[#1] ROM w FastRAM
Czy można przenieść ROM do Fatramu nie mając MMU? Wydawało mi się, że do tego potrzebne jest MMU, ale przecież nawet w A500 wgywało się Kickstart do Fastu. Czy bez MMU można żyć? ;)

[#2] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #1

Można, np.za pomocą MCP. MMU nie jest wymagane.

[#3] Re: ROM w FastRAM

@spiryt, post #2

oj spiryt spiryt chyba masz włączony autofire w myszce

a odnośnie pytania, tak można wgrać rom bez mmu do fastu :)
[#4] Re: ROM w FastRAM

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #3

ale o BlizKicku czy RemAPollo to chyba można zapomnieć nie mając MMU?...
a ile się traci nie korzystając z RemAPollo czy BlizKicka?

[#5] Re: ROM w FastRAM

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #3

Mam prośbę, w przypadku dubli, proszę odpowiadać na post PIERWSZY nie OSTATNI. Wtedy można wyciąć te zwielokrotnione. W tej sytuacji musi zostać jak jest (chyba, że GRX wymyśli jakiś "workaround" :D)
[#6] Re: ROM w FastRAM

@mailman, post #5

Nie musi. W przypadku kasowania wiadomości przez moderatora kasowane są również odpowiedzi do niej (czyli do tej, którą się kasuje). W tym przypadku nie trzeba kasować wszystkich. Wystarczy patrzeć wg trybu z wątkami.

[#7] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #4

Mam jeszcze jedno pytanie: co jest wart procek w wersji EC (bez MMU i FPU)? Jakie macie zdanie na ten temat?
Bardzo mnie to interesuje.

[#8] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #7

Nawet za swoich czasów, procesory Motoroli serii EC uchodziły za okrojone, więc co mogą być warte w dzisiejszych czasach?
Brak MMU, FPU - moim zdaniem jeśli już na siłę siedzi się przy klasyku, to powinno się mieć jakiś procesor, który posiada CHOCIAŻ te dwie jednostki (czyli minimum moim zdaniem to 040).

[#9] Re: ROM w FastRAM

@MinisterQ, post #8

a jak ma 060 bez fpu i mmu, które chodziły ostanio na allegro ;)

[#10] Re: ROM w FastRAM

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #9

Ja bym takiej okrojonej 060 nie kupił; jak dla mnie brak MMU i FPU to bardzo duża i zasadnicza wada, zwłaszcza gdy mowa o procesorze 060. Lepiej mieć FPU i MMU, niż nie. To się może przydać w najmniej oczekiwanym momencie.

[#11] Re: ROM w FastRAM

@MinisterQ, post #10

To się może przydać w najmniej oczekiwanym momencie.

no zgadzam się, ale nie zamierzam używać każdego rodzaju oprogramowania dostępnego na Amigę.
Jeszcze jest kwestia tego typu, że pełnej 060 nie dostanę powyżej 60MHz. :(
No ale chyba system na tym pójdzie?... Myślę, że też znajdzie się jakiś, chociaż jeden program w każdej z kategorii softu (do muzyki, do grafiki, do kodowania, do dekodowania,... )

[#12] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #11

Jeszcze jest kwestia tego typu, że pełnej 060 nie dostanę powyżej 60MHz.

Od pewnego pułapu bardziej opłaca zainteresować się emulacją na jakimś nowym Amisystemie. ;)

No ale chyba system na tym pójdzie?...

Teoretycznie powinien, chociaż mogą być problemy. Amigowy software może zakładać, że 060 posiada np. koprocesor, niezależnie od stanu faktycznego... (MMU niekoniecznie - tego aż tak dużo softu pod AmigaOS nie używa). Więc generalnie odrobinę większa prędkość może zostać okupiona większą zwiechliwością.

Myślę, że też znajdzie się jakiś, chociaż jeden program w każdej z kategorii softu (do muzyki, do grafiki, do kodowania, do dekodowania,...

Raczej tak. Ale patrz wyżej.
Właściwie to czy ktokolwiek słyszał o amigach wyposażonych w procki 060 w wersji EC, i wie jak sie to tam zachowuje? W sumie mogło by to rozwiać ewentualne domysły w tej sprawie.

[#13] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #11

No jasne jest nawet osobna wersja np. mpega.libray, AmigaAMP itd. na procki bez fpu, ale o emularorach można z lekka zapomnieć no chyba, że masz jeszcze gfx to będzie lepiej :)
[#14] Re: ROM w FastRAM

@MinisterQ, post #12

Amigowy software może zakładać, że 060 posiada np. koprocesor, niezależnie od stanu faktycznego...

a to nie jest tak, że info o obecności FPU jest gdzieś w systemie (wł./wyl. jakiś bit)?

[#15] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #14

Nie bardzo. I tak jak napisał przedmówca soft na 060 bardzo często zakłada obecność fpu.
Poza tym odpowiedniki bez fpu czasem działają dużo wolniej przykładem jest Nightlong - ma 2 wersje - dla procków z i bez fpu i ta bez obsługi fpu puszczona na 060/66MHz (z fpu ale puściłem dla testu) działała dużo wolniej w porównaniu do tej drugiej.
[#16] Re: ROM w FastRAM

@amigafan, post #15

Z tego co pamietam, to jest możliwośc sprawdzenia z poziomu programu czy w systemie jest FPU (jest bajt gdzieś w strukturach tworzonych przez exec.library po starcie systemu, gdzie ustawiane są bity związane z typem CPU/FPU). Ale niewątpliwie część programistów idzie na łatwiznę i po znalezieniu 040 lub 060 zakłada że w systemie musi być FPU.
[#17] Re: ROM w FastRAM

@wali7, post #16

To ja myślałem, że to MMU jest bardziej przydatne, a to jednak FPU jest ważniejsze?

[#18] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #17

Ze znanych mi programów z MMU korzystają tylko programy do pamięci wirtualnej, niektóre sterowniki graficzne do emulatorów Maca i pakiet MMU Tools (czy jakoś tak - ten od namiastki ochrony pamięci).
A FPU to tracery 3D, niektóre elementy programów do obróbki obrazu (np. niektóre operatory ImageFX), jest wersja MPEGA.library używająca FPU, programy do liczenia fraktali... Chociaż zazwyczaj każdy z tych progamów ma też wersję nie korzystającą z FPU, zazwyczaj sporo wolniejszą (wyjątkiem jest MPEGA.library, gdzie przy FPU jest lepsza jakość dzwięku).
sam nie wiem co jeszcze, może ktoś coś dorzuci.
Co bardziej potrzebne? Chyba programy korzystające z FPU częściej są wykorzystywane, ja z MMU miałem pociechę tylko w emulatorze Maca Fusion - można było nawet w Warcrafta w 256 kolorach pod 68030 50 MHz zagrać.



Ostatnia modyfikacja: 25.09.05 23:07
[#19] Re: ROM w FastRAM

@wali7, post #18

RemAPollo nie pójdzie bez MMU, prawdopodobnie też BlizKick...

Chociaż zazwyczaj każdy z tych progamów ma też wersję nie korzystającą z FPU, zazwyczaj sporo wolniejszą

Ale o ile wolniej - np. z 15%... 30%?

A jak jest z programami do odtwarzania filmów? Np. MooVID, Frogger... - korzystaja z FPU,MMU?



Ostatnia modyfikacja: 26.09.05 08:18
[#20] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #14

to nie jest tak, że info o obecności FPU jest gdzieś w systemie (wł./wyl. jakiś bit)?

Systemowy soft np. oryginalny Quake 68k, nie ruszy na 040 bez FPU. Aby uruchomic fpu potrzebna jest biblioteka 68040.library. Moze o to chodzi ;)
[#21] Re: ROM w FastRAM

@Jarek, post #19

To ile wolniej to zależy od rodzaju instrukcji FPU i ich ilości w kodzie programu. W skrajnych przypadkach (a takimi są np. programy testujące szybkość) procedura skompilowana pod FPU może się wykonać ponad 100 (tak - sto) razy szybciej od tej samej w wersji dla CPU. W większości programów nie jest to aż tak drastyczne, ale np. w ImageFX (wszystkie moduły występujące dla FPU mają odpowiedniki noFPU) różnica jest zauważalna i co najmniej kilkukrotna.
Jeśli chodzi o MMU, to w przypadku emulatora Fusion, sterownik grafiki nie wyk. MMU w 256 kolorach chodził tragicznie powoli (skaczący obraz - 2-3 obrazy na sekundę), z wykorzystaniem MMU spokojnie dało się pograć - obraz odświeżał się tak ze 20 razy na sekundę.
Moovid i Frogger chyba nie korzystają z FPU (z MMU prawie na 100% nie, bo po co?), ale może ktoś wlepiej obeznany w temacie się wypowie.
[#22] Re: ROM w FastRAM

@wali7, post #21

Moovid i Frogger chyba nie korzystają z FPU

Moim zdaniem powinny - wersje na 040/060 na pewno. To gwarantuje ustawienie kompilatora w tryb produkcji kodu dla tych procków, i użycie w kodzie chociaż jednego floata. ;)

[#23] Re: ROM w FastRAM

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #3

To nie kwestia tego, że wysyłalem kilka razy tę samą odpowiedź, ale w momencie wysyłania wyskakiwał komunikat o niemożliwości wysłania wiadomości z powodu braku danych(?).
Okazuje się, że jednak odpowiedż była wysyłana.

Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem