kategoria: A600
[#121] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #118

Mi nie chodzi o to zeby fpu Apollo dzialalo jak fpu 68040/68060, tylko zeby dzialalo lepiej. Ja nie lubie bezsensownych ograniczen. A nie widze zadnego powodu, zeby fpu Apollo nie mialo pelnego 68882 w sobie, tylko jakiegos kastrata. Nawet Krashan w swojej implementacji 68k planuje pelne 68882, za co mu chwala.
[#122] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Don_Adan, post #121

Ale należy pamiętać o tym, że implementacja funkcji trygonometrycznych i wykładniczych to i tak będzie coś w rodzaju wewnętrznego programu. Takie funkcje implementuje się korzystając z rozwinięcia funkcji w szereg albo przybliżenia wielomianami. To oznacza, że wyliczenie wartości funkcji to kilka - kilkanaście mnożeń i dodawań. Oczywiście zrobienie tego jako mikroprogram wewnętrzny nieco przyspieszy cały taki rozkaz, ale to też kosztuje w zasobach FPGA.
[#123] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Don_Adan, post #121

Hmm... po pierwsze to FPU będzie pipelined czyli chyba jednak będzie lepszy/szybszy niż ten z 040/060. Po drugie to to o czym mówimy dotyczy wykorzystywania tylko i wyłącznie rozkazów 68882 niezaimplementowanych bezpośrednio - analogiczna sytuacja jak w 040/060, a jakoś te procesory działają OK używając bibliotek emulujących. Jak się pisze kod pod 040/060 to tych rozkazów i tak unika się jak ognia raczej. Po trzecie to ten skok do kodu emulującego będzie chyba bezpośrednio do "pamięci FPGA" czy jak to tam zwać (taki wewnętrzny ROM, sorki nie znam się na nazewnictwie tego wszystkiego), więc będzie to niezależne od odpalonego systemu i całkiem niewidoczne dla użytkownika.
Po czwarte to ograniczenia zawsze istnieją. FPGA z gumy nie jest. A jak się ma wielką chęć na upchnięcie w 40k LE CPU+FPU+AGA to trzeba się liczyć z każdą zajętą bramką.
[#124] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Don_Adan, post #121

Pozwoliłem sobie "odkopać" ten wątek, z racji faktu, że Gunnar w dniu wczorajszym na forum Apollo Knowledge w najkrótszy możliwy sposób podsumował obecny stan rozwoju 68080. Ponieważ to informacje z absolutnie pierwszej ręki, to mam nadzieję, że to rozwieje najczęściej powtarzające się wątpliwości odnośnie projektu.

To give you an overview what the Vampire 500 currently includes

Apollo 68080 CPU (100% 68K compatible)
Apollo fully supports _EVERY_ CPU instruction of the 68000/68010/68030/68040/68060

Apollo 68080 supports _ALL_ 68000/68020/680x0 Ea-modes.

Apollo 68080 supports selfmodify code operations.
So code doing this which worked fine on 68000, but fails on 68030/68040 .. can work again on 68080.

Apollo 68080 can max execute up to four 68k instruction per clock cycle.
In Amiga benchmarks the Vampire scores like an 68060 @100-160 MHz

It obvious that APOLLO 68080 is very fast, sometimes for running ancient games the best compatibility comes when running slower.
We test right now a user-selectable "turtle-mode" which allows running e.g Games in a a speed much closer to original.


Vampire2 comes with 128 MB fastmem (memcopy speed ~ 300 MB/sec)

The Vampire2 includes a FAST-ATA IDE-controller, with peak 16 MB/sec. In AMIGA HD benchmarks we measured up to 13 MB/sec peak doing real transfers.

The Vampire2 includes an SD-Card interface for easy data-exchange.

The Vampire2 has digital Video out - SAGA.
Which support many different GFX modes
Up to 1920x1080 with up to 24/32bit per pixel.

(...)

Apollo has its own MMU.
It has more/partly other features than 68K MMU.

As you certainly know previous 68k CPUs had 1 bus.
Apollo is different.
Like some DSP designs APOLLO supports using 2 buses fully in parallel. This more advanced bus design also requires a different MMU.

68882 is a quite old and very slow FPU design.
APOLLO has an 68k compatible FPU which is fully pipelined - and is much more advanced then even the 68060 FPU.


APOLLO's FPU is fully code compatible to 68K FPUs.
The FPU is currently under testing.


[ŹRÓDŁO]

SORRY FOR THE LONG POST. HERE'S A BOING BALL RUNNING ON VAMPIRE:
[#125] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #124

Specyfikacja wygląda świetnie OK Jak karta będzie dostępna i będzie działać przyzwoicie, to pewnie kupię do A500 i kto wie, może zastąpi A1200 na biurku.
[#126] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #124

To co ten nie duży zespół osiągnął w ciągu 3 ostaniach lat jest niesamowite.
Trzymam kciuki za wersje stand alone - czyli następcę NATAMI :) Chodź Majsta chyba nie był zachwycony tym pomysłem, ciekawe czemu
[#127] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Sventevith, post #126

jak ludzie zaczna odpalac takie gry jak np. hyperionowy Descent Freespace 1 lub 2 wykorzystując SAGA na A500 , A600 to wtedy uznam projekt za 100 % udany, działający i warty obecnej ceny :D

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2016 11:53:55 przez fibi
[#128] Re: Apollo CPU - dyskusja

@fibi, post #127

Najlepszej gry Wipeout 2097 nie odpalą nawet z FPU i GPU w Core.

Ostatnia aktualizacja: 18.10.2016 14:06:28 przez ] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [
[#129] Re: Apollo CPU - dyskusja

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #128

Jak istnieje wersja 68k to w teorii można odpalać korzystając z Wazpz3D, a jakby był 3DCore i soft pod MiniGL (czy tam inny GL/Warp) to pewnie też by poszło...
[#130] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #129

Kwestia czasu :)

Jest jeszcze ciekawa opcja http://aminet.net/package/driver/video/QuarkTex
[#131] Re: Apollo CPU - dyskusja

@pisklak, post #129

Nie ma wersji 68k link i gra nie jest open source.
[#132] Re: Apollo CPU - dyskusja

@] SKOLMAN_MWS ˇ agrEssOr [, post #131

Tak widzę tytuł Apollo i kojarzy mi się z pewną misją szeroki uśmiech Pytanie kiedy pojawi się słynne: Houston mamy problem.
[#133] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #124

A teraz inne porównanie, z demoscenowego podwórka:

CNCD "Killer" - 68060/AGA vs 68080/RTG
[#134] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #133

Wow, daje radę ten Vampire. Jak będzie dostępna biorę dla A500 lub A1200 :)

Swoją drogą, Vamire2 oparty jest o Altera Cyclone III.
I patrząc tutaj,mogliby zrobić wersję opartą także np. CycloneV:
https://www.altera.com/products/fpga/cyclone-series.html

Albo o inne układy FPGA, nie tylko Cyclone, który jest raczej serią tanią niż wydajną (chociaż nie wiem na ile one są kompatybilne):
https://www.altera.com/products/fpga/overview.html
[#135] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #133

Dużo już pokazywano benchmarków czy video, ale nikt jeszcze nie napisał opisu Vampire V2 na PPA.pl. Czy byłbyś chętny? Wydaje mi się, że niemało byłoby chętnych do przeczytania takiego testu. Sam mam taką kartę więc też mógłbym coś dorzucić od siebie.
[#136] Re: Apollo CPU - dyskusja

@grxmrx, post #135

jest w link
[#137] Re: Apollo CPU - dyskusja

@grxmrx, post #135

Ja probowalem cos napisac na raty, ale mi nie wyszlo. Powod: to co napisalem bylo juz nieaktualne ze wzgledu na szybko rozwijane wsady. Chyba lepiej poczekac z jakims obszerniejszym artykulem jak bedzie juz AGA i FPU.
[#138] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #124

Apollo fully supports _EVERY_ CPU instruction of the 68000/68010/68030/68040/68060
Apollo 68080 supports _ALL_ 68000/68020/680x0 Ea-modes.


Mnie to osobiście martwi. Kroki polegające na wycinaniu instrukcji i trybów adresowania z 68040 i 68060 nie były bezzasadne. Okazało się, że żaden kompilator nie jest w stanie z nich sensownie skorzystać. Dodatkowo niektóre z nich wymuszały użycie mikrokodu w procesorze i / lub ogólnego skomplikowania mikroarchitektury.

Powtarzając za klasycznym podręcznikiem z architektur systemów komputerowych (Computer Organization and Design, Hennessy & Patterson):

  • opłaca się optymalizować tylko te instrukcje, które wykonują się najczęściej,
  • im zestaw instrukcji jest prostszy i bardziej jednolity tym szybciej można go wykonywać.


Gunther nie dokonał jeszcze podstawowego przełomu w przetwarzaniu instrukcji M68k. Chodzi o dokładnie to samo przejście, które wykonał Intel z Pentium do Pentium Pro – czyli zrobienie procesora wykonującego instrukcje poza porządkiem programu (Out-of-Order execution). Bez tego Apollo Core to tylko 68060 na sterydach uparcie ciągnąca bagaż kompatybilności wstecz.
[#139] Re: Apollo CPU - dyskusja

@cahir, post #138

Czyli jest tym co powinno zadowolić prawie każdego, jedni chcą kompatybilności ze wszystkimi jednostkami, inni szybkości. Gdyby ktoś przygotowywał kompilator, mógłby zawrzeć opcję graniczenia listy instrukcji do zbioru np. 68060.
[#140] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Dorian3d, post #136

Ale to nie jest PPA.
[#141] Re: Apollo CPU - dyskusja

@cahir, post #138

Apollo to ma być 680x0 na sterydach, z lepszą kompatybilnością wsteczną - w końcu chcemy na tym uruchamiać AmigaOS m68k, aplikacje na ten system i stare gry na Amigę (zazwyczaj pisane w assemblerze) - a nie pisać na to nowoczesny system operacyjny.

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2016 17:42:03 przez Cedrat
[#142] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Cedrat, post #141

a nie pisać na to nowoczesny system operacyjny.


Nowoczesny system dla 68k już jest - AROS68k. Odpala to samo co WB3.x i jest z nim kompatybilny.
[#143] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Andrzej Drozd, post #142

32-bitowy system bez separacji użytkowników (a nawet skutecznej ochrony pamięci) trudno nazwać nowoczesnym...
[#144] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Cedrat, post #143

Że co?OK
[#145] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Andrzej Drozd, post #144

Jak by to wytłumaczyć najprościej... chodzi o to żeby jeden program nie miał tak łatwo żeby wywalić cały system. W amigowych systemach niestety niewiele w temacie zrobiono, ale to już jest historia na inny wątek (chociaż mam wrażenie, że to już też było).
[#146] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Andrzej Drozd, post #144

Cyberświat zmienił się przez ostatnie 15 lat... coraz bardziej dbamy o bezpieczeństwo.

Amigę chroni znikoma popularność, niewielka moc obliczeniowa i retro-zastosowania; haker, który włamie się do podłączonej do sieci Amigi 68k, nie pokopie sobie na niej bitcoinów, nie przechwyci hasła do bankowości elektronicznej (przy pewnej dozie szczęścia - jedynie do poczty elektronicznej). Ransomware też niewiele zdziała - nikt nie trzyma na Amidze jedynej kopii firmowych danych (o ile w ogóle ktokolwiek trzyma coś takiego na Amidze) czy zdjęć z wycieczki życia. Botnetu (np. do DDOSów) też się z Amig nie zrobi, jest ich po prostu zbyt mało. Żaden cybergangsta nie ma więc motywacji, żeby się męczyć z egzotycznym systemem.

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2016 21:40:14 przez Cedrat
[#147] Re: Apollo CPU - dyskusja

@skipp, post #133

A teraz inne porównanie, z demoscenowego podwórka:

060/50MHz ?
Odpaliłem to z ciekawości na 060/100MHz RTG no i tutaj już ciężko złapać różnicę gołym okiem
[#148] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Cedrat, post #146

Ale mi chodziło o to, co np. napisał grxmrx o innych amigowych systemach. AROS68k nie odstaje od AOS4 i MOS, więc w tym kontekście jest nowoczesny jak na amigowe realia.

Koleżko, tutaj piszemy o Amidze, a nie o cyberświecie.OK
[#149] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Andrzej Drozd, post #148

Nie odstaje? Chętnie przeczytam Twój artykuł na ten temat gdzie rozwiniesz tę myśl.

Ostatnia aktualizacja: 29.10.2016 22:20:11 przez grxmrx
[#150] Re: Apollo CPU - dyskusja

@Cedrat, post #146

haker, który włamie się do podłączonej do sieci Amigi 68k, nie pokopie sobie na niej bitcoinów
Jak się włamie na i7 quad z jakimś odjechanym Radeonem to też sobie nie pokopie, chyba że zadowoli go jakieś 5 groszy rocznie (zakładając, że użytkownik przez rok się nie zorientuje). Czasy kopania bitcoinów komputerami już minęły...
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem