• Dune - solucja

19.02.2005 21:00, autor artykułu: Marek Telecki
odsłon: 13738, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Dune

DuneDune Obsługa gry jest rozwiązana w sposób bardzo prosty, na zasadzie ikon. Podstawowe informacje znajdziesz w księdze, której wizerunek widnieje po lewej stronie ekranu. Poniżej są jeszcze trzy okienka: z pierwszego wiadomo ile dni grasz i jaką masz porę dnia, w dwóch pozostałych pojawiają się twarze postaci, które Ci towarzyszą. Obok, na środku, umieszczona jest "tablica" z dostępnymi poleceniami. W prawej, dolnej części ekranu znajdują się strzałki kierunkowe wiadomego znaczenia. Po kliknięciu, na małe czerwone kółeczko możesz zobaczyć mapę pałacu zawierającą również ukryte pokoje i zaznaczone postaci. Wygląd dolnej części ekranu zmienia się po wybraniu niektórych komend, np. gdy chcesz zobaczyć mapę planety (SEE DUNE MAP) po lewej stronie pojawia się ikonka globu. Kliknij na nią, a pojawią się nowe komendy. Możesz tu zobaczyć rezultaty Twoich wysiłków (SEE RESULTS), jak poważanie wśród Fremenów, wysokość wydobycia przyprawy, ilość ludzi i wielkość kontrolowanego obszaru. Możesz także zapisać stan gry bądź załadować wcześniej nagrany, podobnie jak w bibliotece przed lustrem.

Poniżej podaję przybliżony przebieg rozgrywki.

Na początku znajdujesz się w pałacu (CARTHAG). Porozmawiaj z ojcem, księciem Leto, a potem z matką Jessicą, adeptką szkoły Bene Gesserit, po której odziedziczyłeś wiele niezwykłych zdolności. Używając ornitoptera odwiedź trzy położone blisko pałacu sietche. Fremeni zamieszkujący dwa z nich po namowie (Work for me) zaczną wydobywać przyprawę. W trzeciej sietchy znajdziesz Gurney'a Hallecka. Zabierz go ze sobą i wróć do pałacu. Ojciec będzie zadowolony z Twojej pracy i będzie kazał Ci odnaleźć filtrfraki (Stillsuit) - specjalne kombinezony pozwalające żyć na pustyni. Zabierz Gurney'a i leć z nim do Carthag-Tuek. Pogadaj z szefem Fremenów. Skieruje Cię na wschód. Z Halleckiem na pokładzie bez trudu znajdziesz poszukiwaną sietch. Poza informacją o filtrfrakach dowiesz się też o kolejnych dwóch jaskiniach. Odwiedź je i namów Fremenów do pracy. Ponieważ Fremeni nie mogą wydobywać przyprawy bez wcześniejszego przeszukania terenu, wróć do sietchy, z której wcześniej "odszedłeś z kwitkiem". Teraz jej mieszkańcy (Prospectors) ochoczo przystąpią do pracy. Pokaż im na mapie trzy miejsca, które muszą odwiedzić i zbadać ich zasobność w przyprawę.

Podróżując od sietcha do sietcha, odkryjesz kilka nowych siedzib Fremenów. Postępuj podobnie jak wcześniej, tzn. namawiaj do pracy dla Ciebie, zapamiętuj wszelkie informacje, przeszukuj nowe tereny. Jeżeli natkniesz się na "bezpański" sprzęt, jak żniwiarka (Harvester) czy Ornitopter, przekaż go Fremenom. Gdy znajduje się niedaleko, każ Fremenom go poszukać (Go & Search for Equipment). W jednej z sietchy poznasz wdowę - Harah. Zabierz ją ze sobą, niech towarzyszy w Twoich podróżach.

Dune Dune Kiedy wrócisz do pałacu, ojciec poprosi Cię, abyś dokładnie przebadał pałać. W tym celu musisz zabrać ze sobą matkę. Odkryje ona dwa nowe pomieszczenia, w tym także pokój komunikacyjny, w którym będziesz później przeglądał wiadomości od Imperatora i Harkonnenów (View New Messages) i wysyłał transporty przyprawy dla Imperatora. Jeśli chodzi o wysyłanie Twojej daniny Imperatorowi, to przed transportem zawsze musisz porozmawiać o tym z Duncanem Idaho, który nadzoruje wydobycie przyprawy. Wraz z nim musisz udać się do pokoju komunikacyjnego. Reszta odbędzie się automatycznie.

Po kilku dniach Jessica poprosi Cię, abyś wyszedł na pustynię. Musisz zrobić to sam. Zrób tak, a będziesz miał wizję. Posiądziesz również umiejętność kontaktowania się z Fremenami na odległość (początkowo niewielką). Po dłuższym czasie, gdy będziesz miał pod sobą kilkadziesiąt sietchy, znacznie usprawni i przyspieszy Ci to grę. Wystarczy wtedy kliknąć na mapie planety na małą sylwetkę symbolizującą szefa grupy Fremenów, a dowiesz się ile osób posiada on pod swoim dowództwem, czym są zajęci, jak wyposażeni. Opowiedzą Ci też o zagrożeniach i sugestiach. Czasami jednak warto odwiedzić sietch osobiście, gdyż tylko wtedy Fremeni mogą nam wyjawić, gdzie w pobliżu mieszczą się kolejne osady ich pobratymców.

Sprawdzaj co pewien czas zasoby przyprawy w poszczególnych regionach planety (See spice density). Gdy zauważysz, że wydobycie maleje, a teren staje się coraz bardziej wyjałowiony, bez wahania przemieszczaj grupy ze sprzętem na nowe miejsca (Move troop), a w przyszłości nawet staraj się niektórych grupom przydzielać nowe zadania.

Kiedy będziesz ponownie w pałacu, ojciec zbierze wszystkich na balkonie, aby Cię pochwalić. Na spotkaniu zabraknie Gurney'a. Poszukaj go wraz z matką. Odnajdziecie nowy pokój, a w nim półprzytomnego Hallecka i drzwi pułapkę prowadzące do zbrojowni. Zostaw Jessicę z Gurney'em i idź do pokoju komunikacyjnego. Przebywa tam mentat - Thufir Hawat - strateg rodu Atrydów. Porozmawiaj z nim i zabierz do zbrojowni. Hawat unieszkodliwi pułapkę. Przyprowadź tutaj Gurney'a i porozmawiaj z nim oraz z Hawatem. We dwóch zasugerują, abyś odszukał przywódcę Fremenów. Poleć do sietchy gdzie poznałeś Harah. Kierując się jej wskazówkami powinieneś odnaleźć Stilgara - wspomnianego przywódcę. Porozmawiaj z nim i zabierz ze sobą. Przy okazji odwiedź okoliczne sietchy i zwerbuj nowych Fremenów. Jeżeli jakieś plemię nie chciało dla Ciebie pracował poleć tam wraz ze Stilgarem. Na pewno zmienią zdanie. Od tej pory będziesz mógł nie tylko namówić Fremenów do wydobywania przyprawy, lecz również do ćwiczeń taktyki wojennej. Do jednej z sietchy doprowadź Gurney'a, aby mógł szkolić Fremenów. Każde plemię, które zdecydujesz się szkolić w walce, przyprowadzaj początkowo do tej właśnie sietchy. Pamiętaj o ciągłym modyfikowaniu sprzętu. Na początku niewielki wybór broni, z czasem będzie wzbogacany. Broń można kupować u przemytników, których wioski mieszczą się w kilku miejscach planety. Pamiętaj o regulowaniu płatności za zakupioną u nich broń, żniwiarki czy ornitoptery. Stilgar widząc jak dobrze radzisz sobie trenując Fremenów, namówi Cię do wypicia wody życia. W tym momencie gry jest to trochę za wcześnie i odmów mu.

Dune Dune Kontroluj raz na jakiś czas stan gotowości bojowej Twoich oddziałów. Kiedy będzie on już zadowalający, możesz wysłać ich na przeszpiegi (Espionage). Pamiętaj, aby ataki odbywały się z tego regionu, który proponuje Hawat. Próbuj zdobywać zdemaskowane i słabo chronione forty. Gdy w którejś z Twoich sietchy pojawią się dywersanci - wyślij oddział, który zrobi z nimi porządek.

Kobieta zmienną jest, więc po kilkunastu dniach pobytu w Twoim towarzystwie Harah poprosi Cię, abyś odwiózł ją do jej jaskini. Wróć do pałacu. Książę podejmie decyzję o ataku na siedzibę Harkonnenów. Nie będziesz mógł temu zapobiec. Porozmawiaj z Hawatem. Poradzi Ci, abyś znalazł inny niż ornitopter środek lokomocji. Porozmawiaj ze Stilgarem (w samotności). Nauczy Cię wzywać czerwia (Call a worm) i przemieszczać się na nim. Do tego czasu poznasz również Chani. Gdy wyjdziesz z nią nieco dalej na pustynię, czeka Cię prawdziwe "love story"...

Pamiętaj, aby często rozmawiać z matką o próbie wypicia wody życia. Gdy ta się zgodzi, leć ze Stilgarem do jaskini z wodą i wypij ją. Powinieneś uzyskać łączność z Fremenami na całej planecie. Wróć do pałacu i porozmawiaj z Hawatem. Wyjawi Ci on tajniki walki nowoczesną bronią. Matka pomoże odnaleźć kolejne pomieszczenie w zamku - ogród. Gdy wejdziesz do niego wraz z Chani, dziewczyna zaproponuje spotkanie z jej ojcem-ekologiem, Kynesem. Leć do niego, porozmawiaj z nim i daj ludzi do pomocy. Fremenom z sąsiednich sietchy każ zająć się nawadnianiem i sadzeniem drzew (Specialize in Ecology). Niech zbudują elektrownie wiatrowe (Assembly wind trap), a następnie rozpoczną obsadzanie terenu. Sadzonki należy odbierać u Kynesa. Harkonnenowie stronią od przyrody, więc dzięki powyższym manipulacjom i atakom na forty powinieneś oczyścić z wrogich wojsk okoliczne tereny - oczywiście poza pałacem samego Barona. Pamiętaj jednak, aby obsadzać tylko tereny całkowicie wyjałowione z przyprawy.

Gdy uzyskasz dostęp do twierdzy Barona porozmawiaj ze Stilgarem i Kynesem, którzy poradzą Ci jak ma przebiegać końcowy atak. Przy odrobinie szczęścia przejdziesz do historii jako Paul Muad'Dib - Mesjasz.

Kilka rad

  • na większych odległościach i nieznanych terenach lataj z pasażerem
  • gdy dany obszar masz już w "małym paluszku", używaj "Skip to destination", a zaoszczędzisz dużo czasu rzeczywistego
  • ponieważ czerwie atakują źródła wibracji, czyli głównie żniwiarki, zaopatruj Fremenów w ornitoptery
  • Harkonnenowie najpierw atakują sietche, w których znajdują się Twoi bliscy
  • gdy fort, który chcesz zaatakować ma silną obsadę (2-3 oddziały), poczekaj aż Harkonnenowie zaatakują sąsiednie sietche. Osłabiony fort łatwiej będzie zdobyć
  • Fremeni ze zdobytych fortec chętnie się do Ciebie przyłączą. Znajdziesz tam również broń. Pamiętaj, aby zdobyte fortece przemieniać w sietche. Fremeni lepiej się w nich czują.
  • od przemytników kupuj tylko broń. Sprzęt typu żniwiarka czy ornitopter możesz sobie odpuścić. Jest tego wystarczająco dużo na planecie. Pamiętaj o regulowaniu płatności.
  • Imperator będzie żądał coraz częstszych i większych dostaw przyprawy, więc oszczędnie dysponuj zapasami. Czasami lepiej opłaca się wysłać mniejszą ilość ładunku (Argue) niż się spóźnić.
  • zajęci Fremeni to dobrzy Fremeni. Praca ich motywuje. Staraj się tak rozdzielać pracę i sprzęt, aby zmaksymalizować efekty. Fremeni posiadający lepsze warunki do pracy są bardziej zmotywowani.
  • gdy teren zostanie wyjałowiony z przyprawy, pomyśl o zmianie specjalizacji Fremenów lub o przeniesieniu ich w inne miejsce.
  • obsadzaj w drzewa tylko tereny pozbawione przyprawy.
  • graj uważnie, bo niektóre informacje pojawiają się tylko raz...
  • często zapisuj stan gry.

Recenzja gry znajduje się tutaj.
Więcej informacji o książce oraz filmie znajdziesz tutaj.


 Dune - Cryo 1992 
95 3 Dune - Cryo'92
100 ECS 1 MB
85
Wspaniała muzyka, ciekawe wykonania graficzne, oparta na wspaniałym scenariuszu. Do zagrania na raz może się podobać. Każde kolejne podejście, grozi znudzeniem.

dodaj komentarz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem