[#1] Nowe tryby graficzne
Po obejrzeniu TEGO materiału na temat małego Atari przypomniał mi się już nie pamiętam jaki program z edukacyjnych z początku lat 90 gdzie prezentowano Amigę 500 i jej niesamowite możliwości. Prezentowano wówczas digitizer obrazu Digi View Gold 4.0 , który potrafił swoim softem zdygitalizować obraz z kamery do trybu Hires Laced , ale wyświetlanego na A500 w 4096 kolorach jednocześnie. Pamiętam , że tryb ów zabierał całą moc kompa i potrafił robić jedynie dyskietki - prezentacje z kolejnymi slajdami fade in/out. Ciekawi mnie , czy jest jeszcze więcej takich trybów, a pytanie zadaję na bazie obejrzanego właśnie zapodanego wyżej materiału o Atari.
[#2] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #1

W którymś z Magazynów Amiga był artykuł o przeróżnych trybach graficznych, w tym i o niestandardowych. Może ktoś kojarzy który to był numer?
[#3] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #1

Jeden kolega z Naszego forum, już uświadomił nam, że Atari 8bit => Amiga 1000.
I już.
[#4] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #1

Przebadałem temat podstawowych trybów graficznych Amigi, których listę można znaleźć na tej stronie.

W Magazynie Amiga 2/1994 od strony 6 jest artykuł "Monitory i Amigi", który zawiera trochę informacji na ten temat.

Ostatnia aktualizacja: 16.07.2016 21:15:25 przez RomanWorkshop
[#5] Re: Nowe tryby graficzne

@RomanWorkshop, post #4

Nie wiem na ile to legalne, ale wyguglać można coś takiego: link
[#6] Re: Nowe tryby graficzne

@RomanWorkshop, post #4

AGA jeszcze ma 320x128-PAL 320x120-NTSC
[#7] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #1

Małe Atari ma to do siebie, że na dzień dobry posiada kilka trybów graficznych znacznie się od siebie różniących, dość dużą paletę barw i bardzo skromne standardowego wyświetlania kolorów. Jest tu więc dużo możliwości kombinowania i chęci wydobycia tego na ekran. Amiga od razu posiada spore możliwości graficzne, a dawne wyścigi z pc spowodowały przesiadkę na AGA czy karty graficzne niż wyciskanie ostatnich soków z OCS (wystarczy porównać z Atari ST).

Digi View wykorzystywał tryby Dynamic Hires i HAM poprzez zmianę palety co linię. Efekt stary i często używany w grach i demach. ASDG w swoim ScanLab robiło to samo nazywając te tryby Advanced Hires i HAM. Pierwszy, który wykorzystał ten tryb do wyświetlania gifów nazwał tryb Sliced HAM. W praktyce wszystkie te tryby zostały zjednoczone w tryb multipalette i oprogramowane w niezłym HamLab. Jeszcze można wycisnąć tutaj co nieco zmieniając kolory w środku linii (jak Spectrum512 na Atari) czy wykorzystując mniej systemowe rozwiązania (nieparzyste linie w interlace).

Drugie podejście to tryby 15-bit i interlace. Odpowiednie użycie kolorów powoduje zmieszanie dwóch obrazów 12-bit w jeden 15-bit. Tutaj słabo oprogramowano, jakieś nieudolne próby, choć czasem wykorzystane w grach (Agony czy Lionheart).

Ostatnie podejście to wykorzystanie duszków, często wykorzystane w grach (multipozycjonowanie). Raczej bez sensu, bo nie da więcej kolorów w obrazkach. Możliwe byłoby pokrywanie rampy w HAM czy dodatkowe kolory w Hires, ale gra nie warta świeczki.

Jest kilka trybów, które nie dają więcej kolorów, ale dają inne pożyteczne rzeczy: copper chunky, tryb 7-planes (tylko OCS) czy tryb RGBB SuperHires (tylko AGA). Rok temu na ADA ktoś opublikował tryb copper chunky 8000 kolorów, ale raczej bez odzewu.
[#8] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #1

Bardzo fajny materiał.

Dawno temu pisałem że Atari 8bit jest podobne do Amigi, a C64 podobne do Atari ST. Dwa pierwsze posiadają tego samego ojca (J.Miner) i układy specjalizowane do grafiki (Antic i Copper), drugie brak takich układów i ojcem jest Jack Tramiel.

Co do trybów Atari - gra Robbo jest zrobiona w trybie tekstowym :)
[#9] Re: Nowe tryby graficzne

@agrajek, post #8

Bardzo fajny materiał.


Polukaj inne na ich kanale, fajnie się tego słucha. Jest też ciut o commodorku i +4

Stare, dobre czasy. Wiedzę też na big screenie z zapodanego materiału sporo screenów z podpisem legendarnej WFMH... Fakt, widziałem kiedyś ciut na Atari demek czy zinów robionych przez ten kwartet.
[#10] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #9

Apropo... mam po tym materiale nieodpartą chęć odzyskać swoje prawdziwe 800xl - mój pierwszy komp. NIe wiem tylko czy nie bardziej warto 130xe. Oczywiście do tego stacja dysków której nigdy nie miałem. Polukajcie a dział Atari z allegro bo jest tam teraz multum ciekawych rzeczy do 8 bit , w tym pióro świetlne na port joysticjka gdzie na pudełku pisze commodore frendly, tablet graficzny i drukarka. Trochę by trzeba wydać, ale można poskładać fajny retro sprzęcik. Zastanawiam się czy aby nie dokonać takiej inwestycji, nie mam tylko gdzie tego postawić.
[#11] Re: Nowe tryby graficzne

@cholok, post #7

Digi View wykorzystywał tryby Dynamic Hires i HAM poprzez zmianę palety co linię.


Tak pamiętam , że jakoś to tak było. Miałem dyskietkę prezentacyjną z tego pakietu skopiowaną bodaj u "pirata" w sklepiku Amisoft w Szczecinie



(legendarny - jest nawet w grze Franko).



ładowały się tam właśnie na przemian 4 obrazki w DynaHiresLace. Pięknie to wyglądało, aż kolega który zaszedł w tym czasie a zachwalał bodaj pecetowego herkulesa był zdziwiony ze na A500 taka magia.... fotorealistyczne foto :D

Potem sam miałem digitizer (pierwszą sprzedawaną wersję 1.01) Vidi Rombo. Tam też był dysk z Photon Paintem i plikami prezentacyjnymi , ale w zwykłym lores laced HAM overscan bodaj 352x576 i widać było, że z bardzo dobrej kamery obraz zdjęty. Na prawdę już w tej rozdziałce i na monitorze 1084S CRT wyglądało to elegancko, wręcz fenomenalnie na tamte czasy.

O tu jest jeden już przepracowany graficznie tutorial z tego programu dołączanego do Vidi:



i jeszcze inne , a były z tego co pamiętam jeszcze fajniejsze jakościowo.




Ostatnia aktualizacja: 17.07.2016 16:02:20 przez xtro

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2016 16:05:37 przez xtro
[#12] Re: Nowe tryby graficzne

@agrajek, post #8

Co do trybów Atari - gra Robbo jest zrobiona w trybie tekstowym :)


Tia Robbo... to chyba pierwszy oryginalny soft który nabyłem ze sklepu ok 89 roku.



Przykład prostej graficznie i ogólnie baaardzo retro gierki która potrafi wciągnąć na nieraz tygodnie. To jedna z tych gierek w którą wciągnąłem moją córę na emulatorze Atari na PSP gdzie nie tylko ją razem przechodziliśmy, ale doinstalowałem Robbo Konstruktora na którym jako 4-5 latka stworzyła i opublikowała 32 lavele własnej wersji przygód robocika.... ale była uciecha i naprawdę z miesiąc zabawy...

Ostatnia aktualizacja: 17.07.2016 16:16:39 przez xtro
[#13] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #11

[#14] Re: Nowe tryby graficzne

@Dorian3d, post #13

O tyle udało mi się w ok 92 roku uzyskać z mojej kamery Sony Video 8



podpiętej bezpośrednio (bez nagrywania na kasetę - prosto z obiektywu) do digitizera Rombo Vidi 1.01 z softem dygitalizujacym Vidi Chrome RGB w trybie HAM 320x512. Soft miał opcje optymalizacji palety tak , że likwidowała odpryskowe artefakty tryby HAM po zdygitalizowaniu klatki.

[#15] Re: Nowe tryby graficzne

@agrajek, post #8

Brak układów specjalizowanych w C64??? No nie popisałeś się.

Dawno temu pisałem...


3-cie życie KJB?

.
[#16] Re: Nowe tryby graficzne

@Andrzej Drozd, post #3

Jeden kolega z Naszego forum, już uświadomił nam, że Atari 8bit => Amiga 1000.
I już.

Ja to dopiero zasygnalizowałem. Dopiero zamierzam to udowodnić jakimś obszernym artykułem o Amidze 65XE. szeroki uśmiech Niestety moja wiedza na temat architektury obu komputerów jest trochę zbyt dziurawa i musiałbym ją uzupełnić.
[#17] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #15

jaki uklad w c64 pozwala robic cos podobnego do listy coppera lub antica?
[#18] Re: Nowe tryby graficzne

@agrajek, post #17

A tylko realizacja listy coopera upoważnia do miana "układy specjalizowane do grafiki"? To Nvidia się zdziwi.
.
[#19] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #18

A ja chyba finalnie kupię sobie tako samo Atari jak miałem, znaczy 800 xl + coś z rozszerzeń Lotharkowych.
[#20] Re: Nowe tryby graficzne

@rePeter, post #18

Oczywiście że nie, więc Nvidia może spać spokojnie :)

to może tak:

Dawno temu pisałem że Atari 8bit jest podobne do Amigi, a C64 podobne do Atari ST. Dwa pierwsze posiadają tego samego ojca (J.Miner) i mikroprocesory graficzne posiadające własną listę rozkazów (Antic i Copper), drugie nie posiadają takich układów i ich ojcem jest Jack Tramiel.
[#21] Re: Nowe tryby graficzne

@agrajek, post #8

Co do trybów Atari - gra Robbo jest zrobiona w trybie tekstowym :)


Większość gier na Atari XL/XE była robiona w trybie tekstowym (oczywiście z tzw. trikami), a naprawdę niewiele w trybie graficznym, po prostu ten tryb wymaga zbyt dużej mocy przerobowej, jakiej nie zapewnia 6502/1.7Mhz. Podobnie jest na C64. Amiga500 została doposażona w async blitter i bitplany (skrolowane sprzętowo) których liczba może być dowolna w przedziale od 1 do 6, więc tryby tekstowe okazały się całkowicie zbędne, gdyby miał to mielić sam 68000/7Mhz, to by też nie dawał sam rady.

Ostatnia aktualizacja: 18.07.2016 00:39:15 przez sigma2pi
[#22] Re: Nowe tryby graficzne

@cholok, post #7

Rok temu na ADA ktoś opublikował tryb copper chunky 8000 kolorów, ale raczej bez odzewu.


to jest niemożliwe nawet z copperem, bo rejestry kolorów akceptują tylko 12bit koloru po 4bit na każdą składową RGB, czyli 4096, więc jak niby 8192, stabilnie, bez jakiś męczących migań po oczach ?.

PS.chunky copper jest okej, przy fast, bo zbyt długa copper lista zabija wydajność chip, ew. duże piksle.

Układy Amigi są jak na tamte czasy niezwykle elastyczne w kreowaniu przedziwnych trybów graficznych, w porównaniu do monotonii jaką oferowały wtedy typowe karty do pc, gdzie 99% ograniczała się najcześciej do słynnego 10h tryb 13 .
[#23] Re: Nowe tryby graficzne

@sigma2pi, post #22

to jest niemożliwe nawet z copperem, bo rejestry kolorów akceptują tylko 12bit koloru po 4bit na każdą składową RGB, czyli 4096, więc jak niby 8192, stabilnie, bez jakiś męczących migań po oczach ?.


Wiadomo, że niestabilnie.
[#24] Re: Nowe tryby graficzne

@Dorian3d, post #13

http://www.facebook.com/franko2revengeisback/posts/640729842740863]link





Ostatnia aktualizacja: 18.07.2016 09:34:17 przez Hellena
[#25] Re: Nowe tryby graficzne

@xtro, post #1

Bardzo fajnie się oglądało i zostałem zresztą w ciężkim szoku :)
[#26] Re: Nowe tryby graficzne
a np MR. robot, Road Race :)

ja tam lubie i małe atari i C64 a Amigę uwielbiam
o ST się nie wypowiadam chociaż leży w szafie, ale nigdy go jeszcze nie odpaliłem bo niemam softu ani czasu, wolny czas wolę poświęcić Amigowaniu haha
[#27] Re: Nowe tryby graficzne

@QUAD, post #26

Widzicie.... mnie zaczynając ten temat chodziło bardziej o to , czy na Amidze jest coś takiego jak właśnie a małym Atari, dlatego dałem przykład właśnie czegoś takiego jak stary tryb Dynamic HiRes laced gdzie fabryka dała w A500 max 16 kolorów lub odcieni, a firma wymyśliła sobie rozwiązanie gdzie za pomoca mocy kompa generował on obraz w 4096 kol (choć tak naprawdę trudno powiedzieć, ale pamiętam , że przyglądałem się z bliska ekranowi i faktycznie piksele zdawały się być kwadratowe więc te 640x512 było. Pytanie tylko czy na pewno był to HAM. Może była to jakaś forma miksu palet 16 kol i było ich np. 32 tylko dobrze zditherowanych?

Podobne sztuczki jak z grafika w przypadku Ami sa przecież z audio, gdzie softwarowo uzyskuje się 8 ścieżek sampli (Octamed) lub AHi ze zwiększona jakością kosztem ilości kanałów.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem