[#1] Natalie
Była Agnus, była Lisa, miała być Natalie.
Wypłyneły dokumenty dotyczące chipsetu Hombre.
Link.
[#2] Re: Natalie

@cholok, post #1

Jednak RISC Ogólnie ciekawe.
[#3] Re: Natalie

@cholok, post #1

I Nathaniel też miał być szeroki uśmiech
[#4] Re: Natalie

@cholok, post #1

Nie widzę ich na FTPie EAB. Ktoś, coś?
[#5] Re: Natalie

@cholok, post #1

Fajne byłyby możliwości!
Mam PC-laptopa z 2001 roku który nie daje rady tym wymaganiom
i ma ekran 800x600 :D
[#6] Re: Natalie

@teh_KaiN, post #4

w poście jest przytoczona specyfikacja i troche jest tego na Wikipedii.
[#7] Re: Natalie

@cholok, post #1

I byłoby to zgodne z Custom Chipset Amigi (Agnus, Lisa, Denise)?
[#8] Re: Natalie

@Hexmage960, post #7

A czy HP PARisc jest zgodny z M68k ?
Sam odpowiedz sobie na to pytanie.
[#9] Re: Natalie

@waldiamiga, post #8

Interesujące. Szkoda jednak, że jest tak mało informacji w Wikipedii. Może ktoś z Commodore mógłby rozwinąć ten temat - na fali wywiadów?

Ciekawe jest to, że mimo, że w 1993 roku zaczęli pracować nad tym chipsetem - Escom, który wykupił wszystkie prawa do marki Commodore, zajął się dalszą sprzedażą komputerów z AGA: Amigi 1200 oraz nowej, własnej Amigi 4000T.

Opracowali nowe, piękne logo Amigi. Dołączali do swoich komputerów nowe książeczki, dołączali oprogramowanie z zestawu Amiga Magic itp.

Na Amigę w 1995 roku, w czasach Escomu powstawały nowe gry i programy. Właśnie na tą Amigę z AGA i 68k. Nie pamiętam, żeby w Magazynie Amiga, który istniał do 1999 roku była jakakolwiek wzmianka o takich planach Commodore.

Pamiętam za to, że pisali o Amidze od modelu 500 do modelu 4000 i że faworyzowali niewątpliwe walory użytkowe tych komputerów. O grach w MA pisali niewiele (był tylko kącik Amiga Play).

Pod koniec skoncentrowali się na PowerPC i były szkice Amigi NG, jednak pismo zamknięto, zaś te dopalacze były bardzo drogie i pewnie dlatego zainteresowanie zmalało do zera.

Także proszę nie stosować w dyskusjach argumentów typu "AGA jest be, bo Hombre miał ją zastąpić" i się wymądrzać że w latach 1993-1994 roku powstawał nieukończony chipset. Ja nic nie słyszałem o żadnym Hombre do niedawna.

Moje zdanie o Commodore i Amidze jednak nie jest sprzeczne z sytuacją faktyczną. Wystarczy spojrzeć na ten dokument. AGA (Amiga 4000) okazała się sukcesem i planowano nowe modele z tej linii. Dzięki temu narodziły się modele A1200, a później CD32.

Przecież do dziś dzień A1200 to komputer, który posiada najwięcej amigowców.

Mityczny następca Amigi z czasów Commodore nie powstał. Dzisiaj mamy kilka systemów czerpiących z tradycji systemu Amigi. Dla mnie największą wartość stanowią ludzie zaangażowani w Amigę, a w konsekwencji czasopisma i wydawnictwa amigowe.

Amiga to też komputer kultowy, nie należy o tym zapominać, nawet jeśli interesuje się nim tylko garstka osób. Poza tym jest w nim magia. Myślę, że bierze się ona z tego, że w latach 80. w początkach informatyki nie wszystko było wyeksponowane, komputery kryły w sobie pokłady magii, bo to były przedmioty, dzięki który można było w czarodziejski sposób pograć w gry komputerowe.

Również grafika była uboga i trzeba było sobie wyobrazić resztę.
[#10] Re: Natalie

@Hexmage960, post #9

Moje zdanie o Commodore i Amidze jednak nie jest sprzeczne z sytuacją faktyczną. Wystarczy spojrzeć na ten dokument. AGA (Amiga 4000) okazała się sukcesem i planowano nowe modele z tej linii. Dzięki temu narodziły się modele A1200, a później CD32.

Wydaje mi się że żaden inny produkt oparty na AGA ChipSet by nie powstał, bo niby co, notebook?
Po skasowaniu AAA cała para poszła własnie w Hombre.
[#11] Re: Natalie

@Hexmage960, post #9

Nie słyszałeś, bo zapewne była to tajemnica
[#12] Re: Natalie

@Hexmage960, post #9

Opracowali nowe, piękne logo Amigi.


niby które to takie piękne?
[#13] Re: Natalie

@snajper, post #12

Jak to "które"? To z pociętą czcionką Bodoni i czerwonym kwadracikiem :)
[#14] Re: Natalie

@Hexmage960, post #7

No właśnie nie były kompatybilne i wyobraź sobie że szykowała się kolejna klapa made by Commodore. O ile same chipsety mogły być naprawde świetne to brak kompatybilności wstecznej zabiłby nowe Amigi.

Bo nie spedziewałbym się jakichś zabójczych tytułów AAA w dniu premiery nowych Amig.



Chipsety AGA wcale nie były sukcesem. W dniu premiery były już słabe. Dobre to były by w 1989 roku. Przypomnę tylko że nawet bliter wciąz był 16 bitowy a Paula nie zmieniona od 1985 roku.

Ze starego wywiadu z Minerem wynika ze on myslał o 24 bitowej grafike już w 1987 roku. I to byłby postęp, a nie zastój jak w C.
[#15] Re: Natalie

@tom256, post #14

Tylko że Jay Miner też nie myślał o kompatybilności. Ogólnie - zachowanie kompatybilności na poziomie sprzętowym ze starym chipsetem to była mega kula u nogi dla Amigi. Z jednej strony - walenie po hardware umożliwiało robienie wspaniałych rzeczy, a z drugiej - zadziałało jak cementowe buciki.
[#16] Re: Natalie

@recedent, post #15

To fakt.

Gdzies czytałem jeszcze że planowali dodac AGA jako jeden dodatkowy układ w celach komaptybilności.
[#17] Re: Natalie

@tom256, post #16

Na Wikipedii pewnie.
[#18] Re: Natalie

@tom256, post #16

Gdzies czytałem jeszcze że planowali dodac AGA jako jeden dodatkowy układ w celach komaptybilności.


Według Wikipedii
"(...)Commodore intended to produce an AGA Amiga upon a single chip to solve the backward compatibility issues. This single chip would include Motorola MC680x0 core, plus the AGA chipset. The chip could be integrated in Hombre based computers for backward compatibility with AGA software." (mówił o tym Dr. Ed Hepler w wywiadzie)

Mała dygresja - w kontekście tego, co wyżej - czymże innym jest to, co robi dokładnie w tym momencie Apollo Team, czyli implementacja w pełni zgodnego z 680x0 CPU na sterydach + AGA/Blitter/Paula + kilka miłych dodatków w jednym chipie? :)

Pisałem to kiedyś w innym miejscu w Internetach - w moim odczuciu, to co robi Gunnar z ekipą to jest właśnie podjęcie się rozwoju chipsetu Amigi tam, gdzie porzucił to bankrutujący Commodore - i z tego co widzę to projekt Phoenix/Apollo/Vampire zmierza właśnie w tym samym kierunku, w jakim podążał pomysł implementacji Hombre czy AAA (jeśli dobrze zrozumiałem to nie było to samo?).
[#19] Re: Natalie

@skipp, post #18

Azali wżdy, jest czymże innym. Gunnar z ekipą tworzą element, który w zamierzeniu C= miał być tymczasową protezą w przejściu na inną architekturę sprzętową. To nie jest "droga którą miał podążać chipset" (TM), tylko jej wyrostek robaczkowy.
[#20] Re: Natalie

@recedent, post #15

No ale takie "walenie" po rejestrach nie było zgodne z wytycznymi C dotyczącymi programowania.
Zobacz - programy które korzystają z systemowych rozwiązań działają bez problemu na nowszych wersjach systemu. I o to chodziło. Brak zgodności sprzętowej (no może poza cpu) w żaden sposób dzięki temu nie przeszkadzał.
[#21] Re: Natalie

@MaaG^dA, post #20

Zgadza się, że nie było zgodne z wytycznymi. Tyle tylko, że programiści mieli wytyczne w nosie, bo chcieli wycisnąć ze sprzętu wszystkie soki. Gdyby wszyscy grzecznie pisali jak Commodore przykazało, to Amiga nie zdobyłaby takiej pozycji jaką zdobyła w dziedzinie gier. A do tego zastosowania sprzedano większość Amig (szczególnie w Europie). I klops. Wychodzi na to, że dzięki temu, że chipset był tak wspaniały (a raczej "przez to, że był taki wspaniały") Amiga upadła.
[#22] Re: Natalie

@tom256, post #14

Chipsety AGA wcale nie były sukcesem. W dniu premiery były już słabe. Dobre to były by w 1989 roku. Przypomnę tylko że nawet bliter wciąz był 16 bitowy a Paula nie zmieniona od 1985 roku.

Według załączonego przeze mnie dokumentu jest wprost przeciwnie!

Co więcej w dniu premiery Amigi 1200 nie zaniechano produkcji Amigi 600 co też jest w tym dokumencie. Te produkty się nie wykluczały i miały inne grono odbiorców. W żadnym wypadku nie były przestarzałe.

To o czym piszesz to science fiction. Słyszałem też, że Windows 95 był zapóźniony o 10 lat.

Chipset nie powodował upadku Amigi. Commodore padło przez swoje PC.

Znaleźli się chętni na Escomowe Amigi. Według Wikipedii Escom padł bo rozwijał się zbyt prężnie.

Dochodzą do mnie sprzeczne informacje.

Nie wiem jak wyobrażacie sobie nowe Amigi. Jaki system miałby je napędzać? Windows NT, Amiga OS? Co z kompatybilnością? Zainteresowanie Amigą spadało nawet wśród zadeklarowanych Amigowców od czasu premiery Amigi 1200 i tu jest przyczyna problemu. Potencjalne nowe Amigi nie znalazłyby odbiorców! Szczególnie gdyby nie było oprogramowania.

Marka Amigi najbardziej ucierpiała i to przez samych Amigowców.

@Recedent
Gier w wielozadaniowości to przez długi czas nie było nawet na PC. Tymczasem jest sporo gier PD, które działają w wielozadaniowości. I jest sporo dobrych programów PD, które świetnie działają na każdej Amidze klasycznej.

Podsumowując, nie bierzcie swojego zdania w sprawach Amigi jako wyrocznię.

Ostatnia aktualizacja: 30.05.2017 13:39:41 przez Hexmage960
[#23] Re: Natalie

@tom256, post #14

Ze starego wywiadu z Minerem wynika ze on myslał o 24 bitowej grafike już w 1987 roku.

Serio? Z tego co czytałem to pracował nad Rangerem, gdzie daleko było od 24-bitów.

I to byłby postęp, a nie zastój jak w C.

Myślę, że postęp i pójście w stronę stacji roboczych byłoby na pewno postępem technologicznym, ale raczej nasze hobby skończyłoby się na modelu A500.

Uważam, że rok 1987 to początek największego sukcesu Amigi, ale też początek końca. W tym roku konkurencja przegoniła Amigę (MacII, VGA, X68k, Archimedes) i siłą rozpędu kulało się to kilka lat. Niemniej C= nie zrobiło niczego, a AGA już musiała gonić. Uważam też, że cokolwiek by się nie stało, Amiga skazana była na zagładę, a głównym tego czynnikiem było Windows (wystarczy porównać co działo z innymi platformami np. w Japoni).
[#24] Re: Natalie

@cholok, post #23

Udostępnione dokumenty dość dokładnie opisują nowy chipset od Commodore.

Z ciekawszych rzeczy:

- wszystkie tryby graficzne chunky, całkowicie niezgodne z chipsetem Amigi
- podłączane do Amigi poprzez mostek PCI - Zorro
- cpu HP-PARISC
- texturowanie - zrealizowane tak jak w 3DO
- copper ma rozdzielczość tylko co do linii w poziomych, nie ma czekania, ani porównywania linii w pionie
- możliwość "download"u kodu przez PCI
- sterowniki do X-Windows i Display Postscriptu
- wykorzystanie wspólnego z PA-RISC cache przez nowy blitter

Choć niektórych może boleć fakt że Commodore nie zamierzało rozwijać chipsetu dalej, a zamiast tego były plany by wstawić Hombre przez PCI jako drugą grafikę do Amigi obok AGA, to trzeba zauważyć fakt że była bardzo interesująca konstrukcja.

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2017 16:03:24 przez swinkamor12

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2017 16:04:04 przez swinkamor12

Ostatnia aktualizacja: 11.06.2017 16:04:36 przez swinkamor12
[#25] Re: Natalie

@swinkamor12, post #24

Ja żyję w rzeczywistości, a nie w baśni.

Na Chipset Amigi powstało tysiące gier. Na karty GFX można policzyć na palcach jednej ręki.

Ja używam Amigi w praktyce, a nie teoretyzuję.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem