kategoria: A1200
[#1] Amiga 4000 kastrat
Tak mnie wczoraj naszło i rzucam tutaj, boście Panowie techniczni, więc mądrzejsi w tych sprawach ode mnie.

1) A1200 = A4000 jeśli chodzi o chipy specjalizowane? Czy może czymś się różnią?

2) Skoro Amiga 1200 = 020ec 14,xx mhz, a Amiga 4000 miała model z 030ec 25mhz na płycie, to czy nie można:

a) wykastrować (na etapie projektu) takiej płyty A4000 z 030 i mieć dzięki temu płytę wielkości A1200 z gniazdami SIMM/DDR (bez żadnych zorro itd. taka A1200 z 030 pamięcią SIMM/DDR bez możliwości rozbudowy) żeby wsadzić ją do budy A1200/A500?

b) wsadzić zamiast tego 030ec 25 mhz pełne 030 50mhz?

Skąd pomysł? Znakomita większość użytkownków twierdzi, że 030 wystarcza do wszystkiego lub wielu rzeczy i Amiga 1200 powinna wyjść w takim zestaweniu na starcie stąd pomysł.



Ostatnia aktualizacja: 04.04.2021 11:57:28 przez KM_Ender
[wyróżniony] [#2] Re: Amiga 4000 kastrat

@KM_Ender, post #1

A4000 ma więcej chipów specjalizowanych, jednak nie wpływają one na wydajność komputera (w porównaniu do A1200), tylko dodają kilka funkcji: SuperBuster obsługuje sloty ZorroII/III, Ramsey obsługuje pamięć Fast, itp. Porty w A4000 zdaje się mogą być taktowane wyżej niż w A1200, jednak nie jest to używane.
Płyta A4000 nie jest specjalnie duża, więc bez problemu dałoby się ją po przeprojektowaniu upchnąć w obudowie A1200, tym bardziej, że z chipów obecnych tylko w A4000 potrzebny byłby jedynie Ramsey. Tyle, że to kiepski pomysł, bo pamięć Fast obsługiwana przez Ramsey jest bardzo wolna, zdecydowanie lepiej byłoby zrobić projekt w oparciu o schemat A1200, dodać do niego 68030 (lepiej 68040/68060) i pamięć fast z kontrolerem.
[#3] Re: Amiga 4000 kastrat

@wali7, post #2

No widzisz, a ja myślałem, że wykastrować byłoby łatwiej.
[#4] Re: Amiga 4000 kastrat

@KM_Ender, post #3

Oczywiście można by wykastrować A4000 i zintegrować z A3660, bo obie dokumentacje są dostępne. Jednak wydajność byłaby taka sobie, chyba lepiej byłoby wbudować do A1200 jakąś kartę z 68060 i pamięć fast. Tym bardziej, że z braku slotów Zorro niepotrzebny byłby SuperBuster (obsługa DMA...).
Moim marzeniem jest komputer w obudowie od A500 (najbardziej ją lubię, poza tym jest więcej miejsca niż w A1200) z AGA, 68060 lub jakimś CPU w FPGA, 64 - 128 MB RAM, gfx w ZIII, USB, LAN, wszystko zintegrowane na płycie plus może jeden slot ZIII na riserze. Ogólnie to wiele projektów (karta 68060 do GBA1000, Thylacine, Zorro-Lan-Ide, PicassoII++ tyle że akurat jedynie ZII) jest dostępnych, można by to zintegrować. Tyle, że bez SuperBustera by się nie obyło :)
[#5] Re: Amiga 4000 kastrat

@wali7, post #4

ZIII musiałoby wyglądać jak sloty na grafikę w laptopach, ale to już SF. Mi zawsze marzył się szybki UWSCSI w Amidze, takie "stylowe z epoki", ale wielkości CF lub SSD. No i obudowa od A500 jest lepsza.

No dobra, a co z AGA? Czy podniesiesie taktowania o 100-200% dało by zysk i nie zakłóciło zgodności? Kiedyś pomyślałem, że w sumie spiąć w chipie 2xAGA żeby to działało jak SLI,, czyli 1-AGA robi część linii, 2-AGA robi pozostałe linie obrazu i mamy przy okazji pamięć zdublowaną, ale to raczej szaleństwo. Trochę się dziwię, że nikt nie próbował zbudować i wypróbować tego chipu zgodnego z AGA i wyposazonego w C2P, chyba był prototyp nawet. Ogólnie takie Amiga Next.

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2021 12:49:41 przez KM_Ender
[wyróżniony] [#6] Re: Amiga 4000 kastrat

@KM_Ender, post #5

Chipset AGA nie jest zbyt przetaktowywalny (od strony technologii wykonania chipów), poza tym nawet niewielka zmiana taktowania dramatycznie zaburza poprawność działania wewnętrznych timerów systemowych.
Głównym hamulcowym w AGA jest pamięć chip, dosyć dużą kulą u nogi jest stary Blitter kradnący tej wolnej pamięci dużą (zdecydowanie zbyt dużą) ilość slotów DMA na swoje operacje. Nie wiem na ile skomplikowany byłby pomysł zdublowania AGA (wydaje mi się, że bardzo, co więcej nic by to nie dało), na pewno dużo prościej byłoby przyspieszyć dostęp do chip RAM - taki pomysł miał Jens ze swoją ReA1200, nie wiem dlaczego nie ukończył projektu (może natrafił na istotne problemy) .
Moim zdaniem najlepiej byłoby dołożyć nowy, zewnętrzny Blitter (a wewnętrzny zdezaktywować programowo). Taki blitter mógłby być oparty na współczesnym FPGA, można by także dodać do niego nowe funkcje np. cieniowanie Gourauda, konwersję kolorów HSV<>RGB, konwersję chunky<>planar, a nawet proste operacje 3D. Takie rozwiązanie byłoby szybkie, w pełni kompatybilne ze starymi rozwiązaniami (AGA), a do tego większość nowości byłby zawarta w jednym chipie: blitterze. Oczywiście zastosowanie nowego blittera wymagałoby użycia nowego kontrolera pamięci chip.

Ostatnia aktualizacja: 04.04.2021 13:28:55 przez wali7
[wyróżniony] [#7] Re: Amiga 4000 kastrat

@KM_Ender, post #1

Bez sensu. W ten sposób pozbędziesz się podstawowej zalety A4000, czyli możliwości rozbudowy poprzez karty Zorro/video, a powielisz jej główną wadę, czyli powolną pamięć fast.

A1200 to JEST wykastrowana A4000, ale, przy okazji, też trochę uporządkowana - płyta jest "jumperless", bez GAL-i, itp. NA SZCZĘŚCIE nie ma skopanej (na bank by taka była) commodorowskiej pamięci fast na płycie, więc pamięć musi być na karcie turbo. W efekcie - nawet A1200 z Blizzardem1220 020/28 dotrzymuje kroku A4000/030. A1200 i A4000 z odpowiadającymi sobie kartami turbo (czy tam procesorowymi) są dokładnie tak samo szybkie. Jedyny wyjątek to znacząco szybszy CyberstormPPC w stosunku do Blizzarda.

A więc - ponownie - nie widzę sensu.
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem