kategoria: A1200
[#1] Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)
Cześć,

To mój pierwszy post, ale czytam Wasze forum od dłuższego czasu. Do Amigi wracam po niemal ćwierćwieczu. Od jakiegoś czasu bawię się swoją A1200 reanimowaną z szafy, ale aby zadośćuczynić jej za tę wieloletnią banicję, sprezentowałem jej TF1260 z FPU .

Próbując kilka programów wymagających FPU, które pamiętam z dawnych czasów, zauważyłem dziwny efekt, którego nie rozumiem. Może podpowiecie o co chodzi.

Kilka programów działa faktycznie nieco szybciej z FPU niż bez (pamiętając jednak 68030 z FPU z kiedyś, mam wrażenie, że różnica była większa), ale zauważyłem dziwną rzecz ze Scenery Animatorem. W pakiecie są dwie wersje – wymagająca FPU (z końcówką .881 w nazwie) i zwykła. Dziwny efekt polega na tym, że wersja z FPU renderuje scenę ze dwa razy wolniej od zwykłej (!). Nie wiem skąd taka dziwna różnica?

Mam wgrane biblioteki MMULib z Aminetu, ale nie wiem czy to jest tutaj istotne.

Nie wiem również czy to ma jakieś znaczenie, ale z ciekawości sprawdziłem Snoopdosem jakie biblioteki otwierają obie wersje przy uruchomieniu. Wersja zwykła pobiera mathtrans.library i mathffp.library. Wersja .881 nie otwiera żadnej (czy powinna?).

Czy są programy, które pomimo wykorzystywania FPU mogą np. w nowszych procesorach robić to w jakiś mało optymalny sposób i przez to działać wolniej niż wersje zwykłe? Dla mnie to jednak niewyobrażalne. Podpowiecie co to może być?

Pozdrawiam !

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 02:00:56 przez prz
[#2] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #1

Jesli ten program wykorzystuje trygonometryczne instrukcje FPU, to bedzie dzialal wolniej na 68040FPU i 68060FPU, na 68080 tez powininien dzialac wolniej. Po prostu te procesory nie posiadaja tych instrukcji zaimplementowanych. Dla 68040/68060 jest to emulacja programowa przez 68040/68060.library, ktora troche moze byc przyspieszona przez MMU. W przypadku 68080 to jest niby jakas emulacja wewnetrzna, ale dosc slaba bo dla 64 bitowego procesora z XXI wieku ma osiagi na poziomie MC68881 z 1984 roku, czyli kiepskie.
[#3] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #1

Spróbuj z Oxypatcher-rem bądź MuRedox z pakietu MMU Library
[#4] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #1

Akurat Scenery Animator dostaje solidnego kopa w wersji z FPU. Sporo bawiłem się tym programem w zamierzchłych czasach, a miałem 68030 + 68882 50 MHz. Renderowanie sceny trwa dobre kilka razy szybciej z FPU niż bez.
Być może program wykorzystuje instrukcje wycięte z FPU 68060. Może pomóc soft w rodzaju OxyPatchera.
[#5] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #1

A możesz zainstalować WhichAmiga i zobaczyć jaki CPU wykryje? Wklej tutaj fotkę.
[#6] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@snifferman, post #5

Cześć. Dzięki za odpowiedzi.

Spróbuj z Oxypatcher-rem bądź MuRedox z pakietu MMU Library

Oxypatchera nigdzie nie znalazłem. Dotarłem jedynie do informacji sprzed lat, gdzie można go kupić. Ale strona już nie istnieje. Nigdzie nie udało mi się go znaleźć. Może na wieki przepadł w internetach :( ?

Użyłem MuRedox. Wydaje mi się, że pomimo tego, że w katalogu jest podkatalog libs, to uruchamia się go bez instalacji - po prostu wprost z własnego katalogu (?).

Efekt w Scenery Animatorze jest, ale taki sobie. Przykładowa scena bez MuRedox renderuje się z FPU 3:05 minuty, a z MuRedox 1:56. Natomiast niestety w wersji bez PFU czas wynosi 1:45 więc nadal lepiej niż z koprocesorem.

FPU działa bo sprawdzałem dzisiaj w ViściePro i Lightwave i efekty widać. Jakieś proste sceny w wersji z FPU renderują się od ok. 2.8 (Vista) do ok. 4.5 (Lightwave) szybciej (!) niż w wersji zwykłej.


Akurat Scenery Animator dostaje solidnego kopa w wersji z FPU. Sporo bawiłem się tym programem w zamierzchłych czasach, a miałem 68030 + 68882 50 MHz. Renderowanie sceny trwa dobre kilka razy szybciej z FPU niż bez.
Być może program wykorzystuje instrukcje wycięte z FPU 68060. Może pomóc soft w rodzaju OxyPatchera.

No właśnie tak jak napisałem wyżej, jest słabo: MuRedox niewiele pomógł, a OxyPatchera nie znalazłem.


A możesz zainstalować WhichAmiga i zobaczyć jaki CPU wykryje? Wklej tutaj fotkę.

Proszę:


1. Czy ten program tak już ma czy da się coś z tym zrobić?
2. Gdzie można znaleźć tego OxyPatchera?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 18:00:18 przez prz

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 18:00:51 przez prz
[#7] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #6

Gdzie można znaleźć tego OxyPatchera?

Po wpisaniu u wujka gugla "oxypatcher amiga", w ciągu 10 sek znalazłem odpowiedz, strona 2.
[#8] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@waldiamiga, post #7

A tu się ukrył... Dzięki . Zobaczę czy coś to da.

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 18:15:01 przez prz
[#9] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #6

FPU działa bo sprawdzałem dzisiaj w ViściePro i Lightwave i efekty widać. Jakieś proste sceny w wersji z FPU renderują się od ok. 2.8 (Vista) do ok. 4.5 (Lightwave) szybciej (!) niż w wersji zwykłej.

To wskazuje, że wszystko jest ok, a winna będzie słaba optymalizacja pod 68060 z FPU. WhichAmiga rozpoznał poprawnie 68060rev5.

Sporo bawiłem się tym programem w zamierzchłych czasach, a miałem 68030 + 68882 50 MHz.

To jest trochę inna para kaloszy.
[#10] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@snifferman, post #9

Jasne, chodzi o potwierdzenie, że również w przypadku SceneryAnimatora można oczekiwać przyspieszenia dzięki użyciu wersji dla FPU. A to, że 68882 i FPU w 68060 to inna bajka, to oczywiste.
[#11] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@snifferman, post #9

WhichAmiga rozpoznał poprawnie 68060rev5.


To przy okazji mam pytanie. Na procesorze jest oznaczenie 01G65V. WhichAmiga rozpoznaje go jako rev. 5, ale w większości miejsc widzę informację, że to oznaczenie to rev. 2. Która informacja jest właściwa?

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 20:48:52 przez prz
[#12] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #11

Sprawdź jeszcze TYM
[#13] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@waldiamiga, post #12

Też podaje, że Rev. 5. ($04300521). To dlaczego w większości miejsc jest, że to rev. 2?
[#14] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #13

To dlaczego w większości miejsc jest, że to rev. 2?

Nie wiem, może źle sprawdzają rejestr PCR?
[#15] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #13

No niestety tu się nie popisali i ta maska była w rev 2 i rev 5...

Tu mowa o rev 5:
In 1996, the 1G65V mask appears for the three 060 models without one important bug on copro (F6). Later,

the EC & LC change to 2G65V with NO bugs at all.
the 'full' becomes 0E41J mask with NO bugs at all too.


Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 21:33:26 przez juen
[#16] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@juen, post #15

Czy z tej strony, z której pochodzi ten cytat nie wynika właśnie, że 1G65V to rev. 2? Bo pojawia się zaraz po rev. 1? Nic z tego nie rozumiem .

Ostatnia aktualizacja: 20.10.2022 22:04:09 przez prz
[#17] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #16

Byc moze trafila Ci sie malowanka typu, ze ktos na nowszej wersji 68060 dal stare info. Czyli malowanka tak w druga strone. Jesli to jest procesor z odzysku to jest to mozliwe. Ogolnie byly 4 maski 68060 (nie liczac probnych serii).

link

Z napisu to jest druga maska, z PCR czwarta maska. Mozesz jeszcze sprawdzic czy masz napisy MC68060 czy XC68060. Byly zreszta takie dziwne MC68060 z dziwnymi maskami, w ktoryms watku na PPA, ktore wedlug mnie wygladaly na pelne MC68060.
[#18] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #16

Tutaj masz tabelkę odnośnie tego procka.
[#19] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #16

1996 i mowa, że następny był (wg podanej maski) rev6, więc zakładam że chodzi o rev5

Nie przypuszczam by to była malowanka.
[#20] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #8

A tu się ukrył... Dzięki . Zobaczę czy coś to da.


A jak testy z Oxypatcherem wyszły? Czasy renderingu podobne jak z Muredox?
[#21] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@wali7, post #10

Owszem w tym moim zdaniem cała, rzecz, że 68882 i 030 i 68060 z wbudowanym FPU

No i prawdopodobnie z tej oczywistości właśnie wynika ta różnic, czyli 030 dla tych "algorytmów"był relatywnie wolniejszy niż 68882.
W przypadku 060 wygląda na to, że jest odwrotnie dla tego przynajmniej programu, sprawniej radzi sobie CPU niż FPU ok, racja
OxyPatcher może poprawić delikatnie sytuację, ale cudu bym się nie spodziewał w stosunku do tego co już zrobił MuRedox.
[#22] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@BULI, post #21

Z jednej strony tak, jeśliby jednak Scenery Animator pod FPU 68060 działał równie wydajnie jak pod 68882, to powinien i tak być dużo szybszy od wersji noFPU, ponieważ FPU w 68060 jest kilkukrotnie szybszy od 68882.
[#23] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #1

Czemu nie skorzystasz z Visty pro?
[#24] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@RokiS, post #20

A jak testy z Oxypatcherem wyszły? Czasy renderingu podobne jak z Muredox?

Niestety nie udało mi się go uruchomić. Na tej dyskietce z postu #6 są pliki bez instalatora. Jeśli uruchomi się go z tych plików bezpośrednio to czegoś brakuje bo wyświetla się jedynie jakiś komunikat błędu "Can't open OXYRON-patchport".

Akurat Scenery Animator dostaje solidnego kopa w wersji z FPU. Sporo bawiłem się tym programem w zamierzchłych czasach, a miałem 68030 + 68882 50 MHz. Renderowanie sceny trwa dobre kilka razy szybciej z FPU niż bez.

Wziąłem na próbę kartę z 030 i 882 (28MHz). Tutaj co prawda renderuje nieco szybciej z FPU, ale poważnej różnicy nie ma. Dla tej samej sceny co poprzednio wyszło 11:15 minut z FPU i 13:00 bez FPU (na 060 było to odpowiednio ok. 3:00 i 1:45; po użyciu MuRedox z ok. 3:00 zeszło do ok. 2:00 z FPU). Na pewno widać sporą różnicę pomiędzy 030 i 060 - nie tylko wynikającą z prostej różnicy zegarów.

Czemu nie skorzystasz z Visty pro?

Głownie chodziło o to, że zastanawiała mnie ta dziwna różnica FPU vs nie-FPU. Bo jeśli tak nieoczywisty efekt jest w tej aplikacji, to pojawić się może również w innej. A jeśli chciałbym to robić zawodowo to pewnie i tak użyłbym czegoś na PC zamiast Visty na Amidze .
[#25] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #24

Dziwne, ja pamiętam jak u mnie w wersji noFPU rysował scenę dosyć powoli, a wersja FPU była wielokrotnie szybsza. Może miałem jakąś inną wersję?
Kiedyś dużo się bawiłem tym programem, bo generował bardzo fajne animacje lotu nad mapą.
[#26] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@wali7, post #25

może miałeś wolne 030 z asynchronicznym szybkim fpu

Ostatnia aktualizacja: 21.10.2022 13:04:44 przez michal_zukowski
[#27] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@prz, post #24

Niestety nie udało mi się go uruchomić.

If you want the patcher at you startup sequence copy the files
`OxyPatcher`, `OxyPatcher.info` and `OxyPatcher.pref` to the
WBStartup directory at your boot patition or your workbench-
disk.
- spróbuj tak...

W instrukcji wspominają jeszcze niby o tym żeby plik OpenOxyPport wrzucić do C: ale nigdzie w tych archiwach z wersją 3.14 nie widzę, może go nie potrzeba bo piszą
- removed 'OpenOxyPPort' command; it is obsolete now as OxyPatcher
installs the necessary port itself.


Ostatnia aktualizacja: 21.10.2022 14:50:20 przez RokiS
[#28] Re: Scenery Animator z FPU wolniejszy niż bez (?!)

@michal_zukowski, post #26

Blizzard IV z 68882 50 MHz
Na stronie www.PPA.pl, podobnie jak na wielu innych stronach internetowych, wykorzystywane są tzw. cookies (ciasteczka). Służą ona m.in. do tego, aby zalogować się na swoje konto, czy brać udział w ankietach. Ze względu na nowe regulacje prawne jesteśmy zobowiązani do poinformowania Cię o tym w wyraźniejszy niż dotychczas sposób. Dalsze korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej będzie oznaczać, że zgadzasz się na ich wykorzystywanie.
OK, rozumiem