@Dorian3d,
post #125
Apage satanas! ;)
Miałem GBS 8220 (chyba taki model) - mimo, że niby było napisane, że obsługuje CGA to niestety po podłączeniu C128 było zero obrazu. Dodatkowo - nie znalazłem lumafixa do C128, z paskudnym obrazem po SVideo świetnie radzi sobie Framemeister. Obraz żyleta i w trybie C64 i w 80col C128 (GEOS128, CP/M). Kto widział może potwierdzić. Konwerter HDMI->VGA nie wprowadza laga, bo to tak naprawdę "głupie" urządzenie, prosty konwerter DA. Całkowite opóźnienie jest na tyle małe, że nie przeszkadzało bić rekordy w Micro Hexagon.
Jeszcze słowo o "zajebistości" C128 - uważam go za najładniejszy komputer ośmiobitowy w ogóle. Ale bebechy to porażka po całości - dwa wyjścia wideo (akurat dla mnie to wada), w trybie C128 40col praktycznie brak możliwości skorzystania z 2MHz 8502 (trzeba wcześniej wyłączyć VIC), z kolei VDC (tryb 80col) nie obsługuje sprzętowo sprite'ów, więc do gier nie bardzo się nadawał - najbardziej zaawansowane gry na VDC to... Zork (tekstówka) i Hearts, blok numeryczny jest, ale nie działa w trybie C64, cartridge działają tylko w trybie C64 (chyba dlatego wpakowali Z80 do środka, bo carty CP/M z C64 nie chciały działać).
Zresztą, Z80 to oddzielna historia - CP/M działa przynajmniej dwa razy wolniej niż na innych komputerach na Zilogu. Przyczyną jest to, że wszystkimi operacjami I/O zarządza MOS (i na czas, kiedy on sobie cośtam działa, trzeba wyłączyć Z80). Pozwolę sobie zacytować dwa punkty ze strony
link:
I/O was doubly indirect. Actions such as reading from the keyboard and writing to the screen first went thru the CP/M BIOS layer. Then it had to switch CPUs! From the Commodore 128 Programmer's Reference Guide (PRG), page 500:
The 8502 is responsible for most of the low-level I/O functions. The request for these functions is made through a set of mailboxes. Once the mailboxes are set up, the Z80 shuts down and the 8502 starts up (BIOS85). The 8502 looks at the command in the mailbox and performs the required task, sets the command status and shuts down. The Z80 is re-enabled; it then looks at the command status and takes the appropriate actions.
Updates to the screen were s-l-o-w. I believe this was due to the impact #2 had on interacting with the 8563 video controller. Although a block mode character transfer was possible, apparently the complexity of the dual-BIOS layers led to only one character being written to the screen per BIOS call. To write a character, two 8563 registers needed to be updated, which were the hardware pipeline to the 80-column video memory. That all amounts to a heckuva lot of overhead per character.
Projekt piękny w założeniach, jednak inżynierom zabrakło czasu na doprowadzenie go do końca. C128 to tak naprawdę wczesny prototyp, który był skazany na porażkę już na etapie projektowania - zarżnęły go szesnastobitowce z Amigą na czele ;)
Ostatnia aktualizacja: 21.02.2019 19:00:56 przez Jenot