany od podstaw, a grafikę wyciągniętą z oryginału. Uważam, że jakby zrobić choć jedno takie przedsięwzięcie to duża grupa ludzi mogłaby pograć w takie stare hity bez konieczności korzystania z wszelakich emulatorów! Przy tworzeniu takich "Retro remakes" nie wykluczam wykorzystania języków wysokiego poziomu jak Python lub bibliotek SDL, choć bardziej ukierunkowałbym się w stronę wykorzystania standardowych bibliotek amigowych ew. jakichś własnych wyspecjalizowanych bibliotek wspomagających pisanie gier. No i pisania w języku C++. Kod gry, który trzebaby napisać od podstaw nie jest rzeczą aż tak trudną, wystarczyłby chociaż zarys mechanizmu działania danej gry, najważniejsze by wyciągnąć grafikę i ew. muzykę (oczywiście za zgodą producenta) i skompletować grę. Jak się na to zapatrujecie? Pisałem już kilka programów na te "nowe Amigi" i muszę stwierdzić, że drzemie w nich niesamowita moc, którą można wykorzystać. Takie "Retro remakes" zamiast emulacji byłyby jak znalazł. I to w wersji na komputery wywodzące się z Amigi, a nie PC. Zapraszam do dyskusji.

[#2] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@Minniat, post #1

Jeżeli chodzi o SuperFroga to akurat właściciel praw do tytułu kategorycznie odmawia udzielania komukolwiek praw do robienia czegokolwiek z tym tytułem. Podchodów było wiele. SuperFrog to (osobiście nie wiem dlaczego) bardzo rozpoznawalna marka na świecie. W takim np. AppStore zrobiłaby furorę. Na podstawie mojego dwuletniego doświadczenia w świecie AppStore mogę zaryzykować stwierdzenie, że milion sztuk odnowionego SuperFroga w AppStore (dla iPhone, iPod touch i iPad) by poszło. Myślę, że właściciele praw autorskich doskonale zdają sobie sprawę z wartości tej marki i prędzej czy później sami coś z nią zrobią.

Przy okazji - niedawno na Twitterze francuskiej firemki wydawniczej przeczytałem, że zabierają się za przystosowanie całej serii Goobllins dla iOS (iPhone, iPod touch i mam nadzieję iPad). Tego typu gry akurat świetnie się sprawdzają na dotykowym ekranie więc wróżę niemały sukces temu remakowi. Pod warunkiem, że gra naprawdę zostanie przystosowana do ekranu dotykowego, a nie zostanie on potraktowany po prostu jak sterowanie myszą. Palec jest mniej precyzyjny i trzeba to wziąć pod uwagę. Jak tego nie sknocą to myślę, że min. milion sztuk trzech części sprzedadzą.

[#3] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@Minniat, post #1

1) SDL nie jest biblioteką wysokiego poziomu, nie ma praktycznie żadnych primitywów graficznych, tylko blitowanie, po prostu jest portowalna więc nie myl pojęć

2) wcale niesamowita moc w nowych amigach nie drzemie, otwórz ekran 800x600 w 32 bitach czyli powiedzmy takie minimum i zacznij sie bawić SDLem, brak sukcesu gwarantowany, po prostu nowe amigi pozwalają na mniejsze denerwowanie się prędkoscią niż w klasykach

[#4] Re: Retro remakes na

@Minniat, post #1

W teorii ciekawe założenie... ale w praktyce nie wierzę w powodzenie tej "akcji".

Osobiście wystarczyłoby dla mnie, gdyby ktoś spróbował przeportować którąś z tych gier, jeżeli dostępny jest kod źródłowy. Możliwe że część autorów tych gier udostępniło by kod zainteresowanemu przeportowaniem na inne systemy.



Ostatnia modyfikacja: 01.10.2010 10:07:48
[#5] Re: Retro remakes na

@MDW, post #2

> Jeżeli chodzi o SuperFroga to akurat właściciel praw do tytułu kategorycznie odmawia
> udzielania komukolwiek praw do robienia czegokolwiek z tym tytułem.


Nie przeszkodziło to jednak autorowi tego remake (6 pozycja od góry).



Ostatnia modyfikacja: 01.10.2010 10:05:25
[#6] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@Minniat, post #1

@Minniat: Widzę, że kolejny pomysł, tym razem na Dune 3 (sic!). A co z Arcymagiem?

[#7] Re: Retro remakes na

@Solo Kazuki, post #5

wielu ludzi lubi łamać prawo,
dla mnie poprawny port/remake powinien uzywac oryginalnych plikow z gry (w przypadku superfroga z wersji cd32 bo tam jest w postaci plikow), wtedy raczej producent moze programiscie "naskoczyc"

[#8] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@Minniat, post #1

Dla mnie bomba, sprobuj z jakims tytulem :D

[#9] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@MDW, post #2

"milion sztuk odnowionego SuperFroga w AppStore (dla iPhone, iPod touch i iPad) by poszło."

Ja sam bym kupił sto sztuk! ;)

[#10] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@MDW, post #2

Gobliiinsy mogły by mieć sterowanie tak jak w przypadku "Beneath a Steel Sky" na iP... OK

[#11] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@MDW, post #2

Możnaby zapytać Team 17, czy mają jakiekolwiek plany na udostępnienie praw do Superfroga developerom gier pod iPhone'a, iPod touch lub iPad. Jeśli jest szansa na taką sprzedaż to powinni oni zgodzić się na udostępnienie licencji.

Co do Gobliiins to świetna wiadomość - mam nadzieję tylko, że zastosują tam grafikę w stylu znanym z oryginału, a nie tej renderowanej, jaką zobaczyłem w reklamówce Goblinsów 4. Ta oryginalna (+ głosy postaci) ma niepowtarzalny styl i klimat.

[#12] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@rzookol, post #3

1) SDL nie jest biblioteką wysokiego poziomu, nie ma praktycznie żadnych primitywów graficznych, tylko blitowanie, po prostu jest portowalna więc nie myl pojęć


Wiem, że napisałeś grę w SDLu i jesteś już z tą biblioteką obyty. Dlaczego SDL działa mało wydajnie na większości sprzętów amigowych? Według mnie obecna moc Amig i komputerów amigopodobnych nie wystarczy, by obsłużyć SDL. Moim zdaniem powinno się zrobić specjalną bibliotekę coś jak nowy AMOS, tylko że zgodny z systemem. Portowalność dla takiej biblioteki nie byłaby priorytetem, a właśnie duża wydajność. Autor takiej biblioteki napisałby wszystkie procedury w asemblerze PowerPC (czyli procesora, które "nowe Amigi" wykorzystują), dzięki czemu uzyskałoby się dużą szybkość działania.

[#13] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@BagoZonde, post #6

Od kilku miesięcy nie zajmowałem się Arcymagiem. Za jakiś czas na pewno do niego powrócę i go dokończę. Na EAB znowu sugerują powrót do grafiki izometrycznej. I co z tym fantem zrobić

[#14] Re: Retro remakes na

@Minniat, post #13

#12
SDL to wieksze ZŁO niz Amos.. ale bylo nie bylo w Amosie tez "popelniono" wiele softu :)


#13
Wpierw zadaj sobie pytanie


Po co pisze gre?!

a) zeby wydac ja jako freeware i zdobyc rozglos wsrod amigowcow -

jak bedzie za darmo i da sie w nia pograc, na pewno amigowcy o niej uslysza i beda kojarzyc jej autora.


b) zeby ja sprzedac i zarobic na niej -

wtedy sluchaj dokladnie co mowia na jej temat wszyscy gracze i probuj ja modyfikowac wedle ich zyczenia. Zarobek bedzie jaki bedzie, wszystko zalezy od jakosci gry.


c) zeby napisac ja dla wlasnej satysfakcji i poczuc sie dumny z wlasnej produkcji -

wtedy nie sluchaj nikogo!! Bedziesz wniebowziety, ze twoja gra wreszcie sie ukazala ale bedzie ona tak gowniana, ze cala reszta graczy nawet jej nie odpali.

OK



Ostatnia modyfikacja: 05.10.2010 04:13:58
[#15] Re: Retro remakes na

@selur, post #14

SDL to wieksze ZŁO niz Amos.

Ja bym tego tak nie porównywał. Produkcje AMOSowe były niesystemowe, nie dało się ich odpalać nie w PAL, nie działały na kartach graficznych, dźwiękowych, nie potrafił wykorzystać potencjału sprzętu (np. 3D). SDL takich wad nie ma, działa na wszystkim i (w przypadku PowerSDL) naprawdę całkiem sprawnie działa. Do tego pozwala na tworzenie naprawdę przenośnych rzeczy. Nie mówię żeby w nim pisać programy użytkowe. Ale jako podstawa do gier multiplatformowych nadaje się całkiem dobrze. Fakt, że SDL nie jest za szybki do rysowania 2D. Jednak można go użyć do wszystkiego poza rysowaniem. A rysować (także 2D) przy pomocy funkcji OpenGL. Zostanie użyty wówczas akcelerator 3D i zysk będzie delikatnie mówiąc ogromny.



Ostatnia modyfikacja: 05.10.2010 08:07:59
[#16] Re: Retro remakes na "nowe Amigi"?

@Minniat, post #13

@Minniat
Acha, niedokończony jeszcze, niedawno jako 29 września br. napisałeś tu na forum, że cytuję: "Obecnie ukończony projekt to Arcymag, jest nawet forum na jego temat poświęcone."

Co to znaczy?

Tutaj wątek (Twój post to nr #33):

http://www.ppa.pl/forum_ppa/read.php?f=2&t=15434&startliczba=25

[#17] Re: Retro remakes na

@MDW, post #15

pod os3 z opengl w SDL nie jest tak różowo

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem