[#61] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@MUFA-amigaone-pl, post #44

Euae był równocześnie rozwijany przez czerwonych i niebieskich a fix do G5/Pasemi był zrobiony przez programiste z MacosX. Dzięki programistom MorphOSowym jest support dla Arexxa. Pod MorphOSem jest także obsługa Overlaya, która daje duże przyspieszenie wyświetlania dla maszyn z AGP. Dla AmigaOS4 ktoś dorobił wsparcie dla akceleracji wyswietlania czy jeszcze nie?
[#62] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@HOŁDYS, post #59

Ja też oczywiście używałem "Shappiego" z tego co pamiętam chodziło to całkiem całkiem, zwłaszcza że miałem "Bewizję" tyle że przy bardziej zaawansowanych mapach z większą ilością przeciwników na 040 33Mhz irytowało myślenie komputera. Tak że niekiedy nudne oczekiwanie na posunięcia komputera trwało znacznie dłużej niż własna gra.

To grając na A1 pod DOSBoxem choć mam zastrzeżenia co do prędkości grafiki na dużych mapach, to jednak problem "długiego myślenia kompa" nie jest dotkliwy, zresztą co ciekawe emulowany pecet dłużej myśli przy mającej mniejsze wymagania jedynce niż przy dwójce.
[#63] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@michal_zukowski, post #61

Euae był równocześnie rozwijany przez czerwonych i niebieskich


Pewnie był, natomiast z tego co pamiętam to zafundowaliście Richardowi Pegasosa by w ogóle E-UAE Wam przeportował, no i JITa też bez naszych byście nie mieli nie umniejszając zasług niebieskich przy pomocy Almosowi.

Dla AmigaOS4 ktoś dorobił wsparcie dla akceleracji wyswietlania czy jeszcze nie?


Jest kompilacja Amigfx, która ma szybszą obsługę grafiki względem SDL. Natomiast ja jej nie używam bo nie wspiera (a przynajmniej kilka lat temu nie wspierała) trybów Picasso 96.
[#64] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@MUFA-amigaone-pl, post #62

Właśnie z tą "jedynką" i "dwójką" jest ciekawie. Wygląda na to, że Heroes 2 jest lepiej zoptymalizowane. Odpalałem zarówno pierwszą jak i drugą cześć pod emulatorem Maca i moje (subiektywne) odczucie jest takie, że jedynka jest wolniejsza.
[#65] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@recedent, post #64

Ja już dawno nie odpalałem jedynki ale wydaje mi się że jedynka ma mniejsze mapy. Tam nie ma map będących odpowiednikiem XL z dwójki. Teraz z punktu widzenia emulowanego peceta na A1 największym wyzwaniem jest właśnie wielkość mapy. Na S gra działa naprawdę spoko na XL jest sporo gorzej.

Myślę że dwójka ma na pudełku większe wymagania właśnie przez bardziej rozbudowane mapy no bo ekran walki nie jest wyzwaniem co widać choćby po zamieszczanych tutaj filmikach z gry na klasyka, a czas gry komputera jak się zgadzamy jest lepiej zoptymalizowany w dwójce.
[#66] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@MUFA-amigaone-pl, post #63

Był rozwijany równocześnie oczywiście po tym jak Richard przestał rozwijać go na jakiekowiek systemy. Wczesniej bylo tak jak napisałeś (+ w kodzie MorphOSowym Richardowi pomagali na pewno CISC i Morgoth)
[#67] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@tom256, post #60

Szczerze powiedziawszy troche dziwny ten twoj test. Kazdy tutaj z testow wrzucil filmik i pokazal jak dziala na 040, 060, Amiga OS 4.x i Morph OS i kazdy moze sobie sam wysnuc wsnioski. Ty natomiast bez wrzucania filmiku piszesz, ze na 030 mozna normalnie grac. pomysł

Wszystkie filmy i testy byly robione z portu, ktory zalinkowales. Axiomat pisal mi, ze na 030 jest totalna porazka i absolutnie grac sie nie da. Madman wrzucil filmik z 040, ktory pokazuje ze jest dobrze, ale do plynnosci jeszcze daleko. Moj test na 060/80 z pierwszego postu na pfs oczywiscie (zreszta to nie ma zadnego znaczenia, wystarczy na ffs przypisac z 15000 buforow i jest to samo) rowniez pokazuje, ze jednak do plynnosci na mapie glownej troche jeszcze brakuje, wiec wnioskuje ze kazdy chyba ma swoja wlasna definicje "plynnosci".


Ostatnia aktualizacja: 17.09.2018 23:59:24 przez sordan
[#68] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@sordan, post #67

Dla niektórych płynne będzie 12fps, niektórzy przy 60 będą kręcić nosem. Ja uważam że na moim 040/40 gra jest spokojnie grywalna, ale nie jest jakaś super płynna.
[#69] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@sordan, post #67

Chłopaki, mam pytanie, jako że w temacie przewija się kwestia płynności... Generalnie gracze nie zaprzątają sobie głowy naturą techniczną gry i biorą ją wizualno-emocjonalnie. Jakie więc macie preferencje: Gra z bardzo dobrą S[ztuczną] I[nteligencją] mocno podnoszącą poziom i rozgrywkę, ale z impaktem na płynność gry i widoczne przestoje, czy uproszczony model SI pozostawiający nieco do życzenia, ale za to dynamiczny i bez pauzy na "kawę"?
O ile w przypadku gier na współczesne sprzęty nie jest to już zmartwieniem, o tyle na platformie 7MHz'owej może to być spory dylemat (zresztą nawet 030 przy dokładniejszych obliczeniach dostaje mocnej zadyszki).
Przykład HoM&MII jest o tyle ciekawy, że wielu uznaje tę grę za genialną, ale nie można zapominać, że do sukcesu przyczyniła się nie tylko grafika i muzyka, ale też właśnie gra komputerowego przeciwnika (którego ciężkie obliczenia wyraźnie widać na Amigach). Czy gra byłaby taka sama z uproszczonym modelem SI? Mocno wątpię, ale chętnie poznam Wasze opinie.
[#70] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@sordan, post #67

Ależ napisałem ze płynność powinna być dopiero na 040. Na najszybszych 030 da się grać, co nie oznacza że wszystko działa płynnie. Czyli gra się odpala i działa. Z tego co pamiętam meynaf sam ma/miał A1200 + Blizzard IV.

Jak znajdę trochę czasu to jeszcze sprawdzę A1200 + Fast, jak robiłem testy to nie chciało się uruchomić, ale z patchami chyba zostawało 6MB Fastu.
[#71] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Umpal, post #69

Powiem Ci tak: Istnieje Free Heroes (na bazie "dwójki" właśnie) i na NG działa super płynnie, nawet w wysokiej rozdzielczości. Cóż z tego, skoro komputerowy przeciwnik jest czasem tak głupi, że aż zęby bolą. To jakie to wyzwanie, takiego głupka rozpykać?
W oryginalnych "Herosach" przeciwnik jest kąśliwy. Potrafi przy miażdżącej przewadze z Twojej strony puścić Ci Armageddon i wykrwawić doborową armię. Uniknie walki jeśli nie spodziewa się wygranej. Podzieli przed walką oddział łuczników na dwa, żeby uniknąć ich zablokowania. Wykorzysta wszelką przewagę, jaką ma nad Tobą. I o to chodzi. Słaba SI to jak przechodzenie gry na trainerze. Co z tego, że przejdziesz, skoro satysfakcji z tego żadnej nie ma?
[#72] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@recedent, post #71

Mam podobne zdanie, stąd ciekawi mnie, jak większość patrzy na tę kwestię: czy mają na tyle cierpliwości żeby pograć dłużej, ale "dokładnie", czy jednak mimo wszystko wolą szybko, byle tylko się nie złościć szeroki uśmiech

Żeby nie szukać daleko. Z sondy, którą tyle co zamieścił Softiron wynika, że sporo osób chciałoby nową strategię na Ami. Żadną tajemnica jest, że w takim gatunku kiepska SI przeciwnika zabiera chęć do grania. Czy uproszczony, ale dynamiczny RTS cieszyłby się uznaniem Amigowców, czy wieszaliby psy za głupkowate zachowanie SI? Z kolei jeśli SI byłaby ciężka w obliczeniach, to czy cieszyliby się i docenili poziom gry, czy też wieszali psy za powolność? Doprawdy, bardzo mnie to ciekawi.
[#73] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Umpal, post #72

Żeby nie szukać daleko: w Dune 2 przeciwnik działa durnie i schematycznie. Z wyjątkiem losowych "desantów" jest praktycznie zawsze tak samo: siedzi cicho rozbudowując armię, a jak wykryje choć jedną Twoją jednostkę to posyła na Twoją bazę co tam ma (minus parę sztuk do obrony bazy). Jak przetrwasz pierwszy atak, to dalej idzie "ciurkiem", tzn. jak tylko coś wyprodukuje to puszcza na atak. Ustawisz dobrą obronę na kierunku ataku - rozwalisz wszystko.
Mimo to gra jakoś się broni i plasuje wysoką pozycję na Top 10. Mój wniosek? RTS musi być dynamiczny.
[#74] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@recedent, post #73

Zgadzam się, np. w Napalmie późniejsze misje wyglądają tak, że przeciwnik ma od razu mocno rozbudowaną bazę, albo np. 3 bazy a ty musisz się wpierw rozbudować, a potem atakować. Nie lubię takiego podejscia jesli dotyczy ponad połowy gry.
[#75] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Umpal, post #72

Jesli nie da sie inaczej to najlapiej zbalansowac pol na pol, czyli pol dynamicznie + pol glupi komputer :) Dune 2 nie jest dynamiczny z glupim komputerem, Napalm natomiast dynamiczy z duzo madrzejszym kompem, wiec idealnie byloby stworzyc cos po srodku :) Napalm choc ukonczylem uwazam, ze jest zbyt trudny. Do koncowych misji musialem juz podchodzic po kilka razy.
[#76] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@recedent, post #73

No tak, RTS, jak sama nazwa wskazuje powinien się odbywać w czasie rzeczywistym, stąd dynamika - nawet kosztem SI - powinna być zachowana. A jak to oceniasz w przypadku FreeHeroes i HoM&MII - który z nich wolisz? Tak gdyby Ci przyszło wybrać jeden.

@Michał - takie "nieczyste" zagrywki przeciwko graczowi, to już nie wina SI, tylko twórcy gry . Ale fakt, mało kto coś takiego lubi (no chyba że jest prawie maszyną i uwielbia wyzwania).

@Sordan - jakie wymagania odnośnie procesora ma Napalm?

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 11:16:02 przez Umpal
[#77] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@sordan, post #75

Jako długoletni zagorzały fan RTSów (nadal naparzam w WC3, a mam w kolekcji m.in. WC2, C&C:TS, RA2, RA3, SC, SC2, C&C3 itp.) wiem, że SI komputera zazwyczaj załatwia się skryptami. Czyli np. w jednej misji produkuje masę czołgów, a w innej masę myśliwców, albo piechotę.

Podczas walki oczywiście trudno opracować "mądre" zachowanie się komputera. Po prostu komputer atakuje najsłabsze (lub najważniejsze) jednostki.

Pisząc zróżnicowane skrypty można uzyskać nieszablonową grę komputera. I to powinno wystarczyć, by gra SI była ciekawa. Drugim elementem jest zrównoważenie poziomu trudności.

Ja w swoim RTSie typu Dune 2 miałem zawrzeć "charaktery", czyli jakieś szablony zachowań. Nic skomplikowanego.

Bo na przykład według instrukcji do Settlersów, tam są charaktery. Każda postać obiera nieco inną taktykę. Jedna walczy o surowce, druga lubi atak itp.

@Umpal
@Sordan - jakie wymagania odnośnie procesora ma Napalm?

Napalm wymaga przynajmniej 68020 z 16 MB FAST RAM, przy czym ja testowałem na 68030 i gra działa szybko.

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 11:26:25 przez Hexmage960
[#78] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Hexmage960, post #77

Działała szybko w niskiej rozdziałce. Nie wiem co zwalili w Napalmie w porównaniu do Diversi ale duża rozdziałka jest grywalna tylko na karcie graficznej i szybkim procku.
[#79] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@michal_zukowski, post #78

Ja osobiście gram już 3 mapę kampanii i całkiem nieźle. W taj chwili największym mankamentem u mnie przynajmniej
(OK) jest przesuw mapy. Poza tym da radę pograć prawie normalnie.

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 13:29:27 przez nostrum666

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 13:29:45 przez nostrum666
[#80] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@nostrum666, post #79

A u mnie bynajmniej.
[#81] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@sordan, post #67

Potwierdzam na 030 jest na mapie takie zamulanie ze zabija to totalnie grywalnosc. Przesuwanie ekranu mapy podczas ruchu bohatera to jedno pole na sekunde? No lagi sa niemilosierne. Przy zakonczeniu rundy mozna natomiast wyciagnac juz zyletki, szczegolnie jak juz jestesmy dalej i mamy odsloniety kawalek mapy po ktorej porusza sie kilku przeciwnikow - KOSZMAR to za male slowo. Same bitwy oraz miasto dzialaja bardzo znosnie i da sie grac. Niezbyt chce mi sie wierzyc ze filesystem ma az tak wielku wplyw na gre. Czyzby az tyle tam bylo doczytywania z dysku przy kazdym przesunieciu mapy??? Moze tom256 tylko na chwile wlaczyl pojedyncza mape S i zobaczyl jak dziala, po czym stwierdzil ze jest w miare ok?
[#82] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Umpal, post #72

A co za trudnosc zrobic gre z wyborem poziomu trudnosci? Easy, Normal, Hard, Impossible? Kazdy sobie wybierze co mu odpowiada. Osobiscie nawet lubie gry, ktore w wersji hard maja wiecej plansz lub przeciwnikow do przejscia/pokonania. Easy i Normal sa dobre na pierwsze raz. Kazdy komu sie gra spodoba bedzie chcial zagrac w gre w wersji trudniejszej.
[#83] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Axi0maT, post #81

FFS bez buffow jest duzo wolniejszy. A to z powodu tego, ze FFS ma bardzo wolny Seek a tam prawie wszystkie dane sa w jednym duzym pliku. I kazdy kto ma zwykly/stary HDek to zauwazy to od razu. Jak ta gre testowalem, gdy Phil robil konwersje to bylo zawsze duze spowolnienie na FFS bez extra buffow.Pisalem mu, ze moglby zrobic wersje z obsluga multi plikow, czyli zrobic ich ekstrakcje, ale to mu sie nie chcialo, bo cos tam za trudne bylo. Co do muzyki to nikomu sie nie chcialo skonwertowac jej do formatu MOD. A odgrywanie MIDI jest bez sensu bo gra bylaby niegrywalna w ogole na 68030. Niby ten muzyk od Worthy robil konwersje, ale chyba jest ciagle nie skonczona po tylu latach. Gra uzywa wlasnego c2p wiec zadne Blaze WCP nic tu nie da. Mozna poprosic meynafa o wersje na karte graficzna, wtedy gra powinna byc duzo szybsza, bo tu jest c2p 640x480, a to sporo czasu CPU zajmuje. Powinna wtedy dzialac na innych nieAGAowych systemach tez. Kiedys mu o to proponowalem, ale odpisal, ze nie wie jak wykryc karte graficzna w systemie, chyba chodzilo o otwarcie okna, czy cos takiego. Teraz dziala juz tez na WinUAE, a nie tylko na 68030, wiec szansa jest ale trzeba by go ladnie poprosic w watku na EAB. Od wersji Macowej sie rozni, poprawionymi czarami miedzy innymi, bo na Mac niektore nie dzialaja jak nalezy.
[#84] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Don_Adan, post #83

To on grafiki terenu trzyma w pliku z ktorego je caly czas doczytuje przy kazdym scrollu ekranu??? Pfffffff.... Sorry ale nie wiem co o tym myslec. Tyle dobrej roboty i taka wtopa w newralgicznym miejscu? Jestem co najmniej zdegustowany.

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 16:26:56 przez Axi0maT
[#85] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Axi0maT, post #84

Ty chyba nie wiesz, ze to jest oryginalna konwersja gry, a nie jakis pseudo port z SDL. Czyli wymaga 8-10MB fastu tylko a nie 64MB czy wiecej jak port FreeHeroes2. Teraz tak sie gry pisze, ze wszystko sie do RAMu pakuje, i kazde demo czy gra wymaga mnostwo RAMu tylko po to, zeby dane nie byly doczytywane. Gra jest z 1996 roku i jeszcze wtedy RAM byl dosc drogi, a firmy tworzace gry nie szly na latwizne. Masz typowe amatorskie podejscie do dobrego programowania. Dobra gra powinna miec rozsadne minimalne wymagania, a nie maksymalne. A nie, ze byle platformowka wymaga teraz 1GHz, a taki phx robi konwersje ze dziala na 7MHz. Byc moze Phil teraz moglby dodac tez opcje "preload" tak zeby plik z danymi byl tylko raz wczytany. Ja te gre testowalem na standardowej A4000T z 16MB fast tylko. Przy twoim podejsciu do programowania juz bym nie mogl tej gry uruchomic. A meynaf mial o ile pamietam 32MB fastu w swoim Blizzardzie

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 18:04:04 przez Don_Adan
[#86] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Axi0maT, post #84

Grafika jest doczytywana przy zmianie scenerii mapa miasto Dawno nie gralem, ale skokowego poruszania na mapie nie pamietam.

Ostatnia aktualizacja: 18.09.2018 18:03:43 przez Don_Adan
[#87] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Umpal, post #76

A jak to oceniasz w przypadku FreeHeroes i HoM&MII - który z nich wolisz? Tak gdyby Ci przyszło wybrać jeden.


FHeroes 2 nie ma żadnych zalet względem oryginału, może poza tym iź potrafi pracować w wyższej rozdziałce niż HoM&M II. Tu nie chodzi nawet o inteligencję komputerowego przeciwnika, bo jest tam więcej ułomności np. niektóre czary nie działają, o ile pamiętam (choć tutaj mogę się mylić) nie występują też premie czy ujmy za morale itp.

Każdy prawdziwy fan Herosów wybierze oryginał ja w każdym bądź razie wolałem sobie przejść grę na powolnym DOSBoksie. To już nawet gra na emulatorze GameBoy Color dawała mi więcej frajdy, zwłaszcza że tam Heroes Migt & Magic II jest dwójką tylko z nazwy, gdyż funkcjonalnie odpowiada trójce... ech gdyby nie ta grafika i sterowanie...
[#88] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Don_Adan, post #86

Watek na EAB
http://eab.abime.net/showthread.php?t=48831
Pytania i prosby mozna tam kierowac.
[#89] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@Don_Adan, post #85

Kolega chyba adresy pomylil szeroki uśmiech do mnie o optymalizacji? szeroki uśmiech doceniam poczucie humoru. Polecam jeszcze raz przeczytac ZE ZROZUMIENIEM co napisalem.
[#90] Re: Heroes of Might and Magic 2 na Amidze!

@recedent, post #64

A tutaj filmik z Heroes I (krótki, bo dałem ciała - aż wstyd zamieszczać) - jak widać gra się bardzo przyjemnie. No, ale kampania bardzo biedna w porównaniu nawet do dwójki:

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem