[#1] Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)
Tak jak w temacie, nabyłem, przyszło, szybki test na kilku grach i działa bardzo ładnie, podłączyłem do indivision AGA i w końcu nie muszę wchodzić w ustawienia żeby wyłączać scanlines, bo do gier jest ok a jak siedzę przed Amosem to już niekoniecznie, robię pstryk i mam scanlines znowu pstryk i nie mam :D
dodatkowo gadget ma możliwość płynnego ustawienia scanlines co jest fajne, jedyny minus to cena 50 ojro z przesyłką a jak patrze to tu nic takiego niema :)
płytka wielkości 4 cm na 10
dwa gniazda D-SUB
jakiś układzik za 0.5 euro
trzy trymery(chyba tak się to zwie) za 0,2 euro
i jakaś drobnica, koszt części pewnie około 10-15 zł
polutowane bardzo ordynarnie, do tego stopnia że jeden nie działał (zamówiłem 2) jak popatrzyłem na nóżki tego układu HC73M to dwie były zlutowane i musiałem poprawić luty.

Panowie trza to skopiować :D
[#2] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@QUAD, post #1

Już ktoś chyba to zrysował.
[#3] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@sanjyuubi, post #2

Tak, są schematy jak zbudować coś takiego samemu, koszt około 10-20zł, nawet mnie się to udało chociaż z elektroniki jestem noga.
Można kupić tez gotowe podróbki SLG 3000 za co najmniej połowę niższą cenę.

Moim zdaniem lepszy jakościowo scanline daje IndiVision (poza wygodą włącz/wyłącz o której napisałeś).
Ma kilka trybów gęstości lini i nie jesteś uzależniony od rozdzielczości ekranu, a tymi trymerami w SLG z tego co wiem to można jedynie ustawić jasność RGB tych linii a częstotliwość linii/ich zagęszczenie jest już nie.
Gęstość scanline w SLG 3000 zawsze jest uzależniona od trybu wyświetlania obrazu i w ten sposób SLG do trybów 320x256 się nie nadaje bo linie scanline są za grube i w zbyt dużych odległościach od siebie ok, racja

Ostatnia aktualizacja: 07.01.2016 15:57:27 przez BULI
[#4] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@BULI, post #3

SLG do trybów 320x256 się nie nadaje bo linie scanline są za grube i w zbyt dużych odległościach od siebie


Ale przecież takie odległości były w automatach do gry.
[#5] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@BULI, post #3

Jest dokładnie tak jak mówi sanjyuubi, w palu efekt identyczny, porobilem nawet foty, umieściłem film na youtube link
słaba jakość sory, jak mnie neta włączą normalnego to podeślę lepszej jakości filmy :)
[#6] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@QUAD, post #5

Na filmiku scanlinesy wyglądają całkiem autentycznie. Tak bardzo, że aż się zdziwiłem. Są gdzieś screenshot, zrzucane systemowo a nie robione aparatem? Obejrzalbym.
To urządzenie nie dodaje jakiegoś inputlaga?
[#7] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@michalmarek77, post #6

wyglądają idealnie, zwłaszcza że monitor CRT, inputlaga żadnego nie ma, jedynie ten co jest przez indi tak mi się wydaje :)
[#8] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@QUAD, post #7

Podłączałem innego SGLa do LCD i tam, jak sobie porównałem to jednak ten scanlines w niskiej rozdziałce (poniżej 640x480) był za gruby/za bardzo rozstrzelony.
Aż w domu sprawdzę na SlamTilcie jak to powinno być w oryginale i czy u Ciebie jest OK.

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2016 11:27:47 przez BULI
[#9] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@BULI, post #8

Errata.
Teraz sobie pokojarzyłem, że puszczasz sygnał przez scandoubler, a więc dostajesz na wyjściu co najmniej 640x480 i to tłumaczy dlaczego u Ciebie jest OK ok, racja

Ja jednak nie używałem scandoublera tylko mój Monitor obsługiwał sygnał PAL bezpośrednio i tak jak pisałem dla rozdzielczości poniżej 640x480 urządzonka typu SLG nie mają sensu.
Tyczy się to tak samo sygnału z kary graficznej poniżej 640x480 (jest blee ).

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2016 11:32:39 przez BULI
[#10] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@QUAD, post #1

Zarówno Indi AGA jak i ten moduł dają „oszukane” scanlines. Oryginalne linie brały się z tego, że przy generowaniu obrazu 288p (czyli bez interlace) średnica wiązki elektronów w kineskopie CRT była mniejsza niż odstęp między sąsiednimi liniami. Czyli były po prostu przerwy między liniami, przy czym szerokość przerw była mniejsza, niż szerokość linii.

Indivision każdą linię obrazu [zazwyczaj] wysyła do monitora dwa razy. Przy włączeniu efektu scanlines, druga kopia każdej linii jest przyciemniona, do wyboru o 1/4, połowę lub 3/4. Efekt przyciemnienia robiony jest cyfrowo.

Moduł zaś robi to samo, ale analogowo: przerzutnik 7473 zmienia stan co linię i steruje przełącznikami analogowymi. Co druga linia przechodzi bez zmian, a co druga idzie przez potencjometry, które, na moje oko tworzą dzielnik rezystancyjny z rezystancją wyjściową źródła sygnału (typowo 75 omów) i przyciemniają w ten sposób linię. Oczywiście ten moduł nie zadziała z sygnałem DVI, tylko analogowym VGA.

Moduł oczywiście wymaga podwojonych linii PAL-a, więc ma sens tylko jeżeli jest podłączony za scandoublerem. Jeżeli wsadzimy go bezpośrednio, to po prostu co druga linia pierwotnego obrazu PAL zostanie przyciemniona w całości.
[#11] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@michalmarek77, post #6

To jest analogowy układ który wyłącza (tudzież ściemnia) co drugą linię bazując na sygnałach synchronizujących. W sumie bardzo prosty 'algorytm', do tego stopnia że mając garść tranzystorów, rezystorów i kondensatorów można by go samemu zrobić. Swoją drogą niezłe ćwiczenie z elektroniki by było, trzeba by sobie takie cudo zmajstrować pomysł

Laga to to na pewno nie dodaje bo aby mieć laga trzeba dokonać konwersji ADC, potem zmagazynować klatkę do dużego bufora pamięci (tj. nie coś co się daje w samym układzie tylko oddzielna kość SDRAM/DDRAM), obrobić klatkę procesorem i następnie konwersja DAC. Koszt wykonania takiego czegoś byłby koszmarnie wysoki a jakość byłaby znacznie gorsza niż operując w domenie czysto analogowej. Do jakichś zaawansowanych efektów tego typu cuda są potrzebne ale nie do dodania scanlinesów
[#12] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@XoR, post #11

Korzystając z dużych rozdzielczości współczesnych monitorów najlepsze scanlines byśmy dostali, gdyby każdą linię PAL powielić np. 4 razy (z 288 linii byśmy dostali 1152, ale możnaby część z nich pominąć, bo mało co używa aż takiego overscana, wziąć 270 i dostać dokładnie 1080 linii, tyle co typowy monitor full HD) i pierwszą (albo ostatnią) linię z każdych 4 zupełnie (albo prawie zupełnie) wygasić.

Taki „scanliner” pewnie by kosztował mniej więcej tyle co Indivision. Szkoda że Indi nie ma takiej możliwości, skoro i tak ma już bufor i całe zaplecze do manipulowania sygnałem.

Dopasowując Indivision do mojego monitora LCD stworzyłem w ustawieniach scandoublera tryb 768 x 576 @ 50 Hz, w którym Indi podwaja każdą linię, a skalowanie dodaje trochę blura, przez co PAL Low Res wygląda lepiej. Na próbę włączyłem w tym trybie symulację scanlines, ale muszę przyznać, że obraz bez nich podoba mi się bardziej.

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2016 12:20:04 przez Krashan
[#13] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@Krashan, post #12

Tutaj wątek scanlinesowych fetyszystów.

Jak ktoś jest zainteresowany jak one powinny poprawnie wyglądać i jak je najlepiej zaemulować (choć nie na Amidze ale pewnie ta wiedza może być kiedyś przydatna)
[#14] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@Krashan, post #12

U mnie scanlines w PAL na monitorze 16:9 1080p wyglądają dobrze tylko przy rozdzielczości na wyjściu HDMI 576p50. I wtedy wszystko wygląda jak trzeba. Dla NTSC optymalna rozdziałka to 480p60. W 720p czy 1080p obraz ze scanlines wygląda paskudnie mimo możliwości regulacji odstępów - przerwy są nierówne, kształty czy czcionki są "ciętę" w dziwnych miejscach co powoduje że wszystko jest nieczytelne.
@michalmarek77 - polecam jeszcze to: link

Ostatnia aktualizacja: 08.01.2016 12:53:16 przez Jenot
[#15] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@Jenot, post #14

Znam tę stronę :)
XRGB-mini aka król framemeister kusi mnie od lat...
[#16] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@michalmarek77, post #15

W ostatnich aktualizacjach firmware (2.02) Japońce w końcu dodali porządną obsługę PAL i wyeliminowali pionowe paski na brzegach przy sygnale s-video (c64). Poza tym można sobie teraz na karcie pamięci zapisywać różne konfiguracje.
[#17] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@Krashan, post #10

Nie wiem jak jest w indy (wydawało mi się, że tam jest prawdziwy scanline), ale te generatory SLG to tak jak pisze Krashan "oszukują", aczkolwiek czasami daje to bardzo dobry efekt.

Co do ćwiczenia z elektroniki, to chyba nie jest to duże wyzwanie bo zbudować SLG udało się nawet mnie (no chyba, że ktoś sam chce to zaprojektować).
Tutaj jest schemat z którego korzystałem.

Może warto namówić Strima, żeby jednak spróbował zaimplementować taką funkcjonalność w swoim scandoublerze?!
[#18] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@BULI, post #17

Tutaj jest schemat z którego korzystałem.


bardzo brutalna wersja ktora zwiera sygnal video z masa. Rozwiazania z przelacznikiem analogowym (CD4066 i podobne w podanych wczesniej linkach) sa bardziej "przyjazne"...
[#19] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@mschulz, post #18

bardzo brutalna wersja ktora zwiera sygnal video z masa.


Zgadzam się, z tym że wtedy kiedy ja to kleiłem, innych schematów na sieci nie było, SLG 3000 tyle co wszedł na rynek.
[#20] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@BULI, post #17

Przy maksymalnym ściemnieniu efekt powinien być taki sam jak w oryginale, ale obraz musi być generowany z dwukrotną ilością linii niż obraz docelowy, czyli dla 256p obraz musi mieć przynajmniej 512 linii w trybie progresywnym. Na LCD nie da rady uzyskasz takiego samego efektu jak na CRT ponieważ nieświecące linie będą miały takie same grubości jak świecące (w CRT luminofor świeci szerzej niż wiązka), chyba, że tak jak pisze Krashan, mnożyć linie po 4 razy i odcinać jedną, ale i tak to jeszcze nie będzie w 100% (brak poświaty piksela).
[#21] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@sanjyuubi, post #20

Nie ulega wątpliwości, że każda symulacja scanlines na monitorze LCD będzie tylko symulacją i nie da w pełni oryginalnego efektu. Co co sklonowania SLG 3000, nie wydaje się to wielkim wyzwaniem, widzę nawet możliwość drobnych ulepszeń...
[#22] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@Krashan, post #21

Jakie ulepszenia masz na myśli ?
[#23] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@QUAD, post #22

W momencie gdy „idzie” linia przyciemniana, sygnał przechodzi przez przełącznik analogowy. Jego rezystancja jest rzędu 100 omów i jest nieliniowa, co w zestawieniu z niewielką rezystancją wyjściową źródła i wejściową monitora może powodować nieliniowe zniekształcenia sygnału. Dałbym więc jakiś wzmacniacz buforowy.
[#24] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@Krashan, post #21

Wydaje mi się, że na monitorze 4k powinno być już wystarczająca ilość pikseli aby zasymulować w pewnym zakresie poświatę luminoforu wokół pikseli przy rozdzielczości 320x256, ale wymagałoby to obróbki obrazu
[#25] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@sanjyuubi, post #24

Tak, wtedy każdy piksel źródłowego obrazu byłby kwadratem o rozmiarach 8 na 8 pikseli na docelowym wyświetlaczu. Dodając do tego fakt pracy w 24 bitach, odpowiednim przetwarzaniem obrazu można bardzo wiernie symulować ekran CRT włączając w to nawet symulację geometrii czy otworów maski kineskopu.

Z drugiej strony takie przetwarzanie wymagałoby bardzo dużej mocy obliczeniowej, żeby nie generować laga.
[#26] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@Krashan, post #25

Coś takiego było by świetne w UAE.Tak na marginesie.Stoczyłem ostatnio przegrana walkę o uzyskanie płynnego scrolla 50hz z Winuae+ monitor 4k z trybem 50hz na kablu DisplayPort.Komuś udała się ta sztuka ? W sensie płynne 50hz z DisplayPort ?
[#27] Re: Moduł Scanline SLG 3000 v2 na szybko :)

@QUAD, post #1

filmik lepszej jakości LINK
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem