Super Nintendo to 16-to bitowa konsola firmy Nintendo, potentata na
rynku gier video.
Konsola miała swoją premierę 20 listopada 1990 roku w Japonii pod
nazwa Super Famicom. W USA ukazała się we wrześniu 1991 roku pod nazwą
Super Nintendo, natomiast do Europy dotarła w kwietniu 1992 roku. SNES
powstał jako następca swojego ośmiobitowego brata NESa. Wypuszczając
go Nintendo miało zamiar pokonać Segę ze swoją 16-to bitową konsolą
Sega Genesis.
Aby zachęcić graczy do SNES'a, jego wejściu na rynek towarzyszyła wielka kampania reklamowa, której koszt ocenia się na 25 mln dolarów. Pochlebnie o nowej konsoli pisano w magazynach o grach video. Sercem konsoli Super Nintendo jest 16-to bitowy procesor 65C816. Obsługą grafiki i dźwięku zajmowały się specjalne procesory. Konsola posiadała osiem stereofonicznych kanałów, grafika mogła mieć maksymalną rozdzielczość 512x448 punktów, a liczba kolorów, jaką mogła wyświetlić, wynosiła 256 z palety 32768 kolorów. Podstawowa pamięć wynosiła 128 KB, dodatkowo dla grafiki i dźwięku po 512 KB.
Zasadniczą wadą konsoli był słaby procesor, co w porównaniu z Segą, stawiało ją nieco w tyle. Jednak firmie Nintendo udało się ominąć ten problem, dodając do cartridge'y z grami dodatkowe układy wspomagające. W ten sposób zdarzało się, że cart z grą przewyższał technologicznie samą konsolę.
Dość ciekawym epizodem w historii konsoli SNES było opracowanie dla niej napędu CD-ROM. Pierwsze prace prowadzone z firmą Philips szybko zostały zerwane. Kolejną próbę podjęto z firmą Sony. Jednak i tym razem współpraca nie zakończyła się sukcesem. Przyczyny zaniechania prac upatruje się w odmiennym podejściu do tego projektu przez współpracujące firmy. Nintendo chciało by CD-ROM był zwykłym dodatkiem do konsoli. W planach firmy Sony miał powstać całkiem nowy system 32 bitowy mogący jako opcja uruchamiać gry Super NES. Po zerwaniu współpracy Nintendo poinformowało o rozpoczęciu prac nad projektem Reality, czyli obecnej konsoli Nintendo 64. Sony dopracowało samodzielnie swój system i w ten sposób powstało Sony PlayStation.
Ostatecznie także i w USA konsola Super NES uznawana jest za
najpopularniejszą konsolę pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych.
Sprzedano tam ok. 20 mln. jej sztuk, a na całym świecie 46 mln.
DANE TECHNICZNE
PROCESOR: 65C816/1,79 MHz - 3,58 MHz
PAMIĘĆ: 128 kB RAM, 64 kB Video RAM, 64 kB Audio RAM
GRAFIKA: maksymalna rozdzielczość 512x448 pikseli, maksymalnie
256 kolorów spośród 32768
DŹWIĘK: stereo, 8 kanałów
INNE: Układy wspomagające: Sony SPC 7000 (procesor dźwiękowy),
Picture Processing Unit (procesor graficzny)