• Emulator MagiC64

03.04.2005 17:18, autor artykułu: Bago Zonde
odsłon: 8390, powiększ obrazki, wersja do wydruku,

Autorem drugiego emulatora, na który warto zwrócić uwagę, jest Michael Kramer. Na początek zapoznajmy się z wymaganiami. Są one zbliżone do wymagań Frodo, niestety nie powstała wersja pod PPC, a szkoda. Od razu wspomnę o tym, co w emulacji jest rzeczą niemalże priorytetową - prędkość. Na tym polu MagiC64 spisuje się dużo lepiej niż Frodo. Posiadając na pokładzie procesor 040/40 można już w pełni cieszyć się emulowanym C64, także na nieco słabszych konfiguracjach otrzymać można o wiele lepsze rezultaty, niż na Frodo.

MagiC64 oprócz formatów takich, jak .d64 czy .prg, obsługuje także .p00 i .t64, za co należy się gruby plus. W przeciwieństwie do Frodo wczytywanie plików odbywa się w nieco inny sposób. Dany plik można uruchomić, nie jak w przypadku Frodo, odwołując się do jakiegoś wirtualnego urządzenia. Możliwe jest to z poziomu GUI, wybierając odpowiedni format otwiera się okienko z listą plików. Tak więc możemy poszufladkować dane gry czy programy w zależności od rozszerzenia i umieścić je we właściwych katalogach. Uruchomienie programu w niczym nie przypomina tradycyjnego wklepywania komendy LOAD, jest to prostsze i wygodniejsze rozwiązanie.

MagiC64 jest najszybszym emulatorem c64 napisanym pod Amigę, już na procesorze 030, przy ustawieniu ilości klatek 1/3, otrzymujemy 100% emulację, dla procesora 060 jest to już dokładna emulacja przy ustawieniu framerate 1/1. W przeciwieństwie do Frodo, podczas emulacji możliwa jest zmiana rozdzielczości, jeżeli pewna część ekranu gry lub programu nie mieści się na całym ekranie warto wyłączyć opcję "Display Border". Niestety niektóre gry nie uruchomią się bez włączenia tej opcji, jak np: Delta, Psycho Pig UXB czy Wizball. Aby móc emulować w pełnym multitaskingu z możliwością zmiany ekranów - w Screen Type musi zostać włączona inna opcja niż "Amiga View". W przypadku użycia opcji "Amiga Screen" sprawdź najpierw wersję SetPatch wpisując w oknie CLI:

version C:SetPatch

Jeżeli będzie to wersja conajmniej 40.16, bez obaw możesz uruchomić ekran w trybie "Amiga Screen" wybierając "Kick 3 Double-Buffering". W innym wypadku możesz uruchomić emulację wybierając "Kick 2 Double-Buffering" lub po prostu uruchomić w innym trybie "Amiga View".

Przy pierwszym uruchomieniu MagiC64 otwiera się okienko z możliwością wyboru Double Bufferingu, który działa na danym Kickstarcie, po zapisaniu emulator nie będzie więcej o to pytał. Jeżeli chcemy zapisać w preferencjach lokacje (path) katalogów, gdzie znajdują się dane rodzaje plików, wystarczy w okienku "C-64 Path" podać interesujący nas katalog, a następnie zapisać opcje. Od tej pory, emulator będzie szukał danego pliczku właśnie w tym katalogu.

W przypadku niektórych gier potrzebna jest zmiana parametrów emulacji, tak więc dla każdego tytułu możliwe jest zapisanie osobnej konfiguracji. Po ustaleniu optymalnych dla nas parametrów należy zapisać konfigurację, a następnie przekopiować plik MagiC64.prefs do katalogu MagiC64/Prefs/ zmieniając nazwę pliku na nazwę gry, np: StormWarrior.prefs. Teraz, aby uruchomić grę z tymi parametrami wystarczy w oknie CLI wejść do katalogu z MagiC64 i wpisać:

MagiC64 -prefsfile=prefs/StormWarrior.prefs stormwarrior

po czym emulator uruchomi program stormwarrior przy użyciu ustawień zapisanych w pliku StormWarrior.prefs.

Możliwe jest także utworzenie ikonki, na którą wystarczy raz kliknąć by uruchomić daną grę lub program. Najłatwiejszą drogą, by uzyskać porządany wynik jest skopiowanie ikonki z innej gry, następnie wystarczy zmienić nazwę tego pliczku oraz pogrzebać w tooltypach. Najlepiej umieścić ten plik jak i samą grę w katalogu z emulatorem, jednak, gdy trzymamy pliki w innych miejscach - odniesienia w tooltype'ach muszą dotyczyć całej ścieżki dostępu. Inne opcje dostępne z poziomu CLI lub w tooltype'ach, to zmiana fontu oraz jego wielkości w okienkach MagiC64, ikonifikacja emulatora zaraz po uruchomieniu programu poleceniem ICONIFY, załadowanie programu bez uruchamiania go poleceniem NORUN oraz w przypadku plików .d64 uruchomienie wybranego pliku spośród dostępnych poleceniem LOADSTRING. Oczywiście wszystkie te komendy poprzedzone są znakiem minus.

Na koniec jeszcze słowo o rejestracji. Niestety nie mam możliwości skontaktowania się z samym autorem, tak więc nie wiem czy możliwa jest rejestracja programu. Ten dostępny do ściągnięcia jest jedynie wersją demo, ograniczającą czas użytkowania emulatora do 30 minut.

  • wersja: 1.81 (1998.12.27),
  • wymagania: procesor 68020 lub wyższy, 1.8MB wolnej pamięci, Kickstart v2.04, AGA nie jest wymagana, program obsługuje karty graficzne pod systemem CyberGfx,
  • autor: Michael Kramer,
  • kontakt z autorem: brak,
  • strona: www.magic64.de - strona w przebudowie,
  • opinia: MagiC64 pozwala cieszyć się już niezłą emulacją nawet na 030/50Mhz, choć tak naprawdę, aby móc swobodnie poemulować, najlepiej zaopatrzyć się w 060,
  • testy: testowane w konfiguracji [a1200 aga 030/50 fast64mb] uruchomiona gra "Archon" w trybie Amiga View przy skoku co 1 klatkę wyciąga 44%, zaś bez dźwięku 49%. Przy skoku co 5 klatek wartości te wynoszą 66%, bez dźwięku osiąga 76%.

    
dodaj komentarz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem