Wątek zamknięty
[#391] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@Hexmage960, post #390

forum fanów retro PC


A jest takie forum?
[#392] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #384

Dupa cię boli , bo AGA było w tamtych czasach dobre. Heheeee.... Era Pc zaczęła sie od Pentium powyżej 100 Mhz . Jesteś świnią i niczym więcej.
[#393] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@mmarcin2741, post #388

Hehe, a ja miałem PC, a chciałem Amigę, chociażby dla płynnego scrollingu bez tearingu. :)
Jak zobaczyłem Alladyna, czy coś takiego na PC to oczy krwawiły.
[#394] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@djpiotrs, post #392

Amiga za wolno się rozwijała.
Amiga1200 wyszła ze 2 lata za późno, podobnie CD32. Po 7 latach raptem przejście na 2 gą generację procesora??
Amigi te wniosły nową jakość, ale to było trochę za mało. To trzeba było w 1990r wypuszczać, potwierdzają to statystyki sprzedaży. To były dobre komputery, ale już nie zawojowały runku.
1992-93 to już powinno być AGA + chunky pixel i zwiększona przepustowość pamięci, a także 68030 + 2 mb fast.
CD32 - zastanawiam się czy w o ogóle był sens wypuszczania takiego sprzętu. Sprzęt innowacyjny, ale z drugiej strony za mały skok aby potrzebny był CD.
Tak więc 92-93 to trzeba było nieco odejść od trzymania się standardów TV, wprowadzić chunky pixel i szybie przetwarzanie grafiki.
94-95 można było konkurować z Playstatoin w przypadku przejścia całkowicie na 68040 25 mhz, chunky pixel + wspomaganie grafiki 3d. Playstation 1 nie był wcale aż tak bardzo przełomowy, procesor wcale nie aż taki dobry, Amiga podrasowana chipem 3d mogła śmiało konkurować, niestety już Commodora nie było. To było możliwe do zrealizowania gdyby dział R&D rzeczywiście zajmował się Amigą na poważnie, tzn. gdyby Commodore postawił na Amigę a nie pchał koszty w PC. Niestety Commodore miał kiepskie zarządzanie i generalnie tam nie wierzono w Amigę. Słaby R&D w późniejszych latach, kurczowe trzymania się zgodności z TV i brak innowacyjności - to zabiło Amigę. Do tego słaba sieć sprzedaży (nie chcieli sprzedawać Amigi w sieciówkach a przy tych cenach sprzętu aż się prosiło), bardzo słaba sprzedaż w US (był nawet zakaz sprzedaży przez brak wykupienia jakiegoś taniego patentu), generalnie cała masa błędów marketingowych, sprzedażowych i logistycznych, a także częste zmiany projektów....
Szybkie zejście Amigi to też przyczyna wypromowania tej maszynki do gier, gdzie przez "szkolne" błędy przegrano rynek. Gdyby bardziej promowano zastosowania komercyjne Amiga utrzymałaby się (Mac nawet w 92-94 niczym się w stosunku do Amigi nie wyróżniał sprzętowo, tak naprawdę dopiero linia PPC znacząco wyprzedziła Amigę).
[#395] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@piotr723, post #394

Zejdźcie już C= z powodu tych pecetów...
Jak pokazała historia, PC był perspektywiczną platformą i zajmowanie się nim miało, jak najbardziej, sens. Choćby po to, żeby zarabiać hajs na nowatorskie projekty dla nisz, w których PC akurat się wtedy nie odnajdywał.

Problemem nie było to, że C= robiło pecety. Problemem było to, że te pecety były takie sobie, niekonkurencyjne względem niczego.

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 16:48:06 przez Daclaw
[#396] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@mmarcin2741, post #391

Owszem. W Polsce np. www.3dfx.pl. A na świecie np. www.vogons.org

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 16:56:15 przez zyga64
[#397] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@zyga64, post #396

No w sumie 3dfx, jakby nie patrzeć, z dzisiejszej perspektywy
też można uznać za retro. Ciężka sprawa, czy ps2 to retro
a może nie?
[#398] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@zyga64, post #396

Chodzi o to, że te PC nie przynosiło zysków, było nawet tak, że jakieś straty Commodore z tego powodu miał. A co najważniejsze do PC Commodore przyporządkował kilkunastu czy kilkudziesięciu inżynierów, którzy nie nie wiadomo co robili, za to kasy na to szło co nie miara. Gdyby porządnie zajęto się Amigą (gdzie dział R&D składał się podobno z kilku osób) i przeznaczono odpowiednie zasoby, to wtedy można było szybko zareagować na zmiany rynkowe, czego Commodore nie robił. Szybka reakcja to np. wprowadzenie poprawionej Amigi 1200, odejście od TV i ograniczeniem związanych ze zgodnością z TV, czego wynikiem była AGA - super kości do platformówek, kompletnie niedostosowane do gier 3D poprzez brak chunky pixel i słabą przepustowość pamięci, słaby blitter itd.
Co by nie mówić to sprzęt w 92 nie był zły, a często możliwości lepsze niż u konkurencji (biorąc pod uwagę ceny), ale nie wyczuto zmiany trendów i było to zbyt mało innowacyjne. Generalnie to co 2-3 lata trzeba było wypuszczać kolejne generacje sprzętu, korzystając z mniejszych kroczków. Tymczasem A1200 to był niewielki krok (trochę poprawiona grafika, brak chunky pixel, niewiele poprawiona szybkość grafiki, słaby blitter, brak lepszej muzyki, słaby procesor, brak pamięci fast) ale po ilu latach od wypuszczenia Amigi 500? A playstation - zobaczcie parametry, Commodore mogło to zrobić bez problemu, zabrakło szybkiej grafiki chunky i prostego chipu 3d. Nie wyczuli rynku nawet w segmencie rozrywki gdzie Amiga była mocna.
[#399] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@piotr723, post #398

Jeszcze w 94 gdyby Commodore żył mógł wypuścić super maszynkę z 68040 i można było konkurować....ale żeby to zrobić to trzeba było mieść kasę i nie bankrutować.
[#400] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@piotr723, post #398

Chodzi o to, że te PC nie przynosiło zysków, było nawet tak, że jakieś straty Commodore z tego powodu miał.


Masz jakieś źródło tego stwierdzenia?

A co najważniejsze do PC Commodore przyporządkował kilkunastu czy kilkudziesięciu inżynierów, którzy nie nie wiadomo co robili, za to kasy na to szło co nie miara


I tego też?
[#401] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@piotr723, post #399

Super maszynkę z 68040 wypuścili w 1992. Dwa lata później należało wypuścić coś z 060 i myśleć co dalej, zamiast kolejny raz kręcić się w kółko.
[#402] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #384

Właśnie se czytam Bajtka nr 12 z 1993.

Ja też i przeglądam to ogłoszenie i co widzę , bardzo ciekawe zdanie :)

Z uzyskanych informacji od kilku większych firm sprzedających komputery, można śmiało stwierdzić, że najczęściej kupowana obecnie konfiguracja peceta to:
386dx/40MHz, 4MB RAM, 170MB HDD z kartą SVGA kolor.


Czyli te magiczne 24bit nie było tak popularne jak twierdzisz. Dodatkowo, napis karta cirrus niewiele mówi. Tam może siedzieć jakikolwiek chip z CL :). Dopiero w Bajtku z kwietnia 1994 znalazłem ofertę karty SVGA CirrusLogic CL-5424 1 MB za cenę 2.1 mln zł. (czyli prawie to samo co Picasso II+ )

Choć twoim zdaniem się nie da.

Pokaż mi w którym miejscu piszę, że się nie da :). Pisałem, że można było ale było to drogie i nie każdego na to było stać... a to drobna różnica nie uważasz

Tępy fanatyzm szkodzi temu środowisku.

Napisał człowiek, który fanatycznie broni PC

Napiszę po raz kolejny. To, że coś wtedy istniało, nie oznacza, że każdy to posiadał.
Dzisiaj też nie każdy ma np. MacPro za 250.000 zł, a jednak komputer istnieje.

Proponuje mały eksperyment, A1200 + HD 40 MB + Monitor C-1085S to wg Bajtka koszt ok. 15 mln złotych. Złóż za tą samą cenę PC o podobnej konfiguracji co A1200 ( uwzględniając cenę myszy, klawiatury oraz widnowsa 3.1 ) wtedy pogadamy co jest złomem :)
[#403] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@trOLLO, post #402

Biorąc pod uwagę, że w 1992 roku stałem się dumnym posiadaczem
pegasusa, to a1200 wydawała się maszyną marzeń.

Zresztą kogo było stać na takie fanaberie jak a1200.
Pegasus - 1mln zł.
a1200 - 9mln.

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 21:10:16 przez mmarcin2741
[#404] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@mmarcin2741, post #403

Świnkamora było stać, on kupował peceta za 12 mln....
[#405] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@trOLLO, post #402

A wiecie, że to jest groteskowe?
386 to był tylko krótki epizod, jeden z dziesiątków etapów rozwoju peceta. Większość userów, przez których przygodę z IT ten model się przewinął, dawno zapomniała, że w ogóle istniał i jak wyglądał. A wy już prawie 3 dekady toczycie ten jałowy spór (386 vs A1200).

Zupełnie jak pewna brodata, kulawa kupa sadła, żonata i dzieciata, która po dziś dzień rozpamiętuje, że go przezywałem w podstawówce.
[#406] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@wali7, post #387

No tak oczywiście wali wali zwykle "oszczędności" żeby wyszło na jego
Brak hdd do Amigi żeby było taniej - no chyba cie głowa boli za czasów a500 może by to uszło choć pod koniec nawet na a500 było to uciążliwe.
Monitor można podłączyć a1200 do telewizora nic że wtedy max rozdzielczość w pionie to 256.
Dalej oczywiście zawyżanie ceny pc:
Karta muzyczna za połowę ceny a1200 zamiast covoxa nic to że biedna paula nie ma szans z 16 bit kartą muzyczną z 1993.
4 MB RAM bo pc trzeba a na a1200 nie trzeba jakbym nie miał a1200 to może bym uwierzył.
Jak dorzucamy więcej ram do ceny a1200 trzeba doliczyć koszt karty pod klapke wtedy zgodnie z ogłoszeniami MA z 1993 dochodzi 4,8 miliona starych za samą kartę bez pamięci.
Wtedy niestety a1200 z fast wychodzi więcej niż 386 DX.
[#407] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #406

Ja kupiłem kartę dźwiękową do pc za 3mln zł z głośniczkami
w 1995 albo sam koniec 1994.

Mało kogo było stać na orginalnego sound blastera 16.
Kupiłem kartę 16 bitową, ale większość gier działała
w trybie 8 bit sb pro.

Także jak najbardziej 16 bitowa karta muzyczna zgodna
z sb16 mogła kosztować z powodzeniem połowę kwoty,
za którą byś miał a1200 (w 1993).

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 21:49:35 przez mmarcin2741
[#408] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #406

A i bym zapomiał dzięki trollo za przypomnienie do tego dziada a1200 potrzeba było dwu monitorów lub multisynca kosztującego tyle co dwa monitory bo rozdziałki VGA nie chodziły na zwykłym a zwykłe na VGA.
[#409] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@piotr723, post #398

Oj Piotrek, bujasz tak wysoko w obłokach że nawet nie wiesz co się dzieje na Ziemi. To prawda że (mówiąc delikatnie), nie zarządzali kasą najlepiej, ale pod koniec swoich dni to na PC zarabiali kasę by ładować ją w Amigę, a nie odwrotnie.

Co do innowacji, pierwsze 3DFX do PC powstały w '94, i nie był to chip ani prosty ani tani do opracowania. Tymczasem Commodore się wtedy wykrwawiała, a z pustego to nawet Salomon...

Czy mogli opracować coś tak dobrego jak PSX? Przecież po upadku C= ten sam zespół ludzi opracował konsolę 3DO, i wcale nie była równie dobra.

I nie pamiętam ani jednej reklamy która by promowała Amigę jako maszynkę do grania, raczej promowano ją jako maszynkę dla artystów.
[#410] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@trOLLO, post #402

Monitor 1085S nie wyciąga w pionie 480 linii.
Potrzebujesz takiego od SVGA plus drugi do zwykłych rozdziałek.
Choć ten może być tańszy mono.
Wtedy 386 SX i tak wychodzi taniej.
Nie windowsa 3.1 nie doliczam.
[#411] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #410

Znałem człowieka, który miał wtedy amige z monitorem
commodore.
Pamiętam, że jak sprzedał amigę, to ten monitor podłączony
miał do PSX. Obraz bardzo fajny.
[#412] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@ZbyniuR, post #386

Ale ja świetnie rozumiem ich punkt widzenia.
Jak Amiga to ma być tanio.
To se będą wmawiać że ten szajs AGA to nie szajs bo jest tanio.
Mój punkt widzenia jest inny pod dziady z grafiką gorszą i wolniejszą od 386 SX nie warto nic robić z gui i grafiką.
To nawet jako hobby nie ma sensu.
Sprzęt od C= ok ale grafikę trzeba tam zmienić.
[#413] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #412

Co żeś się uparł z tym 386sx. To badziew był.
Nawet a500 nie dorastał do pięt o a1200
nawet nie mówiąc.

W golfa na tym 386sx można było zagrać.
[#414] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@ZbyniuR, post #409

pierwsze 3DFX do PC powstały w '94


Firma 3DFX powstała w 1994, ale pierwszą swoją kartę wyprodukowała pod koniec 1996, a dostępność ( cena ) i pierwsze gry w pełni wykorzystujące to 1997
[#415] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@ZbyniuR, post #409

Akurat 3DO od strony technicznej nic nie można zarzucić - miała wszystkie cechy nowej generacji 32 bitowych konsol - procek ARM, sprzętowe teksturowanie, 24-bit kolor, 16-bitowy dżwięk, wsparcie dla filmów FMV.

Nie pykła natomiast strategia twórców - licencjonowani producenci mieli między sobą rywalizować na jakość i cenę. Na zachodzie ludzie ślinili się do tej platformy, ale nawet dla nich była za droga.

A co do umiejętności czysto inżynieryjskich oryginalnej ekipy amigowej - zrobili przecież Atari Lynx, sprzęt który wciągał nosem konkurencję. Ale rynek żądzi się swoimi prawami. Małą próbkę możliwości tego pudełka niech będzie ostatnia konwersja Mortal Kombat. Dla porównania wersja konkurencja z Game Gear Segi.

Atari:




Sega:


Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 22:16:05 przez marianoamigo

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 22:16:34 przez marianoamigo

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 22:16:59 przez marianoamigo
[#416] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@UJP, post #414

Dzięki za sprostowanie, widać nie doczytałem.
Też mi się wydawało że to trochę za wcześnie. :)
[#417] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #412

Naprawdę bredzisz.
[#418] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@marianoamigo, post #415

Nie znam szczegółów powstania 3DO. Wiem że parę firm ją produkowało, (przypuszczam że dorzucili się do opracowania), ale z tą rywalizacją cenową to coś im nie poszło, bo to była najdroższa konsola w historii.

Nie jestem pewien czy Lores to typowa cecha 32bitowych konsol, ale pokonali CD32, Jaguara, Apple Pippin, a nawet NEC PC-FX. Bra-wo.
[#419] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #406

biedna paula nie ma szans z 16 bit kartą muzyczną z 1993


Skoro paula nie ma szans, to dlaczego w intrze na pc nie ma śpiewanego
intra?



Wow, właśnie doczytałem, że to idzie na rolandzie. Na sound blasterze
jakość byłaby oczywiście słabsza.

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 22:59:36 przez mmarcin2741
[#420] Re: prędkości procesorów a wąskie gardło Chip RAM i AGA

@swinkamor12, post #412

Świnka, pierwsza z brzegu stacja graficzna
Silicon Graphics zjadała twojego 386sx
na śniadanie.
I nie mów, że silicony były drogie,
bo na pewno były warte swojej ceny.

A Arnold kupił a1200.

Ostatnia aktualizacja: 16.02.2020 23:59:37 przez mmarcin2741
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem