[#1] Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.
Rozmawiałem sobie ostatnio z moim kolegą Amigowcem na temat oczywiście Amigi - jakieś tam gierki, Delux Painty itp... Kolega nagle wyskoczył, że na początku lat '90 Amiga były główną platformą deweloperską np. dla SNES czy Mega Drive... Wiem że niektóre (polskie) gry na "małe" Atari były robione na Amigach 500, w jednym z magazynów poświęconych Atari był nawet schemat kabelka z oprogramowaniem do wymiany danych Atari<->Amiga:
http://tajemnice.atari8.info/10_93/10_93_atoa.html

Ale SNES i Mega Drive to jednak inna liga.

Z drugiej strony, jak wspomniałem w recenzji gry "D" (3DO, PC, PSX, Saturn)
[url=]http://retroage.net/recenzje/d-no-shokutaku[/url]

Sekwencje FMV były robione na Amigach (4000) -

https://en.wikipedia.org/wiki/D_(video_game)

Może wiecie coś więcej o grach robionych na "Amidze", które jednak nie były "przeznaczone" dla tych komputerów?
[#2] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@tbxx, post #1

Oficjalne środowisko developerskie Atari Lynx wymagało Amigi 2000. Atari kupiło od firmy Epyx gotowy już projekt konsolki, której głównymi projektantami byli twórcy Amigi: RJ Mical i Dave Needle, za projektem stał David Morse (założyciel firmy Amiga). Tutaj info i screeny: link

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 00:24:05 przez lod20
[#3] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@tbxx, post #1

Jeśli chodzi o nowsze systemy to pewnie max jakieś elementy jak obrazki, sprajtowe animacje, ew tekstury.
Ktoś chyba przebąkiwał kiedyś, że tła do "Książę i tchórz" na PC chyba były robione na ami.
[#4] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@tbxx, post #1

Ja ostatnio czytałem, że Lomax był rysowany na A2000.

On the Amiga I used Dpaint 2. Think I’ve used DP3 for a bit because of that terrible half-brite graphics mode. Too many useless colours. 😉 I had an Amiga 500 with a hardrive including extra ram attached. I used a A1200 later for ‘Flink’ and a heavily modified Amiga 2000 when creating Lomax. But all with Dpaint 2 installed and our homebrew game editors.


Cały wywiad


Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 08:05:59 przez Jield
[#5] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Jield, post #4

No ciekawe, z tą maszyną developerską dla Atari Linx i z Flink/ Lomaxem.

Szczególnie, że Flink dla Sega Mega CD miał intro, a na cd dla Cd32 zabrakło miejsca.. bo ktoś, czegoś nie dopilnował.. czy SEGA dała w łapę.. ech
[#6] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@BULI, post #5

Chyba po prostu port z SEGI był niechlujnie zrobiony. Nawet poziomy są okrojone. Nie wiem tylko czy poziomy są identyczne na sedze w wersji cart i CD, bo port mógł być robiony na podstawie wersji cartowej.
[#7] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@tbxx, post #1

na początku lat '90 Amiga były główną platformą deweloperską np. dla SNES czy Mega Drive...
Nie wiem czy do tworzenia kodu samej gry, ale na 100% do tworzenia grafiki w grach. W zasadzie nie bylo alternatywy dla Amigi. Nawet na takiego SNESa ktory ma grafike w 256 kolorach czy PC Engine ktory ma 512 kolorow to Amiga 2000 + karta graficzna to najlepsza mozliwa opcja od 1987 do co najmniej 1993-1994 roku. Dla Sega Mega Drive mozna bez problemu robic na A500 nawet grafike, bo tam sa moze i 64 kolory ale to tak naprawdę 4 palety po 16 kolorow wiec Amiga bez problemu to uciagnie, bo rysuje sie po prostu w 16 kolorach.
[#8] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Jield, post #6

Z tym Flinkiem to takie jaja są.
Miał być robiony dla Amigi, był robiony na Amidze, ale pierwsze został wydany na carcie na SMD.
Kurcze teraz nie mogę znaleźć info kiedy dokładnie został wydany na jaką platformę, ale na wiki piszą, że wersja na CD32 i Sega Mega CD są rozszerzone (lub nie okrojone w stosunku do wersji na carta SMD).
[#9] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Axi0maT, post #7

W Japoni developing to jednak chyba na Sharp X68000 by robiony, niedawno o tym czytalem.
[#10] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Axi0maT, post #7

Nawet na takiego SNESa ktory ma grafike w 256 kolorach czy PC Engine ktory ma 512 kolorow


Może i na SNESa mogli coś tam robić, ale wątpię, zwarzywszy na to kiedy sam SNES został wydany, no ale nie jest to niemożliwe oczywiście- przydały by się jakieś konkretne przykłady.

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 11:51:00 przez BULI
[#11] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@BULI, post #10

Ciezko podac konkretne tytuly tak z rekawa. Trzebaby szukac i zglebiac, najlepiej wypytywac tworcow o to jakie mieli srodowiska w swojej pracy. SNES to 1990 rok wiec przez kilka lat mogli spokojnie na Amidze rysowac.

Co do PC Engine - masz racej ze tam jest 16 kolorow na tlo i 16 kolorow na sprity tyle ze jest 16 niezaleznych palet na kazdy z nich. 16 palet po 16 kolorow na tilesy to 256 + to samo na sprity. Wychodzi 512, ale trzeba odjac na wspolny kolor tla. W rezultacie daje to 480 kolorow jak mnie pamiec nie myli? Jakos tak... Musialbym zajerzec do kodu bo juz dosc dawno nic nie pisalem na PC Engine.
[#12] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Axi0maT, post #11

Co do PC Engine - masz racej ze tam jest 16 kolorow na tlo i 16 kolorow na sprity tyle ze jest 16 niezaleznych palet na kazdy z nich. 16 palet po 16 kolorow na tilesy to 256 + to samo na sprity. Wychodzi 512, ale trzeba odjac na wspolny kolor tla. W rezultacie daje to 480 kolorow jak mnie pamiec nie myli? Jakos tak... Musialbym zajerzec do kodu bo juz dosc dawno nic nie pisalem na PC Engine.


Tak, masz rację- dokładnie 482 kolory (przypisane odpowiednio do sprajtów i tła- imponujące). Jeszcze przed twoją odpowiedzią, w między czasie zerknąłem w specyfikację, dla tego wykasowałem swoje głupoty z poprzedniego postu.

Swoją drogą ciekawe czy znalazła się gierca która zbliżyła się do teoretycznych maksymalnych możliwości graficznych tej konsoli?
[#13] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@marianoamigo, post #9

Sharp X68000, zgadza sie. Amiga nie byla jakos bardzo popularna poza Europa... ale pamietajmy ze raz ze Sharp nie byl tani, a dwa ze na starym kontynencie bylo cale mnostwo firm tworzacych gry na wszelakie platformy... a tu dominowala Amiga jednak. Wystarczy spojrzec ile gier pierwotnie powstalo na Amige a nastepnie bylo konwertowanych na inne sprzety. Pytanie w czym robiono grafike jesli nie na Amidze?

Ogolnie kolega tbxx zarzucil dosc ciekawy temat. Fajnie byloby zglebic jakies informacje bezposrednio od developerow z tamtego okresu. Czego uzywali przy tworzeniu gier. O ile na sprzety 8bit to byly to w wiekszosci autorskie oprogramowanie ktore wspieralo tworzenie gier, o tyle na platfromach 16bit bylo juz sporo profesjonalnego oprogramowania wiec odkrywanie kola na nowo nie mialo sensu. Mnie interesuje jaka alternatywe mogli miec tworcy gier w okresie 1987-1994, szczegolnie w zakresie tworzenia grafiki i dzwieku.
[#14] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Axi0maT, post #13

Paru zeznawało tutaj

http://codetapper.com/amiga/interviews/


To już kiedyś wrzucałem i wprawdzie nie dotyczy gier, ale za to można zobaczyć alternatywę Deluxa w akcji więc zapodam jeszcze raz:



Ostatnia aktualizacja: 04.12.2018 13:13:49 przez nogorg
[#15] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Axi0maT, post #13

Tak jak nie dawno jeden z kolegów z forum wspominał o grze "D", do której grafikę 3D robiono podobno na Amigach ok, racja
[#16] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Axi0maT, post #7

Nie wiem czy do tworzenia kodu samej gry, ale na 100% do tworzenia grafiki w grach

Racja.
Miecze Waldgira na c64 a dokładnie same sprajty były robione na Amidze. Robił to dla nas jakiś grafik z Amigi ale nie pamiętam teraz imion/ksywek.
Tak bywało też z innymi grami na c64 które wychodziły w lata 92-96 na c64.

Ciekawostę widziałem natomiast niedawno na YT (jak odnajdę to wstawię) bo cikawiło mnie jak robiono grafikę do gier Arcade w latach przed Amigą. NA filmie był jakiś dedykowany sprzęt (nie komputer tylko cała jakaś taka maszyna) do pixlowania... mega ciekawostka - jak dla mnie. Może wiecie coś więcej na ten temat? Raczej nie był to Sharp X68K.
[#17] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@BULI, post #15

Tak wspominałem w innym wątku o "D" i jeszcze raz napisałem w pierwszym poście tego wątku - jest tam link do wikipedii
[#18] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@retronav, post #16

jak robiono grafikę do gier Arcade w latach przed Amigą.



Jak robiono grafię to nie wiem, ale jak robiono muzykę to pokazuje tutaj pani Junko Ozawa w "Diggin' in the Carts - The Rise of VGM- Ep 1", co powinno też nieco uzmysłowić:

https://youtu.be/m8z8-SKg3WU?t=408
[#19] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@tbxx, post #17

Aaa rzeczywiście- dzięki OK
[#20] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@Koyot1222, post #3

Może na tym spotkaniu, coś się wyjaśni w kwestii roli Amigi w grze "Książę i tchórz" ?



Ostatnia aktualizacja: 17.01.2019 12:58:21 przez philipo
[#21] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@philipo, post #20

Programista gry jest Maciej Marzec (Mok), ktory napisal wczesniej amigowa wersje TeenAgenta czy Virus Experta.

Ostatnia aktualizacja: 17.01.2019 13:57:15 przez docent
[#22] Re: Amiga jako sprzęt deweloperski dla innych platform.

@philipo, post #20

klasyka mam to na pc
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem