kategoria: Sklepy
[#1] 1MB mod na 6a troche inaczej
Mam pytanie, posiadam A500 w ver 6a oraz slow niedzialające rozszerzenie pamięci (uszkodzona kość soj26, prakycznie nie do dostania, ale na ta chwile to nieistotne)
Chce rozbudować pamiec do 1mb uzywajac wolnych bankow pamieci na plyce glownej.
Aby to zrobic musze po prostu wlutować kości , kondensatory (niekoniecznie), i przestawić zworkę na JP2 i JP7a.
Taki upgrade da mi 1mb fast ramu.
Chcaiałbym jednak jeszcze wykorzystać niedzialajace rozszerzenie, chciałem aby służyło mi za zegar RTC. Zastanawiam sie czy upgrade o ktorym pisałem powyzej nie odłączy automatycznie gniazda trapdor ?
Coś mi kołata w głowie że niektore gry musza miec slow ram (chyba?).
Czy jest sposób aby taki upgrade był widoczny jako slow RAM ?
[#2] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@goolash, post #1

Taki upgrade da mi 1mb fast ramu.

Nie
Chcaiałbym jednak jeszcze wykorzystać niedzialajace rozszerzenie, chciałem aby służyło mi za zegar RTC. Zastanawiam sie czy upgrade o ktorym pisałem powyzej nie odłączy automatycznie gniazda trapdor ?

Nie
Coś mi kołata w głowie że niektore gry musza miec slow ram (chyba?).

Tak
Czy jest sposób aby taki upgrade był widoczny jako slow RAM ?

Nie
[#3] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@goolash, post #1

Przerabiałem ten tema na 6a. Linie zegara i pamięci na rozszerzeniu są niezależne. Zegar będzie działać ale niestety rozszerzenie pamięci też będzie działać.
Musisz wylutować uszkodzoną kość. Wystarczy że zamiast brakującej kości włożysz w odpowiednie miejsce na płycie jedną kość i amiga zobaczy 1MB. Oczywiście pozostałe trzy kości na rozszerzeniu muszą być sprawne. Sprawdzony sposób.
To czy rozszerzenie bedzie slow czy fast wybierasz JP2. Przelutowanie JP7A właczy rozszerzenie stałe. Ja bym nie ruszał i włączał zworką na rozszerzeniu.
[#4] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@krystian77, post #3

Ok, teraz doczytalem, iz te dodatkowe banki pamieci i te z roszerzenia dzilea te same adresy, czyli faktcznie w moim wypadku ruszanie zwrki JP7a nie ma sensu. tym samym faktycznie dolutowane pammieci ram beda widoczne jako slow (nie fast)
A odnosnie fast/slow ram. Gdzies pamietam czytalem iz jest mozliwe przestawienie ktorejs zworki tak aby slow ram w A500 byl widoczny jako fast (ktos moglby potwierdzic ?).
Czy taki mod milaby jakiekolwiek praktyczne zastosowanie ?
[#5] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@_Skiba, post #2

" Coś mi kołata w głowie że niektore gry musza miec slow ram (chyba?)"
Tak

Z ciekawości: np. jakie?

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2017 11:25:19 przez Pinto
[#6] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@Pinto, post #5

skoro slow ram = upgrade w trapdorze to zapewne chodzi o te te wylistowane tutaj:
http://www.mobygames.com/attribute/sheet/attributeId,268/p,19/

Ostatnia aktualizacja: 14.09.2017 11:50:39 przez goolash
[#7] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@goolash, post #4

Jeśli przestawisz zworke jp2, dodatkowa pamięć będzie widziana jako chip. Przy oryginalnym położeniu zworki jp2, pamięć będzie widziana jako slow. Pamięć fast jest do użytku przez CPU i dołączona bezpośrednio do niego.
[#8] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@Krzysiek2, post #7

Czy jest jakis benefit przestawienia zworki tak aby extra ram byl fast ?
Czy niesie to jakies niepozadane konsekwencje ?
[#9] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@goolash, post #8

Nie można dodatkową pamięć RAM (z rozszerzenia pod klapką lub wlutowana w puste miejsca na płycie) "przerobić" na fast.
[#10] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@Krzysiek2, post #9

ok, racja, jeszcze raz.

Czy jest jakis benefit przestawienia zworki tak aby extra ram byl chip ?
Czy niesie to jakies niepozadane konsekwencje ?
[#11] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@goolash, post #10

Więcej pamięci chip to więcej miejsca na np. dane gry. Np klasyka "the settlers" pozwala tylko przy pamięci chip na więcej efektów dźwiękowych czy rozszerzoną wersję soundtrack a (najlepiej mieć 2MB chip żeby gra miała pełny dzwięk).
Z zamierzchłych czasów pamiętam, iż Cannon Fodder 2 miał bug-a, który nie pozwalał na korzystanie z savedisku, jak później przypadkowo odkryłem, po przestawieniu zworki jp2 gra działała ok (niestety nie pamiętam jakiego typu pamięć była nieobslugiwana).

Nie spotkałem się z tym ale przypuszczam, iż część gier, które wymagają 1mb ale byly pisane jeszcze dla rewizji 3 lub 5 (tam FAT Agnus obsługuje tylko do 0,5MB CHIP) teoretycznie mogą sprawiać problem jeśli Amiga ma 1Mb chip.
Pozdrawiam
Krzysztof
[#12] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@Krzysiek2, post #11

Nigdy nie spotkałem gry, która odmówiłaby działania na 2 MB Chip na A500+. Czasami trzeba było tylko wgrać Kickstart 1.3.
[#13] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@Pinto, post #12

Co nie znaczy, że takich nie było, bo były tytuły nieudolnie korzystające z adresacji konkretnego bloku pamięci (właśnie ranger mem znany w A500 jako SLOW). Ten obszar jest poza dostępem chipsetu więc gry wymagające 1MB CHIP nie działają z 512KB CHIP + 512KB Ranger Mem. Dodatkowo dostęp do tej pamięci jest wolniejszy gdyż pośredniczy w tym agnus zatem jest to taki "fast" - w rozumieniu tylko do użytku przez CPU, tyle tylko że wolny... stąd nazwa "slow". Zatem jeśli gra chciała coś wrzucić do pamięci, której fizycznie nie było (bo była przemapowana na obszar CHIP) to oczywiste było że się wykrzaczy :)
[#14] Re: 1MB mod na 6a troche inaczej

@Pinto, post #12

stare gry, z tego co pamiętam Commando i wiele innych. Mając A600 z ReloKickiem i pudło ze starymi grami sprzed 1992 roku jako pozostałość po A500 wiele rzeczy nie chodziło.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem