[#1] Jak tworzono oprogramowanie na Amigę
Witam

Chciałem zapytać się forumowiczów o to czy może wiedzą gdzie znaleźć informację na nietypowy temat, a mianowicie w jaki sposób na początku lato 90-tych ubiegłego stulecia tworzono programy, a w szczególności gry na Amigę 500 ? Chodzi mi o to, że przy ograniczeniach sprzętowych potrafiono tworzyć naprawdę wspaniałe produkty. Czy używali jakichś specjalistycznych środowisk programistycznych które wspomagały ich przy tworzeniu produktu, łączenia grafiki z kodem, sprawdzania na żywo, korygowania, itp. czy też po prostu pisali kod ręcznie w edytorze tekstowym korzystając z bibliotek, kompilując i testując ? Pytam ponieważ trudno mi jest zrozumieć cykl produkcyjny patrząc na to jak dzisiaj tworzy się np. proste programy bazodanowe, użytkowe. Wszystko można wyklikać, postawić komponenty wizualne na formatce, oprogramować zdarzenia, itp.
Ciekawość pojawiła się po obejrzeniu filmu z okazji 15 lecia powstania gry "Another World", gdzie na krótko pojawiło się środowisko GFA BASIC w jakim autor tworzył grę jednoosobowo ("Another World - The Making Of with Eric Chahi"). Jak udało się stworzyć tak wspaniały produkt przy takich ograniczeniach i warunkach ? Skąd on czerpał wiedzę jak to wszystko połączyć? Naprawdę szacunek.

Pozdrawiam
M.K.

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2015 11:07:03 przez Silos

Ostatnia aktualizacja: 10.02.2015 11:07:27 przez Silos
[#2] Re: Jak tworzono oprogramowanie na Amigę

@Silos, post #1

Było tak jak piszesz - ręczne kodowanie, w prostych edytorach ...ale i same gry były dużo mniej skomplikowane, więc 2-3 osoby to był już niezły team do takiej roboty

Grupy miały też zwykle trochę bardziej rozbudowany sprzęt - dwie stacje dysków, jakiś FAST (wtedy nawet dodatkowy 1MB FAST znacząco podnosił komfort pracy) czy nawet dysk twardy, nie mówiąc już o dostępie do skanera czy kilku, różnych Amig do testów.
[#3] Re: Jak tworzono oprogramowanie na Amigę

@Silos, post #1

Z lekka przesadzasz. To były gry po prostu na miarę możliwości Amigi. Ponieważ olewano system i w ten sposób zyskiwano 100% zasobów na wyłącznie potrzeby gier, mogły one działać dobrze na najprostszych konfiguracjach.

Jak chcesz zobaczyć cuda, to raczej produkty demosceny polecam. Szczególnie w świecie ośmiobitowym zdziałano w tym zakresie niewiarygodne rzeczy.

Jeśli chodzi o kuchnię, to pewnie każdy programista sam tworzył sobie warsztat w postaci własnych prostych programów pomocniczych, edytorów, gotowych procedur, fragmentów kodu, itp. Przy pewnym stażu i doświadczeniu mógł z tego korzystać równie wydajnie, jak z dzisiejszych gotowych środowisk. Różnica była taka, że nikt, poza autorem, takiego "warsztatu" już nie obsłużył.
[#4] Re: Jak tworzono oprogramowanie na Amigę

@Silos, post #1

Niedawno znalazłem interesujący artykuł w tym temacie, zatem chętnie się podzielę:
https://www.linkedin.com/pulse/making-game-1993-krister-karlsson
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem