Wątek zamknięty
[#1] kto sie dobrze zna na WHDLoad ?
kto sie dobrze zna na WHDLoad? i wie jak zmusic gre Cytadela(WHDLoad) do dzialania na 2mb chip? bo na 2,3mb juz sie uruchamia! przypuszczam ze wystarczylo by gdyby (chyba) program wczytujacy gre nie ladowal do pamieci kickstartu... Gra na A500 dziala na 1mb ram.
jak by sie to udalo to zrobie wersje na CD32 w 10min
gra jest w dziale rodzynki w PPA do pobrania
[#2] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #1

Spróbuj bez tooltype PRELOAD. Obrazy dysku nie są wówczas wczytywane w całości (lub w pewnej części) do pamięci, lecz są na bieżąco doczytywane. Co prawda spowalnia to potwornie wczytywanie gry, ale jest dobrym rozwiązaniem przy niedoborach pamięci. Nie wszystkie gry jednak tak działają.
[#3] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #1

Właśnie zerknąłem do readme slave'a i tam jak wół stoi:

Game requires 0.5 MB Chip Mem + 0.5 of other memory (fast RAM is used if possible).
You need 4.5 MB other memory for preload option.
[#4] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@mailman, post #3

a ja "jak wół" wiem ze nie musisz miec tych 4.5 mb fastu !!!
dajesz tooltype'a nofilecache i usuwasz preload i sie uruchamia na 2mb chipu i 0,3mb fastu !
tylko ze program prawdopodobnie laduje do pamieci kickstart ... a jak by temu zapobiec i by czytal z pliku gra by sie odpalala na CD32! nie wiem jednak czy aby to osiagnac nie bedzie konieczna edycja pliku slave.cytadela... a tego juz nie potrafie :S

[#5] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #1

hmmm...może powinieneś się skontaktować z twórcą składanek cd32 100 i 200 games, niejakim Garrym, on zaczarował wiele gierek whd żeby hulały na cd32, nie pytaj mnie gdzie go znaleźć, gdzieś na jakimś forum ten człowiek się udzielał :)
[#6] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #4

a ja "jak wół" wiem ze nie musisz miec tych 4.5 mb fastu !!!
dajesz tooltype'a nofilecache i usuwasz preload


No i prawidłowo. Tak jak napisałem - bez parametru PRELOAD. To też jest tam napisane, ale widzę nie doczytałeś.

i sie uruchamia na 2mb chipu i 0,3mb fastu!

A to skąd wiesz?

tylko ze program prawdopodobnie laduje do pamieci kickstart ...

Kickstart znajduje się w ROM-ie komputera. A ROM to skrót od Read Only Memory. Tam niczego się nie ładuje tylko stamtąd wczytuje. WHDLoad korzysta jednak w pewnych przypadkach z zewnętrznych plików Kickstartu, ale to już inna historia.

a jak by temu zapobiec i by czytal z pliku gra by sie odpalala na CD32!

Według mnie bez tooltype PRELOAD powinna działać. Chyba, że ostro rzeźbi po rejestrach i coś innego się dzieje co nie pozwala jej działać.
Skąd wiesz, że ta Cytadela wymaga 2.3 Chipu, a nie po prostu się wysypuje tudzież blokuje z innego powodu?
[#7] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #1

Mam Cytadele w wersji HD a wlasciwie CD32, poniewaz pochodzi z bootowalnej plyty CD32 (zrobionej dla domowego uzyku). Zostala "wyrwana" z dysketek nodos i przystosowana jako dos. Nie wymaga WHDload ani JST.

Scignij sobie ten program - http://main.aminet.net/util/misc/CDCat30.lha
to dam ci spis. Bedzie latwiej w wielu przypadkach i bez WHDLoad ;)
[#8] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #1

Witam

przypuszczam ze wystarczylo by gdyby (chyba) program wczytujacy gre nie ladowal do pamieci kickstartu
Problem w tym, że ten kickstart jest potrzebny, bo on emuluje biblioteki systemowe z kick1.3 na maszynach z nowszymi kickami. Jesli gra dosyc mocno korzysta właśnie z systemowych bibliotek, to nie ma rady jest potrzebny. Z tego co pamiętam kick1.3 zżera dodatkowo 250 kb (tyle zajmuje :D ), może zżerać troche więcej gdzieś 300kb (+plik rtb).
Whdload też musi swoje zjeść (heh myśle że z 300kb zeżre). Gra powinna
się uruchomić na 2mb. Nie ma znaczenia, że nie ma fastu, whdload bierze
każdą pamięć (najpierw stara sie o fast)
Podejrzewam że problem jest pogrzebany gdzie indziej. Z tego co wyczytałem chcesz zrobić wersje na cd32. ale jak wstanie Ci workbench to
masz zeżarte na wstępie troche kilo i tu może być problem (jeśli workbench zżera zbyt dużo bądź też szatkuje pamięć, wtedy na pewno nie wstanie gra).
Proponuje byś zrobił test , będziesz potrzebował amige z 2mb (więcej właśnie nie trzeba). Uruchamiasz bez startup-sequence dos. I z palca
uruchamiasz whdload. wklepujesz
WHDLOAD Slave=Citadel.slave

Warto też sprawdzić jak z buforami twardego dysku (to też swoje bierze).

Ostatecznie Maszynka z 2mb chipu jest bardzo spoko. Ale czasem dla Whdload to zbyt mało. Wtedy musisz szukać innej drogi. Ale należy
pamietać, że slave'a to nie tylko emulacja kicka, to także naprawianie
błędów gry, zrobionej czasem bardzo nieudolnie.

Dodatkowy fast stwarza więcej możliwości w paczowaniu gier.Przede
wszystkim Szybkość (zmiana procedur blittera, stos w fascie),ponadto
gry mogą zajmować mniej miejsca (łączenie i pakowanie plików).

Gra na A500 dziala na 1mb ram
A może właśnie działa tylko na A500 z 1mb. Dlaczego ?

Pozdrawiam

[#9] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@asman, post #8

thx za dluga wypowiedz! ale...

" Jesli gra dosyc mocno korzysta właśnie z systemowych bibliotek, to nie ma rady jest potrzebny."

po co skoro mogla by z kick'a CD32? (gra chodzi na 1200) i by bylo wiecej ramu... i by sie uruchomila

" Z tego co pamićtam kick1.3 zżera dodatkowo 250 kb (tyle zajmuje :D )"

nieprawda. 512 kb

"ale jak wstanie Ci workbench to
masz zeżarte na wstćpie troche kilo i tu może być problem (jeśli workbench zżera zbyt dużo bądź też szatkuje pamićć, wtedy na pewno nie wstanie gra)."

nie otwieram wogole WB. uruchamiam z cli

"Gra na A500 dziala na 1mb ram
A może właśnie działa tylko na A500 z 1mb. Dlaczego ?"

gralem kiedys na 1200 z dyskietek


Wedlug mnie chyba tylko pozostaje napisac nowego slave ktory nie bedzie korzystal z kicka w pliku

chyba ze cos wymyslicie? :)
[#10] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #9

" Jesli gra dosyc mocno korzysta właśnie z systemowych bibliotek, to nie ma rady jest potrzebny."

po co skoro mogla by z kick'a CD32? (gra chodzi na 1200) i by bylo wiecej ramu... i by sie uruchomila

Pinball Mania też działa na gołej A1200, a na dopalonej odstawia szopki. I wtedy potrzebny jest WHDLoad i to w dodatku z emulacją kicka. Tak więc Twoja teoria upada.

" Z tego co pamićtam kick1.3 zżera dodatkowo 250 kb (tyle zajmuje )"

nieprawda. 512 kb

Prawda, prawda. Kick 1.3 zabiera 256 kB, a 3.1 - 512 kB.

"Gra na A500 dziala na 1mb ram
A może właśnie działa tylko na A500 z 1mb. Dlaczego ?"


gralem kiedys na 1200 z dyskietek

Chłopie, poczytaj sobie czym jest WHDLoad i jakie jest jego działanie, bo ty widzę zielony w tym temacie jesteś. Dużo gier działa na A1200 z dyskietek, ale co z tego skoro WHDLoad ma za zadanie głównie odpalać gry z HD i na lepszych konfiguracjach. Do tego potrzebuje dodatkowej pamięci (na obrazy dysków lub preload plików) oraz "degradacji" systemu, właśnie przy pomocy wczytywanego obrazu kickstarta. Podobnie robi to UAE, ale są różnice.

Wedlug mnie chyba tylko pozostaje napisac nowego slave ktory nie bedzie korzystal z kicka w pliku

Właśnie po to Wepl wymyślił emulację kicka z pliku, aby pliki slave nie żarły ton pamięci. WHDLoad emuluje wówczas głównie tylko kick, który pobiera z pliku, a nie rzeźbi na maksa po sprzęcie i emuluje wszystko co popadnie, tak jak to zaprogramowali autorzy gry, a twórca slave sprytnie ominął. Wepl wymyślił genialny system emulacji starego kickstarta. Dzięki niemu powstało wiele instalek, o których wcześniej można było pomarzyć lub których napisanie graniczyło z cudem. Autorzy slave uaktualniają stare instalki pisane kiedyś bez supportu dla kicka, właśnie dlatego, aby stało się to bardziej przyjazne dla systemu, mniej pamięciożerne i łatwiejsze w kolejnych etapach prac nad nimi. Podejrzewam, że Asman to potwierdzi, bo sam pisze slave'y. WHDLoad to narzędzie, które jeszcze nie jednym nas wszystkich zaskoczy. A problem tego, że gra nie będzie chodziła na 2MB Chip jest akurat najmniejszym zmartwieniem ludzi, którzy się nim zajmują. I oby tak było dalej. Czasy cofania się w rozwoju do prehistorii to jakiś absurd, który mam nadzieję nigdy nie wróci.
[#11] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #9

po co skoro mogla by z kick'a CD32? (gra chodzi na 1200) i by bylo wiecej ramu... i by sie uruchomila
Problem w tym, że kickstarty się różnią do tego stopnia, że pewne gry
potafią się uruchomić na kick3.0 a na 3.1 już nie. A z założenia slave
ma chodzić na wielu maszynach.

Przypomniałem sobie, że jeśli gra potrzebuje 0,5mb chip to whdload
musi przenieść początkowe 0,5mb chipu (właśnie po to żeby przywrócić system) i stąd właśnie te 2,3 mb są potrzebne.


Wedlug mnie chyba tylko pozostaje napisac nowego slave ktory nie bedzie korzystal z kicka w pliku
Nie jest to możliwe, odwołanie do romu może powodować błędy , bo i
tak trzeba zemulować przynajmniej cześć kodu odpowiedzialną za ładowanie pliku. A jak to rozwiązać ? Podmieniać wektory. To praca
na tygodnie (a co jak jakaś inna gra korzysta z innych właściwośći kicka?)
Jedyne rozwiązanie to emulacja kicka.

chyba ze cos wymyslicie?
Inny pomysł, ale nie jest on najlepszy to rozbudowa cd32 o promodule
(mozna dodać 8mb fastu).

Pozdrawiam

[#12] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@mailman, post #10

"" Z tego co pamićtam kick1.3 zżera dodatkowo 250 kb (tyle zajmuje )"

nieprawda. 512 kb

Prawda, prawda. Kick 1.3 zabiera 256 kB, a 3.1 - 512 kB."

ciekawostka... bo mam 1.3 i zajmuje 512, to co zhakowany?! a moze ci dac link do niego? ale nie... zapomnialem ze na tym cholernym forum jak dasz jakiegos linka to od razu o niewiadomo jaki warez jestes posadzany!

[#13] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@asman, post #11

hahahahaha !!! udalo sie !!! thx asman! podsunales mi dobra wskazowke,ze niektore programy moga "szatkowac" pamiec! uruchomilem bez startup-sequence i tylko komenda setpatch i jest!!! dziala :D teraz tylko szybko sobie ISO zrobie i mozna grac na CD32 szkoda tylko ze tu sa tak ku***skie zasady na tym forum bo bym sie podzielil z checia tym ISO z innymi:) ale nic zamieszcze linki na innym bardziej cywilizowanym :p

[#14] Re: kto sie dobrze zna na WHDLoad ?

@Świerk, post #13

A kolega chce się pożegnać z nami? Byłbyś pierwszy, który dostanie bana za łamanie kilku zasad regulaminu i nie tylko. Radzę nabrać ogłady przez święta, zastanowić się nad sobą i pomyśleć.

Zamykam wątek i życzę Wesołych Świąt.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem