kategorie: A2000/A3000, Sprzęt
[#1] [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem
Zauważyłem taką dziwną przypadłość na tej karcie i prawdopodobnie jest to kwestia dokonfigurowania czegoś. Otóż - jeśli ustawię na Workbenchu jako tło jakiś obrazek, to okna odrysowywują się dużo wolniej (aż widać jak to się  dzieje - okno rysuje się od góry do dołu). Jeśli zaś ustawię pattern - wszystko śmiga normalnie. Karta jest wpięta w Zorro 3. W środku siedzi też A3660 z pełnym 060. Czy to może być wina wolnego dostępu do pamięci RAM?
[#2] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #1

To raczej kwestia braku pamięci vram. jak wrzucisz bitmapę do karty graficzne to jest szybko, ale jak zajmiesz pamięć to ci blituje z pamięci ram, a że karta o ile kojarze jest na zorro2 i pamiec lokalna w A4000 nie jest zbyt szybko to masz to co masz.
1
[#3] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #1

Jakieś opóźnienie zawsze jest, ale może warto sprawdzić ToolType w ikonie GBAP++, nie zaszkodzi też aktualizacja graphics.library i layers.library.
[#4] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@Risc, post #3

Czego dokładnie szukać?
[#5] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #4

Jak dla mnie niczego, sprawdz czy na 640x480 w 8bitach tez tak masz, jak tak, to mozesz probowac z tooltypami, ja nie to po prostu wolne działanie tej karty.
[#6] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@michal_zukowski, post #5

No to tak:
0. System mam w 1024x768 i taką samą bitmapą jako tło - rysuje się wolno;
1. W 640x480, z tą samą bitmapą jako tło (1024x768) problem nadal występuje;
2. W 640x480 z bitmapą w 640x480 jest OK;
3. W 800x600 (i wyżej) ale z bitmapą 640x480, problem znowu się pojawia;

EDIT: Wygląda na to, że problemem jest rozmiar bitmapy - jeśli jest powyżej 512 pikseli (mniej więcej), to wszystko zaczyna się rysować wolno...
Przy czym nie jest istotne, ile obrazek ma kolorów - dla 4 jest tak samo jak dla 256 i 24bit.

EDIT 2: Ustawienie ekranu 8bit, nawet w wysokiej rozdzielczości sprawia, że problem znika... czyli chodzi chyba o pamięć, ale kurczę! Miałem Picasso2 wielokrotnie w przeszłości (to oryginalne) i nigdy takich problemów nie było


Ostatnia aktualizacja: 16.01.2022 01:04:33 przez _arti
1
[#7] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #6

...ale nowa wersja ma 2mb a nie 4mb chyba (w porównaniu do piccolo sd64). Zawsze możesz sprawdzić na CGX4, powinno być szybciej.
[#8] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #6

Ustawiles rozdzielczosc 1024x768 na dwumegowej karcie? To ile wolnej pamieci graficznej na karcie zostaje po wczytaniu bitmapy?

U mnie na BVision gdzie jest 8 MB przy 1024x786 po uruchomieniu systemu i wczytaniu bitmapy zostaje troche wiecej niz polowa wolnej pamieci graficznej. Jak to samo zrobilem na CVision 64/3D gdzie jest 4MB to zostalo mi 300 kB wolnej pamieci graficzniej i nic sie juz nie dalo zrobic. Wiec zmienilem na 800x600 i teraz zostaje jakies 1.5 MB wolnej i jest w miare OK.

Teraz zawsze robie tak ze jak karta ma 8MB lub wiecej (BVision, VooDooo 3 , 4 lub 5) to ustawiam max 1024x768, a jak ma tylko 4MB max 800x600.

Picasso II++ testowalem tylko przez chwile i nie pamietam juz ile tam mi zostawalo pamieci i jakie tryby testowalem.

Acha, we wszytskich powyzszych przypadkach ustawialem tryb 16bit.

Albo moze ja cos zle robile ze mi tylko tyle wolnej pamieci zostaje. Jesli tak to prosze o wytlumaczenie gdzie popelniam blad.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2022 02:01:59 przez Mokry
[#9] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@Mokry, post #8

wszystko jest tak jak napisałeś, bitmapy nie mieszczą się w Vramie więc blitowanie leci z ramu, ram w a4000 jest wolny, zorro2 jest wolne i taki jest efekt.
800x600 w 16bitach to prawie 1 MB. 1024x768@16bit to 1.5MB a trzeba doliczyc pamieć na ikonki i inne bitmapy z programów. Karta od Matze to karta dla A2000 i w sumie tylko tam jest ją sensownie używać.

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2022 01:53:46 przez michal_zukowski
[#10] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@michal_zukowski, post #9

Dziękuję chłopaki. Wszystko jasne teraz. Zredukuję rozdzielczość i będzie git. Pytanka jeszcze dwa:
1. czym sprawdzić ilość wolnej pamięci graficznej?
2. czy ustawienie trybu 15bit zaoszczędziłoby trochę pamięci (i czy da się to zrobić pod p96?)
[#11] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #10

Jedyny znany mi sposob na sprawdzenie wolnej pamieci graficznej to MPC ktore pozwala edytowac gorna belke WB i tam to sobie ustawiam. Np. ilosc wolnego chip'u, fast'u i pamieci na karcie graficzej.

WB 3.2 tez pozwala na edycje gornej belki w preferencjach, ale nie znalazlem opcji wyswietlenia wolnej pamieci graficzej. Da sie to ogarnac z pod systemu czy koniecznie trzeba MCP doinstalowac?
1
[#12] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #10

Ale kurcze, karta ma 2MB i nie jest w stanie otworzyć ekranu w 800x600x16bit i pełnowymiarową tapetą? Trochę to słabe, jak na KARTĘ GRAFICZNĄ, bo okazuje się, że jedyne sensowne tryby w "wysokiej" rozdzielczości, to te w max. 256 kolorach. I wychodzi też na to, że te magiczne miliony kolorów, to co najwyżej w trybie, który niewiele różni się od PAL:HighRes Laced z overscanem... i to też nie zawsze. Aż strach mi pomyśleć, czego kiedyś można było oczekiwać od kart z 1MB pamięci graficznej... 600x400 w 16bitach?
[#13] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #12

Niestety, 2 MB VRAM w Picasso II++ jest jej dużą wadą. Drugą jest praca jedynie w ZII. Gdyby nie to, to karta byłaby super, gdyż osiągi GD5434 są bardzo przyzwoite jak na amigowe standardy. Co nie zmienia faktu, że to jest i tak bardzo fajna, budżetowa karta.
Widziałem zdjęcia prototypu Picasso II++ z 4 MB VRAM (czyli tak jak na jej pierwowzorze z GBA1000), jednak Matze zdecydował się na okrojenie jej o połowę. Pytany o przyczynę odpowiedział, że targetem karty jest A2000, czy A500 ze stosownym rozszerzeniem, a jak wiadomo, wiele kart turbo do tych maszyn oferuje jedynie pamięć ZII... a jest tutaj bardzo ciasno z przestrzenią adresową.
W latach 90 (w połowie) 640x480 to była całkiem fajna rozdzielczość, a 800x600 było super. Mało który popularny monitor potrafił wtedy wyświetlić obraz w wyższych rozdzielczościach bez interlace.
Co do osiągów karty, to upewnij się, że w tooltype ikony masz włączony blitter, bo u kilku osób widziałem, że był wyłączony. Wpływ na osiągi jest wtedy dramatyczny.
1
[#14] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@wali7, post #13

Rozumiem. A ten blitter, to jak włączyć?



Ostatnia aktualizacja: 16.01.2022 12:00:20 przez _arti
[#15] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #14

masz włączony, to jest ok
noblitter=no

poza tym, te 2mb powinny być ok do wszystkiego o ile wyłączysz tło

Ostatnia aktualizacja: 16.01.2022 12:42:49 przez michal_zukowski
[#16] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@michal_zukowski, post #15

Podłącze się z pytaniem, bo dotyczy tez tej karty.
W systemie działa bardzo dobrze ale po odpaleniu dem działających pod 060 i rtg na A2000 obraz w porównaniu do karty Picasso II+ jest przekłamany, wyświetla dwa obrazy obok siebie, czy mozna coś z tym zrobić?
[#17] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_Skiba, post #16

Główne pytanie czy mozesz otworzyc ekrany 320x256 i 320x240 w 8bit? I czy wygladają ok.
[#18] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@michal_zukowski, post #7

Napisałeś, że pod CGX może być szybciej - z jakiego konkretnie powodu? Mogę w sumie spróbować.
[#19] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #1

Dlatego przerobiłem złącze i do swojej A2000 wrzuciłem PII++ 4MB, kartę dedykowaną do GBA1000. Ekran z ładna tapetą na blacie przy rozdzielczości 1024x768 zajmuje 2MB VRAM.
1
[#20] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@michal_zukowski, post #17

Hmmm, wrzuciłem te tryby w Picasso96Mode przetestowałem, po ustawieniu w screenmode tych dwóch trybów działają, ale w trybie "przesunietym" prawo, lewo. To tutaj jest przyczyna?
[#21] Re: [p96] Picasso2 by Matze - dziwny problem

@_arti, post #1

Ta karta tak działa maestro; szczególnie z A3660 bez fastu pod procem :)
1
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem