• Imagine 3.0 - Kurs obsługi programu - część 4

08.09.2009 19:38, autor artykułu: Sławomir Folkman
odsłon: 2737, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

ImagineGrafika trójwymiarowa w najprzeróżniejszych formach i tworzona w najwymyślniejszy sposób wdziera się pełną parą w większość możliwych dziedzin komputerowych, począwszy od gier i Virtual Reality, poprzez CAD i animację, a na sprzętowych „dopalaczach” i Internecie skończywszy. Więc i my kontynuujemy podróż w krainę artystycznej twórczości trójwymiarowej, w której naszym przewodnikiem jak zwykle będzie niezawodny "Imagine" 3.0.

W poprzednim odcinku nauczyliśmy się nadawania obiektom podstawowych atrybutów, jednak jak dotąd nie zagłębiliśmy się w taki temat jak np. tworzenie świateł z obiektów. Nadszedł czas, aby przyjrzeć się temu z bliska. A więc trochę... oświecenia!

LIGHT SOURCE DATA

"Imagine" pozwala na umieszczenie do 32 000 źródeł oświetlenia w jednej scenie. Nie mam pojęcia, czy znalazłby się ktoś, kto by się podjął ustawienia ich wszystkich jednocześnie, ani jaki komputer i w jakiej konfiguracji by podołał wyrenderowaniu takiego obrazka... Śmiało można więc stwierdzić, że pod tym względem możliwości programu są niemal nieograniczone!

Imagine Najprościej światła tworzy się w Stage Editor, podczas ustawiania sceny (opcja Object/Add/LightSource). Jednakże najlepsze efekty uzyskuje się wykonując światła z obiektów poprzez nadawanie im odpowiednich atrybutów w Edytorze Detali. Najwygodniejszym obiektem służącym jako światło jest Axis (F4). Kierunek świecenia obiektu zawsze wskazuje oś Y. Należy pamiętać, że światła "Imagine’a" bez włączonej opcji Bright i odpowiednich parametrów w panelu atrybutów, choć świecą, są niewidoczne!

Po uruchomieniu "Imagine’a" przechodzimy do Edytora Detali. Tworzymy oś (F4), wybieramy ją (F1), po czym otwieramy panel atrybutów (F7). Domyślną nazwę obiektu (Axis) proponuję od razu zmienić na np. Lampa1. Zaznaczamy "krzyżykiem" opcję Light, co przeniesie nas do okienka Light Source Data, posiadającego następujące opcje:

Red, Green, Blue Intensity to intensywność światła. Czym większa wartość liczbowa w danej części składowej koloru, tym jaśniejsze będzie światło w tej części widma. Wartości tutaj nie są ograniczone tak jak w innych panelach "Imagine" do zakresu 0-255; mogą być znacznie wyższe, dzięki czemu światło będzie jaśniejsze (dlatego opcja ta nie posiada suwaków).

Point Source to światło punktowe, świecące równo we wszystkich kierunkach.

Parallel Rays oznacza równoległe promienie światła. Ta opcja jest szczególnie przydatna, gdy chcemy stworzyć odległe źródła światła, np. słońce, którego promienie ze względu na bardzo duży dystans, na niewielkim obszarze padają w przybliżeniu równolegle.

Round Shape - okrągły kształt reflektora. Jego wielkość ustawia się poprzez przeskalowanie osi X obiektu. Skalowanie samej osi obiektu (a także przesuwanie i obracanie) wykonuje się poprzez wybranie danej operacji z jednocześnie przytrzymanym klawiszem shift (np. shift + s, shift + m).

Rectangular - kwadratowy lub prostokątny kształt reflektora. Szerokość i wysokość ustawia się za pomocą przeskalowania osi X i Z obiektu.

Po włączeniu opcji Cast Shadows "Imagine" będzie generował cienie rzucane przez obiekty oświetlone danym światłem. Uwaga! Ta funkcja znacznie wydłuża czas renderingu i działa tylko w trybie trace!

Natomiast zaznaczenie funkcji Diminishing Intensity uzależni moc oświetlenia obiektów od ich odległości od źródła światła.

Jeśli chcemy, aby lampa miała konkretny zasięg, musimy włączyć opcję Controlled Falloff, która umożliwi regulację długości promieni świetlnych za pomocą przeskalowania osi Y.

Imagine Kliknięcie na guziku No Lens Flare (FX flag) spowoduje brak w stosunku do tego światła efektów zwanych Lens Flare, a dodawanych w module Action Editor. Takie efekty nieraz można zauważyć w filmach czy na zdjęciach, w których obiekt został sfotografowany "pod słońce" - powstają wtedy w kadrze charakterystyczne refleksy powodowane przez soczewki w obiektywie kamery. To również umożliwia "Imagine", ale czasami w przypadku niektórych świateł ten efekt jest niepożądany. Dlatego można go tu wyłączyć.

Drop - ta opcja powoduje powrót do panelu atrybutów z jednoczesnym porzuceniem ustawionych wartości źródła światła i wyłączeniem tej opcji w obiekcie.

Zależnie od potrzeb, użycie odpowiednich kombinacji powyższych funkcji pozwoli stworzyć dowolne źródło światła, jakie możemy zaobserwować w rzeczywistości (choć nie tylko!). Posiadaczy wolniejszych komputerów chciałbym jednak w tym miejscu przestrzec przed zbytnim hurra-optymizmem, ponieważ przesadzenie z kombinowaniem światłami i różnymi ich opcjami może spowodować, że mogą się nie doczekać efektów swojej pracy! Niektóre opcje, takie jak np. rzucanie cieni czy Diminishing Intensity mogą drastycznie spowolnić renderowanie obrazków. Dlatego zalecam w tym wypadku wstrzemięźliwość. Zresztą w początkowej fazie poznawania programu do większości animacji wystarczy zwykłe światło punktowe bez dodatkowych bajerów. Chyba, że ktoś ma szczególnie wyrafinowane wymagania i... długie wczasy przed sobą.

Creative Commons License
Kurs Imagine by Sławomir Folkman (1996, 2009) is licensed under a Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne 2.5 Polska License.

    
1 komentarzostatni: 24.06.2016 19:13
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem