kategoria: A2000/A3000
[#1] Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?
Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

Domyślam się że Commodore blokowało taką możliwość by nie psuć sprzedaży A1200 i A4000. Ale czy współcześnie coś stoi na przeszkodzie by powstało takie cudo np w FPGA? Pomijając opłacalność, czy dałoby się zrobić to tak by zamontowanie KS3.0 taką AGĘ widziało czy byłby konieczny sterownik, przez co działałby tylko soft pisany pod system? A może bardziej opłacalna była by taka przystawka do A500?
[#2] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@ZbyniuR, post #1

Krótka odpowiedź - nie było sensu. Trochę dłuższa - po pierwsze, tak jak napisałeś, Commodore nie chciało psuć sprzedaży nowszych Amig. Kto przesiadłby się na A4k skoro "wystarczy dokupić kartę?". Poza tym AGA nie była jakimś cudem techniki, na który rynek by się jakoś specjalnie rzucał...

Po drugie, w chwili pojawienia się AGI A2000 była już relatywnie starym komputerem, na który jednak było kilka specjalistycznych kart video czy nawet RTG i AGA do niczego nie była tam potrzebna.
[#3] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@ZbyniuR, post #1

Ale czy współcześnie coś stoi na przeszkodzie by powstało takie cudo np w FPGA? Pomijając opłacalność

Jak pominiemy opłacalność to nic nie stoi na przeszkodzie.
Masz wolne troche setek tysięcy $?
Chętnie zwolnię się z pracy i podpiszę z Tobą kontrakt na realizację takiego urządzenia.
[#4] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@_arti, post #2

Myślałem że więcej softu powstało na AGĘ niż na GFX-y. Choć może i fakt że te profesjonalniejsze AGI nie potrzebowały.

A stachu100 chyba nie zrozumiał mojego pytania. Chodzi mi o to czy dałoby się to tak zrobić by wystarczyło wetknąć kartę z AGA i zmienić kickstart na 3,0 by wszystko co AGI wymaga na tym poszła, czy trzeba by ciągnąć jakieś kabelki do płyty głównej albo nawet ciąć na niej jakieś żyłki?
W tym ostatnim przypadku nie wystarczyłoby sprzedawać takiej karty z AGĄ, ale trzeba by wysyłać sprzęt lub montować u kogoś na miejscu, nie dziwię się że nikt się nie podjął nawet jakby C= nie stawiała przeszkód. Bo to by mogło być droższe niż zakup A1200. A konieczność stosowania sterownika oznaczałaby że większość starego softu pod AGĘ bez przeróbek i tak by na takiej doczepianej Adze nie poszła. :(

I ciekawe jakie sprzęty stachu100 już opracował że poleca siebie jako konstruktora. :D
[#5] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@stachu100, post #3

Tak jak Stachu napisał, wszystko da się zrobić. Rynek na takie cudo byłby duży, bo jakby takie coś powstało na Zorro II, to można by wrzucić to do A2000 (których jest dość dużo na rynku), A3000D/T, znacznie zwiększając ich atrakcyjność, bo np. mi, bardzo przeszkadza brak AGA w tych maszynach. A przy okazji też można by to było podpiąć pod A500 (a tych jest mnóstwo na rynku, chyba najwięcej ze wszystkich Amig).
Jedyny szczegół jaki wydaje mi się, że byłby potrzebny, żeby to działało od strzału, to wymóg posiadania w Amidze procesora z MMU, żeby mapować rejestry na przestrzeń tej karty. W tedy każda gierka/program/demo które nie korzysta z systemu, tylko bezpośrednio trzaska po rejestrach, też by działało. Bo karta z AGA, która działa tylko przez system ze sterownikiem, nie ma sensu.
[#6] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@flops, post #5

Ja tak widzę kartę AGA do A500:

1.) Płyta pasująca do obudowy A500 z 68ec020, Alice, Lisa, Gayle na pokładzie, wkładamy do niej wyciągnięte z A500 CIA i Paulę i już...
2) Przeprojektowane w VHDL zgodnie pinologicznie z Agnus i Denise odpowiednio Alice i Lisa.

O sensowności obu rozwiązań nie będę się rozpisywał, choć wydaje się że ta druga ma ciut więcej sensu...
[#7] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@stachu100, post #3

Jak pominiemy opłacalność to nic nie stoi na przeszkodzie.

Tego bym nie był taki pewien. Zauważ, że taka karta z AGA musiałaby usunąć z przestrzeni adresowej procesora oryginalny chipset i się tam podstawić. O ile mi wiadomo, karta w Zorro II, ani w Zorro III nie jest w stanie tego zrobić. Więc pozostałaby wersja z wymaganiem sterownika i pracą tylko pod systemem, ale jakiż to ma sens w sytuacji gdy możemy równie dobrze zainstalować kartę 24-bitową, a gry i dema nie pójdą i tak i tak?

Chyba, że byłaby to "karta" wkładana w podstawki po wyjętych z podstawek Agnusie i Denise... Zakładając, że doprowadzono do nich wystarczającą liczbę linii adresowych do zaadresowania wszystkich rejestrów AGA.

Ostatnia aktualizacja: 17.10.2013 14:52:07 przez MorphOS_pl
[#8] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@ZbyniuR, post #4

I ciekawe jakie sprzęty stachu100 już opracował że poleca siebie jako konstruktora

Nigdzie nie napisałem, że to ja będę robił. Mało to zdolnych inżynierów czeka na ciekawą pracę?
Ja będe nadzorował wykonanie.
No to jak, masz te setki tysięcy $??? Czekam niecierpliwie.
[#9] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@stachu100, post #8

Wedlug ostatniego spisu powszechnego, w Polsce jest ok. 38 milionow ekspertow. Na pewno sa warci kazdej inwestycji.
[#10] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@ZbyniuR, post #4

wszystko się da np :

link
Tryby bez przeplotu mogą być „zdegradowane” poprzez wbudowany emulator scanline w celu uzyskania ciepłego i nieco rozmytego obrazu w retro-stylu jaki zapewniał monitor 1084. Kolejną nowością jest wbudowany emulator karty Graffiti. Oprogramowanie, które wykorzystuje tę przystawkę, może wyświetlić 256 z 4096 kolorów bez artefaktów trybu HAM.

Graffiti
jest modułem podpinanym pod złącze SCART w Amidze. Jej zadaniem jest obsługa trybu chunky pixel, którego Amiga standardowo nie generuje, a który jest wykorzystywany między innymi w grach 3D. Oprócz tego Graffiti potrafi wyświetlać obraz w 256 kolorach niezależnie czy posiadamy układy AGA, czy nie.



Ostatnia aktualizacja: 17.10.2013 15:56:57 przez Dorian3d
[#11] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@F7sus4, post #9

Nigdzie nie napisałem, że będą to ludzie z Polski.
[#12] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@stachu100, post #3

Ponieważ AGA to chipset, a nie karta graficzna, czyli główny element płyty głównej, raczej nie ma możliwość montażu tego jako osobne rozszerzenie, ponieważ adres slotu (zakładając, że są na nim wszystkie potrzebne sygnały nie będzie odpowiadał adresowi rejestrów AGA, o ograniczeniach takiego slotu jak przepustowość i obsługę go przez stary chipset już nie wspomnę). Dodatkowo chipset AGA wymaga bezpośredniego podłączenia do niego pamięci CHIP, a ta z kolei jest przecież jest umieszczona za starym chipsetem, gdyby go wyłączyć, to pamięć chip przestałaby działać. Montaż czegoś takiego wymagałaby usunięcia starego chipsetu (Denise, Agnus) z płyty głównej i montażu nowego (Alice, Lisa) wraz z dodatkową logiką, nie wykluczone, że wymagane byłyby modyfikacje na płycie głównej. Na dodatek chipset AGA korzysta z 32-bitowej szyny danych, więc w przypadku A2000, wymagałoby to dodania mostka 16/32-bit do pamięci chip i dodatkowej logiki do obsługi tego. Można by powiedzieć, że gdyby istniało takie działające rozszerzenie, to z całą pewnością, można byłoby je nazwać "Frankenstein AGA - it's alive!"

Analogicznie zastanów się, czy widziałeś kiedykolwiek w PC, aby istniał chipset płyty głównej na karcie PCI, jeśli nie, to dlaczego?

Kiedyś zapytałem się teoretycznie J.Bednarskiego, co byłoby trzeba zrobić, aby w A600 włożyć chipset AGA, a oto odpowiedź: Konieczne byłoby wyrzucenie Denise i Agnus oraz pamięci CHIP na płycie głównej a w to miejsce wstawić FPGA + nowa pamięć (albo Alice + Lisa i lokalny CHIPRAM 32-bitowy z mostkiem multipleksującym dla reszty układów na płycie).



Ostatnia aktualizacja: 17.10.2013 19:03:08 przez rafgc
[#13] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@rafgc, post #12

Dzięki za odp. :) Teraz mam poczucie że ktoś kto się zna napisał.
[#14] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@ZbyniuR, post #13

Podłączę się z jednym pytaniem..
Czy jest możliwość emulacji AGA na gfx (np. CV64). Kiedyś próbowałem uruchomić grę High Seas Trader i nie udało się (gra chodzi niby pod systemem). Podobnie chyba któraś z wersji Star Trek.
Czyżby gdy dedykowane do AGA na gfx nie pójdą? Zostaje wtedy A1200/4000 lub UAE?
[#15] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@Rafał A-3000, post #14

Jak chodziła pod systemem (w sensie, nie zabijała multitaskingu), to można byłoby spróbować ją wypromować na ekran CGX (ModePro czy coś).
[#16] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@_arti, post #15

Było kupę takich programików do promowania na gfx, czasem sie udawało wypromować ekran na karcie. Jest jeszcze cos takiego jak emulator aga na ecs ale to chyba malo dobrze dzialalo:)
[#17] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@rafgc, post #12

Chyba już do końca świata bedzie temat AGA w A500/A600 i A2000/A3000.

A rozwiązanie jest proste: wymiana na A1200/A4000. Tego sie nie przeskoczy.

Stare Amigi to archektura 16 bit. Nalezy przeprojektowac cała płytę głowną, czyli de facto stworzyć nową Amigę AGA pasującą do starej obudowy.

Nigdy nie będzie AGA dla starych Amig A500/A600/A2000/A3000. Przeciez tyle razy już to powtarzano.
[#18] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@tom256, post #17

Nigdy nie będzie AGA dla starych Amig A500/A600/A2000/A3000. Przeciez tyle razy już to powtarzano.

Kwestia zaprojektowania. Jak ktoś zapłaci za stworzenie adaptera (generalnie wyrzuci pieniądze w błoto) to będzie.
Ale bogatych idiotów jak widać nie ma. .
[#19] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@tom256, post #17

Temat AGA w A500 pojawiał też się w amigowych czasopismachOK
I tak jak napisałeś, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana, dlatego tak też kiedyś zrobiłemOK
[#20] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@parallax, post #19

Temat AGA w A500, a właściwie otoczka tego przedsięwzięcia, była idealnym przykładem na materiał komediowo-psychologiczny do wykładania na Uniwersytecie Jagiellońskim. "Brakuje odpowiedniej ilości płyt głównych do produkcji AGA do A500" - o ile nie mieli zamiaru pozyskiwać części ze śmietnika (bo tak to brzmi), to ten tekst bił kłującym w oczy absurdem, którym karmiono rzeszę napalonych ludzi (lepiej kupować płyty całych A1200 niż sam chipset od C=?), by wyjść z tego z "twarzą". Jak widać sprzedać można wszystko, tylko trzeba wiedzieć komu.

AGA do A500-A2000 na 99% nie będzie, chyba, że znajdzie się jakiś szalony naukowiec, który to zrobi.

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2013 15:39:36 przez rafgc
[#21] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@rafgc, post #20

Proponuje wywalic AGA z A1200 i pomyslec do ECS.
[#22] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@F7sus4, post #21

Większość ludzi mówiąc AGA mają na myśli, tylko i wyłącznie kolory na ekranie, gdyby C= zrobiło coś takiego jak IndivisionECS, a AGA w A1200 posiadała taką samą kompatybilność, to pewnie o AGA w A500 nikt by nie wspomniał.

Ostatnia aktualizacja: 19.10.2013 15:49:09 przez rafgc
[#23] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@rafgc, post #22

Jakkolwiek niebezposrednio, to chcialem w tym miejscu zaznaczyc, ze sklaniam sie ku, kilkukrotnie juz podanej przy tej okazji, mysli - zostawmy chip AGA Amidze 1200 i jej "tysiacdwusetkowatosci".

[#24] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@ZbyniuR, post #13

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to właśnie robi"
[#25] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@Shredder, post #24

Heh, to, że można jest wiadome, tylko po co skoro oznacza to właśnie jak stachu zauważył wypruć stare bebechy, połatać nowe i dołączyć FPGA, które z własnego obszaru RAM wydzieli sztuczny CHIP (nie ten na płycie), zaemuluje AGA i połączenia między układowe i z zewnątrz też da się sterować jak AGA. W tej sytuacji 10x lepszym rozwiązaniem jest wpakowanie całej funkcjonalności w FPGA i posiadanie maszynki pokroju fpgaarcade czy mist :)
[#26] Re: Dlaczego do A2000/3000 nie powstały GFX z AGA?

@Shredder, post #24

"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on to właśnie robi"


A. Einstein

OKOKOK
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem